עמוד 1 מתוך 1

הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 12:05 pm
על ידי תורה מפוארת
שאלה: המשנ"ב (תרע"א סק"ו) וכן הוא בא"ר (סק"ג): שאדם שיש לו שני נרות ביום ב' ולחבירו אין מאומה שיתן לו כדי שיקיים אף הוא את עיקר הדין. ויש לשאול: מה הדין באדם שאין לו אפשרות לקנות נר אולם יש לו כסף (לדוג' במקום שא"א לקנות נר, ויכול לעשות העברה בנקאית), האם עדיף שיתן לו ההוא נר ויקיימו שניהם את עיקר הדין, או שיתן לו פרוטה ואז יצא יד"ח כמדליק ויהיה מהמהדרין מן המהדרין?

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 12:46 pm
על ידי יוצא פוניבז'
תשובה: באופן לא מועיל שיתוף כגון שהם בשני חצרות, פשיטא שיתן לחבירו, וע"ז קאי דברי המשנ"ב.
באופן שהם בחצר אחת שיכולים לצאת בהדלקה אחת, א"כ הנידון הוא האם עדיף ה"מהדרין" של נר לכאו"א או ה"מהדרין מן המהדרין" של מוסיף והולך,
אזי לד' השו"ע שהנוהגים כממהמ"ה אינם נוהגים כמהדרין, קושיא מעיקרא ליתא. ואף לד' הרמ"א, אין סיבה שאדם יוותר על ההידור שלו מפני הידור של חבירו.

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 12:53 pm
על ידי תורה מפוארת
אני חושב שהשאלה לא הובנה נכון, ראובן נוסע עם שמעון לעסקים, לראובן יש 2 נרות ליום ב' ולשמעון אין נרות אולם יש לו כסף, למה שראובן יתן לשמעון נר אחד כדברי המשנ"ב, שמא אולי עדיף ששמעון יקנה מראובן חלק בשמן ויצא ששניהם מהדרין מן המהדרין כלומר, אם נאמר שין פרוטה מועיל מטעם קנין בשמן א', למה שלא יועיל בסתמא גם לא באכסנאי, וג"כ כשמדובר באכסנאי, אם יש לאורח נר אחד ולבעה"ב מהדרין מן המהדרין, האם עדיף שהאורח ידליק אחד או שישתתף בפרוטה ויהיו שניהם מהדרין מן המהדרין?

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 4:31 pm
על ידי ביליצר
תורה מפוארת כתב:אני חושב שהשאלה לא הובנה נכון, ראובן נוסע עם שמעון לעסקים, לראובן יש 2 נרות ליום ב' ולשמעון אין נרות אולם יש לו כסף, למה שראובן יתן לשמעון נר אחד כדברי המשנ"ב, שמא אולי עדיף ששמעון יקנה מראובן חלק בשמן ויצא ששניהם מהדרין מן המהדרין כלומר, אם נאמר שין פרוטה מועיל מטעם קנין בשמן א', למה שלא יועיל בסתמא גם לא באכסנאי, וג"כ כשמדובר באכסנאי, אם יש לאורח נר אחד ולבעה"ב מהדרין מן המהדרין, האם עדיף שהאורח ידליק אחד או שישתתף בפרוטה ויהיו שניהם מהדרין מן המהדרין?

באנו לשאלת שני בעה"ב הדרים בדירה אחת שנחלקו בזה ,עיין ביאוה"ל צמוד לדיני אכסנאי

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: ב' דצמבר 23, 2019 12:56 am
על ידי יוצא פוניבז'
תורה מפוארת כתב:אני חושב שהשאלה לא הובנה נכון, ראובן נוסע עם שמעון לעסקים, לראובן יש 2 נרות ליום ב' ולשמעון אין נרות אולם יש לו כסף, למה שראובן יתן לשמעון נר אחד כדברי המשנ"ב, שמא אולי עדיף ששמעון יקנה מראובן חלק בשמן ויצא ששניהם מהדרין מן המהדרין כלומר, אם נאמר שין פרוטה מועיל מטעם קנין בשמן א', למה שלא יועיל בסתמא גם לא באכסנאי, וג"כ כשמדובר באכסנאי, אם יש לאורח נר אחד ולבעה"ב מהדרין מן המהדרין, האם עדיף שהאורח ידליק אחד או שישתתף בפרוטה ויהיו שניהם מהדרין מן המהדרין?

אתה סבור שע"י שיתוף יהיה מן המהדרין מן המהדרין (לד' הרמ"א כמובן)? א"כ גם בבני ביתו, במקום שידליקו כל אחד בפנ"ע, ישתתפו ותו לא מידי.

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: ב' דצמבר 23, 2019 10:33 am
על ידי תורה מפוארת
יוצא פוניבז' כתב:
תורה מפוארת כתב:אני חושב שהשאלה לא הובנה נכון, ראובן נוסע עם שמעון לעסקים, לראובן יש 2 נרות ליום ב' ולשמעון אין נרות אולם יש לו כסף, למה שראובן יתן לשמעון נר אחד כדברי המשנ"ב, שמא אולי עדיף ששמעון יקנה מראובן חלק בשמן ויצא ששניהם מהדרין מן המהדרין כלומר, אם נאמר שין פרוטה מועיל מטעם קנין בשמן א', למה שלא יועיל בסתמא גם לא באכסנאי, וג"כ כשמדובר באכסנאי, אם יש לאורח נר אחד ולבעה"ב מהדרין מן המהדרין, האם עדיף שהאורח ידליק אחד או שישתתף בפרוטה ויהיו שניהם מהדרין מן המהדרין?

אתה סבור שע"י שיתוף יהיה מן המהדרין מן המהדרין (לד' הרמ"א כמובן)? א"כ גם בבני ביתו, במקום שידליקו כל אחד בפנ"ע, ישתתפו ותו לא מידי.

אולי ב"ב יש עניין שידליקו בנפרד כדברי הגמ' נר איש וביתו והמהדרין וכו', אבל מי שממילא אכסנאי שפטור אולי אם יש לו אפשרות להיות כעיקר הדין ולהדליק בעצמו או להיות מן המהדרין ע"י פרוטה עדיף שיהיה מהמהדרין?

Re: הידור בחנוכה ע"י פרוטה או הדלקה כדין מה עדיף?

פורסם: ב' דצמבר 23, 2019 10:47 am
על ידי יוצא פוניבז'
תורה מפוארת כתב:
יוצא פוניבז' כתב:
תורה מפוארת כתב:אני חושב שהשאלה לא הובנה נכון, ראובן נוסע עם שמעון לעסקים, לראובן יש 2 נרות ליום ב' ולשמעון אין נרות אולם יש לו כסף, למה שראובן יתן לשמעון נר אחד כדברי המשנ"ב, שמא אולי עדיף ששמעון יקנה מראובן חלק בשמן ויצא ששניהם מהדרין מן המהדרין כלומר, אם נאמר שין פרוטה מועיל מטעם קנין בשמן א', למה שלא יועיל בסתמא גם לא באכסנאי, וג"כ כשמדובר באכסנאי, אם יש לאורח נר אחד ולבעה"ב מהדרין מן המהדרין, האם עדיף שהאורח ידליק אחד או שישתתף בפרוטה ויהיו שניהם מהדרין מן המהדרין?

אתה סבור שע"י שיתוף יהיה מן המהדרין מן המהדרין (לד' הרמ"א כמובן)? א"כ גם בבני ביתו, במקום שידליקו כל אחד בפנ"ע, ישתתפו ותו לא מידי.

אולי ב"ב יש עניין שידליקו בנפרד כדברי הגמ' נר איש וביתו והמהדרין וכו', אבל מי שממילא אכסנאי שפטור אולי אם יש לו אפשרות להיות כעיקר הדין ולהדליק בעצמו או להיות מן המהדרין ע"י פרוטה עדיף שיהיה מהמהדרין?

לא הבנתי דבריך. אכסנאי חייב בנר חנוכה.