מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 16, 2022 2:50 pm

ותתחלחל המלכה מאד, שפירסה נידה (מגילה טו, א). ובמדרש (אסת"ר ח, ג) שהיתה מעוברת והפילה.

בזכרוני [לא עסקתי בזה עכשיו] שאסתר בעצמה היתה מגולי ירושלים בגלות יכניה, לפי חשבון שעשיתי בזמנו היא היתה בזמן המגילה בגיל 80-90.

חלחלה מביאה נידה למי שעדיין רואה, לא לזקנה שכבר חדל להיות לה אורח כנשים.
וכאן אסתר בזקנותה פירסה נידה,
וכמו כן הרתה וילדה את דריוש בנה מאחשורוש,
ממש כמו אצל שרה - שאסתר נקראת בפי רבי עקיבא "בת בתה" כידוע,

ואין איש מרעיש על הנס הגדול הזה.

אולי התירוץ הוא כדברי המפרשים על הנס הדומה של יוכבד?

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מרץ 16, 2022 3:00 pm

עיין המצורף בענף יוסף, גם מצאתי כיו"ב בשאר מפרשים.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_אוצר מדרשי אסתר - אסתר רבה, אבא גוריון, פנים אחרים, מגילת אסתר, לקח טוב - מדרשי אגדה בהוצאת זכרון אהרן_62.pdf
(2.09 MiB) הורד 122 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 16, 2022 3:03 pm

תודה רבה!

ואעפי"כ, הדבר כמעט שכוח מכולי עלמא. ולא עושים ממנו עסק כלל.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מרץ 16, 2022 3:08 pm

ע"ע ביפה תואר בפרשת לך לך. גם דברי מרן רביה"ג שליט"א בטעמא דקרא, מצורף בזה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_טעמא דקרא - קנייבסקי, שמריהו יוסף חיים בן יעקב ישראל_262.pdf
(2.41 MiB) הורד 103 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' מרץ 16, 2022 8:04 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 16, 2022 3:54 pm

צופה_ומביט כתב:בזכרוני [לא עסקתי בזה עכשיו] שאסתר בעצמה היתה מגולי ירושלים בגלות יכניה, לפי חשבון שעשיתי בזמנו היא היתה בזמן המגילה בגיל 80-90.

במדרש מפורש שבזמן שנלקחה לאחשורוש היתה בת ע"ד או ע"ה שנים, כמניין 'הדסה'.

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 16, 2022 4:11 pm

יש בזה כמה דעות בחז"ל, עיין בקובץ שהביא הרב באמונתו.

ובכל מקרה, "ותתחלחל" היה כמה שנים אחרי שנלקחה אל המלך. א"כ גם לדעה זו כבר היתה אז כבת 80. ולשאר דעות בין 80-90.

(הנקודה שעוררתי היא כמובן נוסף על הפלא העצום שדוקא זקנה כזו וכו' מצאה חן בעיני המלך הבהמי הזה יותר מכל הנערות שבעולם וכו' וכו')

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 16, 2022 4:15 pm

לא נתכוונתי שזו הדעה היחידה בחז"ל, אלא רק כתוספת וסיוע לחשבונך.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 16, 2022 4:58 pm

וכ"כ בסידור "אֲמָנָהּ שִׁבְעִים וְחָמֵשׁ בַּעֲדָהּ לְהָגֵן".

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 16, 2022 11:34 pm

גם לגבי מרדכי,
הוא היה דוד של אסתר ומבוגר ממנה [בזכרוני שלפחות ב10 שנים].
הוא גלה בגלות יכניה, שבעים שנה לפני שנת שלוש לאחשורוש, ורש"י על המגילה כותב שהוא היה מיושבי לשכת הגזית,
א"כ או שהוא ישב כבר בסנהדרין בהיותו צעיר לימים [ותלוי בפירוש מהו "בעלי זקנה" שצריכים להיות הסנהדרין] או שהוא היה בזמן המגילה זקן מופלג ביותר.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי באמונתו » ה' מרץ 17, 2022 1:33 am

צופה_ומביט כתב:גם לגבי מרדכי,
הוא היה דוד של אסתר ומבוגר ממנה [בזכרוני שלפחות ב10 שנים].
הוא גלה בגלות יכניה, שבעים שנה לפני שנת שלוש לאחשורוש, ורש"י על המגילה כותב שהוא היה מיושבי לשכת הגזית,
א"כ או שהוא ישב כבר בסנהדרין בהיותו צעיר לימים [ותלוי בפירוש מהו "בעלי זקנה" שצריכים להיות הסנהדרין] או שהוא היה בזמן המגילה זקן מופלג ביותר.

ראב"ע אסתר פירוש ב:
אשר הגלה... והנה זקן היה כאשר נלקחה אסתר , כי צדקיהו מלך אחר גלות יכניהו עשתי עשרה שנה (ראה מ"ב כד , טו , יח) , ועברו שבעים שנה , כאשר פרשתי בספר דניאל (ט , ב בפירוש ב' , הארוך) , שלא טעה בחשבונו; ודברי יחיד הם בתלמודנו (ראה מגילה יב , א). ומלך כורש עם דריוש , ועברו שבע שנים לאחשורוש (ראה להלן , טז). ולא ידענו בן כמה שנים יצא מרדכי מירושלם. והנה אם אמרנו שהיה בן חדש ימים , הנו בימי אסתר בן יותר מתשעים שנה.

וראה: viewtopic.php?t=44638, המביא יש מפרשים "אשר הגלה מירושלים" בקיש, לא במרדכי כלל.

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 17, 2022 1:43 am

יישר כוח.

מה שהבאת הוא אחד החשבונות לגבי אסתר כנ"ל... שהיא היתה בזמן המגילה כבת 90.

אבל לגבי מרדכי, יכול להיות שיש שיטות שונות, אבל כאמור, לפי הפשטות מרדכי הוא שהגלה עם יכניה, ורש"י אומר שבעודו בארץ ישראל הוא היה מיושבי לשכת הגזית.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 17, 2022 8:43 pm

וצ"ע במה שנקראת במגילה 'נערה' גם בזמן שהיא נלקחת לאחשורוש.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מרץ 17, 2022 9:33 pm

אולי הכוונה, שהיא נראתה כנערה.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי באמונתו » ו' מרץ 18, 2022 1:39 am

עושה חדשות כתב:וצ"ע במה שנקראת במגילה 'נערה' גם בזמן שהיא נלקחת לאחשורוש.

ברש"י - פרשת לך לך: וברכתי אותה – ומה היא הברכה? שחזרה לנערותה, שנאמר: היתה לי עדנה...

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' מרץ 18, 2022 7:19 am

עושה חדשות כתב:וצ"ע במה שנקראת במגילה 'נערה' גם בזמן שהיא נלקחת לאחשורוש.


וביותר צ"ע, שהרי היא היתה אשת איש בשנות התשעים שלה ועוד ירקרוקת. וכי למה יקחו אותה לבית המלך? והרי כתוב ובהקבץ 'בתולות' שנית ואם נישאה כבר הרי אינה בתולה

ואולי צריך לומר שמרדכי לא לקחה אלא באותה פרק או אף לאחר זמן (אולי באמת כדי לנסות להגן עליה בטענה שהיא כבר אשת איש) ושלוחי המלך לא קנו את התירוץ שהיא כבר נתחתנה.

מענין לענין יש מקום עיון לפי מה שכתב הרמב"ם שאסור לעמוד במקום האונס וצריך לברוח, למה לא הניח מרדכי לבגתן ותרש שיהרגו את אחשורש כדי להציל את אסתר מאונס המלך

וכן האיך לא חששה מקנאתו של אחשורש בזה שהיא טובלת ויושבת בחיקו של מרדכי

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ו' מרץ 18, 2022 10:24 am

כולל יונגערמאן כתב:וביותר צ"ע, שהרי היא היתה אשת איש בשנות התשעים שלה ועוד ירקרוקת. וכי למה יקחו אותה לבית המלך?...

הנה בהא דאסתר ירקרוקת הייתה, ראיתי מבארים בשם הגר"י צדקה זצ"ל דכתיב 'לקחה מרדכי לו לבת', ובמגילה (יג, א) דרשו שנשאה לאשה. וא"כ למה לא כתיב 'לאשה', וביאר בדרך רמז, דאחז"ל (כתובות נט, ב) דאין אשה אלא ליופי ולבנים ולתכשיטי אשה, וסימנך "בית" ראשי תיבות - בנים, יופי, תכשיטי אשה. וא"כ כיון דאסתר ירקרוקת הייתה, א"כ במקום "בית" היה בה רק "בת" והיינו בנים ותכשיטי אשה, ולכן כתיב 'לקחה לבת', עכ"ד.

אך צ"ע דמקרא מלא דיבר הכתוב (אסתר ב, ז) "והנערה יפת תואר ויפת מראה", וצ"ע.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אסתר פירסה נידה וילדה בזקנותה - ואין איש מרעיש

הודעהעל ידי באמונתו » ש' מרץ 19, 2022 9:05 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
כולל יונגערמאן כתב:וביותר צ"ע, שהרי היא היתה אשת איש בשנות התשעים שלה ועוד ירקרוקת. וכי למה יקחו אותה לבית המלך?...

הנה בהא דאסתר ירקרוקת הייתה, ראיתי מבארים בשם הגר"י צדקה זצ"ל דכתיב 'לקחה מרדכי לו לבת', ובמגילה (יג, א) דרשו שנשאה לאשה. וא"כ למה לא כתיב 'לאשה', וביאר בדרך רמז, דאחז"ל (כתובות נט, ב) דאין אשה אלא ליופי ולבנים ולתכשיטי אשה, וסימנך "בית" ראשי תיבות - בנים, יופי, תכשיטי אשה. וא"כ כיון דאסתר ירקרוקת הייתה, א"כ במקום "בית" היה בה רק "בת" והיינו בנים ותכשיטי אשה, ולכן כתיב 'לקחה לבת', עכ"ד.

אך צ"ע דמקרא מלא דיבר הכתוב (אסתר ב, ז) "והנערה יפת תואר ויפת מראה", וצ"ע.

במגילה יג, א:
רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת היתה, וחוט של חסד משוך עליה...
רש"י:
ירקרוקת היתה - כהדסה זו. אלא חוט של חסד משוך עליה - מאת הקדוש ברוך הוא, לכך נראית יפה לאומות ולאחשורוש.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים