עמוד 1 מתוך 1

מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ג' ינואר 23, 2018 12:26 am
על ידי שומע ומשמיע
אצל הספרדים במושבותיהם בחו"ל גם נהגו להדליק בפנים?
כל הראשונים והפוסקים שראיתי שמדברים על 'לדידן שמדליקים בפנים' [הן לעניין זמן הדלקה, והן לעניין היכר הימים למהדרין] הם אשכנזים.
הטור גם מביא את זה בסימן תרעב לעניין זמן הדלקה [איך מתייחסים לטור בנושא הזה? אני לא מבין בזה]. והב"י לא מתייחס לזה כלל, ובשו"ע לא מביא את זה כלל. רק הרמ"א.
אשמח לכל מידע. תודה.

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ד' ינואר 24, 2018 11:50 pm
על ידי שומע ומשמיע
אין פה אף ספרדי שיודע מה סבא שלו עשה?

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ב' פברואר 05, 2018 11:19 pm
על ידי שומע ומשמיע
גם בתרעא סעיף ז הרמ"א הוא זה שמגיה:
ומיהו בזמן הזה, שכולנו מדליקין בפנים ואין היכר לבני ר"ה כלל, אין לחוש כל כך אם אין מדליקין בטפח הסמוך לפתח

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 12:18 am
על ידי לענין
תשו' הרב קאפח חלק א' עמ' ק"פ

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ד' מרץ 07, 2018 8:57 pm
על ידי שומע ומשמיע
לענין כתב:תשו' הרב קאפח חלק א' עמ' ק"פ

יישר כוח, יש משהו יותר 'שמן'?

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ד' מרץ 07, 2018 9:15 pm
על ידי שומע ומשמיע
מצאתי מקום אחד שבו זה [u][u][u]קצת נרמז [/u][/u][/u]במחבר לפי הנו"כ.
והוא בתרע"ה סעיף א' בקושיית הב"ח למה הוזקק לטעם של 'לצרכו' ותירוץ מצד המנה ג בזמן הזה, עי"ש הובא בכל הנו"כ.

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 1:55 pm
על ידי בן אליהו
עד לשנים האחרונות ממש, מנהג הרווח אצל הספרדים בין בחו"ל ובין בארץ היה להדליק בפנים. גם אני הקטן התעקשתי לנהוג כך עד לפני שנתיים שכבר נכנעתי

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 8:12 pm
על ידי שומע ומשמיע
בארץ הכוונה גם ליישוב הישן?

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 2:23 pm
על ידי ישא ברכה
הפלא הוא שהב"י סותם ולא מזכיר את המנהג להדליק בפנים, זה קצת מעורר סימן שאלה אולי בזמנו בא"י נהגו להדליק בחוץ, האם יש מישהו מחכמי א"י באותו הזמן שכותב שנוהגים להדליק בפנים?

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 2:50 pm
על ידי רון
שומע ומשמיע כתב:אין פה אף ספרדי שיודע מה סבא שלו עשה?

הסבא של המעיינים בפורום כולם כבר גרו בבתים רבי קומות, וממילא הדליקו בחלון כדינא דגמרא [בלי להיכנס לנדון של החזו"א והרב מבריסק]וממילא לא שייך מזה שום ראיה לנידון שלכם.
כל הנידון שלכם הוא רק כאשר גרו בבית קרקע, והנידון היה אם להדליק בפתח הבית כדינא דגמ' או בפנים היינו בתוך הבית

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 12:23 am
על ידי חפציאלי
שומע ומשמיע כתב:אצל הספרדים במושבותיהם בחו"ל גם נהגו להדליק בפנים?
כל הראשונים והפוסקים שראיתי שמדברים על 'לדידן שמדליקים בפנים' [הן לעניין זמן הדלקה, והן לעניין היכר הימים למהדרין] הם אשכנזים.
הטור גם מביא את זה בסימן תרעב לעניין זמן הדלקה [איך מתייחסים לטור בנושא הזה? אני לא מבין בזה]. והב"י לא מתייחס לזה כלל, ובשו"ע לא מביא את זה כלל. רק הרמ"א.
אשמח לכל מידע. תודה.

המקובל ר' מרדכי שרעבי הדליק בפתח ביתו מבפנים למרות שהיה לו חצר ונימק שנוהג כך עפ"י האר"י ז"ל

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 1:00 am
על ידי כזית
ישא ברכה כתב:הפלא הוא שהב"י סותם ולא מזכיר את המנהג להדליק בפנים, זה קצת מעורר סימן שאלה אולי בזמנו בא"י נהגו להדליק בחוץ, האם יש מישהו מחכמי א"י באותו הזמן שכותב שנוהגים להדליק בפנים?

האר"י ז"ל היה בזמנו ובמקומו של מרן הב"י, ובשער הכוונות מוכח שהיה מדליק בפנים, ונראה שלא היה לו צד אחר כלל.
גם האחרונים עד הבא"ח שהביאו את דבריו ולא העירו עליהם, נראה שכולם הדליקו בפנים.
מסתבר שגם הב"י עצמו היה מדליק בפנים כיון שהיה חשש מסויים להדליק בחוץ, ובשו"ע כתב את עיקר הדין מדינא דגמרא.
ועתה שאכשר דרא ואפשר להדליק בחוץ בודאי עדיף, וגם ע"פ הקבלה אין שום מניעה להדליק בפתח ביתו מבחוץ, ואכמ"ל.

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 7:13 pm
על ידי שים-שלום
על דעת רבנו האר"י בזה יעויין בספר אור ההלכה בשם הגר"ש דבליצקי זצ"ל

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 7:40 pm
על ידי משה1
שים-שלום כתב:על דעת רבנו האר"י בזה יעויין בספר אור ההלכה בשם הגר"ש דבליצקי זצ"ל


חפשתי באוצר ולא מצאתי ספר זה

אולי יואיל חכ"א בטובו להעלות דבריו הנעימים כמנהגו ותודה מראש.

Re: מקום הדלקה אצל הספרדים

פורסם: ו' ינואר 04, 2019 1:16 am
על ידי לענין
ישא ברכה כתב:הפלא הוא שהב"י סותם ולא מזכיר את המנהג להדליק בפנים, זה קצת מעורר סימן שאלה אולי בזמנו בא"י נהגו להדליק בחוץ, האם יש מישהו מחכמי א"י באותו הזמן שכותב שנוהגים להדליק בפנים?


שו"ת שדה הארץ לרבי אברהם מיוחס סי' מ"ג, כותב בפירוש שהיו מדליקים בפנים [היה בן ירושלים באזור שנות ה'ת"ס].

גם אני הקטן התחבטתי הרבה בשאלת האשכול.
שהנה הראשונים ז"ל [התה"ד והמהרי"ק] דנו בדבר כיוון ההדלקה אם מימין לשמאל או בהיפך, ופלא שהרי הנר הראשון שהוא הנר העיקרי צריך להיות בטפח הסמוך לפתח! ואיך יתחיל מהצד השני?
ולכן נראה שלא נאמרו הדברים אלא כלפי זמנם, שהיו מדליקים בפנים, וא"כ מן הדין אין שום משמעות לטפח הסמוך לפתח, וכמ"ש הרמ"א שזה רק מנהג המדקדקין, ולכן כאשר דנו התה"ד והמהרי"ק על מקום ההדלקה, לא הזכירו כלל את ענין הטפח הסמוך לפתח [ואדרבה, צ"ע על הגר"א שדחה דבריהם מחמת כן, והלא המדליקים בפנים אינם שייכים בענין טפח הסמוך לפתח, וגם אם זה מנהג, הלא ודאי איכא למימר שהענין לפנות לכיוון ימין, יהיה עדיף על זה, שהרי הפניה לימין מוזכרת בגמרא].
כל זה פשוט וברור.
מה שהיה קשה לי זה מפני מה קיבל מרן הבית יוסף לגמרי את שיטת המהרי"ק, ועוד הדגיש שזה בין למדליקין בימין ובין למדליקין בשמאל, שאז הרי בודאי אין זה בטפח הסמוך לפתח, ואיך נבטל דינא דגמ' [שאולי הוא לעיכובא] מחמת סברת המהרי"ק לפנות לימין.
ומזה הבנתי שגם בצפת של הבית יוסף היו מדליקים בפנים.
כאשר ראיתי בשדה הארץ שגם מאה שנה אחר כך היו מדליקים בפנים, רווח לי.

אגב, מי היו הראשונים שחזרו לדין הגמרא להדליק בחוץ, תלמידי הגר"א בירושלים?