מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השמטה מכוונת?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 09, 2015 7:50 pm

ז"ל הר"מ ריש הל' חנוכה:
בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול עד שריחם עליהם אלוקי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני. וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום בחמשה ועשרים בחדש כסלו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור.

וז"ל המשנ"ב סי' תרע:
כי בבית שני כשמלכו מלכי רשעה גזרו גזירות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ומצות ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות וצר להם לישראל מאוד מפניהם ולחצום לחץ גדול עד שריחם עליהם אלהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם (----) וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום בכ"ה בכסליו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כ"ג ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד ונעשה נס והדליקו ממנו נרות המערכה ח' ימים עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור.

שמעתי מחכ"א שליט"א, דנראה דהשמיט את ד' התיבות המודגשות לעיל ברמב"ם, משום ד' הרמב"ן שהיה זה שלא כדין, להעמיד מלך שלא מזרע דוד, ולפיכך נענשו החשמונאים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 09, 2015 8:04 pm

כנראה הוא מפני שחשש לדעת הצנזור דמתא. ['וחזרה מלכות' הוא לשון יותר מעומעם והיסטורי, משא"כ 'מלך מן הכהנים' שקימים גם כיום].
וזה כנראה הטעם גם למה ששינה ממלכי יון למלכי רשעה. [הדת הנוצרית שווה בגרסתה בשתי הארצות].

וראה בערוך השלחן כאן [בן זמנו ומקומו שגם היה מחמיר גדול בהלכות צנזור] שהתחיל בציטוט לשון הרמב"ם, ודלג לגמרי על כל ענין חזרת המלכות. והמלכים שגזרו הם "האנטיוכוסים הרשעים".

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 09, 2015 9:45 pm

מה שנכון נכון כתב:כנראה הוא מפני שחשש לדעת הצנזור דמתא. ['וחזרה מלכות' הוא לשון יותר מעומעם והיסטורי, משא"כ 'מלך מן הכהנים' שקימים גם כיום].
וזה כנראה הטעם גם למה ששינה ממלכי יון למלכי רשעה. [הדת הנוצרית שווה בגרסתה בשתי הארצות].

וראה בערוך השלחן כאן [בן זמנו ומקומו שגם היה מחמיר גדול בהלכות צנזור] שהתחיל בציטוט לשון הרמב"ם, ודלג לגמרי על כל ענין חזרת המלכות. והמלכים שגזרו הם "האנטיוכוסים הרשעים".

הצנזורא של רוסיה חששו לכבוד היוונים ולא לכבוד הרומיים, מפני שהיו נוצרים יווניים ולא רומיים. וכמבואר בהעקוב למישור עמ' יח ואילך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 09, 2015 10:03 pm

זה מה שאמרתי, לא?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 09, 2015 10:35 pm

מה שנכון נכון כתב:זה מה שאמרתי, לא?

פירטתי קצת יותר, והבאתי מקור שהביא הרבה דוגמאות לכך.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: השמטה מכוונת?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' דצמבר 16, 2022 11:15 am

מה שנכון נכון כתב:כנראה הוא מפני שחשש לדעת הצנזור דמתא. ['וחזרה מלכות' הוא לשון יותר מעומעם והיסטורי, משא"כ 'מלך מן הכהנים' שקימים גם כיום].
וזה כנראה הטעם גם למה ששינה ממלכי יון למלכי רשעה. [הדת הנוצרית שווה בגרסתה בשתי הארצות].

וראה בערוך השלחן כאן [בן זמנו ומקומו שגם היה מחמיר גדול בהלכות צנזור] שהתחיל בציטוט לשון הרמב"ם, ודלג לגמרי על כל ענין חזרת המלכות. והמלכים שגזרו הם "האנטיוכוסים הרשעים".

בדיוק היום התקשיתי בשאלה הזו, פלא והפלא מדוע שינה המשנ"ב את לשון הרמב"ם והשמיט לגמרי מ"מאי חנוכה" - שמדובר במלכות יון???
יישר כוח גדול על התשובה! והדברים נראים ומוכרחים.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים