עמוד 1 מתוך 1

מעין החתימה

פורסם: א' פברואר 15, 2015 4:18 am
על ידי פניני
ביוצרות למוסף דד' פרשיות מאי המאין החתימה סמוך לחתימה בברכת מקדש השבת וברכת המחזיר שכינתו לציון

Re: מעין החתימה

פורסם: ב' פברואר 16, 2015 10:08 am
על ידי יתר10
ענגנו בנופש. רצנו כשי

Re: מעין החתימה

פורסם: ב' פברואר 16, 2015 5:25 pm
על ידי פניני
בכל השאר הוא ממש כמו נוסח החתימה (שע"ז אמרו כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים) ובשלמה ענגינו הוא מעיינן שבת אבל מה השייכות רצה להמחזיר שהוא החתימה

Re: מעין החתימה

פורסם: ג' פברואר 17, 2015 10:26 am
על ידי יתר10

Re: מעין החתימה

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 3:42 am
על ידי פניני
תודה רבה
האם יש איזה הסבר על ברכת היום

Re: מעין החתימה

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 10:32 am
על ידי יתר10
מה לא ברור? 'נופש' כינוי לשבת
באופן כללי יש לדעת שהפייטנים הסתפקו לפעמים ברמיזות קלושות מאוד לצאת ידי"ח מעין החתימה סמוך לחתימה

Re: מעין החתימה

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 5:49 pm
על ידי פניני
תודה רבה
האם יש מקורות בחז"ל נופש כינוי לשבת

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 26, 2015 10:51 pm
על ידי משולש
שבת וינפש.

Re: מעין החתימה

פורסם: ש' פברואר 13, 2021 8:41 pm
על ידי חיים פ.
השבת היתה שבת ר"ח, ואם כן לא הזכירו מעין החתימה לר"ח.
לכאו' צריך להוסיף סמוך לחתימה עניין ר"ח.

Re: מעין החתימה

פורסם: א' פברואר 14, 2021 11:59 pm
על ידי עושה חדשות
הערה חזקה.
בפ' החודש אומרים סמוך לחתימה "ענגנו בנופש בראשון לחדשי השנה", ואולי מהני בדוחק, אבל בפ' שקלים אין כלום לכאו'.

Re: מעין החתימה

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 9:50 am
על ידי במסתרים

Re: מעין החתימה

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 12:02 am
על ידי עושה חדשות
ערוגת הבושם ד 11.png
ערוגת הבושם ד 11.png (39.64 KiB) נצפה 1148 פעמים

Re: מעין החתימה

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 12:11 am
על ידי עץ הזית
פניני כתב:מה השייכות רצה להמחזיר שהוא החתימה
"רצנו" זה מעין פתיחה, ושי היינו קרבן שזה עניין העבודה (וכחתימה למנהג ארץ ישראל "שאותך ביראה נעבוד").

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 2:15 am
על ידי זיז שדי
אל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לכולם ועד..... ברוך אתה ה' המעריב ערבים.
מאי מעין חתימה סמוך לחתימה?
ואני בטוח שיבואו החוקרים ויביאו ראיות לאלפים שזה תוספת ועיקר הנוסח נגמר 'ומבדיל בין יום ובין לילה' ובנוסח הרמב"ם ה' צבאות שמו. ונוסחתו עדיין צ"ב אך קצת פחות.
ועיין טור או"ח מה שפירש בשם הרא"ש ובב"ח שם. דקאי אלעתיד לבוא שיהיה אור לעת ערב. ועדיין צ"ב.
ובילדותי אמרתי לתרץ ע"פ המדרש שכשיצא אברהם אבינו מן המערה נסתכל בחמה וחשב שהוא ברא העולם, כיוון ששקעה נסתכל בלבנה, כיוון שזרחה חמה ידע שאין כאן אלא הבורא ב"ה.
וצ"ב מניין ידע שיש בורא אחר, אולי שניהם בוראים והם מחלקים בינהן.
אך העניין כך הוא, דמלכות יתכן רק לדבר המתמיד, וא"א לשני מלכים להשתמש בכתר אחד, דבלי התמדה והמשכה אין לו שם מלכות, והבין אאע"ה שאם החמה והלבנה משמשים שניהם לא יתכן שאף אחד מהם מלך.
וזה ביאור מעין חתימה סמוך לחתימה 'תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד' לפי ש'המעריב ערבים' להראות שמלכותו יתברך מתמדת לעולם.

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 2:41 am
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:א'ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד ברוך אתה ה' המעריב ערבים.
מאי מעין חתימה סמוך לחתימה?

עיין טור סימן רל"ו (הובא בט"ז ובמג"א) וב"ח.

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 3:06 am
על ידי זיז שדי
במסתרים כתב:
זיז שדי כתב:א'ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד ברוך אתה ה' המעריב ערבים.
מאי מעין חתימה סמוך לחתימה?

עיין טור סימן רל"ו (הובא בט"ז ובמג"א) וב"ח.

ידעתי

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 3:50 am
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:ידעתי

מהו א"כ הנוסח המוזר למעלה
זיז שדי כתב:ואני בטוח שיבואו החוקרים ויביאו ראיות לאלפים שזה תוספת...

לפחות תיטיב עם הקוראים וידעו גם המה דברי ראשונים כמלאכים, ואח"כ תוסיף
זיז שדי כתב:ובילדותי אמרתי

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 3:55 am
על ידי זיז שדי
במסתרים כתב:
זיז שדי כתב:ידעתי

מהו א"כ הנוסח המוזר למעלה
זיז שדי כתב:ואני בטוח שיבואו החוקרים ויביאו ראיות לאלפים שזה תוספת...

לפחות תיטיב עם הקוראים וידעו גם המה דברי ראשונים כמלאכים, ואח"כ תוסיף
זיז שדי כתב:ובילדותי אמרתי

לא מבואר בשום מקום איזה נוסח הוא המקורי, ורק החוקרים כדרכם (וקצת התלוצצתי מהם) מחליטים שתמיד הנוסח המקורי קצר וניתוסף עליו מאשר לומר שהנוסח המקורי היה ארוך והיו שהקשו עליו וקצרוהו.
הוספתי דברי הטור למרות שאין מטרתי לצטט ראשונים וכל מטרתי כאן להיות לי מקום לכתוב את חידושי למען ישמרו, וגם לשמוע מה דעת הציבור עליהם ואם יש ראיות להוסיף ולגרוע. ולכן אינני מביא כמעט מראה מקומות, ואני מבין שרוב הנמצאים כאן הם כדי למצוא ולהמציא מראה מקומות, ולכן יש כאלו שיצטטו רשימות מלאות של מ"מ זרים ומוזרים שאין לרוב הציבור דרך להשיגם. אך לא זו דרכי כאן

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 4:03 am
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:לא מבואר בשום מקום איזה נוסח הוא המקורי, ורק החוקרים כדרכם (וקצת התלוצצתי מהם) מחליטים שתמיד הנוסח המקורי קצר וניתוסף עליו מאשר לומר שהנוסח המקורי היה ארוך והיו שהקשו עליו וקצרוהו

מה עיקר ומה תוספת, אנחנו לא נדע. לא לזה באתי.
שאלת מה מעין החתימה בברכה זו, ובמקום לומר שכבר דברו בזה רבותינו הראשונים עירבת "קצת התלוצצות" בתוך דבר הלכה.
לא זו היא שיחת ת"ח ולא כך דרכה של תורה.

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 4:08 am
על ידי זיז שדי
במסתרים כתב:
זיז שדי כתב:לא מבואר בשום מקום איזה נוסח הוא המקורי, ורק החוקרים כדרכם (וקצת התלוצצתי מהם) מחליטים שתמיד הנוסח המקורי קצר וניתוסף עליו מאשר לומר שהנוסח המקורי היה ארוך והיו שהקשו עליו וקצרוהו

מה עיקר ומה תוספת, אנחנו לא נדע. לא לזה באתי.
שאלת מה מעין החתימה בברכה זו, ובמקום לומר שכבר דברו בזה רבותינו הראשונים עירבת "קצת התלוצצות" בתוך דבר הלכה.
לא זו היא שיחת ת"ח ולא כך דרכה של תורה.

חס וחלילה, התלוצצתי מהחוקרים המחליטים איזה נוסח המקורי על פי כללים מוזרים כאלה, ולא דנו הראשונים בזה כלל.
רבותינן הראשונים דנו מה היא הנוסח על פי דרכה של הלכה ועל פי דיני מעין חתימה וכו'

Re: מעין החתימה

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 4:14 am
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:הוספתי דברי הטור למרות שאין מטרתי לצטט ראשונים וכל מטרתי כאן להיות לי מקום לכתוב את חידושי למען ישמרו, וגם לשמוע מה דעת הציבור עליהם ואם יש ראיות להוסיף ולגרוע. ולכן אינני מביא כמעט מראה מקומות, ואני מבין שרוב הנמצאים כאן הם כדי למצוא ולהמציא מראה מקומות, ולכן יש כאלו שיצטטו רשימות מלאות של מ"מ זרים ומוזרים שאין לרוב הציבור דרך להשיגם. אך לא זו דרכי כאן

כשאתה כותב לרבים לא נכון להעלים מהם מקורות חשובים, וכבר כתבתי כן גם לאחרים.
ייש"כ שהוספת את דברי הטור.

זיז שדי כתב:חס וחלילה, התלוצצתי מהחוקרים המחליטים איזה נוסח המקורי על פי כללים מוזרים כאלה, ולא דנו הראשונים בזה כלל.
רבותינן הראשונים דנו מה היא הנוסח על פי דרכה של הלכה ועל פי דיני מעין חתימה וכו'

הטענה על הליצנות היא על שבאה באמצע דבר הלכה.