מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם המנהג להכות ב'עץ'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12636
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 10, 2023 12:33 am

ראו את המצו"ב מתוך מאמרו החדש של ידידנו הרב סטל,
אבל לא נתבאר שם טעם המנהג להכאה דוקא בפסוק זה.

סגולה 31.png
סגולה 31.png (38.12 KiB) נצפה 2312 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי עקביה » ו' מרץ 10, 2023 12:47 am

שכחום וחזרו ויסדום...

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי הארי החי » ו' מרץ 10, 2023 12:48 am

להזכיר שמנהג זה מוזכר גם באליה רבה בסי' תר"ץ

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 12, 2023 8:51 am

שמעתי מי שמקשר את זה עם "המן העץ"

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי HaimL » א' מרץ 12, 2023 8:37 pm

טעם פשוט למנהג, י"ל משום דבעינן לקיים מידה כנגד מידה, כנגד וייטב הדבר בעיני המן ויעש העץ, כנגדו נענש ויאמר המלך תלוהו עליו, ואם היו מכים הנערים בפטיש של ברזל, גלוי וידוע לפני מי שאמוה"ע שהברזל ממית בכ"ש, והיה המן מת מהכאת הברזל, ולא היה מתקיים בו תלייה, לכן תיקנו להכות בפטיש עץ, דאיכא אומדנא שלא ימות בהאי מחייתא, ויוכלו לתלותו על העץ.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' מרץ 14, 2023 11:13 pm

עושה חדשות כתב:ראו את המצו"ב מתוך מאמרו החדש של ידידנו הרב סטל,
אבל לא נתבאר שם טעם המנהג להכאה דוקא בפסוק זה.

הארי החי כתב:להזכיר שמנהג זה מוזכר גם באליה רבה בסי' תר"ץ

HaimL כתב:טעם פשוט למנהג, י"ל משום דבעינן לקיים מידה כנגד מידה, כנגד וייטב הדבר בעיני המן ויעש העץ, כנגדו נענש ויאמר המלך תלוהו עליו, ואם היו מכים הנערים בפטיש של ברזל, גלוי וידוע לפני מי שאמוה"ע שהברזל ממית בכ"ש, והיה המן מת מהכאת הברזל, ולא היה מתקיים בו תלייה, לכן תיקנו להכות בפטיש עץ, דאיכא אומדנא שלא ימות בהאי מחייתא, ויוכלו לתלותו על העץ.

נראה שהיתה כאן אי הבנה.
פותח האשכול חיפש מקור למנהג שכשהחזן קורא "גם הנה העץ" נוהגים הנערים להכות בפטיש עץ על הספסלים, היינו שהוא חיפש טעם למנהג ההכאה דוקא בפסוק זה.
אלא שהקוראים נגררו אחרי נוסח הכותרת: טעם המנהג להכות ב'עץ', וסברו שמחפשים טעם למנהג להכות ברעשן שעשוי מעץ, ולא היא, כוונת הכותב היא שמחפשים טעם למנהג להכות בזמן אמירת הפסוק "עץ".
ועל זה לא הובאו טעמים.

וגם בנושא ההכאה עם עץ [או על עץ], האליה רבה סוף סי' תר"ץ אינו הראשון שמביא את המנהג, המנהג עצמו כבר נזכר בלבוש שם סוף סעיף י"ז, [ולפני כן ברמ"א], והאליה רבה (ס"ק ט"ז) רק כותב הסבר למנהג המובא בלבוש: מחה תמחה אפילו מעל העצים ואבנים, מחה אמחה בגימטריא זה המן (מטה משה).
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים