מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 11, 2023 7:39 pm

מצ"ב דברי ו' נעם
קבצים מצורפים
ורד נעם.pdf
(1.63 MiB) הורד 43 פעמים

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי א איד » ב' דצמבר 11, 2023 7:58 pm

ייש"כ. על פניו, אין בדבריה נתונים חדשים, והמקורות אותם היא מביאה לא זמינים בידי.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' דצמבר 11, 2023 8:13 pm

גם אם הכותרת 'ספר בית חשמונאי' איננה שגויה, היא עדיין יכולה להתאים למגילת תענית שרוב הימים המצויינים בה קשורים לאירועים חשמונאיים. בכל מקרה בדברי בה"ג אין צל של קשר, אף לא ברמז, לחיבור הנקרא 'מגילת אנטיוכוס'.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי א איד » ב' דצמבר 11, 2023 8:57 pm

השם "מגילת אנטיוכס" לא ידוע מקורו. ובכ"מ נקראת "מגילת בני חשמונאי", ו"כן נקראת המגילה בכל הסידורים התימניים שבכת"י" (הרב נתן פריד, "מגלת אנטיוכוס מורחבת", עמ' א, הע' 2).
לענ"ד – אם אכן כוונת בה"ג לחיבור שהיה מצוי בידיו – מסתבר יותר שהכוונה לחיבור זה, או לחיבורים דוגמתו שהיו בתקופתו (כמדרש חנוכה המובא בשאילתות), מאשר למגילת תענית שלא מצינו שנקראת כן, ולא לכל המאורעות המובאות בה יש קשר לבני חשמונאי.
אגב, נראה שבדומה לדבריי, הבין גם הרב ראובן מרגליות בדברי בה"ג ("יסוד המשנה ועריכתה", עמ' כב, הע' ה בסופה).

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ב' דצמבר 11, 2023 9:27 pm

לייבעדיג יענקל כתב:גם אם הכותרת 'ספר בית חשמונאי' איננה שגויה, היא עדיין יכולה להתאים למגילת תענית שרוב הימים המצויינים בה קשורים לאירועים חשמונאיים. בכל מקרה בדברי בה"ג אין צל של קשר, אף לא ברמז, לחיבור הנקרא 'מגילת אנטיוכוס'.

הבעיה העיקרית היא שאם ננקוט כגירסא ’מגילת תענית’ יוצא שהבה”ג כופל דבריו פעמיים, כמו שהעיר ’א איד’
בנוסף לכך יש כת”י תימני לא של ספר בה”ג אלא העתקה של קטע זה, לכאורה מועתק מבה”ג, ובו כתוב ג”כ כגירסת הדפוסים

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי א איד » ב' דצמבר 11, 2023 9:45 pm

כן מסתבר כתב:הבעיה העיקרית היא שאם ננקוט כגירסא ’מגילת תענית’ יוצא שהבה”ג כופל דבריו פעמיים, כמו שהעיר ’א איד’
בנוסף לכך יש כת”י תימני לא של ספר בה”ג אלא העתקה של קטע זה, לכאורה מועתק מבה”ג, ובו כתוב ג”כ כגירסת הדפוסים

אשמח אם תשיג צילום/מקור לכת"י זה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' דצמבר 11, 2023 10:07 pm

א איד כתב:
כן מסתבר כתב:בנוסף לכך יש כת”י תימני לא של ספר בה”ג אלא העתקה של קטע זה, לכאורה מועתק מבה”ג, ובו כתוב ג”כ כגירסת הדפוסים

אשמח אם תשיג צילום/מקור לכת"י זה.

חשוב עוד יותר לברר את תאריכו של כה"י. סופרים תימניים מאוחרים נהגו להעתיק בכתב ידם מתוך ספרים מודפסים.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ב' דצמבר 11, 2023 10:11 pm

לייבעדיג יענקל כתב:חשוב עוד יותר לברר את תאריכו של כה"י. סופרים תימניים מאוחרים נהגו להעתיק בכתב ידם מתוך ספרים מודפסים.

בדקתי ולא מצאתי, כמדומה שמתחילה ראיתיו בספר אחד ולא העתקתיו, זכור לי רק שהובא שם שבכת”י מתימן העתיקו בה”ג זה, ונדמה לי שכוונתו היתה שזה הועתק ככותרת למגילה
כמובן שאין בזה הוכחה יותר מההוכחות הנ”ל, הדפוסים, כותרות שבכת”י, וסברות שניתן לפלפל בהם, מסורת קדומה אצל הרס”ג וכו’

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' דצמבר 12, 2023 2:00 am

בקיצור GMG

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 10:51 am

יהושפט כתב:השאלה המרכזית אם הכל הסתיים בטיהור המקדש או לא, היא לא פרט אלא ענין מרכזי מאד, ואיננו מהדברים שיכולים ליפול בו טעות מבלבול בפרטי המלחמות.
ברור גם שלמי שאין ידע היסטורי מצטייר שהכל נגמר בטיהור המקדש כי זה מה שמובן מאליו מהתיאורים הקצרים על חנוכה, היתה מלחמה עד הנס ושם הכל הסתיים.
המסקנה ברורה מי אותנטי ומי לא.

לשון הגמרא בשבת כא, ב:
מאי חנוכה דתנו רבנן כ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון וכו' שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה.

בפשטות זה מקורו של הרמב"ם למה שכתב:
וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים, והרגום, והושיעו ישראל מידם; והעמידו מלך מן הכהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנים, עד החורבן השני. וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום בכ"ה בחדש כסלו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד וכו'.

אני מניח שלדברי הגמרא האלו התייחס מעלתו כשכתב "התיאורים הקצרים על חנוכה", אבל מכ"מ גם תיאור קצר אמור להיות מדויק כרונולוגית, זה שהוא קצר אינו סיבה שישנה את סדר המאורעות. והתיאור עצמו הכתוב בגמרא לכאורה אינו משתמע לשתי פנים: קודם גברה מלכות בית חשמונאי וניצחום, ואז בדקו במקדש ומצאו וכו'.
ודוחק גדול לומר שהכוונה "ניצחום" באופן יחסי, וכלומר שעכ"פ סילקו אותם מהמקדש וירושלים ויכלו להחזיר את עבודת המקדש למקומה.
ולפנינו כיצד הבין הרמב"ם את דברי הגמרא, וחידד אותם היטב היטב בלשונו החד משמעי, ובפשטות הצדק עמו.

מאידך, אולי רמוז בגמרא שהמלחמות עדיין לא נגמרו בזמן טיהור המקדש, במה שכתבה "לשנה אחרת קבעום ועשאום יו"ט". ידועה השאלה מדוע לא באותה שנה [כמו בפורים, הגם שגם בזה יל"ע היטב בפסוקים באסתר פ"ט, מתי שלח מרדכי את האגרות השניות שבהן קבע את החג לדורות, ויעויי"ש במלבי"ם, ואכמ"ל], וידוע מה שיש בזה בספרים, אבל לפי דרכנו אולי הפירוש הפשוט הוא לא "בשנה הבאה" אלא כפשוטו "בשנה אחרת", [או אף אם הכוונה כן "בשנה שאחר זה", מכ"מ -] והיינו כשהסתיימו כל המלחמות וחזרה המלכות לישראל וישבו לבטח. דאיזה טעם [ואפשרות] יש לתקן יו"ט ושמחה והלל והודאה בעוד המלחמות נמשכות, ומנהיגי העם עסוקים בזה וכו'. [וזה אפילו אם כל היו"ט היה על נס הנרות / חזרת עבודת המקדש, עאכו"כ אם היו"ט הוא גם על נצחון המלחמה / הישועה מגלות-גזירות יוון]. וזה יהיה פירוש פשוט למילים סתומות אלו בגמרא.

עכ"פ אשמח ואודה להתייחסות הרבנים החכמים ללשון הגמרא בזה כנ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2023 10:58 am

לכאורה כוונת הגמרא- כשגברה מלכות בית חשמונאי (ע"ש העתיד, כי אז לא הייתה מלכות כזאת, ולא נקראו מלכים עד הרבה אח"כ) ונצחום ושחררו את ההיכל- שהוא נושא הברייתא לפני כן (כשנכנסו יוונים להיכל, טמאו... שבהיכל) וכו'
לא נזכר בברייתא דבר על הגזרות האחרות (שכן נזכרות במקומות אחרים בחז"ל) ולא על הנצחון והביטול וכו'

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 10:59 am

לא הבנתי

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2023 11:54 am

הברייתא מדברת רק על מה קרה במקדש. הן מצד הגזרות והן מצד הנצחון והטהרה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 12:08 pm

ייש"כ.
אחזור על הדברים לוודא שהבנתי נכון:
הברייתא מדברת רק על מה קרה במקדש. הן מצד הגזרות והן מצד הנצחון והטהרה. לא מוזכר בגמרא שום גזירה אחרת ולא מלחמות אחרות ונצחונן. וביחס למקדש אכן ברגע שניצחו את היוונים מלשלוט במקדש מיד טיהרו והדליקו וכו'.
עכ"ד.

הברייתא מסיימת "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה", ואם כנים דברי מעלתו נמצא שהברייתא מסבירה שכל קביעת היו"ט וההלל וההודאה הם אך ורק משום הפגיעה במקדש וההצלה ממנה. וצ"ע.

משא"כ אם נבין שבלשון הברייתא הקצר "וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום" כלולות כל המלחמות ונצחונן, שאז ברור שהיו"ט גם על זה [גם אם נבין שגם בזה גופא ההודאה העיקרית היא על ההצלה מגלות יוון = גזירות השמד שלהם], וכן כעי"ז אם נבין שבלשון הברייתא הקצר "כשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל" כלולות כל גזירות השמד [ודוגמא עיקרית נקט], שאז ברור שהיו"ט גם על זה.

ובפרט לכאורה מוכרחים לומר כך לשיטת רש"י ש"הודאה" של הברייתא היינו אמירת על הנסים, שבו מזכירים את גזירות השמד והרבה מאד את נס המלחמות, ולא רק את טיהור המקדש שאח"כ. [ובתחילת דברי הגמרא "מאי חנוכה" פירש: על איזה נס קבעוה].

ודאתינן להכי, גם בנוסח על הנסים מבואר שטיהור המקדש היה לאחר תום המלחמות. שמזכיר באריכות הן את גזירות השמד "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך", והן את המלחמות "מסרת גיבורים ביד חלשים" וכו', ומסיים:

"וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה. וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ".

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2023 12:52 pm

א. אדרבה, הברייתא מדברת רק על המקדש, בעוד על הניסים מדבר על יותר מזה (אך לא מזכיר את נס פך השמן). אולי דווקא בגלל זה הדגיש רש"י את עניין על הניסים, לרמוז על כך שהברייתא מדברת רק על המקדש אך זה לא כל הסיפור.
ב. הרי מג"ת, שהיא קרובה יחסית לאותם דורות, מונה כו"כ ימי נצחון של החשמונאים, רובם אחרי חנוכה.
ג. נוסח על הניסים מדבר על התשועה הגדולה והפורקן של חנוכה, ששיאו שחרור וטיהור המקדש. שאר המלחמות והנצחונות כלולים בימים הטובים האחרים של מג"ת.
ד. לדידן, שבטלה מג"ת מלבד חנוכה ופורים, אז הזמן לדבר על כל המכלול הוא בחנוכה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 2:08 pm

בברכה המשולשת כתב:א. אדרבה, הברייתא מדברת רק על המקדש, בעוד על הניסים מדבר על יותר מזה (אך לא מזכיר את נס פך השמן). אולי דווקא בגלל זה הדגיש רש"י את עניין על הניסים, לרמוז על כך שהברייתא מדברת רק על המקדש אך זה לא כל הסיפור.
זה לא תוספת של רש"י, אלא פירוש שלו לגוף דברי הברייתא. הברייתא עצמה כותבת "קבעום וכו' והודאה", ואת זה רש"י מפרש שהכוונה לעל הנסים בברכת הודאה. אם הברייתא מזכירה רק את עניין המקדש - לא נובע מזה על הנסים, וכנ"ל.

ב. הרי מג"ת, שהיא קרובה יחסית לאותם דורות, מונה כו"כ ימי נצחון של החשמונאים, רובם אחרי חנוכה.
אחרי בסדר השנה, או בסדר המאורעות? מה/היכן רואים על זה במג"ת?

ג. נוסח על הניסים מדבר על התשועה הגדולה והפורקן של חנוכה, ששיאו שחרור וטיהור המקדש. שאר המלחמות והנצחונות כלולים בימים הטובים האחרים של מג"ת.
קשה להבין את הנוסח בעל הנסים כנצחון חלקי וישועה חלקית. ו/או כמתייחסים רק למה שנוגע למקדש. לכאורה מפורש בנוסח לא כך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2023 3:26 pm

א. לא כתבתי שרש"י הוסיף, כתבתי שהוא הדגיש, דהיינו הדגיש מה שכבר מקופל בדברי הברייתא עצמם, בצורה מפורשת.
ב. אחרי בסדר המאורעות, כמובן. מפורש בימים המנויים שם, שאנחנו יודעים, מספר מקבים, מה קרה אחרי מה.
ג. לא דברתי על נצחון חלקי ותשועה חלקית, דברתי על מה קרה בחנוכה. בחנוכה שוחרר וטוהר המקדש, ומאז, למרות שהיו הרבה עליות ומורדות, לא חזרו היוונים לחללו, והוא נשאר טהור ומוגן מבחינה זו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 3:33 pm

בברכה המשולשת כתב:ב. אחרי בסדר המאורעות, כמובן. מפורש בימים המנויים שם, שאנחנו יודעים, מספר מקבים, מה קרה אחרי מה.

ספר מקבים לא עוזר לי כאן, כי על זה גופא אנו דנים. אני אמרתי שלכאורה בברייתא שבגמרא רואים סדר אחר מהכתוב בספר מקבים, הבאתם את תג"ת כראיה, ולכן שאלתי האם גם במג"ת מפורש סדר המאורעות, או רק הימים בשנה. אם החלק של מה קרה אחרי מה בסדר המאורעות לא כתוב שם אלא לקוח מספר מקבים, א"א לצרפו עם מג"ת כראיה כלפי משמעות הגמרא.

אא"כ זו גישה של לאפושי פלוגתא לא מפשינן + נאמנותו של ספר מקבים בענייני ההיסטוריה דאז, וממילא משווים את כל המקורות זע"ז, ובגמרא נצטרך לומר ע"ד שכתבתם.

אני צריך עדיין להתיישב בזה, ואין באפשרותי כעת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2023 3:50 pm

צופה_ומביט כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. אחרי בסדר המאורעות, כמובן. מפורש בימים המנויים שם, שאנחנו יודעים, מספר מקבים, מה קרה אחרי מה.


אא"כ זו גישה של לאפושי פלוגתא לא מפשינן + נאמנותו של ספר מקבים בענייני ההיסטוריה דאז, וממילא משווים את כל המקורות זע"ז, ובגמרא נצטרך לומר ע"ד שכתבתם.
.


אכן כן.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ג' דצמבר 12, 2023 6:35 pm

הבה ניקח את הענין של יום ניקנור, ונשווה את דברי המגילה ומאידך דברי ספרים מקבים לדבר חז"ל בתלמודים ובמגילת תענית:

במגילת אנטיוכוס ניקנור נהרג בראשית המלחמה, כששלט על ירושלים, והגיע יוחנן בן מתתיהו בתחבולה והרגו בירושלים, אני מעתיק בדילוגים הנוגע לעניינו [מתרגום עברי]:
יב-ג: באותה שעה קם אנטיוכס המלך וישלח את ניקנור משנהו בחיל גדול ועם רב ויבא לעיר יהודה לירושלים: ויהרוג בה הרג רב ויבן במה בבית המקדש במקום אשר אמר אלהי ישראל לעבדיו הנביאים שם אשכן שכינתי לעולם׃ במקום ההוא שחטו את החזיר ויביאו את דמו לעזרת הקדש׃ ...
כג-כח: באותה שעה פסע עליו שלש פסיעות ויתקע החרב בלבו וישלך אותו חלל בעזרת הקודש׃ לפני אלהי השמים. ענה יוחנן ואמר אלהי לא תשים עלי חטא כי הרגתיו בקדש עתה כן תתן את כל העמים אשר באו עמו להצר ליהודה ולירושלים׃‏ אז יצא יוחנן בן מתתיה ביום ההוא וילחם בעמים ויהרג בהם הרג רב׃ מספר ההרוגים אשר הרג ביום ההוא שבע (מאות ושנים ושבעים) אלף אשר היו הורגים אלה לאלה׃ בשובו בנה עמוד על שמו ויקרא לו מכבי ממית החזקים׃ ויהי כאשר שמע אנטיוכס המלך כי נהרג ניקנור משנהו צר לו מאד וישלח להביא לו בגריס הרשע המטעה את עמו׃


כעת בא נראה מה כתוב בחז"ל:
ירושלמי תענית פ"ב הי"ג ומגילה א ד:
מהו יום נקנור שלטון משל מלכות יון עובר לאלכסנדריא ראה את ירושלם וחירף וגידף וניאץ ואמר בשובי בשלום אתוץ את המגדל הזה ויצא אליו אחד משל בית חשמוניי והיה הורג בחיילותיו עד שהגיע לקרובין שלו וכיון שהגיע לקרובין שלו קטע את ידו וחתך את ראשו ותחבן בעץ וכתב מלמטן הפה שדיבר באשמה והיד שפשטה בגאוה ותלוין בקונטס נגד ירושלם.

בבלי תענית יח ב:[/b]
דתניא ניקנור אחד מאפרכי יוונים היה ובכל יום ויום היה מניף ידו על יהודה וירושלים ואומר אימתי תפול בידי וארמסנה וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום קצצו בהונות ידיו ורגליו ותלאום בשערי ירושלים ואמרו פה שהיה מדבר בגאוה וידיים שהיו מניפות על ירושלים תעשה בהם נקמה

מגילת תענית סכוליון כת"י פרמה [עפ"י נעם]:
אמר על ניקנור. פולמורדוס של מלכי יון היה. והיה מניף ידו כנגד ירוש' וכנגד בית המקדש ומחרף ומגדף. מתי תפול בידי ואהרסנה. וכשתקפה יד בית כנגד ותלאום איבריו את וקצצו ראשו את וחתכו חילותיו לתוך ירדו חשמונאי בית המקדש. אמרו. פה שדבר בגאיות ויד שהניפה כנגד בית המקדש נקמות יעשה בהן. יום שעשו כן עשאוהו יום טוב.

סכוליון כת"י אוקספורד [כנ"ל]:
ומלכותא דיונאי שהן מניפין ידיהן על ירושלם והר ציון. וקבע אחד מבית חשמונאי ופסק ראשו,
ותלאום בשער ירושלם. ואמר. פה שדבר בגאוה תעשה בו נקמה וידים המניפות על ירושלם תקצצנה.

ישנן חילוקים בין דברי חז"ל, אבל המכנה המשותף לכל דבריהם שמדובר במישהו שאיים להחריב את ירושלים ו/או המקדש, כלומר לא החריב בפועל אלא איים, ושנית שכשנלכד קצצו איזה מאבריו ותלאום כנד או בירושלים. לכל זה אין זכר במגילת אנטיוכוס

וכעת בא ונראה מה כתוב בשני ספרי מקבים

מקבים א ז [מעתיק מאתר ספריא, יש תרגומים יותר אבל לעניינו לא משנה]:
ויהי אחר הדברים האלה ויעל נקנור על הר (הבית?) ויצאו מן הכוהנים ומזקני העם לקראתו ויאספוהו בטוב לב הביתה ויראוהו את הקורבנות אשר הקריבו בעד שלום המלך.
ויתעלל בהם נקנור ויצחק ויגאל אותם וידבר אתם קשות.
וישבע שבועה לאמור: אם לא תסגירו את יהודה ואת אנשיו בידי שרוף אשרוף את הבית הזה בשובי בשלום וילך בחרי אף.
וישובו הכוהנים ויגשו אל מזבח ה' וישאו את קולם בבכי ויאמרו.
ה' אלוהים יען אשר רצית בבית הזה להיקרא בו שמך הגדול והוא בית תפלה לעמך ישראל.
אנא אנא ה' נקום נקמתך באיש הזה ובחילו זכור את חרפתם אשר חרפוך והפל אותם בחרב לבל יקומון עוד.
ויפן נקנור מירושלים ויחן על בית חורון וחיל ארם בא לעזרתו.
ויסע יהודה את מחנהו על יד חדשה ופקודיו שלושת אלפים איש ויתפלל אל ה' ויאמר:
ה' אלוהים עת חרפוך שלוחי סנחריב, שלחת את מלאכך ויך בחילו מאה ושמונים וחמשה אלף.
שלח נא גם היום את מגפתך על החיל הזה לעינינו למען ידעו כל הגויים כי אנפת בם עקב אשר חרפו את משכן כבודך וכי שפטת אותם כפי רשעתם.
ויהי ביום שלושה עשר לחודש אדר ויערכו מלחמה, ויינגף חיל נקנור, והוא נפל ראשונה במערכה.
וירא העם כי נפל שר צבאם, וישליכו את הנשק וינוסו.
וירדוף יהודה אחריהם דרך יום אחד מחדשה ועד גזר, ויריעו בחצוצרות אחריהם לתת אות לבני ישראל.
ויצאו מכל חוות ארץ יהודה מסביב ויפלו עליהם. ויהי בפנות האויב לקראתם, ויפלו כולם בחרב עד לא נשאר שריד ופליט.
ויעט העם אל השלל, ויכרתו את ראש נקנור ואת ידו הימנית אשר נשא בגאון לבבו, ויוקיעום בירושלים.

מקבים ב יד וטו[כנ"ל]:
ויהי כראות ניקנור כי הקדימו יהודה בתחבולתו, ויקם ויעל אל בית ה', ויאמר אל הכוהנים המשרתים, הוציאו את יהודה אלי.
ויהי כי נשבעו כולם לאמור לא ידענו איהו, וישלח את ידו נגד ההיכל וישבע ויאמר:
אם לא תסגירו את יהודה אסור בידי, והפכתי את הבית הזה למהפכת עולם, ואת המזבח אתוץ, והקימותי בית בכוס תחתיו.
ויהי כאשר כילה לדבר, וילך בחרי אף.
...
ויהודה המכבי, אשר עיניו לא חסו על נפשו בדורשו את שלום עמו, בשומעו את הבשורה, ויצוו להסיר את ראש ניקנור, ולכרות זרועו עם ידו ולהביאם ירושלימה.
ויהי בבואו אל העיר, ויאסוף את כל העם, ויעמיד את הכוהנים אצל המזבח, וישלח ויקרא לאנשים אשר על המצודה.
ויראם את ראש ניקנור, ואת יד המקלל אשר נטה בזדון לבבו נגד היכל ה'.
ויצו לכרות את לשון הרשע ולגזור אותה לגזרים ולתיתה מאכל לעופות, ואת זרוע הרשע תקע נוכח פתח הבית.
ויהללו כולם את ה' אלוהי השמים ויאמרו, ברוך ה' אשר הציל את המקום הזה, ולא נתנו עוד בידי זרים לחללו.
ואת ראש ניקנור הוקיעו מול פני המצודה, לאות עולם כי הושיע ה' את עמו.

ישנם חילוקים בין שניהם, ומאידך סיפור מאד דומה שלא העתקתי איך בתחילה ניקנור בא בטובות ורק אז ברעה, בין כך ובין כך, יש זהות ברורה בין הסיפור בהם לדברי חז"ל על האיום ועל קציצת אבריו ותלייתם בירושלים.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' דצמבר 12, 2023 10:27 pm

יהושפט כתב:הבה ניקח את הענין של יום ניקנור, ונשווה את דברי המגילה ומאידך דברי ספרים מקבים לדבר חז"ל בתלמודים ובמגילת תענית... יש זהות ברורה בין הסיפור בהם לדברי חז"ל על האיום ועל קציצת אבריו ותלייתם בירושלים.


יישר חילך על הדיון המרתק והברור, בצורה שתועיל לכלל קוראי הפורום.

נקודה זו היא הנקודה שהכי קשה על המגילה באיזו צורה שרק נסתכל עליה, לאיזה חכם שנייחס אותה אליו, באיזו תקופה שנניח שבה הוא חי ובאיזה ארץ שהוא כתב אותה, אם רק ננקוט שהסיפור הראשון במגילה מתייחס ליום ניקנור, תימה תימה אקרא, וכי לא ראה דברי שני התלמודים בענין זה? מילא נניח שהוא לא ידע לקרא יוונית (ספרי המכבים וקדמוניות) ארמית הוא גם לא ידע?

אולם אם ננקוט שכל המחברים העתיקו זה מזה, יוסיפון מיוספוס ויוספוס מהמכבים, המכבים ב’ מספרי הקיריני, וכיו”ב, מובן שכולם כתבו את אותו סיפור, שהגיע לידינו ע”י חז”ל בקיצור וע”י ספרים החיצונים ביתר אריכות, ואילו המגילה אם נניח שהיא מקור בלתי תלוי, שאינו מעתיק משום מחבר אחר, אלא כותב סיפור שהוא קיבל בקבלה, מהתקופה הקדומה יותר של גזירות היוונים, שסופרי המכבים הכירו פחות, וחז”ל לא התייחסו אליו בנפרד, הכל יהיה מובן יותר.

נ.ב. בתקוה שלא הבערתי את חרונו של מאן דהו...

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' דצמבר 12, 2023 10:53 pm

בברכה המשולשת כתב:ג. לא דברתי על נצחון חלקי ותשועה חלקית, דברתי על מה קרה בחנוכה. בחנוכה שוחרר וטוהר המקדש, ומאז, למרות שהיו הרבה עליות ומורדות, לא חזרו היוונים לחללו, והוא נשאר טהור ומוגן מבחינה זו.

צופה ומביט שאל אם זה יתיישב גם בלשון נוסח ’על הניסים’ ’ואחר כן/כך’ ממנו משמע שטיהור המקדש היה אחרי נצחון מלא, לפחות מבחינת כיבוש אזורי.
ההנחה הראשונית שלי היא שבית המקדש נכבש פעמיים, דבר שתואם את רוב המקורות, בין החזליי”ם ובין הספרים החיצונים, ההבדל היחיד ביניהם הוא שחז”ל מתייחסים יותר לכיבוש השני, ולנס פך השמן שקרה אז, והמכבים (ומעתיקיו) מתלהבים יותר מהכיבוש הראשון.
כמובן שצריך להתיישב בדבר זה טובא.

נ.ב. דבריי נאמרו בהנחה שחייל הנלחם בשדה הקרב עלול להתבלבל ולייחס מאורע שקרה במלחמה זו, למלחמה דומה אחרת.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' דצמבר 12, 2023 11:15 pm

לייבעדיג יענקל כתב:בקיצור GMG

אנחת רווחה...
ודברי הרס”ג?

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ג' דצמבר 12, 2023 11:35 pm

כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:הבה ניקח את הענין של יום ניקנור, ונשווה את דברי המגילה ומאידך דברי ספרים מקבים לדבר חז"ל בתלמודים ובמגילת תענית... יש זהות ברורה בין הסיפור בהם לדברי חז"ל על האיום ועל קציצת אבריו ותלייתם בירושלים.


יישר חילך על הדיון המרתק והברור, בצורה שתועיל לכלל קוראי הפורום.

נקודה זו היא הנקודה שהכי קשה על המגילה באיזו צורה שרק נסתכל עליה, לאיזה חכם שנייחס אותה אליו, באיזו תקופה שנניח שבה הוא חי ובאיזה ארץ שהוא כתב אותה, אם רק ננקוט שהסיפור הראשון במגילה מתייחס ליום ניקנור, תימה תימה אקרא, וכי לא ראה דברי שני התלמודים בענין זה? מילא נניח שהוא לא ידע לקרא יוונית (ספרי המכבים וקדמוניות) ארמית הוא גם לא ידע?

אולם אם ננקוט שכל המחברים העתיקו זה מזה, יוסיפון מיוספוס ויוספוס מהמכבים, המכבים ב’ מספרי הקיריני, וכיו”ב, מובן שכולם כתבו את אותו סיפור, שהגיע לידינו ע”י חז”ל בקיצור וע”י ספרים החיצונים ביתר אריכות, ואילו המגילה אם נניח שהיא מקור בלתי תלוי, שאינו מעתיק משום מחבר אחר, אלא כותב סיפור שהוא קיבל בקבלה, מהתקופה הקדומה יותר של גזירות היוונים, שסופרי המכבים הכירו פחות, וחז”ל לא התייחסו אליו בנפרד, הכל יהיה מובן יותר.

נ.ב. בתקוה שלא הבערתי את חרונו של מאן דהו...

לא הבנתי
אתה טוען שתרי ניקנור הוו? אם לא מה ערך של איזה מקור עלום ומפוקפק מול חז"ל.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 12:01 am

כן מסתבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ג. לא דברתי על נצחון חלקי ותשועה חלקית, דברתי על מה קרה בחנוכה. בחנוכה שוחרר וטוהר המקדש, ומאז, למרות שהיו הרבה עליות ומורדות, לא חזרו היוונים לחללו, והוא נשאר טהור ומוגן מבחינה זו.

צופה ומביט שאל אם זה יתיישב גם בלשון נוסח ’על הניסים’ ’ואחר כן/כך’ ממנו משמע שטיהור המקדש היה אחרי נצחון מלא, לפחות מבחינת כיבוש אזורי.
ההנחה הראשונית שלי היא שבית המקדש נכבש פעמיים, דבר שתואם את רוב המקורות, בין החזליי”ם ובין הספרים החיצונים, ההבדל היחיד ביניהם הוא שחז”ל מתייחסים יותר לכיבוש השני, ולנס פך השמן שקרה אז, והמכבים (ומעתיקיו) מתלהבים יותר מהכיבוש הראשון.
כמובן שצריך להתיישב בדבר זה טובא.

נ.ב. דבריי נאמרו בהנחה שחייל הנלחם בשדה הקרב עלול להתבלבל ולייחס מאורע שקרה במלחמה זו, למלחמה דומה אחרת.

ובשני הכיבושים חנכו את הבית בכ"ה כסלו, ובשניהם תקנו חג שמונת ימים, כל פעם מסיבה אחרת.
על מה אתה מדבר?

ובכלל בספר מקבים נראה שהמקדש לא חולל עוד, הגם שהיה השתלטות יוונית נוספת על ירושלים, ואדרבה היה נס גדול שמשרצה אלקימוס המתיוון רק לפרוץ בחומת המקדש אחזו השיתוק, ומת, וזה גרם לבקכידס לעזוב את ירושלים.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי א איד » ד' דצמבר 13, 2023 2:34 am

יהושפט כתב:... מה ערך של איזה מקור עלום ומפוקפק מול חז"ל.

לא ראוי לקרוא למקור אותו קיבל רס"ג במסורת בעל־פה בשם "מקור עלום ומפוקפק".
ואם ככלל קיימא לן שדברי הגאונים דברי קבלה הם, מה נאמר על דבר שהם עצמם מכריזים ואומרים שהוא דברי קבלה?
להבנתי, העולה ממחקרו של הרב זייבלד, שרס"ג ראה במגילה מסורת ישירה מחז"ל, שעברה איש מפי איש עד לבני חשמונאי.
וכדבריו בהקדמה לתרגומו למגילה:
"כפי שקבלוהו האבות אשר אחריהם אנו נמשכים, כי הם קבלוה קבלה רצופה".
(הן הרב קאפח והן הרב זייבלד הבינו שהכוונה למגילה, אך יתכן והכוונה לכללות מעשה נס חנוכה; אך בדבריו בספר הגלוי (שצוטטו לעיל) ודאי הכוונה למגילה).

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 8:24 am

כמו שכתבת בהקדמת רס"ג אין הכרח שכוונתו למגילה אלא לכללות ניסי חנוכה, ובספר הגלוי הוא כותב שהמגילה היא מיסוד בני חשמונאי, אבל לא שכפי שהיא לפנינו חוברה על ידם, וממילא אין אנו יודעים מתי ואיך בדיוק היא גובשה. רס"ג שלא היו לו ידיעות אחרות קיבל אותה, אבל לנו יש. זה כמו ראשון שהסתמך על מדרש מאוחר מאד, ולנו יש מדרש קדום בהרבה, ויותר מזה.
נקודה מעניינת וחשובה שמציין הרב זייבלד, שאותם פסוקים בסוף המגילה בהם נאמר בפירוש שבטיהור המקדש ונס פך השמן הסתיימה מלכות יוון לחלוטין על ישראל, הגם שאינם נמצאים בחלק מכתה"י, וטוענים שהםן מאוחרים כפי שצין לעיל הרב כן מסתבר, הנה הם היו לפני רס"ג, וראה בהם חלק אינטגרלי מהמגילה, כך שברור שעוד קודם לימיו נוספו למסורת זו, פרטים שאינם מדוייקים

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי א איד » ד' דצמבר 13, 2023 1:30 pm

יהושפט כתב:ובספר הגלוי הוא כותב שהמגילה היא מיסוד בני חשמונאי, אבל לא שכפי שהיא לפנינו חוברה על ידם, וממילא אין אנו יודעים מתי ואיך בדיוק היא גובשה.

אצטט שוב את דברי רס"ג בספר הגלוי, בתרגומו של הרב זייבלד: "וכמו שיסדו בני חשמנאי יהודה ושמעון ויוחנן ויונתן ואלעזר בני מתתיה ספר במה שעבר עליהם הדומה לספר דניאל בלשון הכשדים".
ברור שכוונת רס"ג היא שבני חשמונאי חיברו לא רק את תוכן הספר, אלא גם את לשונה, ובעצם מדובר בחלק ממשי מתורה שבעל פה פשוטה כמשמעה, אלא שהועלתה על הכתב לראשונה ע"י רס"ג.
כפי שביאר הרב זייבלד, משמעות המילה "יסדו" היא כ"ייסוד המשנה" על ידי רבנו הקדוש, כלומר: חברו את הכתוב המגילה, אלא שרס"ג העלה אותה על הכתב.
שוב עולה המסקנא דלעיל: רס"ג קיבל את המגילה כלשונה במסורת בעל פה, ככל הנראה איש מפי איש, כך שגם התוספות הינן חלק ממסורת זו; ואף שלא נכתבו על ידי בני חשמונאי, הם חלק אינטגרלי ממסורת הגאונים, שמקורה בחז"ל.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' דצמבר 13, 2023 1:47 pm

יהושפט כתב:
כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:הבה ניקח את הענין של יום ניקנור, ונשווה את דברי המגילה ומאידך דברי ספרים מקבים לדבר חז"ל בתלמודים ובמגילת תענית... יש זהות ברורה בין הסיפור בהם לדברי חז"ל על האיום ועל קציצת אבריו ותלייתם בירושלים.


יישר חילך על הדיון המרתק והברור, בצורה שתועיל לכלל קוראי הפורום.

נקודה זו היא הנקודה שהכי קשה על המגילה באיזו צורה שרק נסתכל עליה, לאיזה חכם שנייחס אותה אליו, באיזו תקופה שנניח שבה הוא חי ובאיזה ארץ שהוא כתב אותה, אם רק ננקוט שהסיפור הראשון במגילה מתייחס ליום ניקנור, תימה תימה אקרא, וכי לא ראה דברי שני התלמודים בענין זה? מילא נניח שהוא לא ידע לקרא יוונית (ספרי המכבים וקדמוניות) ארמית הוא גם לא ידע?

אולם אם ננקוט שכל המחברים העתיקו זה מזה, יוסיפון מיוספוס ויוספוס מהמכבים, המכבים ב’ מספרי הקיריני, וכיו”ב, מובן שכולם כתבו את אותו סיפור, שהגיע לידינו ע”י חז”ל בקיצור וע”י ספרים החיצונים ביתר אריכות, ואילו המגילה אם נניח שהיא מקור בלתי תלוי, שאינו מעתיק משום מחבר אחר, אלא כותב סיפור שהוא קיבל בקבלה, מהתקופה הקדומה יותר של גזירות היוונים, שסופרי המכבים הכירו פחות, וחז”ל לא התייחסו אליו בנפרד, הכל יהיה מובן יותר.

נ.ב. בתקוה שלא הבערתי את חרונו של מאן דהו...


אתה טוען שתרי ניקנור הוו?.


היו יותר משתי אנשים בשם ’ניקנור’

אני לא טוען, אלא מנסה להבין מה יכול לגרום למאן דהו לכתוב שניקנור נהרג על ידי יוחנן בתוך ביהמ”ק, בלי שום מקור לכך. וההנחה שלי היא שיש כמה השערות אפשריות, שאפשר לחקור ולשער, אפשר להניח שהיה שר צבא בשם נקנור (או משהו דומה ששובש ע”י מעתיקים ל’נקנור’) שקדם לסיפורים הידועים שבמכבים ואינו קשור ליום נקנור שהזכירו חז”ל, השערה שאינה רחוקה כלל בעיניי, אם נבחין בהתייחסויות הקצרות והתמציתיות של חז”ל על מלחמות בני חשמונאי, וכן על קוצר ומיעוט ידיעותיהם של סופרי המכבים ויוספוס בכל מה שקשור לתקופת טרום מלחמות יהודה המכבי. ויש אפשרויות נוספות.

הכל בנוי רק על ההנחה שיש מקום לשקלל את כלל המקורות, ולא לקבל את הספרים היווניים כתורה מסיני.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' דצמבר 13, 2023 1:55 pm

יהושפט כתב:נקודה מעניינת וחשובה שמציין הרב זייבלד, שאותם פסוקים בסוף המגילה בהם נאמר בפירוש שבטיהור המקדש ונס פך השמן הסתיימה מלכות יוון לחלוטין על ישראל, הגם שאינם נמצאים בחלק מכתה"י, וטוענים שהםן מאוחרים כפי שצין לעיל הרב כן מסתבר, הנה הם היו לפני רס"ג, וראה בהם חלק אינטגרלי מהמגילה, כך שברור שעוד קודם לימיו נוספו למסורת זו, פרטים שאינם מדוייקים

חוששני שחל בלבול קטן בדבריי.
פסוקים אלו לא היו לפני הרס”ג והוא לא תירגם אותם כלל לערבית, הם היו רק לפני הרמב”ם, שאולי ראה בהם מקור מוסמך, אך אין סיבה להניח שהוא לא הבחין בין קטעים אלו למגילה עצמה.
נערך לאחרונה על ידי כן מסתבר ב ד' דצמבר 13, 2023 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' דצמבר 13, 2023 2:04 pm

יהושפט כתב:
כן מסתבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ג. לא דברתי על נצחון חלקי ותשועה חלקית, דברתי על מה קרה בחנוכה. בחנוכה שוחרר וטוהר המקדש, ומאז, למרות שהיו הרבה עליות ומורדות, לא חזרו היוונים לחללו, והוא נשאר טהור ומוגן מבחינה זו.

צופה ומביט שאל אם זה יתיישב גם בלשון נוסח ’על הניסים’ ’ואחר כן/כך’ ממנו משמע שטיהור המקדש היה אחרי נצחון מלא, לפחות מבחינת כיבוש אזורי.
ההנחה הראשונית שלי היא שבית המקדש נכבש פעמיים, דבר שתואם את רוב המקורות, בין החזליי”ם ובין הספרים החיצונים, ההבדל היחיד ביניהם הוא שחז”ל מתייחסים יותר לכיבוש השני, ולנס פך השמן שקרה אז, והמכבים (ומעתיקיו) מתלהבים יותר מהכיבוש הראשון.
כמובן שצריך להתיישב בדבר זה טובא.

נ.ב. דבריי נאמרו בהנחה שחייל הנלחם בשדה הקרב עלול להתבלבל ולייחס מאורע שקרה במלחמה זו, למלחמה דומה אחרת.

ובשני הכיבושים חנכו את הבית בכ"ה כסלו, ובשניהם תקנו חג שמונת ימים, כל פעם מסיבה אחרת.
על מה אתה מדבר?

ובכלל בספר מקבים נראה שהמקדש לא חולל עוד, הגם שהיה השתלטות יוונית נוספת על ירושלים, ואדרבה היה נס גדול שמשרצה אלקימוס המתיוון רק לפרוץ בחומת המקדש אחזו השיתוק, ומת, וזה גרם לבקכידס לעזוב את ירושלים.


לאט לך, זו השערה הראשונית שעוד לא גובשה, היא בנויה על כך שבמגילת אנטיוכוס מובא שביהמ”ק נכבש פעמיים, ועל כך שהשמות והמלחמות שנזכרו בו מובאים בספר המכבים בתקופה המאוחרת לזמן טיהור המקדש לשיטתו, וראה שם שלא ברור לו בכלל מה קרה בביהמ”ק בימי המלחמות הקשות של בכחידס, הוא רק מזכיר איזו עובדה קצרה ומעורפלת אודות אלקימוס.

וכאמור, אם הכיוון המחקרי שלי היה לקבל ספר אחד ולהשליך את כל השאר לפח, אפשר לעצור פה, אני מנסה לשקלל את כלל הנתונים, בהנחה שלא צריך לסמוך על כל מילה כתורה מסיני, ההנחה שלי היא כל אחד מסופרי המכבים אסף לספרו נתונים שחלק מהם הוא חווה, או שמע מאחרים שחוו אותם, חלק מהם הוא ראה מרחוק, או שמע מאחרים שראו אותם, חלק מהם הועבר לידו דרך מסמכים ומכתבים, כתבי זכרונות, וכיו”ב, והוא ניסה לסדר אותם על פי סדר שנות מלכי יוון ומלחמותיהם. וכל זאת בלי לדבר על שיבושי מתרגמים ומעתיקים המצויים בכל שאר הספרים, ואין לי סיבה להניח שספרי המכבים ניצלו מהם.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 3:36 pm

כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:נקודה מעניינת וחשובה שמציין הרב זייבלד, שאותם פסוקים בסוף המגילה בהם נאמר בפירוש שבטיהור המקדש ונס פך השמן הסתיימה מלכות יוון לחלוטין על ישראל, הגם שאינם נמצאים בחלק מכתה"י, וטוענים שהםן מאוחרים כפי שצין לעיל הרב כן מסתבר, הנה הם היו לפני רס"ג, וראה בהם חלק אינטגרלי מהמגילה, כך שברור שעוד קודם לימיו נוספו למסורת זו, פרטים שאינם מדוייקים

חוששני שחל בלבול קטן בדבריי.
פסוקים אלו לא היו לפני הרס”ג והוא לא תירגם אותם כלל לערבית, הם היו רק לפני הרמב”ם, שאולי ראה בהם מקור מוסמך, אך אין סיבה להניח שהוא לא הבחין בין קטעים אלו למגילה עצמה.

טעות בידך, רס"ג מצטט בהקדמתו למגילה פסוק מאותם פסוקים, וכמו שעמד על זה זייבלד במאמרו [כדאי שתקרא אותו].

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 3:45 pm

כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:אתה טוען שתרי ניקנור הוו?.

היו יותר משתי אנשים בשם ’ניקנור’

כתבתי מהזיכרון, וכעת בדקתי בספרי המכבים, ואכן נקנור מוזכר פעמיים בסוף המלחמות - זה שלכבודו קבעו את יום נקנור, ובקרב המכריע באמאוס, במק"א רק נזכר שמו ותו לא, במק"ב הוא המפקד הראשי, כך שבאמת הסיפור על מפקד בשם ניקנור לפני טיהור המקדש, יש לו בסיס גם בספרי המקבים, החוקרים מתווכחים אם מדובר באותו אחד, ובפשטות מדובר בשני אנשים
כמובן שכל הסיפור שונה מאד, אבל אין כאן כבר קושיא על מגילת אנטיוכוס, מהמקורות על יום ניקנור, וגם מובן למה מחבר המגילה לא חשב שמדובר באותו ניקנור, והאמת אהובה מהכל.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 3:58 pm

א איד כתב:
יהושפט כתב:ובספר הגלוי הוא כותב שהמגילה היא מיסוד בני חשמונאי, אבל לא שכפי שהיא לפנינו חוברה על ידם, וממילא אין אנו יודעים מתי ואיך בדיוק היא גובשה.

אצטט שוב את דברי רס"ג בספר הגלוי, בתרגומו של הרב זייבלד: "וכמו שיסדו בני חשמנאי יהודה ושמעון ויוחנן ויונתן ואלעזר בני מתתיה ספר במה שעבר עליהם הדומה לספר דניאל בלשון הכשדים".
ברור שכוונת רס"ג היא שבני חשמונאי חיברו לא רק את תוכן הספר, אלא גם את לשונה, ובעצם מדובר בחלק ממשי מתורה שבעל פה פשוטה כמשמעה, אלא שהועלתה על הכתב לראשונה ע"י רס"ג.
כפי שביאר הרב זייבלד, משמעות המילה "יסדו" היא כ"ייסוד המשנה" על ידי רבנו הקדוש, כלומר: חברו את הכתוב המגילה, אלא שרס"ג העלה אותה על הכתב.
שוב עולה המסקנא דלעיל: רס"ג קיבל את המגילה כלשונה במסורת בעל פה, ככל הנראה איש מפי איש, כך שגם התוספות הינן חלק ממסורת זו; ואף שלא נכתבו על ידי בני חשמונאי, הם חלק אינטגרלי ממסורת הגאונים, שמקורה בחז"ל.

ראה דברי זייבלד שם עמ' תשנה, שגם לפי רס"ג המגילה כפי שהיא לפנינו איננה מבני חשמונאי עצמם, ויש בה קטעים שהם ודאי מאוחרים יותר, וממילא לדעתי אפשר לדון מה חלקם בה, ומה הוספות שנוספו במשך הזמן, יתכן שהם יסדו רק סיפור קצר שהורחב וכדומה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 13, 2023 4:02 pm

יהושפט כתב:
כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:
אתה טוען שתרי ניקנור הוו?.


היו יותר משתי אנשים בשם ’ניקנור’


כתבתי מהזיכרון, וכעת בדקתי בספרי המכבים, ואכן נקנור מוזכר פעמיים בסוף המלחמות - זה שלכבודו קבעו את יום נקנור, ובקרב המכריע באמאוס, במק"א רק נזכר שמו ותו לא, במק"ב הוא המפקד הראשי, כך שבאמת הסיפור על מפקד בשם ניקנור לפני טיהור המקדש, יש לו בסיס גם בספרי המקבים, החוקרים מתווכחים אם מדובר באותו אחד, ובפשטות מדובר בשני אנשים
כמובן שכל הסיפור שונה מאד, אבל אין כאן כבר קושיא על מגילת אנטיוכוס, מהמקורות על יום ניקנור, וגם מובן למה מחבר המגילה לא חשב שמדובר באותו ניקנור, והאמת אהובה מהכל.


מקבים א.
פרק ד זה טיהור המקדש ע"י יהודה
ופרק ז זה המלחמה עם ניקנור, והנצחון עליו שבגינו נקבע יום ניקנור, כמפורש שם.
ניקנור (לכאורה אין סיבה לומר שזה לא אותו ניקנור) נזכר גם בפרק ג, בקרב לפני טיהור המקדש, כאחד מהראשים.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 4:12 pm

אכן, על זה דיברתי
במקבים א אכן אפשר לפרש שמדובר באותו אחד, אבל במקבים ב ד, שם ניקנור הוא האיש המרכזי במלחמה שמזוהה כקרב אמאוס, נראה שמדובר בשני אנשים, וראה את הערות רפפורט ושוורץ במהדורותיהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 13, 2023 4:21 pm

אינני נוהג להשתמש במקבים ב, כשיש סתירה בינו לבין מקבים א.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' דצמבר 13, 2023 5:12 pm

יהושפט כתב:ראה דברי זייבלד שם עמ' תשנה, שגם לפי רס"ג המגילה כפי שהיא לפנינו איננה מבני חשמונאי עצמם, ויש בה קטעים שהם ודאי מאוחרים יותר, וממילא לדעתי אפשר לדון מה חלקם בה, ומה הוספות שנוספו במשך הזמן, יתכן שהם יסדו רק סיפור קצר שהורחב וכדומה.

כל המגילה הזו זו כמה שורות.
מה כבר נשאר מהמקור אם חלקה היא הוספות.
בפשוטו סתם חיבור מתפייט קצרצר שכולו נכתב ע"י אותו סופר.

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 5:40 pm

בברכה המשולשת כתב:אינני נוהג להשתמש במקבים ב, כשיש סתירה בינו לבין מקבים א.

במקרה זה אין סתירה, אין הוכחה בא שמדובר באותו אחד
ובאופן כללי בנוגע לקרבות מקים א עדיף, אך לאו דווקא בנוגע לדבים אחרים

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: קריאת מגילת אנטיוכס בחנוכה

הודעהעל ידי יהושפט » ד' דצמבר 13, 2023 5:41 pm

קו ירוק כתב:
יהושפט כתב:ראה דברי זייבלד שם עמ' תשנה, שגם לפי רס"ג המגילה כפי שהיא לפנינו איננה מבני חשמונאי עצמם, ויש בה קטעים שהם ודאי מאוחרים יותר, וממילא לדעתי אפשר לדון מה חלקם בה, ומה הוספות שנוספו במשך הזמן, יתכן שהם יסדו רק סיפור קצר שהורחב וכדומה.

כל המגילה הזו זו כמה שורות.
מה כבר נשאר מהמקור אם חלקה היא הוספות.
בפשוטו סתם חיבור מתפייט קצרצר שכולו נכתב ע"י אותו סופר.

היא לא כמה שורות, אלא כמה עשרות שורות
ודיברתי לדעת רס"ג שייחס אותה או עכ"פ את חלקה לבית חשמונאי


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים