מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקה בשמן זית למאור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי איש קריות » ו' דצמבר 13, 2019 12:35 am

ידועה דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כי יש להדר ולהדליק בשמן זית זך ולא בשמן זית למאור. דעה זו מסתמכת על כך שכשם שיש הידור להדליק דווקא בשמן ולא בנר שעווה כיון שבו נעשה הנס הוא הדין שיש להדליק בשמן זית זך כיון שבו נעשה הנס.
אני הקטן טוען שאין לדמות ביניהם.
יש הבדל מהותי בין שמן לנר שעווה הניכר לעין כל רואה ולכן יש ענין לעשות דוגמת מה שהיה במקדש. אמנם ההבדל בין שמן למאור לשמן זך אינו ניכר כלל ורק מי שנתן השמן יודע מה יש בכוסית ועל הבדל כזה לא נאמר "בו נעשה הנס".
ראיה לדבר יש מהא דיש בגמרא מאן דאמר שבתחילה סבר להדליק בשמן אחר ולאחר מכן הדליק בשמן זית כיון שהוא צלול יותר, ואי כדברי הגרי"ש היה לו לטעון ששמן זית עדיף כיון שבו נעשה הנס, אלא ע"כ כדברינו שבהבדל של ב' מיני שמנים שאין כל הבדל חזותי ביניהם לא נאמר שבו נעשה הנס ורק לגבי הדלקת נר שעווה שאינו דומה כלל למה שהיה במקדש יש הסוברים שעדיף שלא להדליק בו כיון שלא נעשה בו הנס.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' דצמבר 13, 2019 12:51 am

כבר קדמוך רבים וטובים בהערה זו


איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי איש קריות » ו' דצמבר 13, 2019 12:56 am

יישר כוחכם!!

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי אשר ברא » ו' דצמבר 13, 2019 1:14 am

גם יש לתמוה שהרי (כפי הבנתי) אין מייצרים כיום שמן זית זך כפי הדין.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי איש קריות » ו' דצמבר 13, 2019 1:17 am

לגעת הגרי"ש כל כמה דדמי טפי למקדש - טפי מעלי

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' דצמבר 13, 2019 1:23 am

בלי לדון לגופם של דברי הגרי"ש שיש בהם משום חידוש, הראיה ממשחא דשומשמי יש לדון שאינה ראיה ואדרבה אולי להפך,

שהרי הטעם שהעדיפו אותו הוא כדכתב רש"י שאינו ממהר לכלות כשמן זית.
ובתוס' מבואר שהטעם שמשך נהוריה שייך דווקא בנר חנוכה, ותמוה מה טעם שיקח שמן שאינו ממהר לכלות, יכול הוא ליקח שמן שממהר לכלות וישים יותר שמן שירבה זמן ההדלקה,

ונראה לבאר הכוונה, שהכוונה שמשחא דשומשמי טבעו שמעט שמן דולק זמן רב, וזה בדמיון הנס, שמעט שמן דלק זמן רב, ורק משום כך העדיפו אותו, וגם טעמא דמשחא דשומשמי הוא שיהיה בדמיון הנס,
אמנם כיון דשמן זית ניכר בצלילות אורו, ס"ל לאביי, שעדיף לנו להדליק בנר שניכר בצלילותו, שבזה יש הכר לדמיונו למנורה ביופיו ובהידורו, מלהדליק במשחא דשומשמי שאין ההכר כ"כ אלא למי שיודע, שמעט השמן מרבה לדלוק.

בלי ביאור זה איני מבין מה טעם ההידור במשחא דשומשמי.

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי איש קריות » ו' דצמבר 13, 2019 1:37 am

דבריך צריכים עיון קצת דלכאורה אדרבה מה שמצינו ששמן שומשמין דולק הרבה ואינו ממהר לכלות אין בו דמיון לנס דהרי הוא לפי דרך הטבע, ואדרבה במה שמדליק בו הוא ממעט לפרסם הנס שהרי אף לפי דרך הטבע מצינו ששמן שומשמין דולק הרבה ויש לקחת דווקא שמן הממהר לכלות שבזה יש פרסום טפי לנס, דאף על פי שדרכו של השמן למהר ולהתכלות במקדש דלק שמונה ימים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הדלקה בשמן זית למאור

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' דצמבר 13, 2019 1:45 am

איש קריות כתב:דבריך צריכים עיון קצת דלכאורה אדרבה מה שמצינו ששמן שומשמין דולק הרבה ואינו ממהר לכלות אין בו דמיון לנס דהרי הוא לפי דרך הטבע, ואדרבה במה שמדליק בו הוא ממעט לפרסם הנס שהרי אף לפי דרך הטבע מצינו ששמן שומשמין דולק הרבה ויש לקחת דווקא שמן הממהר לכלות שבזה יש פרסום טפי לנס, דאף על פי שדרכו של השמן למהר ולהתכלות במקדש דלק שמונה ימים

מ"מ נראה לי שיש כאן זכר לצורתו החיצונית של הנס, ובכל מקרה בשביל להקשות משמן שומשמין, צריך לבאר מה המעלה בו, ולאיזה צורך נכון לקחת שמן שאינו ממהר לכלות. הרי מ"מ בעינן לשיעורא עד שתכלה רגל מן השוק, ומה לי באיזה שמן לוקח שיעור הראוי לדלוק זמן ההדלקה. ומה אכפת לנו אם יקח יותר שמן הממהר לכלות, או פחות שמן מזה שאינו ממהר לכלות.
אם תבאר ענין מעלתו של שמן שומשמין נוכל לדון אם מוכח מזה משהו אם לאו.

אין כוונתי להכריע כדברי הגרי"ש, שעדיין יש בהם כמה שלבי חידוש מעבר לכך, אלא לטעון שהקושי שהצגת על דבריו לפורכם לדעתי אינו מוכרח כלל.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים