עמוד 1 מתוך 1

המן והמן בן המדתא

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 1:34 pm
על ידי טברייני
אני עובד על מאמר כלשהו
ואני צריך עזרה האם מישהו יודע לומר לי מדוע בחלק מן המקומות במגילה מוזכר המן לבד ובחלק אחר המן בן המדתא.
אשמח לקבל עזרה בענין זה
בתודה מראש.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 4:21 pm
על ידי גימפעל
יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 3:38 pm
על ידי משולש
יש עוד הרבה שינויי לשונות במגילה, כמו אסתר ואסתר המלכה, (ובהגיע תורה מייחסים אותה) מרדכי ומרדכי היהודי, המלך והמלך אחשוורוש, ועוד שינויי לשונות רבים במהלך הסיפור

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 3:45 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 3:47 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

המנהג מובא בשם ההתעוררות תשובה.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 4:00 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

המנהג מובא בשם ההתעוררות תשובה.

זה הובא בתור פירכא לדברי?

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 4:03 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:זה הובא בתור פירכא לדברי?

לא הייתי מזלזל ברבנים מדורות קודמים.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 5:34 pm
על ידי הרוצה להחכים
(והיום יש שנוהגים להכות בכל 'מדינה' ו'מדינה'. או כשמזכירים 'עץ' למרות המיגרנות)

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 6:40 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:זה הובא בתור פירכא לדברי?

לא הייתי מזלזל ברבנים מדורות קודמים.

חז"ל הק' חששו לטירחא דציבורא, ואחריהם רבותינו הראשונים אפי' במיעוט תפילות, ולכבודו של צדיק בן צדיק בעל התעוררות תשובה שנמנהו עמהם

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 6:40 pm
על ידי לעומקו של דבר
הרוצה להחכים כתב:('מדינה' ו'מדינה'

המדינה האסלמית או מדינת ישראל?

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 6:50 pm
על ידי חכם באשי
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 6:56 pm
על ידי סעדיה
חכם באשי כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...

או בפורים דפרזים שחל במוצ"ש או סתם בקריאה דיממא? אלא תפוס לשון ראשון.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 7:02 pm
על ידי אוצר החכמה
חכם באשי כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...


למעט את המיגרנה מהיין ששתו בבני ברק.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 7:32 pm
על ידי לעומקו של דבר
סעדיה כתב:בקריאה דיממא?

קריאה דיממא במחוזותינו קלושה ומועטת משתתפים ולכן אין מכים הרבה ולכן נוהגין להכות בכולם
וכבר ראיתי שמעוררים, שהפכו היוצרות וקריאת המגילה בבוקר שהיא עיקר ומדברי קבלה הרבה קורין אותה בשטיבלאך ועכ"פ אין מניין גדול ברוב עם כדין מגילה, ואת הילדים אין מביאין
ורק מגילה בלילה שהוא מדרבנן (והר"ן כמדומה מסתפק שלבני הכפרים אולי ביטלוה בכלל) עושין ברוב עם ורוב דפיקות כיד המלך

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 7:53 pm
על ידי משולש
לעומקו של דבר כתב:
סעדיה כתב:בקריאה דיממא?

קריאה דיממא במחוזותינו קלושה ומועטת משתתפים ולכן אין מכים הרבה ולכן נוהגין להכות בכולם
וכבר ראיתי שמעוררים, שהפכו היוצרות וקריאת המגילה בבוקר שהיא עיקר ומדברי קבלה הרבה קורין אותה בשטיבלאך ועכ"פ אין מניין גדול ברוב עם כדין מגילה, ואת הילדים אין מביאין
ורק מגילה בלילה שהוא מדרבנן (והר"ן כמדומה מסתפק שלבני הכפרים אולי ביטלוה בכלל) עושין ברוב עם ורוב דפיקות כיד המלך

אכן עצת היצר היא שגם מי שרוצה להשכיב ילדיו מוקדם כדי שיהיו במגילה דיום לא יכול בגלל המרעישים והמתהוללים על לא דבר.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 9:12 pm
על ידי י. אברהם
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.


היכן נוהגים כן ?

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 9:38 pm
על ידי גימפעל
י. אברהם כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.


היכן נוהגים כן ?

כאן לא דנים על מנהג קהילה זו או אחרת אלא על ההבדלים בין האזכרות של המן במגילה,
אך כיוון ששאלת עיינתי ב'אוצר מנהגי חב"ד' על חודש אדר, ומצאתי שם שכן נהוג בחב"ד ומביא גם מקור מס' 'עיתים לבינה' ומ'אמרי סופר' שמביא זאת בשם זקינו ההתעוררות תשובה.

Re: המן והמן בן המדתא

פורסם: א' מרץ 20, 2016 9:53 pm
על ידי ישא ברכה
טברייני כתב:אני עובד על מאמר כלשהו
ואני צריך עזרה האם מישהו יודע לומר לי מדוע בחלק מן המקומות במגילה מוזכר המן לבד ובחלק אחר המן בן המדתא.
אשמח לקבל עזרה בענין זה
בתודה מראש.


יש שבעה צורות כתיבה להמן במגילה.

1. המן. 2. המן בן המדתא האגגי. 3. המן בן המדתא האגגי. 4. המן האגגי. 5. המן צרר היהודים. 6. המן בן המדתא האגגי צרר כל היהודים. 7. המן בן המדתא צרר היהודים.

קשה לקבוע הגדרה ברורה, ובגדול נראה שהיחוס המן האגגי מופיע בעיקר תוך התיחסות למחשבה ולמזימה של המן, [מלבד הפעם הראשונה שהמן מוזכר ואז זה ככל הנראה לגלות מיהו האדם הלזה ומה יחוסו]. כמו 'רעת המן האגגי' 'מחשבת המן בן המדתא האגגי' 'כי המן בן המדתא האגגי וכו' חשב על היהודים לאבדם וכו'.

אמנם לגבי התואר צורר כל היהודים עדין צ"ב אימתי נאמר.