מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 17, 2021 4:28 pm

העירני חכ"א בהא דאיתא במגילה (יג, ב) גבי ושתי שעשתה מלאכה בבנות ישראל בשבת, דלכאורה הוי לעבורי להכעיס, וא"כ יהרג ואל יעבור כה"ג.
וכן הקשה ע"ד הירושלמי בחגיגה (פ"ב ה"א) גבי אחר שהיה מכריחם להוציא מרשות לרשות והיה להכעיס, ובתרוייהו תמוה למה עברו, הא הו"ל למות ולא לעבור ע"ז.
אשמח לשמוע תשובות החברים בהערה זו.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי אראל » ד' פברואר 17, 2021 4:35 pm

מי שאמר שהכריחה אותן ע"י ברירה ליהרג?, הבנתי שהיתה מייסרת אותן בשוטים וכדומה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 17, 2021 4:46 pm

אבל מסתבר שאם היו מסרבות באופן נחרץ, הייתה מאיימת עליהם במיתה בסופו של דבר, שזה העונש המרתיע ביותר תמיד.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי אראל » ד' פברואר 17, 2021 4:55 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:אבל מסתבר שאם היו מסרבות באופן נחרץ, הייתה מאיימת עליהם במיתה בסופו של דבר, שזה העונש המרתיע ביותר תמיד.


אסביר התירוץ שלי, לפימ"ש בכתובות אלמלי נגדו לחנניה מישאל ועזריה פלחו לצלמא, וה"נ י"ל כאן, שאילו הי' מכריחה אותן שאם לא יעברו יהרגו מיד, מסתמא היו מוסרות עצמן למיתה, אבל אם נימא שהיתה מייסרת אותן, לא עמדו בנסיון, שהרי לא הי' צדיקות יותר מחמ"ו
ובאמת הקושי' אינו קושי' חזקה כ"כ שהרי לא ידוע מי הי' אלו בנות ישראל, ויתכן שבאמת לא עשו כהלכה, והרי כבר קיי"ל שאם עבר ולא נהרג פטור...

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי רציני » ד' פברואר 17, 2021 8:35 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:העירני חכ"א בהא דאיתא במגילה (יג, ב) גבי ושתי שעשתה מלאכה בבנות ישראל בשבת, דלכאורה הוי לעבורי להכעיס, וא"כ יהרג ואל יעבור כה"ג.
וכן הקשה ע"ד הירושלמי בחגיגה (פ"ב ה"א) גבי אחר שהיה מכריחם להוציא מרשות לרשות והיה להכעיס, ובתרוייהו תמוה למה עברו, הא הו"ל למות ולא לעבור ע"ז.
אשמח לשמוע תשובות החברים בהערה זו.

רמב"ם (יסודי התורה, פרק ה, הלכה ב) שצריך להיות בעשרה. ולכאורה לא היו עשרה שם.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' פברואר 18, 2021 12:33 am

חכם אחד שליט"א כתב לי על שאלה זו, בזה הלשון:

הנה הך דינא דערקתא דמסאני, הוא ב'שעת השמד' דייקא, בשעה שמטרת וגזירת המלכות היא לעקור דת ישראל. ופשוט דל"ה זו מטרת ושתי הרשעה. אלא רצתה מתוך רשעותה ושנאתה להשפיל ולהתעלל בבנות ישראל, לצערן ולהכאיבן ע"י שהעבידן ערומות ובשבת, שידעה כי זה הצער הכי גדול ששייך לצערן. וזו היא הנאתה הזדונית שלה, וחשיב להנאתה, ויעבור ואל יהרג. ול"ה שום גזירת מלכות על יהודי שושן להעבירם מדתם. ופשוט.

וע"ש ברש"י טעמא דמילתא דיהרג בערקתא דמסאנא, וז"ל 'שלא ירגילו הגויים להמריך את הלבבות'. וכ"ז ל"ה שייך אצל ושתי, שלא עשתה אלא להנאתה הזדונית כנ"ל. וע"ע בר"ן שם, 'שבשעה שאומות העולם חושבין לבטל ישראל מן התורה צריך לעשות חזוק כנגדן שלא לקיים מחשבתן ומוטב שיהרגו כמה מישראל ואות אחת מן התורה לא תבטל בזמן שהם רוצים לבטל אותה מישראל'. ובשאילתות פ' וארא כתב טעמא 'כיון דגזירה למיעקרא למילתא הווי קידוש השם וקרינן ביה ולא תחללו את שם קדשי', וכאמור כ"ז ל"ש בושתי.

ואכתי איכא למידק, מה עם דין 'פרהסיא', דהנה הך סוגיא בסנהדרין ע"ד א', רב דימי א"ר יוחנן דבשעת השמד אפילו על מצוה קלה יהרג ואל יעבור, ואילו רבין אריו"ח דאפילו שלא בשעת השמד אם בפרהסיא יהרג ואל יעבור ע"ש, ולדעת רוב ראשונים לא נחלקו אלא מר אמר חדא וכו', ועכ"פ לרבין בעינן למידק אם היה שם פרהסיא, דאז צריכות להרוג ולא לעבור. וי"ל דל"ה אלא בצנעה, בארמונה, [ועכ"פ ודאי לא בפני עשרה מישראל כלשון הרמב"ם פ"ה יסוה"ת], ורק חז"ל ברוח קדשם גילו לנו שנענשה ושתי מדה כנגד מדה ונשחטה ערומה בשבת.

ומה שהקשית מירושלמי חגיגה פ"ב ה"א, הנה נכון דאחר יעץ למלכות להעבידם באופן שיחללו שבת, אך לא איתפרש תמן מה עלה בגורלם. ויתכן דכאשר הוכרחו להוציא ביחיד מרשות לרשות כלי זכוכית אכן מסרו נפשם להריגה.

עוד י"ל, דלא גזרו מלכות הריגה אלא ייסורים נוראים, ול"ה ברירה בפניהם למסור עצמם להריגה, וכבר אמרו כתובות ל"ג ב' "אלמלא נגדוה לחנניה מישאל ועזריה, פלחו לצלמא". ודו"ק.

וגם לפי"ד הרדב"ז בדעת הרמב"ם, י"ל דאף דגזרו לבטל דתם בשבת, מ"מ העבידום לתועלת המלכות, וכה"ג אי"צ להיהרג. וז"ל שו"ת רדב"ז מכתב יד ח"ח סי' קכז, 'ולדידי אין זו כוונת הרב ז"ל אלא לאידך גיסא, שכתב שם הרמב"ם פ"ה יסוה"ת ה"ג, אבל בשעת השמד והוא שיעמוד מלך רשע כנבוכדנצר וחביריו ויגזור שמד על ישראל לבטל דתם, או מצוה מן המצות יהרג ואל יעבור ע"כ. ומשמע דוקא שגזר שמד לבטל דתם או מצוה, שמכוין לבטל דתם, אבל מתכוין להנאתו כגון שגזר שמד שיעשו מלאכה בשבת ומכוין שיעשו מלאכתו, בזה לא אמרה הרב ז"ל עכ"ל.

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ה' פברואר 25, 2021 9:41 am

אשרי יושבי ביתך כתב:חכם אחד שליט"א כתב לי על שאלה זו, בזה הלשון:

הנה הך דינא דערקתא דמסאני, הוא ב'שעת השמד' דייקא, בשעה שמטרת וגזירת המלכות היא לעקור דת ישראל. ופשוט דל"ה זו מטרת ושתי הרשעה. אלא רצתה מתוך רשעותה ושנאתה להשפיל ולהתעלל בבנות ישראל, לצערן ולהכאיבן ע"י שהעבידן ערומות ובשבת, שידעה כי זה הצער הכי גדול ששייך לצערן. וזו היא הנאתה הזדונית שלה, וחשיב להנאתה, ויעבור ואל יהרג. ול"ה שום גזירת מלכות על יהודי שושן להעבירם מדתם. ופשוט.

לא הבנתי דבריו.
לכאו' המושג של להנאתו הוא כשרוצה להרויח מזה תועלת כל שהיא ולא איכפ"ל מהמצוות, (ואולי אפי' אם רוצה לצערו מחמת דבר אחר ומשתמש במניעת המצוות כהיכי תימצי לצערו), אבל ושתי הלא מטרתה היתה לעקור שבת מבנות ישראל, ואמנם לא עשתה כן בכל בני ישראל, וכי זה סיבה להתיר לבנות אלו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 17, 2021 7:43 pm

ושמא הן אכן לא עשו כהוגן???
לצערנו כבר שמענו על יהודים רבים שלא עמדו בניסיונות...

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ינואר 11, 2022 8:36 am

מגילה יב, ב: ביום השביעי כטוב לב המלך ביין אטו עד השתא לא טב לביה בחמרא אמר רבא יום השביעי שבת היה וכו', אמר להם אחשורוש כלי שאני משתמש בו אינו לא מדיי ולא פרסי אלא כשדיי רצונכם לראותה אמרו לו אין ובלבד שתהא ערומה שבמדה שאדם מודד בה מודדין לו מלמד שהיתה ושתי הרשעה מביאה בנות ישראל ומפשיטן ערומות ועושה בהן מלאכה בשבת, עכ"ד הש"ס. משמע דמידה כנגד מידה היתה ע"כ שהפשיטתן ערומות בשבת ולכן רצו להפשיטה ערומה. ויש להבין מדוע הפשיטה אותן דווקא בשבת. וי"ל שרצתה שיעשו מלאכות כדי שיחללו שבת בקום ועשה, וגם שלא ילבשו בגדי שבת וכך לא יקיימו מצות כבוד שבת.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' ינואר 11, 2022 11:30 am

ש. ספראי כתב:מגילה יב, ב: ביום השביעי כטוב לב המלך ביין אטו עד השתא לא טב לביה בחמרא אמר רבא יום השביעי שבת היה וכו', אמר להם אחשורוש כלי שאני משתמש בו אינו לא מדיי ולא פרסי אלא כשדיי רצונכם לראותה אמרו לו אין ובלבד שתהא ערומה שבמדה שאדם מודד בה מודדין לו מלמד שהיתה ושתי הרשעה מביאה בנות ישראל ומפשיטן ערומות ועושה בהן מלאכה בשבת, עכ"ד הש"ס. משמע דמידה כנגד מידה היתה ע"כ שהפשיטתן ערומות בשבת ולכן רצו להפשיטה ערומה. ויש להבין מדוע הפשיטה אותן דווקא בשבת. וי"ל שרצתה שיעשו מלאכות כדי שיחללו שבת בקום ועשה, וגם שלא ילבשו בגדי שבת וכך לא יקיימו מצות כבוד שבת.

בהקשר לסוף דבריך עי' תוס' המיוחס לרא"ש שם "ומפשיטתן ערומות. לאו דוקא ערומות ממש אלא מפשיטתן עדיהן שלובשות לכבוד שבת".

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: יהרג ואל יעבור - בבנות ישראל שעבדו אצל ושתי

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ינואר 11, 2022 8:20 pm

אכן, היום הראה לי את דברי התהרא"ש יוצא פוניבז' אחר, אחי הי"ו....


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים