מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פורים מתי ולמה - מה נשתנה.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

פורים מתי ולמה - מה נשתנה.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' מרץ 06, 2023 10:38 pm

חג הפורים והשתלשלותו במהלך שלוש השנים. אסתר ט'.

שנה ראשונה קיימו את החג מבלי ציווי.
שנה שנייה נעשו תוספות וציוויים באיגרת מרדכי.
שנה שלישית תוספות וציווים באיגרת השנית של אסתר [ומרדכי].המהר"ל -בשלישית הוה חזקה.
אבל מה בדיוק השתנה, ומה היה סדר הדברים: עלה\ ירד, נוסף \נעדר,הורחב \צומצם, זוהי כבר סוגייה עמומה ורבו השיטות בכך.

ולהלן בכותרות בלבד-ויש לסדרם ולעורכם, אך נדחה: מפני דוחק חובות היום. ומשום בל תאחר הועלה לכאן.

1. מה היה ובוטל ?
2. מה נעדר - ונוסף ?
3. מה היה - וטעמו השתנה ?
4. מתי זה היה ? .
5. היכן היתה הסכנה\והנס הגדול ביותר ?

6. מה עבר מהסוף להתחלה ?
7. מה קיימו - ומה קיבלו ?
8. ויכתוב מרדכי [פסוק כ] מה כתב ?
9 חתימה על מה ?
10. המשומדים - חזרו למקורם. מאבל ליום טוב.

11. מה ההבדל בין משתה- ל משתה ושמחה ?
12. מה נעשה כ 'שמחה מתפרצת' ? ומה עשו כ'זכר טוב' .ומה- כמצווה שקיבלו ?
13. האם יהודי אפריקה ספרד [ ואמריקה]- שלא היו תחת ממשלת וגזירת אחשורוש - חייבים בפורים ?

14.מדוע ריבוי של מילות ציווי \חיוב על פורים : לקיים , קיימו,[5 פעמים] קיבלו, לא יעבור, להיות עושים,לא יסוף.
15. התערבות המדינה ושלטון החוק.

16. מה דחק את אסתר שיכתבו את המגילה [כט] ותכתוב אסתר..וגם: הם התחילו ...
17. את כל האמת! " מאמר אסתר 'קיים' דברי הפורים". במה עדיפה האיגרת השנייה של אסתר על האיגרת של מרדכי ?
18. לפייס ולהרגיע ," דברי שלום" אבל את מי ועל מה ? האיגרת של אסתר- השנית.
19. ספר - משום מה ?

20. כמה מגילות אסתר כתבו ?
21. גם\ לא, פה ושם.
22. עוד אחד ! ספר - חדש , על הכרת הטוב. כך לדברי החת"ס:
23. המצווה הנעלמת שבראש צועדת- מהי ? יחסים משתנים.

תשובות
--------------
1. איסור מלאכה כיו"ט.שנהגו הפרזים. אך כשמרדכי רצה בתחילה ששני הימים יהיו יו"ט לכולם ,לא רצה לאסור במלאכה את העם שני ימים- וביטלו. [דבר ישועה]. אמנם זה רק לפי פשוטו של מקרא ולהוה אמינא בגמרא שכוונת מרדכי היתה לעשות יומיים חג לכולם.

ויש ירושלמי שמדבר על יומיים חג ,ורידבז הדן בכך ועל משמעותו עיין כאן.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=32428

2. מתנות לאביונים נוסף רק בשנה השנייה,על ידי מרדכי- בפסוק כ, ולא נהג בשנים קודמות,

3. משלוח מנות נהג כבר מההתחלה מדיני יו"ט. [שבכל יוט היו שולחים מנות איש לרעהו,כמו בנחמיה ח,י 'ושלחו מנות' שהוא מנהג כללי לימים טובים.]
אבל כשמרדכי ביטל את [איסור מלאכה] , יום טוב. חידש את משמעותה של מצוות משלוח מנות
[ ומתנות לאביונים] מדיני מצוות פורים. והנשאר לנו מדיני יו"ט :קריאת התורה, ועל הניסים, [איסור הספד ותענית- בשל דין שמחה]. ואיסור מלאכה נשאר כמנהג .

4. מתי זה היה ? יש בכך מחלוקת בין הר"ן לרמב"ן.
לרמבן הנס אירע כשרוב ישראל כבר עלו חזרה לא"י לאחר שיבת ציון ויש ערים מוקפות חומה בארץ ישראל. ולר"ן הנס אירע בעודם בגלות. וארץ ישראל עדיין הייתה חרבה באותו הזמן.

5. כך גם בעניין הסכנה לרמבן... ולרן.. ויש עוד ריטבא ובית יוסף ואחרים. והזהויים נעים למקומות שונים: בא"י\ בשושן\ בפרזים\ במוקפין. ויש להרחיב בכך.
6. מתנות עניים - היא האחרונה שנצטוו ממצוות פורים . אך בשו"ע ערוך היא מייד אחרי קריאת מגילה ולפני האחרים.
7. לכשירחיב.
8. לכשירחיב.
9. לקיים עליהם" [כא] בלקח טוב- שקיום היינו חתימה על הכתבים ששלח מרדכי ,כמנהג עושי ההסכמות.

10. כאשר היתה הגזירה יהודים רבים השתמדו כדי להינצל . וכשבוטלה "רבים מעמי הארץ 'מתייהדים' ולא מתגיירים. שחזרו ליהדותם, ולכן גם לא רק מיגון לשמחה על ביטול הגזירה. אלא גם " מאבל ליום טוב " על איחוד המשפחות.

11. שישה [עשרה] משתאות ערכו אחשוורוש ושתי ואסתר . ובכולם מוזכר רק 'משתה' , ובמילים אחרות שתיינות \שכרות\ הוללות. ואילו בכל פעם שמוזכר משתה אצל מרדכי והיהודים הוא מצורף עם 'שמחה' , שמחת הנפש הודייה, התעלות ורוממות. וכבר כתב האבודרהם שמשתה הוא כנגד המשתאות שלהם.

12. הפרזים :באותה שנה של הנס- חגגו מתוך שמחה מתפרצת. לשנה הבאה- מיוזמתם: שמחה לזכר הנס. שנה שלישית מציווי מרדכי. [כג] וקיבל היהודים את אשר החלו לעשות ואת אשר מרדכי כתב אליהם", אבן עזרא.

13. מפסוק כח, באיגרת הראשונה "בכל דור ודור ..מדינה ומדינה ועיר ועיר".בגמרא דרשינן נפקותות מכל מילה בפסוק . והרחיב ע"כ בנחל אשכול: מכאן שאף מי שלא היה תחת ממשלת אחשוורוש חייב בדיני פורים, כיון שבכל דור במועדי השם מתגלית הארה זו בשמיים ממעל. ומדור ודור למדים לרבות אף דורו של משיח כך בח"ס.

14. כל זה מפני שבדיני פורים בתקופת המגילה - הצטרכו לחיזוק. שכן היו מקומות וקהילות שרפתה ידם בקיום המצוות, מסיבות שונות , אם בשל שלא היו \חשו בסכנה , אם בשל שהאשימו את מרדכי ,ואם מפני שטענו שאין לחדש מצוות \בל תוסיף ועוד.

וכבר כתב ע"כ האב"ע שזאת הסיבה לכתיבת האיגרת השנייה - המלכותית. וגם 'בדבר ישועה' שאל : מדוע נאמר 'בכל' דור ודור. ולא נכתב 'בכל' משפחה ומדינה ועיר ? מפני שאכן היו משפחות ,ערים,ומדינות שהיה צורך לבסס ולצוות שוב ושוב על קבלת חג הפורים.

ולכם גם כתוב 'לא יעברו מתוך היהודים' . שבכל דור היו יהודים שקיימו את הפורים. אך לא כל היהודים.
ולכן גם בהמשך באיגרת אסתר נאמר 'בתוקף' היינו בתוקף וכוח הממשלה והחוק.[בלקח טוב "חיזוקים ואיומים,].
וברמ"ע שעיקר הרפיון היה למוקפים , ולכך הכוונה באיגרת השנית= הפורים ביום השני היינו בט"ו.

15. אילולא חוק המדינה -היו יהודים שחששו לקיים את הפורים.מחשש התגרות בשלטון ובגויים.
ובאיגרת אסתר - הפורים קיבל גם תוקף והרשאה מכוח המלכות. וכך במנות הלוי :שהמגילה נכתבה בתוקף המלכות .

16. אסתר חששה שיטילו בה פגם שנישאה לערל, ולכך בכתיבת \קריאת וזכירת כל המסופר במגילה ,יווכחו שהיה זה מהשמיים כדי שתוכל להושיע את היהודים.

ולתמיהת חזל "קנאה את מעוררת עלינו בין האומות ", השיבה: שהם כבר כתבו\פרסמו זאת בעצמם בדברי ימיהם.

17.החיסרון ב'קיצור' שבאיגרת מרדכי, [ באשכול הכופר: שכתב רק ראשי פרקים] שנתנה פתח לחלק מהאנשים להבין- שלא נס היה - אלא מהלך רגיל היה כאן,[ האלשיך -קרוב לדרך הטבע] ומשום כך לא חגגו את הפורים. ורק לאחר שאסתר פירטה את השתלשלות כל המאורע ,הבינו וקיבלו את הדברים.
וזוהי ההדגשה כאן: דברי שלום "ו א מ ת". כל האמת. והיא המגילה שלפנינו.

18. שלום בין מרדכי והסנהדרין \ ישראל, שהאשימוהו בכל הצרה שנחתה עליהם. ועכשיו עוד עושה לנו תורה חדשה, וכל זה מבלי הסכמת הסנהדרין .
ואסתר בסמכותה כמלכה, ובמעמדה כמושיעה ומצילה,פייסה וביקשה :כתבוני לדורות+ שיכלל בתנך, וכאשר החכמים מצאו אסמכתא לדברים - הדבר התבצע.
ולכך נאמר "ותכתוב אסתר". וגם נאמר "ונכתב בספר" שעל פי בקשתה נכלל בכתובים.

19. מסיפור הנס בע"פ לכותרות \איגרת, וממנו לספר -[ כבד ומכובד, לא פתקית או תזכיר] כדי ש...לא יאבד ! כך באשכול הכופר.

20. לדברי איילת השחר ,כתיבת מרדכי היתה אומנם מגילה - אבל מקוטעת :הנס ומצוות היום.[ולא כותרות בלבד].. אך חסרו בה כל עלילותיו \מעשי תקפו וגבורתו של אחשורוש.

ורק באיגרת השנית = המגילה המלאה , אז הוצרכו לכותבה עם כל הדינים המחודשים של כתיבת וקריאת המגילה על הלכותיה.. וכעת שנתחדשה מצוות כתיבת וקריאת המגילה.היא נשלחה מחדש לקיים בה את מצוות המגילה. ולכן נאמר: וישלח הספרים [חדשים] ,ולא 'את' הספרים שכתב מוקדם יותר.

21. כבר יצאה מכלל מגילה ולא באה לידי 'ספר תורה'. יש הקבלה רחבה בין הלכות כתיבת מגילה להלכות כתיבת ספר תורה[אפילו שרטוט], אבל לא לגמרי.
המגילה היא ספר,והיא הראשונה שנתחייבו לקרוא בה . מה שהיה מקודם רק לספרי תורה. אך היא גם 'אגרת'. ספר כאחד מכתבי הקדש, ואגרת ביטוי על היותה תקנה מחכמים, ויש בה דינים שונים.

וכך הסביר זאת השפת אמת (פורים שנת תרמ"ו):
ומגילה זו נקראת "אגרת" ונקראת "ספר". והיינו שהוא ענין ממוצע וחיבור מתורה שבכתב לתורה שבעל פה. שהרי אז התחיל שורש תורה שבעל פה, אנשי כנסת הגדולה, ובית שני.

22. "וישלח ספרים אל כל היהודים". בפסוק ל.
זה לא הספר שאסתר כתבה ומרדכי שלח. אלא זה ספר נוסף וחדש שכתב מרדכי ליהודים שיש להם לחוש הכרת הטוב , ולהחזיק את שלום המלכות ככל האפשר, ע"כ שאחשוורוש נתן להם שוויון זכויות. ולכך הכוונה ב"דברי שלום ואמת " שבפסוק ל. וזאת - כתב הוא ,שאין טעם שתכתוב זאת אסתר המלכה.

23. די מפתיע שמצוות קריאת מגילה שאינה מפורשת במגילה,ורק נרמזת ב" נזכרים ונעשים" .ולעומת זאת היא שליטה בלשון חזל ואף שם המסכת" מגילה" ותוכנה נסובים לרוב על מצווה זו. ויש בחזל גם שכך נתכנה שמו של היום: "יום מקרא מגילה".

גם מצוות מתנות לאביונים שנוספה [במפורש] כאחרונה למצוות פורים. הרי בחזל היא קודמה ונזכרת יחד עם קריאת המגילה [משניות מגילה א,ד] .ודינים שונים נידונים ונגזרים יחסית אליה [זמני קריאת מגילה והסעודה ].
גם בטור דיניה קודמים לדיני סעודת פורים ומשלוח מנות. וגם הרמבם מציין את מרכזיותה ומעלתה של מצוות מתנות לאביונים לעומת האחרות[מגילה ב,יט. ראה למטה]

לעומת זאת מצוות משתה ושמחה שהיתה המצווה הראשונה והיחידה המוזכרת בפורים הראשון, כלל אינה מוזכרת במשנה\ תוספתא [ התנאים]. ומוזכרת רק בגמרא.

רמבם , ב.
יט מוּטָב לָאָדָם לְהַרְבּוֹת בְּמַתְּנוֹת אֶבְיוֹנִים, מִלְּהַרְבּוֹת בִּסְעוֹדָתוֹ וּבִשְׁלֹחַ לְרֵעָיו, שְׁאֵין שָׁם שִׂמְחָה גְּדוֹלָה וּמְפֹאֲרָה, אֵלָא לְשַׂמַּח לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת וְגֵרִים, שֶׁהַמְּשַׂמֵּחַ לֵב הָאֲמֵלָלִים הָאֵלּוּ מִדַּמֶּה בַּשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמָר "לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים, וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים" (ישעיהו נז,טו).
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' מרץ 15, 2023 3:31 am, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פורים מתי ולמה - מה נשתנה.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מרץ 07, 2023 1:45 pm

ונוהפוך הוא:
והפעם ההפיכה בין הכתוב במגילה - לבין כתיבת הלכות הפורים[ אין דבר כזה] בפוסקים !
-----------------
23.
די מפתיע שמצוות קריאת מגילה שאינה מפורשת במגילה,ורק נרמזת ב" נזכרים ונעשים" .ולעומת זאת היא שליטה בלשון חזל ואף שם המסכת" מגילה" ותוכנה נסובים לרוב על מצווה זו. ויש בחזל גם יום " מקרא מגילה".

גם מצוות מתנות לאביונים שנוספה אחרונה למצוות פורים. הרי בחזל היא קודמה ונזכרת יחד עם קריאת המגילה [משניות מגילה א,ד] .ודינים שונים נידונים ונגזרים יחסית אליה [זמני קריאת מגילה והסעודה ].
גם בטור דיניה קודמים לדיני סעודת פורים ומשלוח מנות. וגם הרמבם מציין את מרכזיותה ומעלתה של מצוות מתנות לאביונים לעומת האחרות[מגילה ב,יט. ראה למטה]

לעומת זאת מצוות משתה ושמחה שהיתה המצווה הראשונה והיחידה המוזכרת בפורים הראשון, כלל אינה מוזכרת במשנה\ תוספתא [ התנאים]. ומוזכרת רק בגמרא.
עד כאן ציטוט מלעיל.
-----------------------------

הרחבה לסעיף 23.

א. מצוות מגילה נרמזת ב"נזכרים ונעשים". אומנם לרשי ואחרים היא נרמזת כבר בפסוקים קודמים בפרק .

ב...מצוות מתנות לאביונים היא אכן המצווה שנוספה אחרונה למצוות פורים...הכוונה למצווה מפורשת. בשנה השנייה.
אך ברמז יש גם מאוחר ממנה. והכוונה לקריאת "המגילה המלאה " על דיניה. שהיא רק באיגרת השנייה,[= בשנה השלישית] וראה לעיל - שבקריאה מקוצרת נצטוו כבר באיגרת הראשונה של מרדכי. דהיינו סדר המצוות במגילה הוא :1) משתה ושמחה.2) משלוח מנות, 3)מתנות לאביונים,
4)וקריאת המגילה.

ונהפוך
ג. קריאת המגילה....ברמבם בטור ובשו"ע דיניה קודמים לדיני סעודת פורים ומשלוח מנות....
יותר מכך .יש בסימני השו"ע הלכות חנוכה,סוכה וכו. אבל אין סימן\פרק בשו"ע "הלכות פורים".
אלא הם נקראים "הלכות מגילה". ו=הכוללים 6 סימנים מלאים. [+סימן לתפילת פורים].

לא זו אף זו - לא רק בתוך דיני פורים היא הכתר של היום. אלא בכלל המצוות שבתורה רואים אנו את חשיבותה המרובה של מקרא מגילה ועל מעמדה העצום, שהרי לומדים אנו מ "משפחה ומשפחה" שכוהנים ולויים בדוכנם ולויים במעמדן מבטלים - לקרות מגילה אפילו עובר זמן קרבן ( מגילה ג, ובפסקי תוס ערכין אות יט.)
ומכאן סמכו של בית רבי שמבטלין ת"ת ובאין לשמוע מקרא מגילה בציבור. ורק מת מצווה
גובר עליו.


ד. אחריה סימן ל"מתנות לעניים [תרצ"א] שהיא כנ"ל המצווה המפורשת האחרונה במגילה.
ורק אחריה מגיע בשו"ע הסימן לסעודת פורים- שהיא בעצם המצווה המפורשת הראשונה. ושנחגגה מייד [וברציפות] בהתרחשות הנס.ומוזכרת בכל ההוראות \ מגילות \ ספרים שבפרק זה [ט].

ה. ומה עם משלוח מנות - שגם היא מוזכרת כבר מההתחלה , למצווה זו אין כלל סימן מיוחד בשו"ע, אלא לכולה מוקדש סעיף אחד בלבד הכלול בתוך סימן תרצ"ה שכותרתו - "סעודת פורים".
ואכן רבים הקושרים מצווה זו עם מצוות הסעודה, ויש לכך משמעות הלכתית - בפורים המשולש.

וגם פרטי הלכותיה נוטים כך [לרוב הפוסקים ] מצווה זו ניתן לקיימה רק במשלוח מאכלים, ואין יוצאים במשלוח של בגדים ותכשיטים [תרומת הדשן, ונפסק להלכה] וכתב:דלא אשכחן בשום מקום דמיקרי מנות אלא מידי דמיכלי". ואכן - במסכת מגילה ז, כל הדוגמאות המובאות למשלוח מנות הם של מאכלים!

ו. מגמה זו רואים אנו גם ברמבם, שבו יש פרק וחצי להלכות מגילה [27 סעיפים]. 2 סעיפים לסעודת פורים. ועוד שניים למתנות עניים.

ז.
דבר נוסף שתורם למעלתה ולמרכזיותה של מצוות מגילה , היא שמכל מצוות פורים רק היא חיובה ביום ובלילה, , ולרוקח [שסג-] הקריאה המרכזית והעיקרית היא בלילה. ואילו האחרות רק ביום. [ סעודה: הב"י רק ביום, הרמא ירבה בלילה קצת גם בלילה]

וכן היא מצויינת בכך: שרק עליה מברכים. ובברכת [שהחיינו שעליה] יוצאים גם חובת שאר המצוות, דבר שמעניק לאחרות טעם של לוואי ונספחים לעיקר !
. .וכבר ביארו הפוסקים בטעמי המניעה : או שהמצוות האחרות תלויות באחרים, ברשבא. או שיש לקיימם מרעות- ולא כציוי וכפייה(שרידי אש), מ"מ גם דבר זה הוסיף להויית מצוות המגילה להתקבע כמרכז התרחשות של יום הפורים.

ח.
נוכחנו שהסדר התהפך :
משתה ושמחה - ממקום ראשון למקום אחרון =רביעי. - - - מוזכר במגילה 3 פעמים.
מתנות לאביונים - ממקום שלישי -לשני. - - - - מוזכר במגילה 2 פעמים.
משלוח מנות [/u][/b] - ממקום שני - לשלישי. - - - מוזכר במגילה 2 פעמים.
ומגילה- ממקום אחרון - למקום הראשון. - - - אף פעם - במגילה.
[אבל יום טוב - מוזכר במגילה פעמיים].

ברור שהיו סיבות וטעמים טובים וראויים לכך, וחלקם אף הוזכרו לעיל.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' מרץ 10, 2023 2:38 pm, נערך 27 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פורים מתי ולמה - מה נשתנה.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מרץ 07, 2023 2:22 pm

הדברים צורפו לתגובה למטה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' מרץ 08, 2023 8:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פורים מתי ולמה - מה נשתנה.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מרץ 08, 2023 8:53 am

א.
להקלת הבנת המאורעות וההכרעות בפרק ט'. ננסה להיעזר בדברים המובאים במגילת אסתר המבוארת של מתיבתא.
קביעת ימי הפורים - ודיניהם לדורות .
שלב א'.
בו היהודים עשו את ימי המנוחה -לימי משתה ושמחה].

שלב ב'.

אחר שעשו היהודים את ימי המנוחה -לימי משתה ושמחה, המוקפים את יום ט"ו, ושאר הערים בי"ד.
כתב מרדכי לכל היהודים שבכל מלכות אחשוורוש לנהוג כך בכל שנה ושנה,
והוסיף על המשתה והשמחה ומשלוח מנות גם את - מצוות מתנות לאביונים.
היהודים קיבלו את דבריו.

(ומה כתב להם ?)
בספרי מרדכי נתבארו בו: עיקרו של הנס, וסיבות המאורעות .

שלב ג'.
לשנה האחרת [השלישית] שבו וכתבו מרדכי ואסתר יחד ספרים אחרים ,שבהם כתבו והוכיחו שצריך לקיים את מצוות פורים לדורות, (בהסכמת הסנהדרין שמצאו סמך לכך בתורה).
ועל ידי ציווי אסתר - קבעו החכמים גם שמגילת אסתר ראוייה להיכתב בין ספרי הכתובים.
--------
עד כאן יש את הדברים הברורים . ועל בסיס דברים אלו ננסה לעשות סדר במהלך הדברים,ובשאר הפרטים שבהם רבו הדיעות , וננסה להציג מהלך [אפשרי] אחד משולב - לפי המפרשים עם פשטי הפסוקים.

ב.
בסוף המגילה יש פרק המפרט את שלושת השלבים ואת המצוות שקיבלו \ התקבלו \ נצטוו בכל שלב - וזה באסתר פרק ט .

שלב א. הזמנים שנקבעו לשמחה ויום טוב.
... יז. בְּיוֹם-שְׁלוֹשָׁה עָשָׂר, לְחֹדֶשׁ אֲדָר; וְנוֹחַ, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר בּוֹ, וְעָשֹׂה אֹתוֹ, יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה.
יח. והיהודיים (וְהַיְּהוּדִים) אֲשֶׁר-בְּשׁוּשָׁן, נִקְהֲלוּ בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר בּוֹ, וּבְאַרְבָּעָה עָשָׂר, בּוֹ; וְנוֹחַ, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ, וְעָשֹׂה אֹתוֹ, יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה.
יט. עַל-כֵּן הַיְּהוּדִים הפרוזים (הַפְּרָזִים), הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵי הַפְּרָזוֹת--עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר, שִׂמְחָה וּמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב; וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת, אִישׁ לְרֵעֵהוּ.
--------
מה ממצוות הפורים נמצאות כאן .
1. במוקפין בט"ו ,רק : משתה ושמחה.
2. בפרזים - בי"ד: משתה שמחה , ויום טוב.
3. לרוב המפרשים, מרוב שמחתם שניהם חגגו את 3 הדברים.
אבל יש מפרשים שבשלב זה המוקפין חגגו רק :משתה ושמחה, אך לא את יום טוב ולא משלות מנות .[ ראה להלן].
4. הרמבן (מגילה ,ב ד"ה מה ששנינו] מתאר זאת שונה לגמרי, שהמוקפין כלל לא חגגו [ והפסוק לעיל מספר על מה שקרה אחר ציווי מרדכי].

ג.
שלב ב. מרדכי כותב את הניסים.וקבלת ימים אלה למשתה ולשמחה.
כ. וַיִּכְתֹּב מָרְדֳּכַי, אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה; וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל-כָּל-הַיְּהוּדִים, אֲשֶׁר בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הַקְּרוֹבִים, וְהָרְחוֹקִים. כא לְקַיֵּם, עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר, וְאֵת יוֹם-חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ: בְּכָל-שָׁנָה, וְשָׁנָה.
כב כַּיָּמִים, אֲשֶׁר-נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב; לַעֲשׂוֹת אוֹתָם, יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים.

המשך שלב ב'. ישראל מקבלים עליהם את דברי מרדכי. .
כג. וְקִבֵּל, הַיְּהוּדִים, אֵת אֲשֶׁר-הֵחֵלּוּ, לַעֲשׂוֹת; וְאֵת אֲשֶׁר-כָּתַב מָרְדֳּכַי, אֲלֵיהֶם.....
כז. קִיְּמוּ וקבל (וְקִבְּלוּ) הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם וְעַל-זַרְעָם וְעַל כָּל-הַנִּלְוִים עֲלֵיהֶם, וְלֹא יַעֲבוֹר לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת שְׁנֵי הַיָּמִים הָאֵלֶּה, כִּכְתָבָם וְכִזְמַנָּם: בְּכָל-שָׁנָה, וְשָׁנָה. כח וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל-דּוֹר וָדוֹר, מִשְׁפָּחָה וּמִשְׁפָּחָה, מְדִינָה וּמְדִינָה, וְעִיר וָעִיר; וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה, לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים, וְזִכְרָם, לֹא-יָסוּף מִזַּרְעָם.
--------------
1. מהמפורש בדברי מרדכי אין זכר ליום טוב, היינו שהוא מבטל את איסור מלאכה ביו"ט.ומצד שני מוסיף להם את מתנות לאביונים.

2. מפסוק כג "וקיבל וכו. מה קיבלו בדיוק. יש במפרשים מספר דעות מרחיבות על המפורש בפסוק:
לרמבן ולאבע" למוקפין" הוא גם מחדש בחזרה את חג הפורים עצמו, שכן לאחר השנה ראשונה , הם לא ראו סיבה לחגיגה בסוברם שהם לא היו בסכנה ממשית, וממילא לא היה להם נס. ורק לאחר תקנת מרדכי חזרו המוקפין לחגוג את ט"ו. וזה ממה שנאמר בהמשך :[כג] וקִבֵּל הַיְּהוּדִים, אֵת אֲשֶׁר- הֵחֵלּוּ, לַעֲשׂוֹת" שקבלו עליהם מה שהחלו הפרזים לעשות מעצמם.

3. לרלבג וללרוקח - שהם חגגו רק במשתה ושמחה . ומרדכי כעת-הוסיף למוקפין את משלוח מנות , ומחדש לכולם - את מתנות לאביונים . ו"החלו" הכוונה למשתה ושמחה שעשו מעצמם. "וקיבלו" מה שהוסיף להם מרדכי.

4. כנל - י"א שמרדכי רצה בתחילה ששני הימים יהיו יו"ט לכולם ,ולא רצה לאסור במלאכה את העם שני ימים- וביטלו. [כך- בדבר ישועה]. אמנם זה רק לפי פשוטו של מקרא ולהוה אמינא בגמרא שכוונת מרדכי היתה לעשות יומיים חג לכולם.


ד.
שלב ג. אסתר כותבת את איגרת הפורים השנית.
כט וַתִּכְתֹּב אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַת-אֲבִיחַיִל, וּמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי--אֶת-כָּל-תֹּקֶף: לְקַיֵּם, אֵת אִגֶּרֶת הַפֻּרִים הַזֹּאת--הַשֵּׁנִית. ל. וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל-כָּל-הַיְּהוּדִים, אֶל-שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה--מַלְכוּת, אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: דִּבְרֵי שָׁלוֹם, וֶאֱמֶת.
לא. לְקַיֵּם אֶת-יְמֵי הַפֻּרִים הָאֵלֶּה בִּזְמַנֵּיהֶם, כַּאֲשֶׁר קִיַּם עֲלֵיהֶם מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, וְכַאֲשֶׁר קִיְּמוּ עַל-נַפְשָׁם, וְעַל-זַרְעָם: דִּבְרֵי הַצּוֹמוֹת, וְזַעֲקָתָם. לב. וּמַאֲמַר אֶסְתֵּר--קִיַּם, דִּבְרֵי הַפֻּרִים הָאֵלֶּה; וְנִכְתָּב, בַּסֵּפֶר.

הגענו לשלב האחרון, האיגרת השנית של אסתר [ומרדכי], גם כאן מתחדשים דברים ופרטים במצות של פורים.
הגמרא מציינת שני דברים משמעותיים מאוד:
1. "מאמר אסתר" ,וברשי בהגמרא , שביקשה\ קיבלה היתר להוסיף מועד חדש מדרבנן כמו שהיה בכוחם לקבוע צומות מדרבנן - ולא כתוספת דינים לדאורייתא.

2. ונכתב בספר - להיות המגילה נכללת בקדושת התנך עם שאר הכתובים.
ובפשטות הגמרא מגילה יד, שהנביאים שתיקנו את קריאת המגילה הם חגי זכריה ומלאכי, אבל במהרש"א מסביר שהכוונה למרדכי ואסתר בעצמם, שהיו נביאים ם אלו שתיקנו את קריאת המגילה- ונראה שכך הבין גם ברשי. וכך כתוב גם באבן האזל (מגילה א,א.).

3. כל תוקף - ברשי "תוקפו של נס של אחשוורוש ושל המן ושל אסתר,. היינו כל סיפור המגילה בארוכה.
וכן באלשיך שאסתר אמרה [מאמר] שיש לכתוב את כל המעשים ונכתב" על פי מאמרה, ולא רק את הנס.

4. את איגרת הפורים הזאת,, ביאר הגרא ור"מ חלאיו "ששלח להם המגילה לקרותה. וזה משתלב עם ההסבר של :בעל איילת השחר על נחיצותה ותוכנה של האיגרת השנית,שאותה כתבה אסתר ונשלחה לכל היהודים.
שכן המגילה הראשונה - נכתבה בקיצור. שכן עדיין לא התירו אנשי כנה"ג את כתיבתה. [תושבע"פ]
ולכן היתה מוסתרת אך שמורה כדי שלא יישכח הנס.[ מעין מגילת סתרים פרטית - שהותר לכתבה לעצמו].ולא כדי לקרותה ברבים. וכנל- שהראשונה הית בראשי פרקים או מקוצרת.

אבל אחכ באיגרת השנית של אסתר - היה זה לאחר שהחכמים התירו לכותבה, וכל סיפור המגילה ותוקפו של.. נפרס בה, ואז הותר לכתבה ואף נדרשו לקרותה ברבים. וכאשר נכתבה מחדש בפירוט ובהקפדה על דיני כתיבת כתבי קודש.הוצרכו לשלחה לכל היהודים לקיים בה מצוות קריאת מגילה. שהישנים היו פסולים.

ומכאן שניתן לומר : שתחילת מצוות קריאת המגילה כפי שאנו קוראים היום, לא התאפשרה לפני האיגרת השנייה \ השנה השלישית.

5. הפעם נתחדש - קביעת החיוב לדורות בברית , שלא יוכלו לחזור בהם.תורי"ד.
6. דברי הצומות וזעקתם" לשאלתות ובתוס רי"ד , מכאן למדו רמז לחיוב רבותינו לצום - תענית אסתר.

ולסיום :
בטוחני שיש מקום לתקן \לשפר\ להוריד \להוסיף - בדברים הנל .ולעת עתה זה מה שעלה בידי. והכול מלוקט מתוך אוצרות מפרשי המגילה. ויש בנל צירוף דברים של מפרשים שונים - אך בכוחם להעניק לנו תמונה [אפשרית] מלאה ומשלימה לביסוס ולתוקפם של דיני הפורים המופיעים בפרק ט במגילה.
וכל המוסיף - משובח.

ויהי רצון שבמהרה נחזה בקיימו וקיבלו..אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב ..ימי משתה ושמחה. אמן.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים