מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 13, 2011 11:09 pm

ממרדכי או מאחשורוש?
מה עלה בגורלה בסוף האם עד סוף ימיה נשארה תחת אחשורוש?

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי גוראריה » א' מרץ 13, 2011 11:24 pm

עד סוף ימיו של אחשוורוש.
למרדכי לא חזרה כיון שכבר לא היתה אנוסה כמאמר חזל על וכאשר אבדתי אבדתי.
על 'והשגל יושבת אצלו' נחמי' ב,ו, פי' המלבי"ם דהיינו אסתר אמו ובזה א"ש כמה דברים עי"ש.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 13, 2011 11:29 pm

מנא לך שכשבאה אל אחשורוש אכן הוא בעל אותה, אולי היא רק חששה מזה ולא אירע לבסוף
מרדכי עלה לארץ ישראל כמבואר בכתובים
אולי היא עלתה עמו?
פירוש המלבי"ם הוא כנגד הראשונים ומהיכי תיתי כזה פירוש מחודש

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי גוראריה » א' מרץ 13, 2011 11:36 pm

היא שיחתי כתב:מנא לך שכשבאה אל אחשורוש אכן הוא בעל אותה, אולי היא רק חששה מזה ולא אירע לבסוף

זה שדריוש הוא בנה של אסתר זו לא ההמצאה שלי...
מרדכי עלה לארץ ישראל כמבואר בכתובים

בעזרא א'. הרבה לפני נס פורים. אח"כ עבר לשושן.

אולי היא עלתה עמו?

אולי באמת... וגם ירדה עמו, הרבה קודם.
פירוש המלבי"ם הוא כנגד הראשונים
איזה ראשונים?
ומהיכי תיתי כזה פירוש מחודש
לקטן כמוני די במלבי"ם, ועם כ"ת הסליחה...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 13, 2011 11:39 pm

אחרון ראשון
הראשונים הם רש"י ואבן עזרא
רש"י נחמיה פרק ב פסוק ו

והשגל - אשתו המלכה

אבן עזרא נחמיה פרק ב פסוק ו

(ו) והשגל - מן תשגלנה ונקראת כן המזומנת למצות המלך:

ועיי"ש בשאר המפרשים



יתכן שדריוש נולד מבעילה באונס ולא מבעילה זו שברצון

מהיכן דבר זה שמרדכי עלה ואח"כ חזר ולא להיפך? (בטח אתה מתבסס על תאריכי העליה אך אשמח אם תפרט)

הוא בעזרא ב ב

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי גוראריה » א' מרץ 13, 2011 11:53 pm

זה ברור שפשטות שגל זה אשתו או פילגשו, וראה גם תחי' מס' ר"ה. המלבי"ם מחדש שיתכן שזו אמו ובכך מסיר תמיהה. למה רק בפסוק ו' נזכר שישבה שם ולא קודם, עיי"ש. ולאמיתו של דבר אף שאין המלבי"ם צריך סייעתא וזכותו לחלוק על רשי בבי' המקראות [כמו שהאוה"ח מביא הרבה פעמים שאף על חזל ניתן לחלוק בביאור מקראות שלא נוגע להלכה] אוסיף הערה א', והיא שלפי החשבון דריוש היה אז ילד. ופחות מסתבר שכבר נשא אשה, ויותר מסתבר שאמו ישבה אצלו. ואף כי אין כן דעת הראשונים, אבל א"א לומר על המלבים שהוא מחודש.

למאי נ"מ איך דריוש נולד? [ואם אתה רוצה בדווקא, זכורני שיש מתרצים הקו' על מה שאמרו ששידה הכניסה לו בדמותה, א"כ איך נולד דריוש, ותי' שכשבאה ברצון באה בעצמה]

לגבי העליות פתח ספר והביט. כורש היה לפני אחשוורוש.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עט סופר » ב' מרץ 14, 2011 12:34 am

לגבי השגל ראוי להזכיר את הגמרא בתחילת ר"ה שנחלקו האם זה מלכה או כלבה

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 14, 2011 10:06 am

היא שיחתי כתב:מנא לך שכשבאה אל אחשורוש אכן הוא בעל אותה, אולי היא רק חששה מזה ולא אירע לבסוף
מרדכי עלה לארץ ישראל כמבואר בכתובים
אולי היא עלתה עמו?
פירוש המלבי"ם הוא כנגד הראשונים ומהיכי תיתי כזה פירוש מחודש


למסורת שרואה את קברי מרדכי ואסתר באיזה מקום בגליל (איני זוכר), נראה שהיא עלתה עמו (אם כי ניתן לומר, שהעלהו אותה לאחר מותה), וגם משמע, שהיא נחשבה כאשתו גם לאחר בואה לאחשוורוש.

אברהם צבי
הודעות: 44
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:30 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי אברהם צבי » ב' מרץ 14, 2011 8:37 pm

חכם מה הוא אומר?

מזה דאין מסתבר שחזרה למרדכי ע"כ שהמסורת משובשת ובאה מדמיון.

והיפוכיהן ב...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 17, 2011 2:40 pm

היא שיחתי כתב:מנא לך שכשבאה אל אחשורוש אכן הוא בעל אותה, אולי היא רק חששה מזה ולא אירע לבסוף


שוב ראיתי למהרש"א חידושי הלכות מסכת מגילה דף יג עמוד ב

תוס' בד"ה וטובלת ויושבת בחיקו כו' וא"ת והא לא היה שם הבחנת ג' חדשים כו' עכ"ל עם אחשורוש היתה משמשת במוך ומה שנתעברה ממנו היינו לאחר שנאסרה למרדכי כדלקמן כאשר אבדתי כו' כך אובד ממך דשוב לא היתה משמשת במוך אבל דוחק לפרש כששמשה עם מרדכי משמשת היתה במוך דלא התירו לשמש במוך אלא לג' נשים קטנה מעוברת מניקה וק"ל:

ולדבריו היה דריוש בן שנה כשציוה לבנות את בית המקדש
גוראריה כתב:
זה ברור שפשטות שגל זה אשתו או פילגשו, וראה גם תחי' מס' ר"ה. המלבי"ם מחדש שיתכן שזו אמו ובכך מסיר תמיהה. למה רק בפסוק ו' נזכר שישבה שם ולא קודם, עיי"ש. ולאמיתו של דבר אף שאין המלבי"ם צריך סייעתא וזכותו לחלוק על רשי בבי' המקראות [כמו שהאוה"ח מביא הרבה פעמים שאף על חזל ניתן לחלוק בביאור מקראות שלא נוגע להלכה] אוסיף הערה א', והיא שלפי החשבון דריוש היה אז ילד. ופחות מסתבר שכבר נשא אשה, ויותר מסתבר שאמו ישבה אצלו. ואף כי אין כן דעת הראשונים, אבל א"א לומר על המלבים שהוא מחודש.


כפי שציין גור אריה בגמ' ר"ה דף ד. מפורש שלא כדברי המלבי"ם

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מרץ 17, 2011 2:57 pm

היכן מפורש?
"מלכתא" חייבת להיות אשתו? אולי המלכה-האם, "סולטנה ולידי"?

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ה' מרץ 17, 2011 3:04 pm

ומה נעשה בדברי הזוהר, שאסתר כלל לא נבעלה לאחשורוש, אלא היתה זו שידה בדמותה, ואליה נזדווג אחשורוש

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי שמח תשמח » ה' מרץ 17, 2011 3:05 pm

מלכא כלבה. מה הנקודה בדיוק עליה נסוב הוויכוח? קשה לי להתעמק.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' מרץ 18, 2011 12:55 am

הפלא ופלא כתב:ומה נעשה בדברי הזוהר, שאסתר כלל לא נבעלה לאחשורוש, אלא היתה זו שידה בדמותה, ואליה נזדווג אחשורוש


או שמדרשים חלוקים הם
או שלאחר שבאה אל אחשורוש מרצון - כאשר אבדתי אבדתי - אז היתה זו היא ולא שד ודומיא דמש"כ מהרש"א במגילה יג:

צוציק
הודעות: 213
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 10:57 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי צוציק » ו' מרץ 18, 2011 10:40 am

למעשה יוצא שדרייוש היה יהודי. ומה שהגמרא בר"ה לומדת ממנו ר"ה למלכי אומות העולם, אין מזה קושיא כמובן, שהרי באמת היה מלך של אומות העולם, למרות שהיה ישראל. ופשוט.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מרץ 18, 2011 10:59 am

זה תירוץ מעניין לקושיה (כמדומני שראיתי שמתקשים בזה)
ולפי זה צריך להוסיף עוד "לומדות" בעניין
דהנה לתירוצך המניין אינו תלוי בו עצמו אלא בשם המלכות שלו,
וא"כ צריך לבאר שמה שהגמרא מסבירה שכשהיה כשר מנו לו כמלכי ישראל וכשהחמיץ מנו לו לאומות העולם היינו שהכשרות וההחמצה הם בהתנהגותו כמלך ולאו דווקא בצד האישי שלו ולכן זה משפיע על המניין.

צוציק
הודעות: 213
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 10:57 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי צוציק » ו' מרץ 18, 2011 11:35 am

אוצר החכמה כתב:זה תירוץ מעניין לקושיה (כמדומני שראיתי שמתקשים בזה)
ולפי זה צריך להוסיף עוד "לומדות" בעניין
דהנה לתירוצך המניין אינו תלוי בו עצמו אלא בשם המלכות שלו,
וא"כ צריך לבאר שמה שהגמרא מסבירה שכשהיה כשר מנו לו כמלכי ישראל וכשהחמיץ מנו לו לאומות העולם היינו שהכשרות וההחמצה הם בהתנהגותו כמלך ולאו דווקא בצד האישי שלו ולכן זה משפיע על המניין.

נראה לי פשוט שהגמרא אומרת מלך כשר היה, אין הכוונה שהיה יהודי כשר, שהרי מצד היהדות שלו הוא מסתמא לא שמר שבת. אבל כיון שבתור מלך אוה"ע הוא נהג בנדיבות כלפי עם ישראל ובית המקדש, לכן נקרא מלך כשר.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עט סופר » א' מרץ 20, 2011 3:06 pm

המהרי"ט אלגזי בבכורות אומר שאם האב גוי והאם יהודית הולד פגום לפי שדינו תלוי ועומד אם יתנהג כיהודי ויגדל אצל אצל אימו הרי הוא ישראל, ואם להיפך להיפך.
אף שלא נפסק כמוהו יש כאן ידיעה נכבדה בסוגיתינו.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 20, 2011 3:30 pm

אינני מונח שם בסוגיא אך יש שם קושיה נוספת שהגמ' שם בדף ד. כתבה שלתת צדקה ע"מ שיחיה בני לא הויא מצוה בעכו"ם והכלילה בזה את דריוש הרי שהיה גוי
ובאמת שיש מקום לומר דלפי התי' משתנה יהדותו דמדרשים חלוקים דלזוהר והאר"י שבא אחשורוש על שדה לכאו' לא היה בנו אא"כ נימא בדומה למהרש"א במגילה יג: דכשבאה מרצון אז באה היא כמסופר במגילה ולא שדה
ובספר פותח שער לעורך יתד נאמן ראיתי שכתב כמה תי' (אינו תח"י ואיני מדקדק) א' דדין זה בצדקה אינו רק בעכו"ם אלא גם במתנהג כעכו"ם והוא ע"פ איזה דקדוק בתוס' רא"ש ב' הביא שו"ת הלכות קטנות שיישב באיזה אופן ג' הביא שיטת תוס' בקידו' עה ועוד דעכו"ם שבא על בת ישראל הוולד גוי וכשר בגמ' שם הכוונה שאינו ממזר ובגירות הוי יהודי כשר

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי דראל » א' מרץ 20, 2011 8:39 pm

"בעזרא ד ה-ז אנו מוצאים את סדרם של מלכי פרס: כורש, דריוש, אחורוש וארתחששתא. סדר זה מתאים גם למה שאנו יודעים מההיסטוריה הכללית (פרט לזה שההיסטוריה הפרסית יודעת לספר על מלך נוסף - כנבוזי, בנו של כורש - שאינו מופיע בעזרא, שכן לא היה לו קשר לעניין בית המקדש וירושלים; על כל העניין עיין ח' תדמור, ערך כרונולוגיה, אנצ' מקראית כרך ד, ירושלים תשכ"ג, עמ' 304-305). ההשערה הרווחת כיום (עיין, למשל, מ"צ סגל, מבוא למקרא, ירושלים תשל"ז, כרך ב עמ' 723; ג"ח כהן, מבוא למגילת אסתר בפירוש 'דעת מקרא', ירולשים תשל"ד, עמ' 4-6) היא שאחשורוש של המגילה הוא בנו של דריוש, הנקרא במקורות היוונים כסרכס, ובמקורות הפרסיים חשירש (שם זה מזכיר מאוד את נוסח הכתיב של אסתר י', א: "וישם המלך אחשרש [אחשורוש קרי] מס על הארץ")".

(י' בן נון, 'מגילת ההפך', בתוך: הדסה היא אסתר - קובץ מאמרים על מגילת אסתר, אלון שבות תשנ"ט, עמ' 49 הערה 8).

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עט סופר » א' מרץ 20, 2011 11:06 pm

כמובן אינו תואם את המסורת שלאחשוורוש לא היה יחוס מלכותי, אם כי יתכן והוא שכתב את ההיסטורה ודברי הימים בימיו הוכרחו לכתוב שהוא בן של דריוש כנהוג אצל כל המלכים באותם ימים ששכתבו את תולדותם והישגיהם.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 10:32 am

עט סופר כתב:כמובן אינו תואם את המסורת שלאחשוורוש לא היה יחוס מלכותי, אם כי יתכן והוא שכתב את ההיסטורה ודברי הימים בימיו הוכרחו לכתוב שהוא בן של דריוש כנהוג אצל כל המלכים באותם ימים ששכתבו את תולדותם והישגיהם.

בוודאי מדובר על מסורת אב מפי בן עד מרדכי היהודי...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 21, 2011 11:17 am

דראל! אקווה שאינך מלעיג על דברי חכמים.
חז"ל (במגילה פ"ק ועוד מקומות) אמרו מפורשות שאחשוורוש לא היה אלא שומר הסוסים של נ"נ, ולא היה לו ייחוס מלכותי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 24, 2011 8:46 am


יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי יגל » ה' מרץ 24, 2011 10:30 am

מפתח חשוב לכל חקר התקופה הפרסית הוא מאמרו המרתק של חיים חפץ 'מלכות פרס ומדי בתקופת בית שני ולפניה: עיון מחודש', מגדים יד (78-147):
http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext ... hefetz.pdf
ומבואו של הרב יעקב מדן למאמר הנ"ל:
http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext ... _medan.pdf

ענ'י לעצמי
הודעות: 173
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' מרץ 25, 2024 10:40 pm

הפלא ופלא כתב:ומה נעשה בדברי הזוהר, שאסתר כלל לא נבעלה לאחשורוש, אלא היתה זו שידה בדמותה, ואליה נזדווג אחשורוש

יעויין בדברי הבן יהוידע (מגילה טו.):
בן יהוידע כתב:'וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי' כְּשֵׁם שֶׁאָבַדְתִּי מִבֵּית אַבָּא כָּךְ אוֹבֵד מִמְּךָ. אף על גב דכתבנו לעיל שהיה משמש עם השידה ולכן גם עתה תעשה ענין השידה, עם כל זה כיון דבגלוי היא הולכת מרצונה אליו היא נאסרת על מרדכי אף על גב דאינו משמש עמה. אי נמי היא חושבת שתבקש ממנו על דבר זה בעת שתראה ממנו מציאות חן ביותר מאד וחשבה שמא כשיראנה יבקש לשמש עמה ובעת תשמיש יגבר החן ביותר שאז תבקש ממנו על ההצלה ולא ישיב פניה, לכך חשבה שאם יבא לשמש עמה עתה לא תניח השידה במקומה שאם ישכב עם השידה מי יבקש ממנו בעת התשמיש שגובר החן מחמת גבר תאותו בה?!

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 25, 2024 11:13 pm

כמדומני יש מבארים כוונת הזוהר שבעת שהיתה עם אחשורוש סילקה אסתר מעצמה את כל חלק הטוב שבה ונשאר רק חלק הרע שבה, וממילא חלק הטוב שבה לא נפגם בזה. והיינו שזו כוונת הזוהר בלשון חכמים וחידותם. וממילא מובן שהיה לה ילד ממנו, ומדוע החמיץ.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 26, 2024 12:18 am

בן יהוידע כתב:'וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי' כְּשֵׁם שֶׁאָבַדְתִּי מִבֵּית אַבָּא כָּךְ אוֹבֵד מִמְּךָ. אף על גב דכתבנו לעיל שהיה משמש עם השידה ולכן גם עתה תעשה ענין השידה, עם כל זה כיון דבגלוי היא הולכת מרצונה אליו היא נאסרת על מרדכי אף על גב דאינו משמש עמה.

כיצד יתכן לומר כך?
יהודיה שהלכה ברצון לגוי אך הוא לא שכב עמה, נאסרת על בעלה???

עמוס התקועי
הודעות: 153
הצטרף: א' נובמבר 28, 2021 9:42 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עמוס התקועי » ג' מרץ 26, 2024 5:55 am

חכם באשי כתב:דראל! אקווה שאינך מלעיג על דברי חכמים.
חז"ל (במגילה פ"ק ועוד מקומות) אמרו מפורשות שאחשוורוש לא היה אלא שומר הסוסים של נ"נ, ולא היה לו ייחוס מלכותי.


אי משום הא לא אריא, עי' בן יהוידע למגילה יב, ב.
רק אי קשיא הא קשיא ממה שאמרו שם יא, א שמלך מעצמו (וצ"ע על הבן יהוידע).

אבל עצם הדבר שנויה במחלוקת, עי' תרגום שני למגילה, "הוא אחשורוש בר כורש מלכא פרסאה". ובפשטות התרגום חולק על התלמוד.
וכעין זה בבן יהוידע שם.
בבן יהוידע שם נקט בפשיטות שהוא היה בן דריוש. אבל כעת לא מצאתי מקור לדבריו

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 26, 2024 9:25 am

עמוס התקועי כתב:בבן יהוידע שם נקט בפשיטות שהוא היה בן דריוש. אבל כעת לא מצאתי מקור לדבריו

ראה רש"י (עזרא א א), אבע"ז (דניאל ט א), רד"ק (חגי א א).

עמוס התקועי
הודעות: 153
הצטרף: א' נובמבר 28, 2021 9:42 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עמוס התקועי » ג' מרץ 26, 2024 4:07 pm

הרב עקביה, המקורות הנ"ל אינם רלוונטיים, כי הם דנים בדריוש [הפרסי] בן אחשורוש. הדיון כאן הוא על אחשורוש עצמו, אם הוא היה בן מלך בכלל, ואם היה, האם היה בן כורש או בן דריוש המדי (זהו דעת בן יהוידע כנראה).

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 26, 2024 5:14 pm

עמוס התקועי כתב:הרב עקביה, המקורות הנ"ל אינם רלוונטיים, כי הם דנים בדריוש [הפרסי] בן אחשורוש.

אכן. רק כעת אני שם לב שטעיתי בהבנת דבריך.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' מרץ 27, 2024 11:34 am

גוראריה כתב:... אוסיף הערה א', והיא שלפי החשבון דריוש היה אז ילד. ופחות מסתבר שכבר נשא אשה, ויותר מסתבר שאמו ישבה אצלו

כאשר השגל ישבה אצלו היה זה בשנת עשרים למלכותו (נחמיה ב, א) ואז דריוש השני היה בגיל 21 לפחות, ולכן לא הבנתי מדוע כתבת שהוא היה ילד אז.

לסיכום האשכול:
אין ראיה האם אסתר עלתה לא"י, לבד מהמלבי"ם, שמפירושו לפסוק "והשגל יושבת אצלו" עולה שאסתר נשארה בפרס לפחות עד לשנת עשרים לדריוש השני בנה, והמפרשים האחרים פירשו את הפסוק באופן אחר ולפי דבריהם אין ראיה לכאן או לכאן.

כפי שהעירו, אין ראיה מהפסוקים שמרדכי עלה לא"י אחרי נס פורים [שהרי עלייתו היתה בימי כורש, ולפי חז"ל כורש קדם לאחשורוש].
אך יש להוסיף שחז"ל הביאו ש'פתחיה זה מרדכי' וכו', ולפי"ז מרדכי עלה. [מתי בדיוק? קשה לדעת].
בהנחה שמרדכי עלה, האם אסתר עלתה עמו? אין לדעת [וכבר העירו שיש מסורת שהיא קבורה בא"י, ומאידך מסורת שהיא קבורה בחו"ל].

האם היו לה עוד ילדים [חוץ מדריוש השני שמובא בחז"ל שהיה בנה]? אין ראיה לכאן או לכאן.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' מרץ 28, 2024 6:45 pm

היא שיחתי כתב:ממרדכי או מאחשורוש?

שייך קצת לענין זה השיטה ש’ותתחלחל המלכה’ פירושו שהפילה עוברה.
אמנם בגמ’ הובאו דעות אחרות בפירוש ’ותתחלחל’, אבל כ”ה במדרשים.

ולענין סוף ימי חייה יש רק את הפסוק ’ותכתוב אסתר המלכה’ - פסוק שהתרחש תוך כדי כתיבתו - נכתב בשנת הי”ד לאחשורוש שהיא שנתו האחרונה, שנה אחת אחרי הנס.
דומני שפסוק זה מלמדנו שנשארה בתפקידה המלכותי עד סוף ימי אחשורוש, וכפי שהעירו, אז היא כבר הפסיקה לחזור אל מרדכי, שהרי נאסרה עליו שנתיים לפני כן, כשבאה אל אחשורוש מרצון.

ויש לזכור שלפי המובא במדרשים, כבר בהילקחה 7 שנים לפני כן לא היתה צעירה, י”א בת מ’ וי”א בת ע”ה.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: לאסתר היו ילדים מלבד דריוש?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' אפריל 01, 2024 12:15 pm

כן מסתבר כתב: ויש לזכור שלפי המובא במדרשים, כבר בהילקחה 7 שנים לפני כן לא היתה צעירה, י”א בת מ’ וי”א בת ע”ה.

י"א שאין כוונת חז"ל לזה [עיין מהר"ל, לזכרוני] וכפשט הפסוקים שהיתה 'נערה'.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים