מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות התאספות רעים בפורים?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי בר ישראל » ג' פברואר 28, 2017 8:55 pm

מצאתי בספר משנה שכיר על המועדים (מהגרי"ש טייכטל) שכתב:

זה מקרוב נדפס שו״ת גאוני בתראי, ובסופו נדפסה תשובה מהגאון מוהר״ר י״פ אבדק״ק אשפעצין, בעהמ״ס שו״ת אוהל יהושע, בענין משלוח מנות בחד״ת ובספרים... וראיתי שכתב שם אשר בפורים חוץ ממצות משלוח מנות מחויב כל אחד לשמח את חברו בהתאספות רעים ובאגודה אחת, כעין יו״ט שנאמר [דברים טז, יד] ״ושמחת בחגך אתה וגו׳ והלוי״, היינו אותו שהוא מדובק עמך בחברתך, וכמו כן כתוב בפורים ומשלוח מנות, היינו שצריך לקיים מצות משלוח מנות, וחוץ מזה איש לרעהו, היינו לשמח את חברו בהתאספות רעים, עכתו״ד. וראיתי בספר עיר מבצר על ה׳ מגילה, שכתב על דברי הגאון הנ״ל בזה״ל, וכה״ג כתבתי בחידושי [אות י״ט] בשם מהרנ״ש ובשם ספר אליה רבה, עכ״ל. ואני מצאתי בהדיא כן בספר הפרדס לרש״י ז״ל, ז״ל שם [ענין פורים סעי׳ לא], אוכלין ושותין ומשמחין ומזמרין על שלחנם ובבית חביריהם, עיי״ש. הרי דכתב בפירוש ובבית חבריהם, היינו שצריך לילך לבית חבירו. ועיין רש״י במגילת אסתר, בפסוק [ט, כה] ״משפחה ומשפחה״, שכתב מתאספין יחדיו אוכלין ושותין יחד, וכך קבלו עליהם שימי הפורים לא יעברו, עכ״ל (עמ' 576).


האם יש עוד מקורות למצוה זו חוץ מאלו שהגרי"ש הביא?

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' מרץ 02, 2017 10:52 pm

לא יודע אם קשור
יש בחידושי אנשי שם על הריף בשם מהרן שפירא
על האמוראים שהחליפו סעודותיהם שזה היה לריבוי שמחה
והחידוש הוא שהפוסקים נדחקים בביאור ההחלפה
איך יוצאים יח משלוח מנות הא הוי מתנה עמ להחזיר
ונדחקים בביאורו
ולפי האנשי שם אין מדברים פה ממשלוח מנות
ושנית החידוש שלכאורה יש מצוה או ענין של שמחה שלא מצאנו דוגמתו בגמרא בענין פורים
ויכול להיות שזה המקור לעד דלא ידע

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 05, 2017 3:58 pm

אליעזר בלוי כתב:ויכול להיות שזה המקור לעד דלא ידע

כוונתך מקור לאו דווקא, למה צריך עוד מקור לזה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי חלמישצור » א' מרץ 05, 2017 4:35 pm

שו"ת יביע אומר, ט, או"ח, ע
והנה במגילה (ז ב) איתא, אביי בר אבין ור' חנינא בר אבין מחלפי סעודתייהו להדדי. ופירש רש"י, זה אוכל עם זה בפורים של שנה זו, ובשניה סועד חבירו עמו. ע"כ. והקשה ע"ז מרן הב"י (ס"ס תרצה), שאם כן לא היו מקיימים מצות משלוח מנות, וא"ת שהיו שולחים ג"כ מנות, א"כ מאי קמ"ל. והר"ן פירש שלא היה לאחד מהם כדי שיוכל לשלוח לחבירו ולהשאיר לעצמו, לפיכך היו שולחים כל אחד סעודתו זה לזה כדי לאכול סעודת פורים, ולקיים מצות משלוח מנות. ע"כ. וכתב ע"ז הרמ"א בדרכי משה, ולא ידעתי מאי קשיא ליה למר, שאפילו אי ס"ל דבעינן משלוח דוקא, ובעי שלוח ממש, ולכן אם אוכל עם חבירו לא יצא, מ"מ לק"מ, שאפשר דרש"י ס"ל דמשלוח לאו דוקא, אלא הוא הדין אם אוכל עם חבירו, דמאי שנא אוכל עמו בביתו או ששלח אליו וכו'. ולכן אין לדחות פירוש רש"י מפני קושיתו. ע"כ. ולכאורה נראה דפליגי רש"י והר"ן, וכן מרן והרמ"א, אי בעינן "משלוח" בדוקא. [וע' בשו"ת זקן אהרן הלוי סי' ריד]. אולם בשו"ת נחלת בנימין (סי' קלו) כתב, דלכ"ע בנותן המנות מידו ליד חבירו יוצא י"ח רק נחלקו אם צריך שיהיה הדבר ניכר אם הוא מקיים משלוח מנות, דהר"ן ס"ל שצריך לשלוח המנות לרעהו שיאכלם בביתו, ולא מהני אם הוא סועד בהם על שלחן חבירו, אבל אם נתן המנות מידו ליד חבירו ע"מ שהמקבל יאכלם בביתו, בודאי יוצא י"ח, ורש"י ס"ל שאפילו הוא סועד בהם על שלחן המקבל יוצא י"ח, שאע"פ שאין קיום המצוה ניכר, מ"מ יוצא י"ח. ע"ש. וכ"כ בשו"ת קב חיים (סי' נו). ע"ש. ובשו"ת קרית חנה דוד ח"א (חאו"ח סי' קכה) כתב דהתם לא מיירי בדין משלוח מנות, אלא להשמיענו שסעודת פורים תהיה יחד עם רעים אהובים, להרבות השמחה, וכדכתיב משפחה ומשפחה. ולא יחידי. ע"ש. וכבר כתב כן בחידושי אנשי שם סביב הרי"ף, והאליה רבה (סי' תרצה סק"י). וכן הובאו בילקוט הגרשוני (סי' תרצה סק"ז). ע"ש. וע' בספר מאורי אור (עוד למועד, דף קכט סע"א) שכתב, ומסתברא שהמזמין עני לאכול על שלחנו יוצא י"ח משלוח מנות, דלאו דוקא שליחות בעינן. וכמ"ש בנחמיה ושלחו מנות לאין נכון לו. וכן הרמב"ם כתב שחייב להאכיל לעניים, ולא הזכיר שליח דוקא, ואולי בפורים קפדינן לשלוח דרך כבוד. ע"כ.

שו"ת דברי יציב, או"ח, רצז
ובזה אמרתי דבר נחמד בש"ס מגילה דף ז' ע"ב רב אשי הוה יתיב קמיה דרב כהנא נגה ולא אתו רבנן וכו' עיין שם, ולכאורה למה לא מיהרו כל אחד בסעודתו. אלא משום דהחיוב לסעוד ביחד ולהרבות בסעודה, ולכן הוא שלא ידע דסעודת פורים שעשאה בלילה לא יצא לא ידע ג"כ מזה ולכן שאל למה אינם נחפזים לבוא. וביתר שאת י"ל, דלמה הוא עצמו לא היה טרוד בסעודת פורים, אלא דס"ל שתלמוד תורה דרבים דוחה עשה דיחיד דסעודת פורים, וכל זה לפי דעתו שלא ידע דעשאה בלילה לא יצא ידי חובתו, וא"כ לא ידע שהחיוב במשפחה ומשפחה ולקבץ חביריו, וממילא ס"ל דלא הוה עשה דרבים ות"ת דרבים דוחה אותה ודו"ק.

מחשבות חרוץ לרצ"ה מלובלין, יט
ובכל פורים יש התנוצצות מאותו אור דזביחת היצר ותיקון התחלת החטא. ועל כן נקרא ימי משתה דלא נקרא כן שום יום טוב דהוא רק זמן שמחה ולא זמן משתה. שזה אין ראוי בעולם הזה וכל זמן שיצר רע בעולם אלא לרשעים שהפיזור הנאה להם והנאה לעולם (סנהדרין ע"א ב) והמשתה שמסיטרא דרע גורמת פיזור ופירוד ולא התחברות והתאחדות. והכינוס לצדיקים דהנאה להם והנאה לעולם אינו בא על ידי המשתה ואין המשתה גורמת הכינוס וההתחברות רק הכינוס גורם המשתה. כמו כשנתכנסו אחי יוסף עם יוסף ונתחברו יחד אחר כך שתו יין. וכן בימי מרדכי ואסתר דנקהלו היהודים בעריהם לעמוד על נפשם זהו הכינוס לצדיקים דנתחברו יחד. וכן לעתיד תיקנו להיות עושים משפחה ומשפחה מדינה וגו' היינו להתחבר יחד. וכן משלוח מנות וגו' הוא בשביל התחברות. ובזה זוכין שיוכלו לטעום ממשתה דלעתיד שהוא ההסתלקות היצר רע מלב לגמרי בשלוש עבירות עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים הנמשכים משלושה יצרים הנזכרים. שגרמו חורבן בית ראשון וכנגדן שנאת חנם השקול נגד כולם שגרם חורבן בית שני. ואז בתחילת בית שני התעוררו לתקן זה שכשיתוקן זה שיהיו כל ישראל בהתחברות יחד יהיה תיקון הכל. וטוב לב משתה תמיד והם פעלו שמץ מזה בפורים:

שפת אמת לפורים, תרמ"א (וכן תרנ"ג, ד"ה בפסוק עם אחד;
איש יהודי יחידי כו' ע"ש במדרש. כי כשבני ישראל נעשין אגודה אחת אין לעמלק שליטה בהם. רק ברפידים. ולכן הלשין המן עם אחד מפוזר ומפורד. שכל כח שלהם האחדות. ועתה הם מפורד. והאמת כן הי' על ידי החטאים נתעורר כח עמלק ואינו מניח להם להתאחד. ולכן נאמר כנוס כו' כל היהודים. להקהל ולעמוד על נפשם. הכל ע"י הכינוס והקהילה. ומרדכי הצדיק איחה אותם ונתאחדו ע"י כי היה לו כח האחדות כנ"ל. לכן נק' יחידי. כלל כל היהודים. וכן בכל פורים מתעורר כח האחדות וע"ש זה קבעו המצות קריאה בצבור משפחה ומשפחה כו'. שבזמן הבית היו מתאחדים ממש במקום אחד. ועתה בגלות התאספות כל מקום ומקום בכח מצות אלו. משלוח מנות ומתנות לאביונים. הכל בעבור האחדות כנ"ל. וכן אומרים בראותם יחד תכלת מרדכי בכח האחדות כנ"ל:


אמנם ראה שו"ת חתם סופר, א, או"ח, קצו, שתוכ"ד כתב (וע"ע שו"ת בית שערים, או"ח, קעז):
אדרבא לפ"ז יש להביא ראיה לרבינו אפרים, דאיך עלה על דעת ר' זירא ששום אדם לא יאכל סעודת פורים עם בני ביתו מפני הסכנה אלא יתבודד בחדרי חדרים, אלא ע"כ מאותה שעה נתבטלה מצוה דבסומי בפוריא ורק להזמין תלמיד חכם אצלו אינו נכון, משום שאינו ניכר וכנ"ל. ויש לדחוק ולומר שאין חשש סכנה עם בני ביתו דלבו גס בהם וגייסי אהדדי, רק רעים אחרים המרבים התעוררות ושמחה איכא סכנה. והנה פ"ק דמגילה [ג' ע"א] אמרינן משפחה ומשפחה לאתויי משפחות כהונה ולוים שמבטלים עבודתן וכו', והנה רש"י בפי' מגלה [ט' - כ"ח] כתב ע"ד פשוט שיתאספו משפחות וישמחו בפורים, וא"כ קשה מנ"ל לש"ס ללמוד מזה דמבטלים עבודתן הא אפשר לפרש כפשוטו, אלא ע"כ ס"ל לש"ס כיון דמצוה לבסומי אין נכון להתאסף משפחות משפחות אלא כל אחד עם בני ביתו.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' מרץ 05, 2017 5:56 pm

לעומקו של דבר כתב:
אליעזר בלוי כתב:ויכול להיות שזה המקור לעד דלא ידע

כוונתך מקור לאו דווקא, למה צריך עוד מקור לזה.

הכונה מהיכן לקח רבא שצריך שמחה גדולה כזאת
ויכול להיות שהמקור הוא הפסוק יום משתה ושמחה
ופסוק זה הוא גם המקור של האנשי שם וגם של המשנה שכיר

למותר להדגיש שכל הדיון הוא לטעמא דמילתא
ולא כדי לפקפק אפי במשהו בדברי חזל

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' פברואר 29, 2020 7:58 pm

וע"ע חזו"ע פורים.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' פברואר 29, 2020 8:46 pm

בר ישראל כתב:מצאתי בספר משנה שכיר על המועדים (מהגרי"ש טייכטל) שכתב:

האם יש עוד מקורות למצוה זו חוץ מאלו שהגרי"ש הביא?

לפני שנים שמעתי מהבריסקר רב שאמר שזה המקור למחלפי סעודתיהו לאהדדי עי' מגילה ז, ב וברש"י שם פירש רש"י: "מחלפי סעודתייהו - זה אוכל עם זה בפורים של שנה זו, ובשניה סועד חברו עמו", והאיך מקיים משלוח מנות בשנה שאוכל בבית חבירו, אלא שכך צורת המצוה הזו להרבות אחווה ואהבה אכי"ר.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ש' פברואר 29, 2020 9:04 pm

משנת רבינו מאיר הלוי על התורה והמועדים:

משנת.png
משנת.png (21.66 KiB) נצפה 2660 פעמים


משנת.png
משנת.png (21.66 KiB) נצפה 2660 פעמים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי לענין » ש' פברואר 29, 2020 9:23 pm

ספר סדר היום סדר פורים

ויתעכב על שולחנו לאכול ולשתות יותר ממה שרגיל ויקבץ כל אנשי ביתו וחביריו על שלחן א' כדרך המסיבה שמתאספים הרבה לעשות סעודה ומתוך כך מתרבה שמחה אבל כשהאד' יושב יחידי וגלמוד א"א לשמוח כראוי:
ונהגו להתפלל מבעוד יום בזמן מנחה גדולה כדי שיהיה לו זמן לאכול ולשתות עד הלילה ויוכל ללכת לב"ה להתפלל תפלת ערבית עם ק"ש ולא יתעכב בסעודה עד חצי הלילה כדי שלא יאחר ק"ש ותפלה כי לא תקנו דבר כדי לקלקל ח"ו אלא יעשה באופן שזה וזה יתקיים בידו וחפץ ה' בידו יצלח:
נשלם ספר סדר היום תהלה לאל נורא ואיום

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מצות התאספות רעים בפורים?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מרץ 01, 2020 11:22 am

מתוך כתבי הגה"צ רבי שלמה רוזנר זצ"ל [כצלמו וכדמותו מכת"י].
פורים תשס"ט
(אסתר ט, כח) "והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור משפחה ומשפחה"
ופירש"י נזכרים בקריאת המגילה. ונעשים, משתה ושמחה ויו"ט לתת מנות ומתנות, משפחה ומשפחה, מתאספין יחד, ואוכלים יחד ושותין יחד, וכך קיבלו עליהם שימי הפורים לא יעברו, עכ"ל עוד ממצוות היום (אסתר ט, כ) "ומשלוח מנות איש לרעהו" עכ"ל.
ונראה שבאו לנו מצוות אלו, לעשות משתה ושמחה ויו"ט להתאסף יחד ואוכלים יחד ושותים יחד, ולתת מתנות איש לרעהו, כיון שהמן הרשע צורר היהודים דיבר לישנא בישא על עם ישראל, ואמר עליהם "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים" (אסתר ג, ח) ואין ביניהם אחדות והם מפוזרים ומופרדים, מלבד שהם מפוזרים הם מפורדים, לפיכך קבלנו שצריך לעשות משתה ושמחה יחד לאכול ולשתות יחד, ולתת מתנות איש לרעהו, ולהגדיל האהבה והרעות בנו להראות עד כמה אנו מאוחדים, ונותנים מתנות לאביונים, והכל להראות תוקף האחדות שבנו, ואם אמנם יעשה אדם שלא כשורה, וחבירו יוכיחנו על כך וזה גורם פירוד כל שהוא, לא משנאה הוא, אדרבא, מי שאוהב את חבירו מייסרו, משא"כ מי שלא קשור בעבותות האחוה עם חבירו לא אכפת לו מה זולתו יעשה, ויאמר לו למחרת שלום כאילו לא ארע דבר, משא"כ האוהב, מייסר את חבירו, אעפ"י שעי"ז לא יאהבו, וכמ"ש "כאשר ייסר איש את בנו כן ה' אלקיך מייסרך", וכנגד לישנא בישא של המן, אנו אוכלים ושותים יחד, להראות תוקף אחדותנו, ואנחנו שולחים מנות איש לרעהו, להורות עוצם אהבתנו זה לזה, ואנו נותנים מתנות לאביונים שבנו, להראות שאנו נפש אחת, כולנו אגודים זב"ז.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים