מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי מעיין » ו' מרץ 18, 2011 9:26 pm

ז"ל רש"י שיר השירים ה, ח
השבעתי אתכם - האומות אנשי נבוכדנצר שראיתם בחנניה מישאל ועזריה מוסרים עצמם לכבשן האש ואת דניאל לגוב אריות על עסקי התפלה ואת דורו של מרדכי בימי המן. אם תמצאו את דודי - לעתיד לבא ליום הדין שיבוקש מכם להעיד עלי כענין שנאמר (ישעיה טו) יתנו עידיהן ויצדקו. מה תגידו לו - שתעידו עלי שבשביל אהבתו חליתי ביסורים קשים ביניכם יבא נבוכדנאצר ויעיד יבא אליפז וצופר וכל נביאי האומות ויעידו עלי שקיימתי את התורה:
משמע שגם 'הדור' מסרו נפשם, ואל מה המכוון? והרי בפשטות כולם כרעו להמן חוץ ממרדכי, ודוחק שב'דור' יהי' הכוונה על 'אסתר' שמסרה נפשה ליכנס למלך.
ובדוחק, אולי על הצומות והזעקות, או אולי על המלחמות שעשו עם העמלקים שהאמינו בד' ובטחו בישועתו, ולא פחדו מהם.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי גימפעל » ש' מרץ 19, 2011 7:40 pm

ב'תורה אור' להאדמוה"ז בעל התניא והשו"ע דף צא מובא שכל הדור ההוא מסרו נפשם על קידוש ה', שהמן לא רצה להרוג אלא יהודים, ולא המירו דתם להחיות נפשם

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 20, 2011 3:44 pm

חידוש מעניין שבשונה מהנאצים ימ"ש שלא הועיל שינוי דת, המן כן קיבל מומרים
ויש סמך לזה מהכתוב ורבים מעמי הארץ מתיהדים, ומבואר שהיהודים קיבלו שינוי דת וא"כ גם להיפך...

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 20, 2011 9:01 pm

לא ברור לי כיצד זה סמך.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי אדג » ב' מרץ 21, 2011 1:46 am

החידוש הגדול שם בדברי אדה"ז שעדיין לא מצאתי לו ביאור כל צרכו הוא דבריו הק' שעמדו כך במס"נ שנה שלמה ולכאורה הדבר תמוה, שהרי לכולי עלמא לא נגזרה הגזרה קודם י"ג ניסן, ואחר כ"ג סיון כבר יצאו האגרות השניות א"כ שנה שלמה, איה? וצ"ע.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי גימפעל » ב' מרץ 21, 2011 11:40 am

אתה בטוח שאדמוה"ז כותב שעמדו כך שנה שלימה ?

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי אדג » ד' מרץ 23, 2011 12:55 pm

"וזהו ענין פורים בכלל. דהנה הטעם שנק' פורים הוא ע"ש הפור והפור הוא הגורל כו'. והענין הוא לפי שאנו רואים שכל הימים שהיו בני ישראל בסכנה מפני גזירת המן שנמשך הזמן כמעט משך שנה היו כולם בבחי' מס"נ ממש בכל יום ובכל עת ובכל שעה כי בכל שעה ושעה היו מוכני' למסור נפשם להריגה ולא לעבור דת ח"ו ולא עלה על שום א' מהם מחשבת חוץ ח"ו" (ל' אדה"ז תו"א הוספות ללפורים קכ, ד).

ועצ"ע.

חוקר_ומקובל
הודעות: 114
הצטרף: ש' יולי 05, 2014 10:25 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי חוקר_ומקובל » ב' מרץ 02, 2015 8:49 am

לא כל כך ברור מה השאלה, הרי גם האיגרות השניות לא ביטלו את הראשונות והוצרכו היהודים להקהל ולשלוח יד במבקשי נפשם.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי הכהן » ב' מרץ 02, 2015 10:17 am

משנה ברורה סי' תע"ר סק"ו כתב:שלא קבעום למשתה ושמחה - אלא להלל ולהודות. ונראה הטעם דלא קבעו כאן לשמחה כמו בפורים כי בפורים היה הגזירה להשמיד ולהרוג את הגופות שהוא בטול משתה ושמחה ולא את הנפשות שאפילו המירו דתם ח"ו לא היה מקבל אותם לכך כשהצילם הקב"ה ממנו קבעו להללו ולשבחו ית' ג"כ ע"י משתה ושמחה משא"כ במעשה דאנטיוכוס שלא גזר עליהם להרוג ולהשמיד רק צרות ושמדות כדי להמיר דתם [כמו שאנו אומרים להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך] ואם היו ישראל מכניעים להם להיות כבושים תחת ידם ולהעלות להם מס וחוזרין לאמונתם ח"ו לא היו מבקשים יותר אלא שהגביר הקב"ה יד ישראל ונצחום לכך לא קבעום אלא להלל ולהודות לבד כלומר כיון שהם רצו למנוע אותנו מזה לכפור בדתו ח"ו ובעזרתו ית' לא הפיקו זממם וגברה ידינו לכך אנו מודים ומשבחים לו על שהיה לנו לאלהים ולא עזבנו מעבודתו [לבוש]:

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 02, 2015 10:25 am

כדברי הרב בעל התניא כתב גם במגילת סתרים, ראה כאן:

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38666&st=&pgnum=18

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 06, 2016 9:13 pm

ייש"כ לכל המעוררים הנכבדים.

העליתי הדברים אצלי לזכרון, והוספתי כדלהלן בס"ד.

ונראה הביאור הפשוט בזה, דבאמת הסכנה לא חלפה בעצם משלוח הספרים והאיגרות השניות, שאף כי עם הספר ישוב מחשבתו הרעה של המן הרשע, אבל לא חלפה הסכנה מעל ראשם, אלא ניתן להם הרשות והזכות 'לְהִקָּהֵל֘ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֪ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם', ומי יודע מי יגבר במלחמה, אם הם או שונאיהם הרבים, ובודאי שנס ההצלה מן השונאים היה גדול מאוד, שְאִישׁ֙ לֹא־ עָמַ֣ד לִפְנֵיהֶ֔ם כִּֽי־נָפַ֥ל פַּחְדָּ֖ם עַל־כָּל־הָעַמִּֽים, וְכָל־שָׂרֵ֨י הַמְּדִינ֜וֹת וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִ֣ים וְהַפַּח֗וֹת וְעֹשֵׂ֤י הַמְּלָאכָה֙ אֲשֶׁ֣ר לַמֶּ֔לֶךְ מְנַשְּׂאִ֖ים אֶת־ הַיְּהוּדִ֑ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־מָרְדֳּכַ֖י עֲלֵיהֶֽם.

ומעתה נראה לבאר גם ענין המסירות נפש של עם ישראל בכל תקופה זו, כי תחת אשר יתלמדו בתכסיסי מלחמה להיות ערוכים ונכונים לצאת לקרב עם השונאים בדרכי הטבע, נתחזקו המה בעבודת התשובה לפני ד' בכל תקופה זו.

וראה נא דברי האבן עזרא (אסתר ג, ז), וז"ל,
הפיל פור - זאת המלה פרסית ופירושה גורל והנה זה הפך הוא חדש ניסן... והנכון שכן יצא בגורלו כי מהשם משפטו והשם האריך הזמן עד שיעשו ישראל תשובה וימלטו.
עכ"ל.

ומבואר בדברי האב"ע שאריכות הזמן עד לחודש אדר שזה כמעט משך שנה מעת ביטול יסוד הגזירה ע"י משלוח הספרים היה בשביל קיום התשובה של עם ישראל.

ומעתה מבוארים היטב דברי רש"י דדורו של מרדכי בימי המן מסרו נפשם.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 09, 2016 5:57 pm

הכהן כתב:
משנה ברורה סי' תע"ר סק"ו כתב:שלא קבעום למשתה ושמחה - אלא להלל ולהודות. ונראה הטעם דלא קבעו כאן לשמחה כמו בפורים כי בפורים היה הגזירה להשמיד ולהרוג את הגופות שהוא בטול משתה ושמחה ולא את הנפשות שאפילו המירו דתם ח"ו לא היה מקבל אותם לכך כשהצילם הקב"ה ממנו קבעו להללו ולשבחו ית' ג"כ ע"י משתה ושמחה משא"כ במעשה דאנטיוכוס שלא גזר עליהם להרוג ולהשמיד רק צרות ושמדות כדי להמיר דתם [כמו שאנו אומרים להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך] ואם היו ישראל מכניעים להם להיות כבושים תחת ידם ולהעלות להם מס וחוזרין לאמונתם ח"ו לא היו מבקשים יותר אלא שהגביר הקב"ה יד ישראל ונצחום לכך לא קבעום אלא להלל ולהודות לבד כלומר כיון שהם רצו למנוע אותנו מזה לכפור בדתו ח"ו ובעזרתו ית' לא הפיקו זממם וגברה ידינו לכך אנו מודים ומשבחים לו על שהיה לנו לאלהים ולא עזבנו מעבודתו [לבוש]:


אציין שהגר"א בביאור למגילה שיטתו שכן הייתה גזירה על שמד, ומפרש ש'להשמיד' הוא שמד רוחני

(אלא שאם רוצים להרוג את כל היהודים מה שייך גם שמד רוחני? לא עיינתי כעת)

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 07, 2018 4:33 pm

גם החת"ס כתב כן בדרשותיו לז' אדר:

אבל כוונת המן ואשחשורוש היה לגזור הריגה ולפרסמו שנה תמימה, ובין כך יטלו היהודים עצה ויהפכו לדתם, ולא ישארו אלא מעט צדיקים העומדים באמונתם, ואותם יהרגו, ושארא עמא דארעא יעזבו דת ישראל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 22, 2018 9:55 pm

באיזה אופן "בוטלה הגזירה" ע"י הספרים שכתב מרדכי - viewtopic.php?f=26&t=38925

יהושע100
הודעות: 304
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

הודעהעל ידי יהושע100 » א' מרץ 17, 2019 11:30 pm

מעיין כתב:ז"ל רש"י שיר השירים ה, ח
השבעתי אתכם - האומות אנשי נבוכדנצר שראיתם בחנניה מישאל ועזריה מוסרים עצמם לכבשן האש ואת דניאל לגוב אריות על עסקי התפלה ואת דורו של מרדכי בימי המן. אם תמצאו את דודי - לעתיד לבא ליום הדין שיבוקש מכם להעיד עלי כענין שנאמר (ישעיה טו) יתנו עידיהן ויצדקו. מה תגידו לו - שתעידו עלי שבשביל אהבתו חליתי ביסורים קשים ביניכם יבא נבוכדנאצר ויעיד יבא אליפז וצופר וכל נביאי האומות ויעידו עלי שקיימתי את התורה:
משמע שגם 'הדור' מסרו נפשם, ואל מה המכוון? והרי בפשטות כולם כרעו להמן חוץ ממרדכי, ודוחק שב'דור' יהי' הכוונה על 'אסתר' שמסרה נפשה ליכנס למלך.
ובדוחק, אולי על הצומות והזעקות, או אולי על המלחמות שעשו עם העמלקים שהאמינו בד' ובטחו בישועתו, ולא פחדו מהם.

ראה במשך חכמה על המגילה (נ' אחר המשך על חומש שמות) על דרשת חז"ל על למה נקרא שמו התך שחתכוהו מגדולתו


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים