מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ש' מרץ 19, 2016 8:12 pm

האם הכוונה של פנימיות המצווה היא כוונה שלא לצאת ?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' מרץ 19, 2016 8:18 pm

הרי הוא זכר גם את העובדות הפשוטות שהיו, והוא רק הוסיף פרשנות, וא"כ אפי' הפרשנות שלו לא נכונה מ"מ את הסיפור כצורתו הוא ג"כ זכר.
ובודאי שהוזכר את הסיפור כמסופר בתורה סגי.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ש' מרץ 19, 2016 8:48 pm

הוא שמע קריאת פרשת זכור כתיקונה ודקדוקיה, אך מרוב שלמד ספרי חסידות ודרוש על עמלק שהוא היצה"ר, הוא כוון על מצוות מחיית היצה"ר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מרץ 19, 2016 10:12 pm

כתב הרמב"ם (פי"א מהל׳ מלכים, כמדומני שבדפוסים זוהי הלכה ד):
וְעִיקַר הַדְּבָרִים, כָּכָה הֶן: שֶׁהַתּוֹרָה הַזֹּאת אֵין חֻקֶּיהָ וּמִשְׁפָּטֶיהָ מִשְׁתַּנִּים לְעוֹלָם, וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים, וְאֵין מוֹסִיפִין עֲלֵיהֶן, וְלֹא גּוֹרְעִין מֵהֶן, וְכָל הַמּוֹסִיף אוֹ גּוֹרֵעַ, אוֹ שֶׁגִּלָּה פָּנִים בַּתּוֹרָה וְהוֹצִיא הַדְּבָרִים שֶׁל מִּצְווֹת מִפְּשׁוּטָן הֲרֵי זֶה בַּוַּדַּאי רָשָׁע וַאֲפֵיקוֹרוֹס.

ועפ"ז מי שאומר ש"עמלק" הוא רק היצה"ר וכיו"ב - הרי זה בודאי רשע ואפיקורוס רח"ל.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ש' מרץ 19, 2016 10:16 pm

לדעתך כל הספרים החסידיים וספרי הדרוש הם אפיקרסות ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' מרץ 19, 2016 10:19 pm

דייקתי וכתבתי "רק" היצה"ר.
כלומר: מי שאומר שצריך למחות את עמלק הגשמי "וגם" את היצה"ר וכו׳ - איננו מוציא את דברי המצוות מפשוטן, וח"ו לומר שזו אפיקורסות, אבל מי שאומר שכל המצווה היא רוחנית, ואין כלל מצווה מן התורה לזכור ולמחות את מעשי האומה שיצאה מבני עמלק בן אליפז בן עשו בן יצחק אבינו - הוא אפיקורס.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 7:28 am

ואם אראה לך ספרים שכתוב בהם כי היום (בזה"ז) אין מצווה של מחיית עמלק, ולכן הפשט של מצוות הזכירה היא על היצה"ר ?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי יתר10 » א' מרץ 20, 2016 9:37 am

למה להסתבך בדברים פשוטים?
כוונת הספרים הנ"ל שבזה"ז א"א במציאות לקיים את מצוות מחיית עמלק בפועל, אז מתקיימת המחיה בבחי' הרוחנית של המצוה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15584
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 20, 2016 9:48 am

אולי גם זה קשור

viewtopic.php?f=7&t=9163&p=82640#p82640

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ברזילי » א' מרץ 20, 2016 10:01 am

יש כאן ערוב של מצוות זכירה עם מצוות מחייה. קריאת פרשת זכור היא קיום של מצוות הזכירה, שמשמעה הוא לזכור את האירוע ההיסטורי. בטעמי המצווה יש דרכים שונות בראשונים (הרמב"ם כותב שטעם המצווה הוא לעורר הלבבות לצורך קיום מצוות מחיה, אבל בחינוך משמע שהטעם אינו קשור לאומת עמלק דווקא, וכ"ש לטעם הסמ"ק שהזכירה היא בעיקר ביחס ל"לא ירא אלקים", שלא נחטא, ויש גם טעמים ע"פ דרוש וע"פ סוד). לפיכך נ"פ שטעמי המצוות אינם מעכבים ואם זכר את האירוע ההוא יצא, בלי קשר לשאלה את מי הוא רוצה למחות, אם בכלל, בעקבות כן, בדיוק כפי שמי שאכל מצה יצא בלי קשר לשאלה אם כוון בכוונת טעמי המצוות לטעם זה או אחר.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 11:20 am

כאן הוא התכוון לעמלק רק חשב שעמלק הוא היצה"ר.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ברזילי » א' מרץ 20, 2016 11:57 am

אם יש מי שחושב שמשה קרא ליהושע להלחם ביצר הרע שזנב את הנחשלים בישראל, אולי אתה צודק. אני מניח שאנחנו מדברים על אדם המבין כי הפסוק מזכיר את המעשה ההיסטורי של מלחמה בצבא בו"ד של עמלקים, ורק חושב שמטרת הזכירה היא ללמוד מכך שיש למחות את היצר הרע. אם כך, את המצוה קיים כצורתה, ובחר לו טעם אחד מטעמי המצוות התלויים בה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 20, 2016 12:38 pm

גם בעניין המחיה לא הבנתי את הסיפור שאתם דנים עליו. הוא סובר שבהניח ה' לנו בכל אויבינו מסביב לא נמחה את עמלק? או שהוא סובר שמלבד המעשה הזה יש גם צורך למחות את היצה"ר וגם זה הוא בכלל מחיית עמלק?
ממה שנכתב למעלה נראה שהכוונה לאפשרות הראשונה, אבל אז כמו שכתבו שם הבעייה אינה קשורה לקיום המצווה הזאת אלא לאמונתו בתורה בכלל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 20, 2016 1:12 pm

אכן בדיוק זה החילוק, ואמשול משל:
מי שאומר שהתורה ציוותה על הקרבנות, והציווי הזה כולל בדרך הרמז (או הדרוש והסוד וכיו"ב) גם את עבודת התפילה (תפילות כנגד תמידין תקנום) ולימוד התורה (ונשלמה פרים שפתינו) וכו' - הרי הוא מקיים את התורה בשלימות, ואומר שחוץ מהפשט יש גם דרוש ורמז וכו'.
אבל מי שאומר שעבודת הקרבנות היא רק עבודה רוחנית, ואין צורך להקריב בהמות גשמיות, גם כשתחזור המלוכה לישראל ונוכל לבנות את בית המקדש - הרי הוא "בודאי רשע ואפיקורס".

וזה מה שכתבתי בתחילה (קצת ברמז), שאם אדם אומר שיש רק רמז במצוות מחית עמלק - ברור שלא יצא י"ח זכירה, וצריך לבדוק את האמונה שלו בתורה, אבל אם אדם אומר שבימינו מקיימים רק את העבודה הרוחנית - הרי הוא צודק, כמי שאומר שבימינו מקיימים את הקרבנות רק ע"י תורה ותפילה וכו'.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' מרץ 20, 2016 2:51 pm

גימפעל כתב:הוא שמע קריאת פרשת זכור כתיקונה ודקדוקיה, אך מרוב שלמד ספרי חסידות ודרוש על עמלק שהוא היצה"ר, הוא כוון על מצוות מחיית היצה"ר.

כשאר הכותבים האחרונים לא הבנתי את המקרה. אך אשאל שאלה אחרת: מי ששמע קריאת פרשת זכור וכיוון בליבו שעמלק הוא אך ורק גוי רשע שהיה לפני אלפי שנים, ואין לכך כל משמעות לזמננו, וכל מחשבותיו בשעת הקריאה היו: לא למחות את היצה"ר! להשאיר אותו בשלימותו! לנהוג לפי הוראותיו!
האם הוא יצא י"ח?...
ומסתבר שחובת מצוה זו הוא יצא, אך השאלה היא על רמת היהדות שלו באופן כללי.. (כנ"ל בענין נצחיות התורה)

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי מ.ל. » א' מרץ 20, 2016 3:11 pm

אוצר החכמה כתב:גם בעניין המחיה לא הבנתי את הסיפור שאתם דנים עליו. הוא סובר שבהניח ה' לנו בכל אויבינו מסביב לא נמחה את עמלק? או שהוא סובר שמלבד המעשה הזה יש גם צורך למחות את היצה"ר וגם זה הוא בכלל מחיית עמלק?

והיה בהניח לך ה"א מכל אויבך וכו', עתיד הקב"ה לשחוט את היצה"ר.
לשיטתו.
(הייתי ממליץ לך לשאול רב חסידי, ולא להעלות נושא מקפיץ שכזה באתרא הדין).

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 3:18 pm

אעשה סדר קצת בבלבול, אחד ששמע קריאת פרשת זכור כתיקונה ודקדוקיה, וצייר בדעתו שעמלק הוא היצה"ר, שעליו מחיובים בזכירה ובמחייה, וכמו שיצייר בדעתו בשעת קריאת עמלק למשל את הנשיא אובמה ולמעשה מתברר שאובמה הוא לא מזרע עמלק.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' מרץ 20, 2016 5:35 pm

ואם התברר שאובמה כן מזרע עמלק? האם יוצא י"ח כשכיוון למחות רק אחד מזרע עמלק ולהשאיר את כל השאר?
לא ברורה הסיבה שאדם יחשוב רק על היצה"ר (או על אובמה) וישלול את עמלק הראשון.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 20, 2016 9:03 pm

גם אני הק' מזדהה יותר עם הצד שלא יצא יד"ח.
כמובן באופן שאין כוונתו לתוספת ענינים וכו', אלא כשהוא סבור שזה עצם הענין וכל השאר אליגוריה...
וע"ע מש"כ כאן -
viewtopic.php?f=17&t=24241&hilit#p259297
viewtopic.php?f=24&t=25060&hilit#p253349

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 9:33 pm

ע. התשבי כתב:ואם התברר שאובמה כן מזרע עמלק? האם יוצא י"ח כשכיוון למחות רק אחד מזרע עמלק ולהשאיר את כל השאר?
לא ברורה הסיבה שאדם יחשוב רק על היצה"ר (או על אובמה) וישלול את עמלק הראשון.

אבל זו לא כוונה הפכית, שלא למחותם.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 10:07 pm

אפשר להביא עוד דוגמאות לשאלה זו,
השומע קול שופר ומכוון לבניין המלכות,
המבטל חמצו בערב פסח ומכוון על היצה"ר,
ולסיום יש סיפור ששמעתי פעם מחסידי אדמו"ר ידוע מירושלים, שלמחרת נישואיו הלך האדמו"ר לר' דוד יונגרייז זצ"ל לבקשו היות שבשעת חופתו לא כיוון על האשה אלא השכינה שקרואה כלה, ולכן הא רוצה לעשות קידושין מחדש.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 20, 2016 10:10 pm

גימפעל כתב:המבטל חמצו בערב פסח ומכוון על היצה"ר

רח"ל, עובר על בל ייראה. זה כבר לא שאלה של כוונה במצוות, פשוט לא חל שום ביטול והפקר.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 10:18 pm

גימפעל כתב:יש סיפור ששמעתי פעם מחסידי אדמו"ר ידוע מירושלים, שלמחרת נישואיו הלך האדמו"ר לר' דוד יונגרייז זצ"ל לבקשו היות שבשעת חופתו לא כיוון על האשה אלא השכינה שקרואה כלה, ולכן הא רוצה לעשות קידושין מחדש.

ולא צריך להיות ר' דוד יונגרייז בשביל לגלגל את השאלה מכל המדרגות (לא את החתן שמצווה לשמחו)

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי סעדיה » א' מרץ 20, 2016 10:20 pm

גימפעל כתב:אפשר להביא עוד דוגמאות לשאלה זו,
השומע קול שופר ומכוון לבניין המלכות

עי' בספר הרב מבריסק ח"ד עמ' 426

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2016 7:49 am

מה כתוב שם ?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2016 7:50 am

לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש סיפור ששמעתי פעם מחסידי אדמו"ר ידוע מירושלים, שלמחרת נישואיו הלך האדמו"ר לר' דוד יונגרייז זצ"ל לבקשו היות שבשעת חופתו לא כיוון על האשה אלא השכינה שקרואה כלה, ולכן הא רוצה לעשות קידושין מחדש.

ולא צריך להיות ר' דוד יונגרייז בשביל לגלגל את השאלה מכל המדרגות (לא את החתן שמצווה לשמחו)

אך המספרים שבאו להפריז בשבחו, שכחו את הכלל שלא עם הארץ חסיד ולא בור ירא חטא, ושבחים כאלו כל השומע מהם יצחק.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2016 8:01 am

עושה חדשות כתב:
גימפעל כתב:המבטל חמצו בערב פסח ומכוון על היצה"ר

רח"ל, עובר על בל ייראה. זה כבר לא שאלה של כוונה במצוות, פשוט לא חל שום ביטול והפקר.

ואם הוא כיוון על חמץ מסויים שמבטלו, ולא שחושב שסוג האחר הוא לא רוצה לבטל, רק בסתם חשב שכל הלחם מבוטל, ולא חשב על שאר הסוגים של החמץ, האם גם בזה אתה סובר כנ"ל.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי סתם איש » ב' מרץ 21, 2016 1:02 pm

לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש סיפור ששמעתי פעם מחסידי אדמו"ר ידוע מירושלים, שלמחרת נישואיו הלך האדמו"ר לר' דוד יונגרייז זצ"ל לבקשו היות שבשעת חופתו לא כיוון על האשה אלא השכינה שקרואה כלה, ולכן הא רוצה לעשות קידושין מחדש.

ולא צריך להיות ר' דוד יונגרייז בשביל לגלגל את השאלה מכל המדרגות (לא את החתן שמצווה לשמחו)

טעות, אם אכן הקידושין לא חלו הוא אינו חתן ואין כלל מצוה לשמחו.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מרץ 21, 2016 2:06 pm

גימפעל כתב:
עושה חדשות כתב:
גימפעל כתב:המבטל חמצו בערב פסח ומכוון על היצה"ר

רח"ל, עובר על בל ייראה. זה כבר לא שאלה של כוונה במצוות, פשוט לא חל שום ביטול והפקר.

ואם הוא כיוון על חמץ מסויים שמבטלו, ולא שחושב שסוג האחר הוא לא רוצה לבטל, רק בסתם חשב שכל הלחם מבוטל, ולא חשב על שאר הסוגים של החמץ, האם גם בזה אתה סובר כנ"ל.

ישנו נוסח שאומרים בעת ביעור חמץ, שתבער את כל הזדים וכו'.
האם נאמר שהחמץ שזרק למדורה אין עליו 'חלות ביעור' כיון שהתפלל לביעור הקליפות?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 21, 2016 3:25 pm

הרב גימפעל, אני חושב שאני ורוב החברים לא הבינו את המקרה. תבהיר יותר מה הכוונה 'צייר בדעתו'. הוא לא יודע את הכוונה הפשוטה? הוא נכנס להזיות מיסטיות?
גם האדמו"ר החתן ההוא לא ברור לי מה הייתה שאלתו. ויש לעיין שמא שמא המעשה לא מדוייק כ"כ.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2016 4:16 pm

רוב החברים הבינו את המקרה וענו לעניין,
אחד שיודע הכוונה הפשוטה רק לא כיוון את זה וכיוון על היצה"ר.
הסיפור שמעתי מזמן, ואולי הדבר היחיד שלא מדוייק בו הוא שיכול להיות שהתבלבלתי בשם בין ר' דוד יונגרייז לר' פינחס אפשטיין.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מרץ 21, 2016 4:49 pm

להבין את המקרה זה די פשוט. השאלה היא האם זה מקרה מציאותי אצל יהודי מדקדק במצוות, או שאנו עוסקים ב'לו יצויייר' שקבליסט מהודו הגיע לכזו מסקנה.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' מרץ 21, 2016 6:00 pm

אולי זה מחלוקת הרש"י והערוך.
במגילה דף כ"ה איתא במשנה, האומר "ומזרעך לא תתן להעביר למולך" - לא תתן לאעברא בארמיותא, (רש"י - לא תבא על הכותית לתוליד בן לעבו"ז) משתקין אותו בנזיפה. ופירש"י שעוקר הכתוב ממשמעו שהוא עבודת חוק לאמוריים להעביר בניהן לאש, ונותן כרת לבא על הכותית ומחייב חטאת על השוגג ומיתת ב"ד על המזיד בהתראה..
אמנם המהרש"א (בח"א) הביא את דברי הערוך דקושטא הוא דהכתוב מדבר בישראל הבא על הנכרית. ומתני' דקתני משתקין אותו היינו דאומר דהכתוב אינו מדבר אלא בארמיים שמעבירין זרעם למולך.
הרי שהערוך מוציא הכתוב מפשוטו, וכן הוא בתרגום ירושלמי.

לפ"ז, אם רש"י הק' היה שומע שמישהו מפרש את הפסוק כהערוך, היה משתקו בנזיפה.

(פורים תורה.
ברור שאם מישהו יגיד שהתורה לא אסרה להעביר למולך, הרי הוא מפב"ת שלכ"ה).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 21, 2016 10:16 pm

אני בכל מקרה עדיין לא הבנתי. מה אתה מתכוון כשאתה אומר התכוון.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2016 10:32 pm

כשאני כותב התכוון אני מתכוון למה שאתה קורה מתכוון,
עכשיו הבנת ?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 21, 2016 11:39 pm

איך בן אדם יכול להתכוון למשהו אחר ממה שהוא יודע, הוא עובד על עצמו?

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 21, 2016 11:41 pm

יש לשאול כן איך שייך מלקות על לאו דבל תוסיף למ"ד "לעבור עליו בעי כוונה", ודו"ק.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 21, 2016 11:50 pm

וכן יש לשאול איך מפגל מתכוון שיאכלו את הקרבן שלא בזמנו [בחושב על אחרים שאין כאן תכנוןפרקטי אלא שינוי צורת הקרבן].
והביאור ששני אלו [מוסיף ומפגל] מתכוונים לשנות, ואומרים אני לוקח את התורה/הקרבן עם הוספות משלי.
אבל מה שייך בבן אדם שבא לקיים את המצווה כצורתה שיכוון למשהו אחר ממה שהוא יודע?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 21, 2016 11:51 pm

עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:איך בן אדם יכול להתכוון למשהו אחר ממה שהוא יודע, הוא עובד על עצמו?

יש לשאול כן איך שייך מלקות על לאו דבל תוסיף למ"ד "לעבור עליו בעי כוונה", ודו"ק.

כמדומני שיל"ע בזכר טוב (או זכר דבר, אני לא זוכר ולצערנו אינו באוצר) להגרד"ל שליט"א.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: התכוון ליצה"ר בקריאת פרשת זכור, האם יצא יד"ח ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 21, 2016 7:24 pm

כיו"ב יש לשאול על המבו' ברמב"ם ששייך בל תוסיף בתקנת חז"ל, אם היו קובעים דבריהם כאיסור דאו', ("אם יבוא בית דין ויתיר בשר חיה בחלב הרי זה גורע, ואם יאסור בשר העוף ויאמר שהוא בכלל הגדי והוא אסור מן התורה הרי זה מוסיף"), והרי בשוגג אינם עוברים על לאו זה, (מן הסתם, דאל"ה הרי מצינו הרבה מחלוקות על רשות/מצוה), ואילו במזידים צ"ע במה חשיבי ב"ד כשמתכוונים לרמות את העם.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים