מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי שחר » ב' דצמבר 26, 2011 12:56 am

עמקן כתב:
שחר כתב:
עמקן כתב:בר"ה (דף י"ח:) נחלקו אי בטלה מגילת תענית אחר החורבן ושם מעשה וגזרו תענית בחנוכה כו' ואמרו להם צאו והתענו על מה שהתעניתם אמר רב יוסף שאני חנוכה דאיכא מצוה ע"כ. ובפשטות ר"ל הדלקת נרות ולא הלל והודאה, וכן נקט הרשב"א (בד"ה אמר להם) ומבואר בזה להדיא שהדליקו נרות קודם החורבן.


על טענה זו (כבר כתבוה לעיל) כבר התייחס הגר"י מקוטנא הנ"ל ובקובץ המצורף הנ"ל-חסדי אבות סי' י"ז מופיע עמוד הראשון, אבל יש המשך ושם מתייחס לראיות נוספות כגון מה שטענו כאן לעיל ממה שנחלקו ב"ש וב"ה וכו', יעויין שם!!!

בחסדי אבות [שאגב הוא מכדו של הגר"י מקוטנא] הוא לא תירץ הראיה מהגמ' בר"ה אלא מיישב לשיטתו הו"א של הגמ' שאפשר לבטל מצות חנוכה שהחזיקו בו מאתיים שנה, ותי' שבאמת היה מצוה חדשה. אבל הוא מתעלם לגמרי מזה שמבואר בהגמ' שנהגו כבר מצות הדלקה דאל"כ לא תי' הגמ' בתחילה כלום שהרי לדבריו לא עוד שלא ביטלו חנוכה כמו שאר מגילת תענית אלא שעוד הוסיפו עליו. גם בהמשך הגמ' מבואר שהמצוה כבר נתחזק, ע"ש ברש"י. [גם קושייתו קל לתרץ, שאם בטלה מגילת תענית כיון שלא נעשה לזמן גלות ממילא גם מצותה בטלה].


כתבתי 'הגר"י מקוטנא' כדי להבדיל מזקינו שמפורסם יותר כ'הגאון מקוטנא', למרות שגם נכדו היה מכונה כך (ולמרות שגם על שניהם ניתן לכתוב בקיצור ר"ת ר"י, זקינו נקרא ר' ישראל יהושע, ונכדו יצחק יהודה), וזאת כפי שראיתי בספרים המצטטים מחסדי אבות שהוא מהנכד וכותבים בשם 'הגאון מקוטנא'.
ולענינינו, אינו נכון לומר שאין התייחסות מפורשת בדבריו לראיה, הוא הרי מביא את הגמ', ולמה נאמר שמתעלם במכוון, הרי דן בדברים, ועיקר הראיה נגדו היתה, שסברו שיפרש את הגמ' שהמצוה זה ההלל והודאה, ולא נר חנוכה, וזה כותב במפורש שבאמת המצוה זה הדלקת הנר, וכמו שכתבו בראשונים בסוגיא, אלא שמחדש שהכוונה שהמצוה נתחדשה בחורבן, והרי לולי דבריו, גם לפי פשטות הגמ', מתפרש כך בדחיית הגמ', שכל מגילת תענית בטלה, וכל חנוכה כולו לא בטל, מפאת המצוה שיש בו, וכל ההבדל הוא, אם המצוה הזו נתחדשה בזמן שבטלה מג"ת (היינו תיכף בזמן החורבן), או לא, (ובעצם לא נתחדשה לגמרי, אלא מודה שנהגו בה, ורק שחיזקו וקבעו הדבר בחורבן כמצוה מחייבת), ורק דיש לדון במה היה נחשב חנוכה כיו"ט לאיסור הספד ותענית קודם החורבן, דלכאורה לדבריו צ"ל שאז באמת היה מצד עצמו של יום, שהוא כעין יו"ט, אבל לא מצד נר חנוכה, וכן לא מצד ההלל והודאה, דא"כ גם זה א"א לבטל כמו את הדלקת הנר, ולא היה מצוה מיוחדת בימי חנוכה שמחמתה יחשב כיו"ט שיש בו איסור תענית, דההלל והודאה כנראה אינם סיבה לכך, וזה מוכרח גם לשא"ר בסוגיא שפירשו שהמצוה היא הדלקת הנר. ואולי גם לדבריהם היה נחשב מקודם לכן כיו"ט מצד עצמן של ימים, וכ"נ בפשיטות, שרק בדחיית הגמ' מתרצינן 'משום דאיכא מצוה', משמע דעד השתא הטעם היה מצד עצמן של ימים שחשובין כיו"ט.
נכון שיש את הפשטות, והקושי הוא שדבריו בגמ' אינם כפי ריהטת הדברים, והרי כל עיקר דבריו וחידושו שתיקנו מצוה זו מאוחר, הכל אינו כפשוטו, אבל למעשה אין ראיה מפורשת מהגמ' נגד דבריו, וכן מכל הראיות שהובאו לעיל הכל ניתן לפרש לשיטתו, ובאמת כשיש את הפשטות והמקובל, אין צריך ראיות להוכיח שלא כהפשטות, בבחינת המוציא מחבירו וכו', אבל בכל זאת אשמח אם מישהו יש בידו ראיה מפורשת יותר מכל הראיות שנזכרו.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי שחר » ב' דצמבר 26, 2011 12:32 pm

אוצר החכמה כתב:ראייה כ"כ צודקת שפלא לחשוב שהאבני נזר והגרי"ד סולבייציק לא שתו ליבם אליה. אולי מישהו יכול לציין איפה האבני נזר כתב את הדברים שיוחסו לו לעיל.

אוצר החכמה כתב:בדקתי שם בהררי קדם, ולאבני נזר לא מציין אלא שכותב שהגרי"ד אמר שהאבני נזר חקר בזה.


לאחר חיפוש באבני נזר בלא למצוא אפי' רמז, אני משער שיש כאן אי דיוק, ואחרי הכל ספר הררי קדם הוא העתקת תלמיד מפי השמועה, ופשוט מאד: נכדו של הגאון מקוטנא, היינו בעל החסדי אבות, היה חתנו של ה'שם משמואל', שהיה בנו של האבני נזר..., ונוסיף לכך שהחסדי אבות כשלעצמו היה 'תלמיד מובהק' של האבני נזר, וא"כ אולי אמר בשיעור שחקר בזה 'נכד האבני נזר' או תלמיד האבני נזר או משהו כזה, במצב קירבה כזו לא קשה לטעות כבר בשמות, ובפרט התלמידים המעתיקים.
ואדאתאן לזה, הרי באמת בחסדי אבות מתייחס להדיא לראיה, וזו הראיה הראשונה שדן בה לאחר ש'מנחית' את חידושו, "ואל תשיבני שהרי מצינו ב"ש וב"ה שנחלקו...".
נערך לאחרונה על ידי שחר ב ג' דצמבר 27, 2011 3:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי מאירי » ב' דצמבר 26, 2011 12:43 pm

ארי שבחבורה כתב:אמנם, יצוין כי בשו"ת 'חוות יאיר' (סימן ע') נקט בפשיטות שכוונת הגמרא איננה למצות הדלקת הנר - ודלא כדעת כל הראשונים שם - יעו"ש.


דומני שאין כוונת החוות יאיר שכך הוא הפשטות לכו"ע, אלא כוונתו רק לדעות שסעודות שעושים בחנוכה הם סעודות מצוה גם בלא שאומרים בהם שירות ותשבחות, שעל דעה זו קאי וע"ז כתב שיש 'קצת ראיה' לדבריהם ממה ששאלו בגמ' 'ותיבטל מצוותה' שלא ניתן לפרש זאת על מצוות הדלקת הנר וכמו"כ לא על הלל, דמה ההבדל, אבל על סעודות שהינם באים מכח עצמו וכבודו של היו"ט, בזה שפיר שייך לשאול שיתבטל היום ותו א"צ לכבדו בסעודות, ואין כאן 'ביטול מצוה' כי כל המצוה היא רק 'כבודו של יו"ט', ואם אין יו"ט אין צורך לכבודו, וע"ז משיבה הגמ' שהיות ויש בסעודות פרסום הנס לא רצו לבטל ממילא גם היו"ט.
אבל כ"ז כתב רק למ"ד דהם סעודות מצוה, משא"כ לדידן דנקטי' דהם רשות בלבד, פשוט שמודה החו"י שכוונת הגמ' למצוות הדלקת הנר, וכמש"כ בפשיטות כל הראשונים, והחוות יאיר רק מסייע קצת לשיטת הסוברים שהם סעודות מצוה, ולא שנוקט כך. ובאמת ישאר קשה לשיטת הראשונים איך ס"ד לבטל המצוה, ועל זה כבר ענה הגר"י מקוטנא הנ"ל דלשיטתו ניחא שהיא מצוה שנתחדשה אחר החורבן.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי עמקן » ב' דצמבר 26, 2011 11:43 pm

עיינתי עוד פעם בחסדי אבות ולא ראיתי שהוא מתייחס לזה שמבואר מהגמ' שהדליקו נרות בזמן הבית. הוא אכן הביא הגמ' והתייחס לנקודות אחרות אבל לא התייחס [לאו דוקא בכוונה] למש"כ שאם נר חנוכה נתקן אחר החורבן היכא אפשר לומר שלא נתבטל חנוכה מחמת המצוה אדרבה על הראשונים אנו מצטערים ובאו והוסיפו עליהם [ודוחק לומר שזהו קושית הגמ' שם]. וכן מבואר מהמשך הגמ' דמה שלא בטלו גם המצות הוא משום משום דמפרסם ניסא ופרש"י כבר הוא גלוי לכל ישראל על ידי שנהגו בו המצות, ואם נר חנוכה נתחדש אחר החורבן הרי בזמן התקנה לא היה מפורסם לכל ישראל כלל, ונצטרך לומר שתקנו נ"ח בטעות ונתפשט בכל ישראל לפני שהספיקו לבטלו, ואין הדעת סובל זה כלל.
טכנית אפשר לכתוב 'הגר"י מקוטנא' על נכדו כמו שאפשר לכתוב הגאון מוילנא על ר' חיים עוזר. למעשה רק זקנו ידוע כ'הגאון מקוטנא', ולא נראה שנתקבל המצאת שחר לחלק בין הגאון להגר"י [איני מלזלזל בהמצאתו. הוא רעיון טוב אבל לא נראה שמובן מאליו]. כנראה לא כולם שמו לב לזה שחסדי אבות הוא מהנכד שלא כתחילת הספר. הראיה לזה מה דיש המצטטים מחסדי אבות בשם 'הגאון מקוטנא' שגם לדעת שחר הוא תוארו של הג"ר יהושע מקוטנא.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי שחר » ג' דצמבר 27, 2011 3:49 pm

עמקן כתב:עיינתי עוד פעם בחסדי אבות ולא ראיתי שהוא מתייחס לזה שמבואר מהגמ' שהדליקו נרות בזמן הבית. הוא אכן הביא הגמ' והתייחס לנקודות אחרות אבל לא התייחס [לאו דוקא בכוונה] למש"כ שאם נר חנוכה נתקן אחר החורבן היכא אפשר לומר שלא נתבטל חנוכה מחמת המצוה אדרבה על הראשונים אנו מצטערים ובאו והוסיפו עליהם [ודוחק לומר שזהו קושית הגמ' שם]. וכן מבואר מהמשך הגמ' דמה שלא בטלו גם המצות הוא משום משום דמפרסם ניסא ופרש"י כבר הוא גלוי לכל ישראל על ידי שנהגו בו המצות, ואם נר חנוכה נתחדש אחר החורבן הרי בזמן התקנה לא היה מפורסם לכל ישראל כלל, ונצטרך לומר שתקנו נ"ח בטעות ונתפשט בכל ישראל לפני שהספיקו לבטלו, ואין הדעת סובל זה כלל.
טכנית אפשר לכתוב 'הגר"י מקוטנא' על נכדו כמו שאפשר לכתוב הגאון מוילנא על ר' חיים עוזר. למעשה רק זקנו ידוע כ'הגאון מקוטנא', ולא נראה שנתקבל המצאת שחר לחלק בין הגאון להגר"י [איני מלזלזל בהמצאתו. הוא רעיון טוב אבל לא נראה שמובן מאליו]. כנראה לא כולם שמו לב לזה שחסדי אבות הוא מהנכד שלא כתחילת הספר. הראיה לזה מה דיש המצטטים מחסדי אבות בשם 'הגאון מקוטנא' שגם לדעת שחר הוא תוארו של הג"ר יהושע מקוטנא.


גם אני הסכמתי שאינו מתיחס להדיא, רק שכך מוכרח מבין השיטין לכל קורא, שכך הבין בגמ' שדן בה וניכר בדבריו שודאי הלך במהלך זה. והקושיא שכתבת "שאם נר חנוכה נתקן אחר החורבן היכא אפשר לומר שלא נתבטל חנוכה מחמת המצוה אדרבה על הראשונים אנו מצטערים ובאו והוסיפו עליהם", לא הבנתי, הרי ביטול מגילת תענית אינו ביטול עצם היום, אלא ביטול איסור התענית שבו, אבל זכרון היום קיים, וכ"ש כאשר יש מצוה מיוחדת ליום שע"ז אומרת הגמ' שלא רצו לבטל איסור התענית גם למ"ד בטלה, שע"י המצוה המיוחדת להיום, נחשב היום יותר כיו"ט, [בדומה ליום המילה דאצל בעל הברית וכו' הוא כיו"ט אצלם], משא"כ שאר ימים שאין בהם מצוה כלשהי, רק כולם זכר בלבד, כך הבנתי הגמ', ולפי"ז, לדרכו של החסדי אבות בהכרח לומר שמהלך הדברים הוא, שאפילו שבחורבן עצמו הותרו כל אותם הימים בתענית (למ"ד דבטלה), וחנוכה מכללם, על זה באה הגמ' ואומרת שאותם חכמים בלוד שנהגו איסור תענית בחנוכה, לא משום שאחזו שלא בטלה בגי"ת, אלא באמת בטלה, ורק שסברו שמאותה שעה של החורבן שזו גם השעה שבטלה מגי"ת, מוכרחים לקיים מצוות נר חנוכה לפרסום הנס, מאחר ותו ליכא מנורה בביהמ"ק, וא"כ אפילו נאמר שלקח כמה שנים אחרי החורבן עד שתיקנו זאת כחובת קרקפתא לכל אחד, מ"מ כלפי ביטול מגי"ת כבר מעת החורבן יש להתיחס אחרת לחנוכה ולכן לכל הפחות משעה שבאמת התחילו בנר חנוכה ודאי ראו כאילו לגבי חנוכה לא חל על זה ביטול איסור תענית, ולכל הפחות חזר עליו למפרע.
ושוב, אין כאן 'על הראשונים אנו מצטערים' כיון שהמצוה לא קשורה לביטול מגי"ת, שהביטול הוא לאיסור התענית והמצוה היא לפרסום הנס ורק שע"י המצוה יש טעם שלא יחול ביטול איסור התענית, ומה לי אם זו מצוה שמתחילה עכשיו.
ומה שהבאת להקשות על פי פרש"י, באמת גם משאר ראשונים מבואר דלא כדברי החסדי אבות, אבל הנידון היה האם ניתן לפרש את הגמ' כשלעצמה כדבריו, ועל זה איני רואה עדיין שום קושיא ניצחת וכפי שכתבתי כבר, ורק ש'פשטות' הגמ' ודאי שלא כדבריו, וכבר כתבתי שהיכא שיש את הפשטות באמת א"צ ראיה נגד.
[אני מסכים שיש שטעו בזה לכנותו הגאון מקוטנא אחר שכך כונה סבו, ולכן ניסיתי לעשות הבחנה בזה, וראיתי שיש כותבים הגר"י, אם כי גם על סבו יש שכתבו הגר"י]

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי מאירי » ג' דצמבר 27, 2011 4:24 pm

ארי שבחבורה כתב:בספר 'הררי קדם' (חלק א' סימן קע"ב) הביא את דברי הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל (וכבר קדם לו בזה ה'אבני נזר') שדייק מלשון הברייתא ד'מאי חנוכה' [שלא הוזכר בה ענין הדלקת הנרות] ומלשון הרמב"ם ועוד ראשונים שתקנת חכמים להדליק נרות בימי חנוכה נתקנה רק לאחר חורבן בית שני - יעו"ש שהאריך בזה.
האם יש ביכולתו של מישהו מחו"ר הפורום לאשש או להפריך את ההשערה הזו על פי מקורות היסטוריים מתקופת בית שני?
נ.ב. לגבי 'מגילת אנטיוכוס' - כמדומני שזמן כתיבתה שנוי במחלוקת וי"א שנתחברה לאחר החורבן.

נראה לי שניתן לסכם את הדיון, שלא יעזור הוכחות מההסטוריה לגבי עצם ההדלקה, (ואדרבה כל ההוכחות יובילו לתוצאה שאכן נהגו להדליק), לאחר שגם המחדשים שסבורים שנתקן החיוב לאחר החורבן, מודים בפה מלא שודאי נהגו להדליק קודם החורבן, ורק שמנסים לומר שלא היה זה עדיין בגדר תקנה מחוייבת שנתפשטה בכל ישראל כשאר המצוות שנתחדשו מדרבנן, אלא היה בתורת 'מנהג חכמים' וכמו שדייקו ברמב"ם, ורק אחר החורבן נעשה ככל מצוה דרבנן בחיוב לכל דבר. וצריך אולי לחפש הוכחות שנהגו בכל הדינים כגון במספר הנרות, המהדרין, ומוסיף או פוחת כב"ש או ב"ה, שלדעת המחדשים כל דיני חנוכה נתקנו אחר החורבן. (אבל למשל להדליק בפתחי הבתים לפרסום, גם זה נהגו לכו"ע, שזה היה כל הענין מעיקרא, ולא על שולחנו ודיו).

ואגב אציין עוד שגם בספר בשבילי אורייתא- בשבילי הנסים (חנוכה) להרש"ב ליברמן סימן א', הולך בדרכו של החסדי אבות עם הארות וכו' אבל על אותו הדרך.
(וכמו"כ ראיתי שמציינים לספר בינו שנות דור ודור של הרב נתן דוד רבינוביץ, שהביא כל הדיון בנושא, וקבלתי המאמר באדיבות הר' אלבוים מספריית הרמב"ם שהואיל בטובו לשלוח לי, אך הוא גדול מכדי לצרפו כאן, ואם זה מעניין מישהו אשמח לשלוח לו במייל, ניתן להשאיר בקשה באישי).

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי מאירי » ד' דצמבר 28, 2011 12:39 am

שוב הראוני עוד שכבר קדמו ביסוד זה גם בשו"ת דברי סופרים להגרש"ב סופר זצ"ל (סי' נ"ח), דיתכן דתקנת הדלקת הנר באה לאחר החורבן, ולא בזמן הבית שהיתה המנורה, שכל עיקר תקנת נר חנוכה כנגד המנורה שבמקדש, שבה נעשה הנס.
וכמו"כ מצטרף לזה גם בשו"ת משנת יעב"ץ להגרי"ב זולטי זצ"ל (או"ח סי' ע"ג), שמצדד כן ע"פ דברי רש"י בסוגיא דשבת הנ"ל. אלא שבדעת הרמב"ם פשיטא ליה שהיתה התקנה מעיקר תקנת חנוכה בזמן הבית.
ומצו"ב לעיון.
קבצים מצורפים
ץ.PDF
(511.6 KiB) הורד 481 פעמים
דברי סופרים.PDF
(228.95 KiB) הורד 516 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מתי התחילו כלל ישראל להדליק נר חנוכה ?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 05, 2018 10:30 pm

בזמן הנס או בזמן בית הלל ושמאי ?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מתי התחילו כלל ישראל להדליק נר חנוכה ?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' דצמבר 05, 2018 10:58 pm

שחר כתב:מצו"ב דברי הגאון מקוטנא ז"ל בספרו חסדי אבות סי' י"ז
הבאתי רק עמוד הראשון וההמשך יעויין במקור

חסדי אבות.PDF
(901 KiB) הורד 215 פעמים

מאירי כתב:ואגב אציין עוד שגם בספר בשבילי אורייתא- בשבילי הנסים (חנוכה) להרש"ב ליברמן סימן א', הולך בדרכו של החסדי אבות עם הארות וכו' אבל על אותו הדרך.

נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' דצמבר 06, 2018 4:43 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מתי התחילו כלל ישראל להדליק נר חנוכה ?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 05, 2018 11:07 pm

יישר כח!!

ועיין מנחת ברוך סימן קט

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 06, 2018 1:25 am

מסברא, מופקע מן ההגיון לומר שאחרי 233 שנה מחנוכת המזבח, החלו לתקן תקנה על נס זה בהדלקת הנרות.
א"צ להוכיח שנהגו בזה מיד, ואולי 'לשנה אחרת', היינו שנה הבאה ממש, שזה מן הסברא.

הוספה: ולא צויין כאן בכל האשכול לשון הרמב"ם בפ"ג ה"ג מחנוכה:
ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו שתחלתן מליל חמשה ועשרים בכסלו ימי שמחה והלל ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה משנות הימים להראות ולגלות הנס. וימים אלו הן הנקראין חנוכה וכו'.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ש' דצמבר 08, 2018 8:59 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי בן אדם » ה' דצמבר 06, 2018 1:32 am

קו ירוק כתב:א"צ להוכיח שנהגו בזה מיד, ואולי 'לשנה אחרת', היינו שנה הבאה ממש, שזה מן הסברא.

איפה כתוב "לשנה אחרת" על מצות הדלקת הנרות?

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' דצמבר 06, 2018 4:00 am

אתה מכפיל את התמיהה אם נטען שלא היה מיד.
וכי אחרי שחכמי הדור ההוא קבעום להלל והודאה, באו חכמי דורות אחרונים להוסיף עליהם הדקלת הנר? אתמהה.
נראה יותר לומר: ש'קבעום' - בנר, 'ועשאום ימים טובים' - בהלל והודאה. ובו בזמן שאיתרחיש ניסא.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי בן אדם » ה' דצמבר 06, 2018 10:51 am

קו ירוק כתב:אתה מכפיל את התמיהה אם נטען שלא היה מיד.
וכי אחרי שחכמי הדור ההוא קבעום להלל והודאה, באו חכמי דורות אחרונים להוסיף עליהם הדקלת הנר? אתמהה.
נראה יותר לומר: ש'קבעום' - בנר, 'ועשאום ימים טובים' - בהלל והודאה. ובו בזמן שאיתרחיש ניסא.

א. לא נראה לי שזה מגביר את התמיהה, כי 'הדלקת הנרות' אינו חלק ממהות היום ואינו אלא מצוה שתיקנו לעשות בימים אלו, כל העיסוק של הברייתא אינו אלא למה תיקנו את הימים כימי הלל והודאה (או כימי שמחה והלל כל' הרמב"ם, או כימים טובים כלשוננו), אין הברייתא עוסקת גם בתקנת הקריאה שתיקנו לקרוא בימים אלו בפרשת חנוכת המשכן, כי אין זה אלא ממצוות החג ולא עצם מהות החג.
ב. לא עברתי על כל האשכול, אבל אם הבנתי נכון, הצד לומר שתיקנו להדליק רק בתקופת החורבן, היא מחמת שאחרי החורבן שוב אין הדלקת נרות בביהמ"ק עצמו, וכל זמן שהדליקו בביהמ"ק לא עשו זכר לדבר. (לא כ"כ מתיישב על הלב, אבל יתכן).

אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: האם הדליקו נרות חנוכה בזמן בית שני?

הודעהעל ידי אור עולם » ג' דצמבר 08, 2020 11:35 pm

מרן הגר"י דיויד שליט"א נקט בדרך אגב במאמריו שהיו מדליקים גם בזמן ביהמ"ק.
ואע"פ שאיני יודע האם ירד לעומקה של סוגיא זו כפי שהאריכו הרבנים דכאן, מ"מ כך אמר.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים