מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 18, 2021 6:50 pm

נתבקשתי להציג את השאלה הבאה:

המ"ב כתב לקרוא פעמיים "זכר עמלק", צירי וסגול.

לכאורה לקורא בהברה ספרדית, אין נפק"מ מזה.

האם בכל זאת כדאי לחזור פעמיים (להגות באשכנזית את הצירה ואז לחזור לקרוא בסגול), מצד ה"משנה ברורה", או "מנהג ישראל"?
או שמיותר, ורק מפסיק ומוזר?

{תוספת שלי הקטן- לענ"ד אין בזה טעם כלל}

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 18, 2021 9:31 pm

מי שאינו מחלק ביניהם פשיטא שאין לו לכפול.
אלא ששמעתי מספרדי שגם אצלם יש הבדל דק, וישמיעני מהוד קולו. מסתמא לא כל העדות שוות בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 6:14 pm

אין שום טעם לחזור פעמיים באותה ההגיה, ואין שום טעם לקרוא "zeicher amalek" (או בכתיב יידי: זייכער אמאלעק, כלומר: לקרוא את הצירה שבזי"ן באופן שונה מהצירה שבלמ"ד), והקריאה באחד משני האופנים הנ"ל - לפענ"ד אינה אלא מנהג שטות ובורות.

ואינני זוכר אם אירע לי בפועל הדבר למעשה (אולי פעם אחת), אבל אילו היה מזדמן לי לקרוא בתורה בבית כנסת שרגילים לקרוא בהברה "ספרדית" (וליתר דיוק: ההברה הישראלית הקלוקלת וכו') - ברור לי שהייתי קורא רק פעם אחת.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 10, 2021 7:48 pm

לי אירע למעשה, וקריתי פ"א כמובן.
[ת"ל, מנהגם לִשְׁנוֹת הקריאה שוב ושוב בכמה הברות (אף שלפענ"ד אין בכך כל טעם, וטפי הוה להו למהדר בתר ס"ת דבני תימן...), וחזרתי שנית בהברה אשכנזית והחילוק כנהוג].

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 10, 2021 8:11 pm

לבי במערב כתב: [ת"ל, מנהגם לִשְׁנוֹת הקריאה שוב ושוב בכמה הברות (אף שלפענ"ד אין בכך כל טעם, וטפי הוה להו למהדר בתר ס"ת דבני תימן...), וחזרתי שנית בהברה אשכנזית והחילוק כנהוג].


הטעם הוא להרבות שמחה

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 8:53 pm

וע"ד טעם החזרה "להרוג ולאבד ולהרוג ולאבד" שבעברית מדוברת קוראים לזה "וידוא הריגה", כן יאבדו כל אויביך ה' בב"א.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 10, 2021 9:32 pm

טעם החזרה על להרג ולהרג" הוא מחמת ספק בודאי

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' מרץ 10, 2021 10:18 pm

כדכד כתב:טעם החזרה על להרג ולהרג" הוא מחמת ספק בודאי

לענ"ד פשוט שאין צד שוו זו מעכבת (אין הבדל בין "להשמיד להרוג ולאבד" ל"להשמיד ולהרוג ולאבד" בדיוק כמו שאין הבדל בין "יהודיים" ל"יהודים") ומדינא אין עניין לחזור, כך שחזרה זו היא מ"דין" שמחה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 10, 2021 10:31 pm

גם לי פשוט שאין החזרה מעכבת בדיעבד וכתבתי זאת בעצמי לפני כמה שנים בפורום
אבל כיוון שיש ספק איך לקרוא הרי שלכתחילה לא ברור איזוקריאה להעדיף ולכןוראים את שתיהן ולא מטעם שמחה כי אי בזה שמחה אלאמטעם ספק

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזרה על זכר עמלק לאשכנזי שאינו קורא בהברה אשכנזית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 10:59 pm

ברור שעיקר הטעם האמיתי הוא משום ספק, הן בזכר עמלק והן ב"להרוג ולאבד" או "ואיש לא עמד בפניהם/לפניהם".
אבל באווירת פורים אפשר להוסיף עוד טעם...
וזה גם סימן טוב עבורי לזכור, שבפעמיים האחרות שכתוב "להשמיד להרוג ולאבד" כשמדובר על גזירת המן - שם לא חוזרים, ורק ב"להשמיד (ו)להרוג ולאבד את כל ... הצרים אותם" - שם חוזרים פעמיים, למחות היטב את זכר כל הצוררים, וכן תהיה לנו שנזכה לראות ישועות ונקמות בב"א.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים