עמוד 1 מתוך 1

ופשטו ידם בממונם

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 11:51 pm
על ידי ש. ספראי
מה המקור לדברי הרמב"ם הללו?

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 11:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
אולי מהמנורה שעשאוה בתחילה של עץ או של ברזל, העשירו עשאוה של כסף וכו'.

ע"ע בדבריו באג"ת, ונראה שהיו לפניו מקורות שאינם לפנינו.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 11:55 pm
על ידי שמש
שמא מספרי המקבים\יוספוס ודומיהם?

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:19 am
על ידי פרי יהושע
פרק ב' במגילת תענית "בעשרים ושבעה ביה [אייר] איתנטיל כלילאי מיהודה ומירושלים:
שבימי מלכות יון היו מביאים עטרות של ורד ותולין אותם על פתחי ע"ז שלהם ועל פתחי החנויות ועל פתחי החצירות ושרין בשיר לע"ז
וכותבין על מצחו של שור ועל מצחו של חמור שאין לבעליהן חלק באלהי ישראל
כמו שהיו פלשתים עושים כמו שנא' (שמואל א' י"ג) וחרש לא ימצא וגו' והייתה הפצירה פים וגו'
וכשגברה יד בני חשמונאי בטלוהו ויום שבטלוהו עשאוהו יו"ט".
והיינו שע"י מעשיהם היו ישראל בטלים ממלאכתם שהיה נבזה בעיניהם מחמת ע"ז, [וצ"ת לדינא בע"ז י"ב] עי"ש בפי' הריעב"ץ, וזה "פשטו ידם בממונם".

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 9:09 am
על ידי ש. ספראי
אם כך זה רק פועל יוצא, ולא שממש פשטו ידם בממונם.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 9:33 am
על ידי ידידיה
מתוך הערך בויקיפדיה ספר מקבים ב:

פרק ג עריכה
אוטופיה. לפני גזירות אנטיוכוס שררה העיר ירושלים בשלום כללי, ואפילו מלכים זרים חלקו לה כבוד. בשל ריב אישי, אדם בשם שמעון משבט בנימין העליל על חוניו הכוהן הגדול שמחזיק באוצר המקדש סכומי כסף עצומים שיכולים לבוא לידי המלך. עקב כך נשלח שליח בשם הליודורוס שיחרים כספים אלא שרובם היה פקדונות של יתומים ואלמנות. השמועה על כך גרמה ליהודי ירושלים להתחנן לה'. בשל כך הגיע מהשמים פרש אלוהי והכה את הליודוס ומלויו ורק תפילתו של הכוהן הגדול הצילה את חייו. הליודורוס נכנע ובישר ברבים את עוצמתו של האל היחיד.

פרק ד עריכה
למרות זאת, החתרנות של שמעון לא פסקה וגרמה לחוניו לפנות אל המלך הסלווקי. יאסון, אחיו של חוניו, ניצל את העדרות הכוהן הגדול על מנת לפנות אף הוא למלך והציע כי מינוי שלו לכוהן גדול יבטיח למלך כי ירושלים תהפוך לעיר בעלת אופי הלניסטי. המלך הסכים ויאסון מונה לכוהן גדול במקומו של חוניו, וירושלים הפכה לעיר הלניסטית והכוהנים המשרתים בבית המקדש נהו אחר אורחותיהם. בפרק זה גם מוסברים כיצד יכלו היהודים להיות חלק פעיל באימפריה ההלניסטית גם מבלי לקחת חלק בעבודה זרה. לאחר מכן פנה מנלאוס למלך אנטיוכוס והציג אף הוא כסף רב למלך על מנת שימונה לכהן גדול במקומו של יאסון שנאלץ לברוח לעמון. מנלאוס מצידו לא העביר את הכספים המובטחים למלך. חוניו עצמו נרצח לאחר שניסה להציל את קדושת בית המקדש. הרשע המשיך לפעול בירושלים, האלימות הגואה ושוד אוצרות המקדש נחשב לדבר שבשגרה.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 2:07 pm
על ידי פרי יהושע
מש"כ ר' ידידיה [גם בהנחה שהרמב"ם הסתמך על ספרים חיצונים], הלא שם היה מהמקדש, ולא ברור לי להחשיב כן ממונם.

מה שמבואר במג"ת אם עכ"פ זו הייתה כוונתם של היוונים, וזה גרם להם לאבד ממונם של ישראל, כבימי פלשתים, אין לך צורך ב"פשטו ידם בממונם" יותר מזה.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 6:07 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
כמדומני ששמעתי מהגר"מ שפירא שיאריך ימים בבריאות, שהלא הכריחום בעקיפין להסיר דלתות בתיהם, ובוודאי שנגרם להם נזק רב ע"י אינשי דלא מעלי שפרצו לבתים נטולי הדלתות ונטלו ממונם.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 10:17 pm
על ידי ידידיה
פרי יהושע כתב:מש"כ ר' ידידיה [גם בהנחה שהרמב"ם הסתמך על ספרים חיצונים], הלא שם היה מהמקדש, ולא ברור לי להחשיב כן ממונם.

מה שמבואר במג"ת אם עכ"פ זו הייתה כוונתם של היוונים, וזה גרם להם לאבד ממונם של ישראל, כבימי פלשתים, אין לך צורך ב"פשטו ידם בממונם" יותר מזה.

ראה בהודעתי הקודמת מה שהדגשתי בגופן צבעוני

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 10:22 pm
על ידי פרי יהושע
ידידיה כתב:ראה בהודעתי הקודמת מה שהדגשתי בגופן צבעוני

טוב שומע, מכל מקום לא נראה לי כלל וכלל שהרמב"ם הסתמך ע"ז משום בחינה מלבד שהוא מקור חיצוני, זה ממש מקרה חד פעמי ולא מספק.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 3:39 pm
על ידי שמואל דוד
צ״ע בזה. ובפרט שגזירת היונים היה על הדת ולא על הממון.

Re: ופשטו ידם בממונם

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 5:01 pm
על ידי שמואל דוד
0E48D9B9-26B6-4910-8644-01A849A10977.jpeg
0E48D9B9-26B6-4910-8644-01A849A10977.jpeg (196.69 KiB) נצפה 2003 פעמים

שפע חיים