עמוד 1 מתוך 1

זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 12:40 am
על ידי דרך ישרה
א. למה המשנ"ב בהלכ' חנוכה (סי' תער"ב) מזכיר רק שי' ר"ת ולא שי' הגאונים כפי שפסק בסי' רס"א.
ב. הרי טעם ההדלקה בצאת הכוכבים הוא משום שאז יש פרסומי ניסא לעוברים ושבים. וא"כ לפי הגאונים אחרי ג' רבעי מיל מהתכסות השמש אז עוברים ושבים (חוזרים מהשוק לבתיהם), ואילו לר"ת רק אחרי שיעור ד' מילין. וכי יחלקו במציאות? (והאמת שכ"ש שזה קשה לשי' הגר"א שתיכף שכבר בתחילת השקיעה הוא זמן שעוברים ושבים לבתיהם).

Re: זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 12:54 am
על ידי ידידיה
מה הבעיה שנחלקו במציאות שהיתה בזמן הגמרא?
בגמרא נאמר שהתרמודאי הסתובבו עד חצי שעה מהלילה.
וכיון שנחלקו מתי הלילה, ממילא יצא שנחלקו על הזמן סיפרה לנו הגמ שכלתה רגל.
זה לא מחלוקת במציאות במובן הבעייתי.

Re: זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 1:32 am
על ידי דרך ישרה
ראיתי ב'אז נדברו' (ח"ז סי' ע') כתב 'דהמ"ב דסתם בחנוכה רק שיטת ר"ת בא להקל ולא להחמיר, כיון שצריכין ליתן שמן כשיעור עד חצי שעה לאחר צה"כ של ר"ת' לכן לא החמיר המשנ"ב להצריך שמן כבר מסוף השקיעה של הגאונים. ויש להעיר דהעולם שנוהגים להדליק בסוף שקיעה דהגאונים נותנים שיעור שמן כשיעור חצי שעה בלבד, ולא עד סוף חצי שעה דאחר סוף שקיעה דר"ת. ועוד מהיכי תיתי שבאמת יצטרכו לתת שמן עד חצי שעה מסוף שקיעה דר"ת, הרי אילו אנו פוסקים כהגאונים אז היה מספיק שמן כשיעור חצי שעה מסוף שקיעה דגאונים. ולכ' צ"ל דהמשנ"ב פוסק כהגאונים לחומרא אבל לקולא. ומ"מ אכתי צ"ב, דהרי אמרו ובלבד שלא יקדים ולא יאחר, וא"כ איך אפשר להקל, הרי לגאונים היה צריך להדליק בצאת הכוכבים דהגאונים, דזהו הזמן.

Re: זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ה' דצמבר 26, 2019 10:30 am
על ידי דרך ישרה
עוד מעניין, שהמשנ"ב (בביאור הלכה) מחזר אחר היתר להקדים ההדלקה קודם צאה"כ דר"ת, ואפי' בזה לא מזכיר את הגאונים כסמך להתיר להקדים.

Re: זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ו' דצמבר 27, 2019 1:03 am
על ידי ידידיה
המעיין ברס"א יראה שהביאור הלכה פסק להחמיר מהשקיעה מחמת חומרת איסור סקילה וכן לכל עניין דאורייתא.

בשאר דברים הוא כתב כפי מנהג שרווח בזמנו , שהוא כר"ת.

Re: זמן ההדלקה ר"ת והגאונים

פורסם: ש' דצמבר 28, 2019 11:01 pm
על ידי מלבב
דרך ישרה כתב:א. למה המשנ"ב בהלכ' חנוכה (סי' תער"ב) מזכיר רק שי' ר"ת ולא שי' הגאונים כפי שפסק בסי' רס"א.
ב. הרי טעם ההדלקה בצאת הכוכבים הוא משום שאז יש פרסומי ניסא לעוברים ושבים. וא"כ לפי הגאונים אחרי ג' רבעי מיל מהתכסות השמש אז עוברים ושבים (חוזרים מהשוק לבתיהם), ואילו לר"ת רק אחרי שיעור ד' מילין. וכי יחלקו במציאות? (והאמת שכ"ש שזה קשה לשי' הגר"א שתיכף שכבר בתחילת השקיעה הוא זמן שעוברים ושבים לבתיהם).

הקושיא על הגר"א שואל המהריף על המהרם אלשקר.
א. דעתו שעיקר להלכה הוא כר"ת, רק בדאורייתא צריך להחמיר כהגאונים.

ועוד לדעת המשנ"ב אין הבדל בין שיטת הגאונים לר"ת רק בתחילת בין השמשות ולא בסופו, לכן איפה אתה רואה שפוסק כר"ת ולא כהגאונים.

ב. המחלוקת הוא מה היה המציאות בזמן חז"ל, ואע"פ שהגאונים היו קרוב לזמן חז"ל, הרי שיטת הגאונים נולד רק רק בזמן מהרם אלשקר.