מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: פך השמן נאבד שוב בתולדות ישראל

הודעהעל ידי קראקובער » ג' דצמבר 04, 2018 12:24 pm

איש_ספר כתב:כדברי אתנחתא. בסיני התפרסם מאמר מקיף על פרשה זו.
במקבציאל האחרון פורסם מכתב האדר"ת אל רייפמאן על ענין זה, שם התברר שגם רייפמאן היה בין המוחים על דבריו של חז"ס.
בודאי שיעבץ היה ירא"ש יותר מחז"ס, ומכאן הפליאה.

יש למישהו המאמר בסיני?

אוהב&דעת
הודעות: 26
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 1:48 pm

Re: פך השמן נאבד שוב בתולדות ישראל

הודעהעל ידי אוהב&דעת » ג' דצמבר 04, 2018 12:34 pm

[/quote]
היחוס הגדול 'מקורבו ואיש בריתו של הרב קוק' אינו מפחיד אותי - למיעוט עיוני ב'תולדות ישראל' של יעבץ, איני מתפלא על השמטת נס פך השמן, גם ללא השמטה זו, עדיין יש בספר מספיק כפירה בדברי חז"ל הנראים ניסיים, עיין למשל בהסברו הפשוט מיהו 'תנא דבי אליהו' המוזכר בבבלי, ברור שאין זה מה שאליהו הנביא גילה לתנאים, הרי זה אינו טבעי, לכן ממציא הוא אמורא נכבד בשם 'אליהו', שבבית מדרשו נשנו כל הברייתות של תנא דבי אליהו, עיי"ש. - והם גם קובצו בספר הנושא שם זה. [/quote]

לא כל מה שנראה בהשקפתנו הראשונה ככפירה, היא אכן כך. את הרעיון שהתנא דבי אליהו הוא לא אליהו הנביא אלא תנא ששמו כן, כותב אחד מגדולי עולם לפני כמה מאות שנה, וזה בשו"ת באר שבע.
וז"ל: "ועדיין צריכין אנו למודעי דהאי תנא דבי אליהו אינו אליהו הנביא כמו שחשבו רבים מן התלמידים אלא הוא תנא הנזכר בהקדמת הרמב"ם ז"ל מסדר זרעים בפרק שביעי וז"ל יהושע בן פרחיה נתאי הארבלי חוני המעגל אליהו כו'. כן נ"ל: "
שו"ת באר שבע סימן עא

איש-אחד
הודעות: 1111
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' דצמבר 04, 2018 12:41 pm

ישא ברכה כתב:לא ראיתי את כל האשכול. אבל ראוי לציין שנס פך השמן מוזכר במגילת תענית, שהיא קדומה מאד. נכתבה בא"י, והיא מתוארכת קרוב לתקופה שהנס התרחש.

נס פך השמן נזכר ב"סכוליון" - הפירוש בלה"ק המצורף למגילה שנכתבה בארמית.
הסכוליון עצמו הוא מאוחר יותר מהמגילה עצמה, כנראה בתקופת החורבן (אם אני זוכר נכון).

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' דצמבר 04, 2018 2:20 pm

איש-אחד כתב:
ישא ברכה כתב:לא ראיתי את כל האשכול. אבל ראוי לציין שנס פך השמן מוזכר במגילת תענית, שהיא קדומה מאד. נכתבה בא"י, והיא מתוארכת קרוב לתקופה שהנס התרחש.

נס פך השמן נזכר ב"סכוליון" - הפירוש בלה"ק המצורף למגילה שנכתבה בארמית.
הסכוליון עצמו הוא מאוחר יותר מהמגילה עצמה, כנראה בתקופת החורבן (אם אני זוכר נכון).


גם לא לגמרי מדויק - בנוסח אחד של הסכוליון לא נזכר דבר מזה, ובנוסח שני נזכר שמצאו שמן טהור והדליקו בו וענין הנס עצמו לא נזכר.
מה שיש בנוסח המודפס, שהוא העתקה מעורבת משני הנוסחים, הוא פשוט העתקה של לשון הבבלי בשבת.

מתון
הודעות: 292
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

הודעהעל ידי מתון » ג' דצמבר 04, 2018 5:43 pm

ישא ברכה כתב:לא ראיתי את כל האשכול. אבל ראוי לציין שנס פך השמן מוזכר במגילת תענית, שהיא קדומה מאד. נכתבה בא"י, והיא מתוארכת קרוב לתקופה שהנס התרחש.

כמדומה ששם מוזכר רק הנס של עצם מציאת פך טהור, ולא הנס שדלק שמונה לילות.

ישא ברכה
הודעות: 1600
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 04, 2018 7:22 pm

מתון כתב:
ישא ברכה כתב:לא ראיתי את כל האשכול. אבל ראוי לציין שנס פך השמן מוזכר במגילת תענית, שהיא קדומה מאד. נכתבה בא"י, והיא מתוארכת קרוב לתקופה שהנס התרחש.

כמדומה ששם מוזכר רק הנס של עצם מציאת פך טהור, ולא הנס שדלק שמונה לילות.


עיי"ש ומוזכר כל הנס. נכון, שהסכמת הרבה חכמים שיש חלקים מאוחרים יותר במגילה, והם לא קדומים כ"כ כפי שכתבתי.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים