מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' מרץ 13, 2022 6:27 pm

מגילה טו, א: אמר רבי אבא שלא כדת היה שבכל יום ויום עד עכשיו באונס ועכשיו ברצון וכאשר אבדתי אבדתי כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך. ופירש רש"י: עד עכשיו - נבעלתי באונס. ועכשיו - מכאן ואילך מדעתי. אבדתי ממך - ואסורה אני לך, דאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה, וברצון - אסורה לבעלה.
ובתוס' שם: כשם שאבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך - וא"ת אמאי לא היה מגרשה ותהא מותרת להחזירנה י"ל לפי שכל מעשה הגט הוא ע"פ עדים והיה ירא פן יתפרסם הדבר למלכות.
וכתב הרשב"א על דברי התוספות: "ואינו נכון בעיני ויכתוב לה בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי, אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן".
הרשב"א מחדש שכשהגט כשר מה"ת, אינה נאסרת לבעלה, אף שהגט פסול מדרבנן.
אולם לכאו' יש ליישב בפשיטות, שהרי חששם של התוס' היה שאם יגרשנה בעדים, ייודע הדבר למלכות, והרי גם אם יחזירנה לאחר מכן, יצטרך לקדשה בעדים, ושוב יוודע הדבר למלכות. והרשב"א כנראה סבר שאפשר לקדשה בעדים לאחר זמן, או באופן נסתר. משא"כ הגירושין הוצרכו כעת חיה.

סגי נהור
הודעות: 5648
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 13, 2022 6:38 pm

ש. ספראי כתב:וכתב הרשב"א על דברי התוספות: "ואינו נכון בעיני ויכתוב לה בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי, אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן".
הרשב"א מחדש שכשהגט כשר מה"ת, אינה נאסרת לבעלה, אף שהגט פסול מדרבנן.
אולם לכאו' יש ליישב בפשיטות, שהרי חששם של התוס' היה שאם יגרשנה בעדים, ייודע הדבר למלכות, והרי גם אם יחזירנה לאחר מכן, יצטרך לקדשה בעדים, ושוב יוודע הדבר למלכות. והרשב"א כנראה סבר שאפשר לקדשה בעדים לאחר זמן, או באופן נסתר. משא"כ הגירושין הוצרכו כעת חיה.

לא הבנתי התירוץ. הרי עכ"פ אם יגרשה לא תעבור איסור עריות החמור (אף שתהא אסורה לו ללא קידושין ככל פנויה דעלמא).

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' מרץ 13, 2022 6:49 pm

זה נכון, אך התוספות לא עסקו להקשות ולתרץ על איסור העריות (אולי כי סברו שהותר לה לחטוא להצלת כלל ישראל, כמבואר בספרים), אלא רק מדוע אמרה שתיאסר על מרדכי, והרי יכולה להתגרש, וע"ז תירצו שפחדו מהעדים.
אם כך, עדיין תפחד מהעדי קדושין. ושוב לא תוכל לשוב למרדכי.

סגי נהור
הודעות: 5648
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 13, 2022 7:00 pm

אבל על זה גופא הקשה הרשב"א, דבכל אופן "טוב היה לו לעשות כן [לגרשה], דהא כו' אילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור".
וא"כ עליך להוסיף בתירוצך -
ש. ספראי כתב:התוספות... סברו שהותר לה לחטוא להצלת כלל ישראל, כמבואר בספרים...

אם כי לא הבנתי תוספת זו. וכי "הותרה" לגמרי ח"ו? הרי עכ"פ אם יגרשה תנצל מן האיסור והחטא החמור דעריות.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 14, 2022 5:07 pm

להעיר מהסוגייא דסנהדרין והתוס' שם בשיטות השונות על "והא הסתר פרהסיא הוה" ו"קרקע עולם היתה" מדוע הגמרא לא הקשתה מעריות

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי מלבב » ב' מרץ 14, 2022 8:37 pm

למה היה אחשורוש מקפיד אם מרדכי גרשה

סגי נהור
הודעות: 5648
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 15, 2022 9:34 am

מלבב כתב:למה היה אחשורוש מקפיד אם מרדכי גרשה

מן הסתם כוונת התוס' שהיה ירא שידעו שהיא נשואה לו, וע"ד אמרי נא אחותי את גו'.
וצע"ק בטיב המודיעין של מדינות המלך, אחר שאפילו את עמה ואת מולדתה (של "בת" מרדכי היהודי!) לא ידעו...

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 15, 2022 5:18 pm

סגי נהור כתב:
מלבב כתב:למה היה אחשורוש מקפיד אם מרדכי גרשה

מן הסתם כוונת התוס' שהיה ירא שידעו שהיא נשואה לו, וע"ד אמרי נא אחותי את גו'.
וצע"ק בטיב המודיעין של מדינות המלך, אחר שאפילו את עמה ואת מולדתה (של "בת" מרדכי היהודי!) לא ידעו...

בפיקוח נפש חוששים לחשש רחוק
אבל עצם הדבר לא הבנתי אם גירש אותה למה צריך להרוג אותו

סגי נהור
הודעות: 5648
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 15, 2022 6:25 pm

מלבב כתב:אבל עצם הדבר לא הבנתי אם גירש אותה למה צריך להרוג אותו

מכל הסיפור כולו זה דווקא החלק הכי הגיוני.
פשיטא שלא היו מניחים שיסתובב בממלכה אדם שמציג עצמו כבעלה הראשון של המלכה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ו' מרץ 18, 2022 10:47 am

ש. ספראי כתב:וכתב הרשב"א על דברי התוספות: "ואינו נכון בעיני ויכתוב לה בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי, אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן".
הרשב"א מחדש שכשהגט כשר מה"ת, אינה נאסרת לבעלה, אף שהגט פסול מדרבנן.

יעוי' בחתם סופר (גיטין ג, ב) מש"כ בדעת הרשב"א דהטעם דלא גירש מרדכי את אסתר כשהייתה בבית אחשוורוש משום דלא היה למרדכי בנים, יעו"ש.

[ובעיקר הנידון אם היו למרדכי בנים או לא, ראיתי מציינים דהא מרדכי מן הסנהדרין היה (כדאיתא בכלה רבתי פ"ב ועוד), ואין מעמידין בכל הסנהדרין מי שאין לו בנים כדי שיהא רחמן (רמב"ם פ"ב מסנהדרין ה"ג), וא"כ ע"כ דהיו לו בנים, וצ"ע א"כ מה יסבור רבינו החת"ס. ואפשר דאח"כ נולדו לו בנים, אך אכתי צ"ע איך מתחילה מינוהו בסנהדרין כשלא היו לו בנים. ומהא דכתיב 'דובר שלום לכל זרעו' - אין ראיה, דכבר פירש"י דזה מוסב על 'עמו' לכל זרע עמו. אך באב"ע ועוד פי' כפשוטו דקאי על זרעו דמרדכי. והראוני עוד מש"כ רבינו צדוק הכהן מלובלין (רסיסי לילה, אות נח) דבאמת לא היו למרדכי בנים, וצ"ע עוד בכ"ז].

כולל יונגערמאן
הודעות: 588
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' מרץ 18, 2022 5:03 pm

זה לא קשה כי בשעתו בבית ראשון כשהושיבוהו בסנהדרין היו לו ונהרגו או כבר מתו (בלא בנים?), הרי מרדכי זקן מופלג היה

בעיקר הדברים צע"ג, למה המלך לקחה בכלל אם היתה אשת איש? וגם אם הגזירה היתה גם על אשת איש (בניגוד להכתובים ויקבצו כל נערה בתולה), למה יקפיד המלך אם יגרשה בעלה הראשונה לשחררה (ואולי הסיפור היה קצת דומה לשרה עם פרעה, שהיללו אותה לאחשורש ומעכשיו כבר פחד מרדכי על חייו ושמרו בסוד שהיא היתה אשתו, אך במגילה משמע שזה לא התחיל כך, גם אם נשאה חן מיד בעיני כל רואיה, סוף סוף היתה רק נערה אחת מבין כל הבתולות)

וכן מעניין שסיכנו את חייהם לכאורה להיות יושבת בחיקה של מרדכי ולא חששו שיוודע לאחשורש

ובעיקר דברי הרשב"א שאין משיבין על דברי אגדה צ"ע מהסוגיא דסנהדרין דכמה הילכתא גבירתא למדו מאסתר וזה לא רק אגדה, ואולי י"ל הכוונה בסוגיא שם שהקשו איך יתכן שחכמים הראשונים דרשו על אסתר ככה אם לפי זה נמצא שעברה על איסור, אך לפי זה קושית הרשב"א לא מיתרצא

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 10, 2023 9:28 am

מעל"ע

נתבקשתי להכניס:

בס"ד
מרדכי אומן ונשוי לאסתר
אסתר פרק ב
(ז) וַיְהִ֨י אֹמֵ֜ן אֶת־הֲדַסָּ֗ה הִ֤יא אֶסְתֵּר֙ בַּת־דֹּד֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין לָ֖הּ אָ֣ב וָאֵ֑ם
וְהַנַּעֲרָ֤ה יְפַת־תֹּ֙אַר֙ וְטוֹבַ֣ת מַרְאֶ֔ה וּבְמ֤וֹת אָבִ֙יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֛י ל֖וֹ לְבַֽת:

במסכת מגילה בכמה מקומות ברור בגמ' שמרדכי נשא את אסתר [לבת/ טובלת לחיקו/ אבדתי אבדתי],
ומאידך הפשטנים [וכ"ד הרמב"ן (ולא כתוס') בפשט גמ' סנהדרין סוף פרק ח'] נקטו שלא היתה נשואה.

אם לא נשאה, הפסוק ברור, אומן היינו גידלה, וכן לקיחה לבת היינו כמו אימוץ.
אם נשאה, צ"ע מה הכוונה ברישא "אומן" אם נשאה מיד "ובמות אביה ואמה"?
וביותר, שאם היתה קטנה ממש [תינוקת. עיברתה מת אביה, ילדתה מתה אמה] איך מיד קידשה או נשאה בכזה גיל?
ועל כרחך "במות אביה ואמה" לאו היינו מיד אח"כ, ובהתחלה גידלה [אומן] ואח"כ נשאה, וצ"ב.

תורת המן
הודעות: 498
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: מדוע לא גירש מרדכי את אסתר

הודעהעל ידי תורת המן » ו' מרץ 10, 2023 9:25 pm

ש. ספראי כתב:מגילה טו, א: אמר רבי אבא שלא כדת היה שבכל יום ויום עד עכשיו באונס ועכשיו ברצון וכאשר אבדתי אבדתי כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך. ופירש רש"י: עד עכשיו - נבעלתי באונס. ועכשיו - מכאן ואילך מדעתי. אבדתי ממך - ואסורה אני לך, דאשת ישראל שנאנסה מותרת לבעלה, וברצון - אסורה לבעלה.
ובתוס' שם: כשם שאבדתי מבית אבא כך אבדתי ממך - וא"ת אמאי לא היה מגרשה ותהא מותרת להחזירנה י"ל לפי שכל מעשה הגט הוא ע"פ עדים והיה ירא פן יתפרסם הדבר למלכות.
וכתב הרשב"א על דברי התוספות: "ואינו נכון בעיני ויכתוב לה בכתב ידו שהוא כשר דאורייתא וטוב היה לו לעשות כן דהא אסתר היכי עבדה הכי דהשתא ברצונה נבעלת ותהרג ואל תעבור ואילו היה מגרשה בכתב ידו לא היתה עוברת על אסור עריות החמור ולא היתה נאסרת למרדכי, אלא שדברי אגדה הן ואין משיבין עליהן".
הרשב"א מחדש שכשהגט כשר מה"ת, אינה נאסרת לבעלה, אף שהגט פסול מדרבנן.
אולם לכאו' יש ליישב בפשיטות, שהרי חששם של התוס' היה שאם יגרשנה בעדים, ייודע הדבר למלכות, והרי גם אם יחזירנה לאחר מכן, יצטרך לקדשה בעדים, ושוב יוודע הדבר למלכות. והרשב"א כנראה סבר שאפשר לקדשה בעדים לאחר זמן, או באופן נסתר. משא"כ הגירושין הוצרכו כעת חיה.

הוא הוא תירוץ שו"ת נודע ביהודה מהדו"ת - יו"ד סימן קסא:
ומעתה אני אומר על קושית הרשב"א שבאמת גירשה מרדכי בכתב ידו כדי להצילה מאשת איש, אמנם תינח הגירושין אבל שיחזירנה אח"כ צריך עדים לקידושין וחופה וזה ודאי מיפרסמא מלתא, ומתוך כך אמרה שאבדתי ממך שאי אפשר לו להחזירה, אבל לא מטעם שנאסרה עליו שבאמת לא נאסרה כלל שגירשה

ועי' בספר שאילת יעקב סי' יא שהק' על הנוב"י -
ותמהני הלא התוס' כתבו בפי' 'שכל מעשה הגט עפ"י עדים' ולא הזכירו קידושין כלל, ועוד למ"ד פלגש מותר והיינו בלא קידושין וא"צ עדים כלל, אולי בזה שהיא יוצאת מחיקו של זה לחיקו של אחשורש אינה בכלל פלגש


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים