מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' פברואר 23, 2015 6:47 pm

הנה משהו שחשבתי עליו עכשיו

למה מכונה השוטה בפי חז"ל "שוטה שבעולם"? (נדה נב:, ספרי האזינו ועוד)
למה אתפסוהו רבנן ב'עולם'.
והנה בגמ' ע"ז נד: מבואר שהשוטים הם ממכלי עולם, שמקלקלין ומאבדים את העולם. "יאבד עולמו מפני השוטים? אלא עולם כמנהגו נוהג, ושוטים שקלקלו עתידים ליתן את הדין".
והרי העולם ניתן לבני אדם, וכן מפורש עליו בקבלה "והארץ נתן לבני אדם".
ובחגיגה ד. אמרו "איזה הוא שוטה, המאבד כל מה שנותנים לו".
ולכן השוטה מכונה שוטה שב'עולם'.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' פברואר 23, 2015 7:00 pm

ודפח"ח!

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' פברואר 23, 2015 7:13 pm

הוסיף לי ידידי עוז הרב יחיאל גולדהבר, שעל זה אמרו ז"ל (ע"ז מ:) "ברוך שנתן עולמו לשומרים", היינו על אלה שהם להיפך מהשוטים מכלי העולם.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 10:59 pm

ויש להוסיף על דרך כל ה'מיצר' לישראל נעשה ראש.
ומי שאמר ל'עולמו' די, יאמר ל'צרותינו' די.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:01 pm

ובמסכתין דדף היומי, הפותחת בצרותיהן וצרות צרותיהן עד 'סוף העולם'...הרי אלו מבלי עולם...

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:10 pm

ואולי תליא בפלוגתא דרבוותא אי שוטה לדבר אחד הוי שוטה לכל דבר.[כהרמב"ם] אי לא.
דטענת המן היתה 'דמפקי ליה לכולה שתא בשה"י פה"י' - כהרמב"ם, דהמיעוט מכתים על כל הכלל, וע"כ נשתכנע אחשוורוש שהם לגריעותא מכל העמים. דהיהודים שוטים בשבת ופסח, וכמו"כ שוטים כל השנה. (שה"י פה"י - משועממת, משוגעת).
ואסתר ענתה לאחשוורוש, דהיינו למעליותא, דלמרות שבשבת ופסח אינם עובדים, אמנם אינם כשוטים שמבלי עולם מכלי עולם ומחריבי עולם,
אלא עוסקים בישובו של עולם ו'אין הצר שווה בנזק המלך'...

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:14 pm

ויש שפירשו ע"ד המלעיג על דברי חכמים נידון בצ' רותחת.
דהמן הלעיג על זה שלקחו שה"י (7% מכל השנה) ופה"י (2% מכל השנה) והפכו אותה לכל השנה ע"י ה'הכנות' שעושים לשבת ויו"ט.
ומידה כנגד מידה, נידון בצ' רותחת, מה ששפכה לו ביתו מראש הגג, ה'הכנות' לשחרית כבסי' ג' או"ח..
נערך לאחרונה על ידי זיסע יונגאלע ב ב' פברואר 23, 2015 11:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:30 pm

שמעתי מהגנ"ב שליט"א
דמדוע 'מתחילים' עם אחשוורוש ("ויהי בימי אחשוורוש"), והלא אסור להתגרות ברשעים, אסור 'להתחיל איתם' ?
ותי'
דאחשורוש היה רב ("על כל 'רב' ביתו לעשות כרצון איש ואיש"), וזאת הסיבה ששנא את ושתי, כי היא היתה 'רבנ[ו]ית' (בהגייה פולנית זה נשמע יותר טוב...), והרגה.
והוא משום דהוי קים ליה לאחשורוש כבאבות 'שמעיה אומר...ושנא את הרבנ[ו]ית..."
נו,
אם במילתא דשמעיה עסקינן,
הא אמרינן בחז"ל דבמילתא 'דשמיא' מותר להתגרות ברשעים....

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:36 pm

עוד משמו:
ואם המן חטא ונתלה. בניו מה חטאו שניתלו ?
אלא דהמן היה גבוה - המן הא'גגי' - (=הגיע עד הגג) ולעומתו זרש אשתו היתה נמוכת קומה (='זרש' ארכה ו'זרש' רחבה),
ואם האבא גבוה והאם נמוכה , מה הבנים ?
בינוניים !
בינונים 'תלויים' ועומדים.....

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ב' פברואר 23, 2015 11:47 pm

חכם באשי כתב:
בעלזער כתב:ג. רצוי לרוב אחד ולא לכל אחד.
הפשט בזה שהרי מרדכי הצדיק תיקן לתת מתנות לאביונים, והגבירים בעלי ההון לא היו מרוצים מזה ועל כן רק רוב אחיו ולא כל אחיו.
והוא פשוט.

תמוה ביותר, שכן דרשו על מקרא 'לא תקלל את אחיך', בעושה מעשה אחיך, ובא לאפוקי את העשירים שאינם חומלים על אחיהם. משמע, שהעשירים אינם בכלל 'אחיך', וכיצד הפסוק 'רצוי לרוב אחיו' בא למעט אותם?
והוא גמרא ערוכה שבת לב: "אבב חנואתא [-העשירים, בעלי החנויות] אחי ומרחמי"...
וייתכן שלכן התביישה ביתו של המן להיות קרובת משפחתו בנפילתו,
ולכן דאגה לבזותו עם עביט על ראשו, וכהמשך הגמ' שם:
"אבב בזיוני לא אחי ולא מרחמי"...
(ואולי הרמז 'אבב בזיוני' מלשון ביבין..

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' פברואר 28, 2018 2:43 am

מקור קדום למנהג כוללים חשובים שנוהגים להוריד המנעלים בשעת הלימוד עיין מו"ק יז מכלב שהיה אוכל מנעלין דרבנן.
ויש לדחות.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' פברואר 28, 2018 2:45 am

בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 25, 2020 8:19 pm

א' מגולח היה אצל הרב'ה מסאטמר וקבלו כדרכו בספ"י וחרה אפו של חסיד אחד שהיה זקנו מגודל כנגד המשחיתים, והתלונן על זה לרבו, ואמר לו; שהוא יעלה לשמים יטענו לו 'יהודי! איפה הזקן שלך' וכשאתה תעלה יאמרו; 'זקן! איפה היהודי שלך'...

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי דמשק » ג' פברואר 25, 2020 9:21 pm

שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.
קבצים מצורפים
ברכת מרדכי.PDF
(194.46 KiB) הורד 259 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 25, 2020 10:27 pm

חכם באשי כתב:
בעלזער כתב:ב. סיפרו חכמינו מגלה ט"ז א' כי בתו של המן השליכה חרס על ראשו של המן, ויש להטעים בזה מדוע בחרה לזרוק עליו כלי.
ובאמת דקושיא מעיקרא ליתא שהרי אמרו (חולין קל"ט עמוד ב) המן העץ הזה, ולדעת אחד המ"ד במדרש עץ שאכל אדם הראשון, חטה היה, ומעשהו של המן כפי הנראה הייתה בפסח, והלכה פסוקה היא (פסחים ז' עמוד א) המוצא חמץ בפסח כופה עליו כלי.
והוא פשוט ואינו צריך לפנים.

הדין שהמוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי הוא רק בחמץ הראוי לאכילת כלב.
והמן לא היה ראוי לאכילת כלב!
והדרא קושיא לדוכתא.

זיל קרי בי רב: ובני ישראל אכלו את המן(שמות טז, לה)!
ועוד אמר רחמנא: ואכלת את כל העמים (דברים ז, טז)!

סופר-סתם
הודעות: 462
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי סופר-סתם » ג' פברואר 25, 2020 10:40 pm

איתא במגילה (טז.) והמן נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש, אבל - על בתו, וחפוי ראש - על שאירע לו.
וקשה: דהכי הוי לי למיכתב, והמן נדחף אל ביתו חפוי ראש ואבל, דתחילה שדתא עציצא דבית הכסא, והדר דחזת דאביה הוא ונפלה מאיגרא.
ויש ליישב: דהא כתבו התוספות (ב"ק יז: ד"ה זרק) שסברא פשוטה היא לחלק בין זורק אבן לזורק כלי עצמו, ואם כן עד דלא כלו מיא לא חשיבי זרוקים, אבל מיד שנפלה מן הגג כבר חשיבא מתה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' פברואר 25, 2020 10:55 pm

דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי דמשק » ג' פברואר 25, 2020 11:02 pm

ישא ברכה כתב:אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

אני הייתי משמיט את זה במהדורה הראשונה..

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי שמש » ד' פברואר 24, 2021 10:16 pm

ישא ברכה כתב:
דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

אאל''ט לא הושמט לחלוטין כי אם עודן הנוסח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4674
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 06, 2023 9:27 pm

סופר-סתם כתב:איתא במגילה (טז.) והמן נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש, אבל - על בתו, וחפוי ראש - על שאירע לו.
וקשה: דהכי הוי לי למיכתב, והמן נדחף אל ביתו חפוי ראש ואבל, דתחילה שדתא עציצא דבית הכסא, והדר דחזת דאביה הוא ונפלה מאיגרא.
ויש ליישב: דהא כתבו התוספות (ב"ק יז: ד"ה זרק) שסברא פשוטה היא לחלק בין זורק אבן לזורק כלי עצמו, ואם כן עד דלא כלו מיא לא חשיבי זרוקים, אבל מיד שנפלה מן הגג כבר חשיבא מתה.

מה ביאור הישוב?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' מרץ 07, 2023 12:13 am

ישא ברכה כתב:
דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

טעם ההשמטה נתבאר בשיטה תחתונה של הודעה זו: viewtopic.php?f=19&t=27979&p=307469&hilit=%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91#p307469


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים