הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מרץ 18, 2011 1:52 pm
ונראה עוד בזה, דהנה יל"ע מהו מקור החיוב לבסומי בפוריא עד דלא ידע ומה גדרו. ונראה בזה בהקדם דברי העמק ברכה (סעודת פורים) המאירים כל הענין, וז"ל: וממו"ר הגאב"ד דבריסק שליט"א שמעתי שאמר, הא דנשתנה שמחת פורים מכל השמחות של מועדים, דלא מצינו בשום שמחה דין כזה שיתחייב לבסומי בשתיית יין עד דלא ידע וכו', משום דבכל המועדות עיקר מצות שמחה אינו אלא לשמוח בהשם, ובשר ויין אינו אלא סיבה לעורר השמחה, וכמבואר ברמב"ם פ"ו מהל' יו"ט ה"כ, יעו"ש. וכן הוא במדרש רבה שה"ש פ"א: זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו, איני יודע אם בו ביום או בו בהקב"ה, ת"ל נגילה ונשמחה בך. אבל בפורים כיון דכתיב משתה ושמחה, נמצא שהמשתה עצמה היא היא גוף המצוה בלי שום תכליתים של שמחה, ועל יסוד זה של מצות משתה תקנו דין זה שחייב לבסומי עד דלא ידע וכו', עכ"ד.
וכן מבואר בדברי היד אפרים שם, וז"ל: שעיקר חיובו של המשתה הוא שיהיה שרוי בשמחה כדכתיב ויין ישמח לבב אנוש, ומחמת שיהיה שרוי בשמחה יהיה חדות ה' מעוזו ויתן תודות והלל לה' על הנס מתוך הרחבת הלב וכו'.
ומעתה מבואר היטב, דשיעור עד דלא ידע בא להגביל חיוב המצוה של משתה ושמחה שאינו מחויב להמשיך בשמחת משקהו אלא בעוד שלא הגיע לשיעור זה.
ולפי"ז באנו לידי ביאור בדברי הרמ"א דישתה יותר מלימודו ויישן, דבאמת אין קיום בשכרות כשלעצמה, אלא שמתוך ששותה בא לידי שמחה, ולזה סגי במה ששותה יותר מלימודו, ואדרבה כאשר משתכר הרבה יש לחוש להפסד, כמבואר בדברי ארחות חיים שהובא בב"י דלא ישתכר ממש כי השכרות איסור גמור ואין לך עבירה גדולה מזו שגורם לגילוי עריות ושפיכות דמים וכמה עבירות זולתן. ובמאירי כתב שאין אנו מצווין להשתכר ולהפחית עצמינו מתוך השמחה, ושלא נצטוינו על שמחה של הוללות ושטות, אלא בשמחה של תענוג שיגיע מתוכה לאהבת השי"ת.