הודעהעל ידי איש לוי » א' דצמבר 25, 2016 10:43 pm
מעתיק לך מש"כ באשכול אחר (שיטתו המתמיהה של חד מקמאי)
ובזה מבואר יותר דין השתתפות בפרוטה
"נראה שכוונת הרבינו דוד הוא כמש"כ כבר כאן שמצוות נ"ח הוא שבבית יהיה דלוק נר שלו וכמש"כ שאר הראשונים, אולם מה שהוסיף הרבינו דוד את ענין התקנת השמן והפתילות הוא משום דס"ל שודאי אין דין 'לכם' בנ"ח ואי"צ שיהיה הנר 'שלו' בקניני ממון, וסגי לזה במה שהנר מיועד ומיוחד עבורו. והנה בדרך כלל כל כמה שהשמן והנר קנויים לו הרי ודאי שנר זה עומד בעבורו, אבל אאי"צ שיהיה 'שלו' בגדרי הקנינים, ואף אם השמן אינו שלו (לא באופן הגזול אלא כשמתירין לו להשמש בזה) כל שהוא התקין את השמן והפתילות עי"ז חשיב שהנר מיועד ועומד בעבורו ושפיר מקיים בזה את המצוה.
וענין זה שאי"צ שיהיה השמן 'קנוי' לו מוכח מעצם דינא דאכסנאי שסגי שהשתתף בפרוטה, אע"ג שאין בזה כדי לזכות בכל שיעור השמן, ואי"ז ודאי שמועיל קנין זה, ואמנם אין טענות הללו מוכרחות, מ"מ ה'רבינו דוד' ס"ל דסגי בהתקנת השמן והפתילות אע"ג שאין השמן קנוי לו, בכדי שיהיה חשיב כנר 'שלו' שמקיים בו את המצוה."