מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לסיבת עמידת הכהנים בראש המלחמה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

לסיבת עמידת הכהנים בראש המלחמה

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 29, 2016 8:52 pm

לפי מה שהובא במדרש (הובא ברש"י שבת כג. ומשם בט"ז סי' תרע"ה ואחריו במשנ"ב שם) היה אחד מהגזירות היונים שכל בתולה הנישאת צריכה להיבעל להגמון תחלה, ומשמע שבתולות ישראל לא מסרו נפשם ע"ז ואכן כולם נבעלו לההגמון עד שבאתה בתו של יוחנן כה"ג ועשה מה שעשעה עיי"ש

לכאורה, בזה שנעבלו בנות ישראל להגמון עכו"ם - אפי' שהיה באונס - נאסרו להינשא אח"כ לכהנים, ואם כן היה זה גזירה על כל הכהנים שלא יוכלו לישא נשים, ואולי לזה היו דוקא בני מתתיהו בן יוחנן כ"ג ואחיהם הכהנים אלו שמסרו נפשם להנצחת היונים ולביטול הגזירה.

האם נמצא דבר זה באיזהו מקומן?
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ה' דצמבר 29, 2016 9:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי איש בער » ה' דצמבר 29, 2016 9:13 pm

לא הבנתי לתומי למה יאסרו הם לכהנים, אם נבעלו קודם נישואיהם, כשעוד היו פניות, (מלבד כ"ג שמצוה על בתולה דוקא).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 29, 2016 9:31 pm

איש בער כתב:לא הבנתי לתומי למה יאסרו הם לכהנים, אם נבעלו קודם נישואיהם, כשעוד היו פניות, (מלבד כ"ג שמצוה על בתולה דוקא).

יבמות ס"ח ע"ב:
א"ר יוחנן משום רבי ישמעאל מנין לעובד כוכבים ועבד שבא על בת ישראל ועל כהנת ולויה שפסלוה שנאמר (ויקרא כב, יג) ובת כהן כי תהיה אלמנה וגרושה וגו' מי שיש לו אלמנות וגירושין בה יצאו עובד כוכבים ועבד שאין לו אלמנות וגירושין

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 29, 2016 9:32 pm

יפה, הט"ז שם היינו גם הרמ"א ריש חנוכה, שמקור שניהם מהר"ן שבת בסוג', עי' ד"מ סימן תר"ע.
ואולי היינו הגזירה המבוארת בכתובות ג ע"ב משעת סכנה ואילך כונסים ליל ג', ואמרינן שם דאיכא כהנות, היינו אשת כהן, ונמצא שהכהנים מצאו עצ להבריח נשותיהם מההגמון.
ואגב במגילת יהודית הסיפור הוא לגמרי אחרת, [גם לא בתו של יוחנן כ"ג, וגם לא היתה שם גזירה, וכמבואר שם].

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 29, 2016 9:33 pm

מיללער כתב:
איש בער כתב:לא הבנתי לתומי למה יאסרו הם לכהנים, אם נבעלו קודם נישואיהם, כשעוד היו פניות, (מלבד כ"ג שמצוה על בתולה דוקא).

יבמות ס"ח ע"ב:
א"ר יוחנן משום רבי ישמעאל מנין לעובד כוכבים ועבד שבא על בת ישראל ועל כהנת ולויה שפסלוה שנאמר (ויקרא כב, יג) ובת כהן כי תהיה אלמנה וגרושה וגו' מי שיש לו אלמנות וגירושין בה יצאו עובד כוכבים ועבד שאין לו אלמנות וגירושין

וכן נפסק בשו"ע אה"ע סימן ו סעיף ט דאפילו באונס נפסלה משום זונה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 29, 2016 9:43 pm

אפשר כתב:יפה, הט"ז שם היינו גם הרמ"א ריש חנוכה, שמקור שניהם מהר"ן שבת בסוג', עי' ד"מ סימן תר"ע.
ואולי היינו הגזירה המבוארת בכתובות ג ע"ב משעת סכנה ואילך כונסים ליל ג', ואמרינן שם דאיכא כהנות, היינו אשת כהן, ונמצא שהכהנים מצאו עצה להבריח נשותיהם מההגמון.
ואגב במגילת יהודית הסיפור הוא לגמרי אחרת, [גם לא בתו של יוחנן כ"ג, וגם לא היתה שם גזירה, וכמבואר שם].


לכאורה מקור הט"ז הוא מרש"י כג. ד"ה היו באותו הנס - שגזרו יוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר תחלה ועל יד אשה נעשה הנס:

אף אם מצאו עצה עכ"ז היה בזה גזריה כנראה מדברי המדרש, וממילא מסרו נפשם לבטל הגזירה מכל וכל

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' דצמבר 29, 2016 9:45 pm

בדרושי הצל"ח כתב שזו אכן היתה כוונת אנטיוכס
אמנם לפי שעיקר כונת אנטיוכוס היתה לעקור משפחת כהונה מישראל להכרית זרעו של אהרן,
והיתה כונתו כי בזה תושבת העבודה וקדושת המקדש ותיבטל קדושת ישראל,
ולכן גזרו שכל בתולה הנישאת תבעל להגמון תחלה והנה אונס בישראל משרי שרי, אמנם הכהנים אונס אסור להם ואם כן לא היה באפשרי להם לישא אשה כלל וממילא כלו להם הכהנים,
ואפשר שזה כוונו הרשעים היונים במה שאמרו כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 29, 2016 9:59 pm

מיללער כתב:
אפשר כתב:יפה, הט"ז שם היינו גם הרמ"א ריש חנוכה, שמקור שניהם מהר"ן שבת בסוג', עי' ד"מ סימן תר"ע.
ואולי היינו הגזירה המבוארת בכתובות ג ע"ב משעת סכנה ואילך כונסים ליל ג', ואמרינן שם דאיכא כהנות, היינו אשת כהן, ונמצא שהכהנים מצאו עצה להבריח נשותיהם מההגמון.
ואגב במגילת יהודית הסיפור הוא לגמרי אחרת, [גם לא בתו של יוחנן כ"ג, וגם לא היתה שם גזירה, וכמבואר שם].


לכאורה מקור הט"ז הוא מרש"י כג. ד"ה היו באותו הנס - שגזרו יוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר תחלה ועל יד אשה נעשה הנס:

אף אם מצאו עצה עכ"ז היה בזה גזריה כנראה מדברי המדרש, וממילא מסרו נפשם לבטל הגזירה מכל וכל

כן ודאי, לא באתי להשיג על הווארט, אלא להוסיף לו קצת פעפער.
הבאתי הר"ן כי גם הוא כותב כן בשם המדרש עיי"ש, ולכן ציינתי הד"מ שהביא ממנו ולא מרש"י.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

לסיבת עמידת הכהנים בראש המלחמה

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 29, 2016 10:16 pm

י. אברהם כתב:בדרושי הצל"ח כתב שזו אכן היתה כוונת אנטיוכס
אמנם לפי שעיקר כונת אנטיוכוס היתה לעקור משפחת כהונה מישראל להכרית זרעו של אהרן,
והיתה כונתו כי בזה תושבת העבודה וקדושת המקדש ותיבטל קדושת ישראל,
ולכן גזרו שכל בתולה הנישאת תבעל להגמון תחלה והנה אונס בישראל משרי שרי, אמנם הכהנים אונס אסור להם ואם כן לא היה באפשרי להם לישא אשה כלל וממילא כלו להם הכהנים,
ואפשר שזה כוונו הרשעים היונים במה שאמרו כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל

יישר כח - נפלא

ואולי י"ל שזה כוונת הנוסח "על ידי כהניך הקדושים" שרצו לחלל קדושת הכהונה ודו"ק

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 30, 2018 3:26 am

י. אברהם כתב:בדרושי הצל"ח כתב שזו אכן היתה כוונת אנטיוכס
אמנם לפי שעיקר כונת אנטיוכוס היתה לעקור משפחת כהונה מישראל להכרית זרעו של אהרן,
והיתה כונתו כי בזה תושבת העבודה וקדושת המקדש ותיבטל קדושת ישראל,
ולכן גזרו שכל בתולה הנישאת תבעל להגמון תחלה והנה אונס בישראל משרי שרי, אמנם הכהנים אונס אסור להם ואם כן לא היה באפשרי להם לישא אשה כלל וממילא כלו להם הכהנים,
ואפשר שזה כוונו הרשעים היונים במה שאמרו כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל

אפשר להעלות המראה מקום המדויק בדרושי הצל"ח? או אולי הקטע

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 30, 2018 4:10 am

מיללער כתב:אפשר להעלות המראה מקום המדויק בדרושי הצל"ח? או אולי הקטע

בדפו"י דרוש ל"ד לחנוכה
בדרשות הצל"ח השלם דרוש מ
קבצים מצורפים
דרשות הצל''ח השלם.PDF
(129.1 KiB) הורד 143 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' נובמבר 30, 2018 4:27 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בגזירת הבעילה להגמון נאסרו נשות הכהנים ולזה לחמו דייקא החשמונאים

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 30, 2018 4:21 am

בקרו טלה כתב:
מיללער כתב:אפשר להעלות המראה מקום המדויק בדרושי הצל"ח? או אולי הקטע

בדפו"י דרוש ל"ד לחנוכה
בדרשות הצל"ח השלם דרוש מ

תודה רבה!


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים