עמוד 1 מתוך 1

פרשיות פרה והחודש בזמן המשנה

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 12:59 am
על ידי feder6806
הנה בטעם קריאת פרשת החודש יש בעיקרון שני טעמים
רש"י על המשנה במגילה כותב מפני שיש בו פרטי קרבן פסח, והוא כדי להכין עצמנו להיום טוב פסח.
וקשה שהיה צריך לקוראו פרשת הפסח
וטעם השני כותב הר"ן, והלבוש וכן כותב המשנה ברורה, שהוא זכר לקידוש החודש (והמפרשים מקשים אם כן צריך בכל חודש, אמנם יש יחידות לחודש ניסן שעל זה נאמר החודש הזה לכם, וכן שרק על ניסן ותשרי הוצרכו השליחים לשמוע מקודש. ותשרי לא קוראים פרשת החודש כמו שאין מברכים חודש תשרי)
אבל צע"ג שהרי בזמן המשנה עדיין קידשו החודש בבית דין ולמה כתוב במשנה לקרות פרשת החודש
וגם על פרשת פרה יש להקשות על פי דברי הערוך השולחן בסימן תרפח שמתרץ הגירסא בתוס' שפרשת פרה הוא מן התורה, כיון שכתוב חוקת עולם אצל אפר פרה, לכן אם אין אפר פרה צריך מן התורה לקרות הפרשה.
וצ"ע א. הרי אפר פרה הוא מצוה קיומית לא חיובית, ורק אם הוא טמא וצריך לטהר עצמו צריך אפר פרה ולא הוצרכו לקרותו פעם בשנה.
ב. הרי בזמן המשנה עדיין היה אפר פרה כמ"ש שם, ואם כן למה לא היזו אפר פרה ממש
ובאמת הרי אפר פרה הוא רק כשצריך לטהר עצמו, וכנראה בזמן הבית היזו כל ישראל שנטמאו לפני עשיית הפסח ולכן עשו זכר דוקא בעת הזאת
ויש לעיין אם אחר החורבן כשעדיין היה להם האפר פרה האם היזו על עצמן כל ערב פסח, שהרי מהרה יבנה המקדש, וכמו תקנות רבי יוחנן בן זכאי שיום הנף כולו אסור.