מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תבחנו את עצמכם על המגילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 01, 2012 2:54 pm

מצאתי ברשת 193 ! שאלות על המגילה
http://www.tapuz.co.il/blog/print.asp?EntryId=2065760

שאלות למגילת אסתר


כמה זמן נמשך סיפור המגילה?
למה נקרא פורים?
הרואה מגילת אסתר בחלום, מה פתרונו?
"ויהי בימי" מה פירוש הלשון?
מי כתב המגילה? איך יודעים שהמגילה נכתבה ברוח הקודש(דעות) ומי הכניס המגילה לכתבי הקודש
למה נקראת סתם מגילה לעמת מגילות אחרות?
למה העביר המלוכה מבבל לשושן?
אחשורוש בנו של מי?
"ויהי בימי אחשורוש"פירש"י מלך פרס ולא מדי,
לסוף 70 שנה מתי ולאיזה חשבון ומדוע דוקא זה?
מהודו ועד כוש מה הדעה ה2-?
בשנת 3 למלכו מדוע התאחר עד כה?
127 מדינה מה לומדים מהייתור?
איך דורשים שם אחשורוש ומדוע? "חיל פרס ומדי" "מלכי מדי ופרס" "שרי פרס ומדי" למה השינוי?
למה עשה משתה בשנת 3 למלכו דוקא ושיעור 180 יום?
למה הקדים האצולה לפני העם והמחלוקת?
מה לומדים מ6- הלשונות וכן מתפארת ?
ימים רבים ארך רק 180 יום ?
למה פרט המשתה בעם דווקא?
"בהט שש דר וסוחרת" מה דורשים?
מאיפה החילזון לתכלת?
חצר גינת ביתן המלך" מקומות שונים?
"והשקות בכלי זהב" מיותר?
"וכלים מכלים שונים" וכלים מיותר, ומשונים צ"ל?למה לא פרטו המאכל
"מטות זהב וכסף" הדרשה והמחלוקת?
מתי היה המשתה?
האם מנו לאחשורוש את שנות מלכותו מניסן או מתשרי?
למה לא היה תזמורת במשתה?
"כל רב ביתו"רש"י וקשה שצ"ל אכילה כדת שאכילה בכלל שתיה ולמה הוסיף
כדת פירוש אחר, כרצון איש ואיש- מרדכי והמן איך דורשים ולמה?
בית המלכות בית הנשים צ"ל?
סתם מלך במגילה זה הקב"ה, נסה לישב הלשון בכל המגילה.
מה ההבדל בין המלכה ושתי לושתי המלכה?
כטוב המלך ביין ביום ה7- מדוע רק עכשיו ולא בשאר ימי המשתה ?
ולמה ציוה להביא ושתי?
מדוע שלח להביא ושתי בסריסים פחותים?
איך לומדים שרצה להציגה ערומה, ומדוע עשה זאת והאם זה היה מתוכנן מראש?
"להראות לעמים ולשרים" השרים קודם? ומה לכבוד מלכות?
מנין לומדים שפרחה בושתי צרעת ?
ושתי גרמה לבנות ישראל לעשות מלאכות בזויות בשבת ערומות מהיכן לומדים? מי היתה ושתי?
מדוע ושתי לא רצתה לבוא?
מיהם החכמים יודעי העיתים?
מה דורשים מ7- רואי פני המלך?
למה אותיות גדולות חור ויזתא ותכתב?
אותיות קטנות פרשנדתא פרמשתא? ממוכן מומכן כתיב?
"אשר ביד הסריסים" מיותר?
מאיפה לומדים הדיוט קופץ בראש?
מי היה ממוכן?
למה ממוכן נתן עצה זו נגד ושתי?
למה לא הרגה אחשורוש בעצמו אלא ע"י סריסיו?
המלכה ולא שמה, ושתי ולא המלכה?
איך הרגו ושתי ולמה לא הוזכר במפורש?
"וחמתו בערה בו" מדוע כעס כ"כ?
איזה לשון ארמי במגילה?
פתשגן עפרש"י וקשה שיש קודם?
"רעותה הטובה ממנה" מיהי ומה הכינוי?
למה עבדיו היו סריסים ?
מדוע אמרו נעריו ולא יועציו?
למה היה צריך להפקיד פקידים ומאיזה מדינה היו?
מדוע הוזכר יחוסו של מרדכי רק ב2- דורות ומיהם שמעי וקיש?
מאיזה שבט היה מרדכי (דעות)?
כמה פעמים הוגלה?
האם היה דוד אסתר מצד האב או האם?
בן כמה היה מרדכי בערך?
מאיפה לומדים שלבת זה לבית לאשה?
אחר הדברים האלה למ"ד מופלג קשה?
מה פירוש אומן?
ובמות אביה ואמה מיותר?
נקראת הדסה או אסתר(דעות)?
כתוב יחוס המן ומרדכי(תרגום שני)
למ"ד ירקרוקת הכתוב העיד שהיא יפה?
מה לומדים מותלקח?
למה הגי הבהיל את תמרוקיה אסתר והנערות
מה לומדים בערב היא באה ובבקר היא שבה ומה לאיסור לא תחנם?
מהיכן לומדים שניסן ראש לחדשים?
מדוע אסתר לא בקשה דבר וכתיב ותלקח?
12 חודש לבתולה כדין תורה או מנהג?
כמה זמן עד שלקחו את אסתר ועד שבאה לפני המלך?
מה לומדים ודורשים מכל הנשים ומכל הבתולות ואיך אפשר הדבר?מה ההבדל בינו ובין דוד לענין?
למה נקבצו נערות שנית ומי נתן העצה?
למה נקרא משתה אסתר?
הנחה לסוחרים ומשאת לשלטונים?
אין אסתר מגדת עפרש"י וקשה שבלתי זה היתה מגדת?
מה פירוש באמנה איתו, ומאמר מרדכי?
למה קצפו בגתן ותרש? לשלוח יד זה רעל? קצף קצפו צ"ל? איך מרדכי ידע?שניהם על העץ או לחוד?
ויבוקש הדבר וימצא" למה ביקשו ומה נאבד?
איך הרגו אותם וכמה זמן תלו והיכן? איזה לשון דברו?
מהיכן לומדים שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם?
למה נכתב הטובה בספר דבה"י ?
איזה סוג של ספר דבה"י היה?
מדוע מרדכי לא כרע והשתחוה להמן?
וימלאהמן חמה ממה היה ריק?
חמה ולא כעס?
עם מרדכי מי הם?
האם היו יהודים מחוץ מלכות אחשורוש?
איך הפיל פור הוא הגורל?
מדוע לא קבע סתם יום וחודש והוצרך לגורלות?
מה עשה המן לפני הגדולה ומי גדלו עד כה?
מה הלשה"ר שאמר המן על היהודים והאם קיבל אחשורוש ומה ענהו?
מדוע התחייבו ישראל שבשושן כליה וכש"כ כל ישראל ע"י גזירת המן ?
עיר שושן נבוכה מדוע יהודי שושן נבוכו?איזה עוד פירוש יש בעיר נבוכה?
1000 ככר כסף מכוון למחצית השקל של ישראל כיצד, ומהי הדרשה?
מה הרשה אחשורוש להמן לעשות היהודים?
ומדוע ויתר על הכסף?
האת השתתפו היהודים בסעודה?
האם טבעת המלך היתה למלך לבדו או שהיה מורשה ואיך היה עם המן?
לאחר שגוזרים גזירה , איך יכולים לשתות המן ואחשורוש?
איך ידע מרדכי ומהיכן מקור של רש"י?
למה קרע בגדיו וזעק?
מי היה התך ומדוע לא נזכר אח"כ?
מה זה ועל מה זה, את כל אשר קרהו מדרשו?
ותתחלחלהמלכה פירוש?
למה שלחה בגדים למרדכי , האם לא היה לו?
מדוע הכריח את אסתר ללכת עכשיו למלך ולא אח"כ שהגזירה לא עכשיו ויש סכנת נפשות?
מדוע עשו השתדלות כאשר הגזירה עוד שנה?
ומדוע דבר קשות לאסתר?
ויגידו, למה התך לא השיב?
את ובית אביך יאבדו איך?
מדוע צריך לכנוס היהודים בשושן ולצום 3 ימים?
ריוח והצלה יבוא ליהודים ממקום אחר מהו?
וכאשר אבדתי אבדתי עפרש"י וי"ל על יעל אשת לפידות האם מותרת לבעלה או לא ( אחרונים)
ותלבש אסתר מלכות" בגדי מלכות צ"ל?
מנין שאסתר נביאה?
ביום ה3- לגזרה או לצום?
ויעבר מרדכי פרש"י מה הדרשה?
איך אסתר נזהרה ממאכלות אסורות ומשמירת שבת?
למה לא נזכר שם השם במגילה והיכן נרמז?
עד חצי המלכות פירוש אחר?
איזה מזמור תהילים ע"ש אסתר ומה כנויה ומה לומדים ופרש המזמור?
כמה מלאכים התלוו לאסתר ומה עשו?
מה ההבדל בין בקשה לשאלה?
כמה נתארך השרביט (דעות)?
למה המן לא הרג מרדכי (חיסול)?
איך היה המן שמח וטוב לבב?
למה הזמינה את המן למשתה(דעות)?
מהיכן יודעים שהמן ידע את כל נכסיו?
כמה בנים היו לו ומאיזה אשה?
מה חשב המלך על אסתר שבאה ?
אוהביו ואח"כ חכמיו מה השינוי?
האם הגזירה היתה בדם או בטיט מה ההבדל ביניהם ומהיכן לומדים ?
למה דוקא עץ תליה וגובה 50 אמה ומאיזה עצים עשה ואיך ידע שהוא מתאים ומנין לומדים?
בכל עת עפירש"י וראה בתרגום המעשה.ו
יהיו נקראים ויקריאו צ"ל? וימצא כתוב מה נאבד?
בגתנא ותרש בגתן צ"ל?
מה לומדים מתשובת הנערים?
איזה סוס ולבוש התכוון המן ונתן לו?
מה לומדים מייתור התשובה להמן?
איך לבש מרדכי הבגדים בעודו בשקו ותעניתו?
איך הסתפר מרדכי בחוה"מ?
בנפול אויבך שיך גם בגויים?
מה למד מרדכי בשעה שבא המן ומה עשה?
למה חזר מרדכי לשקו ולתעניתו הרי התחיל הנס?
למה היה המן אבל וחפוי ראש ולמה נדחף לביתו?
כל אשר קרהו פירוש?
נפל תפול בכפל?
מזרע היהודים מדרשו?
היכן היה המשתה?
איך לקחוהו הסריסים שהוא מלוכלך והאם ניקה עצמו שהגיע לארמון ולמה לא רחץ קודם?
בתחילה המשתה אשר עשתה אסתר ואח"כ לשתות עם אסתר, מה השינוי?
למה דבר עם אסתר ע"י שליח ולא בעצמו?
אסתר כיונה ידה לאחשורוש והמלאך הסית ידה מדוע כיונה למלך ולא להמן והלימוד?
למה מעמי הארץ התיהדו (ולא התגיירו)?
ואיך קבלום דומיא דדוד ושלמה שלא קבלו גרים?
למה יצא לגינת הביתן ומה מדרש והמלך שב מגינת הביתן?
במה זכה המן לגעת באסתר?
הנההמן עמד הנה העץ אשר עשה מה החידוש?
ולמה הלשין חרבונה על המן ומי היה ומה מדרש שמו?
מדוע כתוב יהודיים וקורים יהודים?
האחשתרנים פירש"י ומה השינוי מהשאר?
למה היהודים לא שלחו ידם בביזה?
מה הההשגחה הפרטית בשליחת האגרות הראשונות?
למה הפרזים מחולקים בזמן פורים מהמוקפים ולא ביחד?
מנין שמקדימים מנין תרופה למכה?
ולמה מוקפים מימות יהושוע בן נון ולא מימות אחשורוש?
ומנין שהקב"ה מרפא במה שהיכה?
אחשורוש קיבל המידע על ההרוגים ואמר מה שאלתך?
איזה דין למגילה כספר או אגרת?
למה שמחת פורים היא גופנית ולא רוחנית?
למה לא אומרים הלל בפורים?
מה נלמד בכל שנה ושנה
הקרובים והרחוקים מיותר?
האם מותר בעשית מלאכה?
מה נלמד לתפילה עם הספר ישוב מחשבתו
מנין תענית אסתר מדברי קבלה?
127 מדינה מיותר ומה נלמד?
מה החלוקה במדינות בארץ ובים?
למה כתוב על ספר דבה"י למלכי מדי ופרס?
מנין נלמד שגדול ת"ת יותר מהצלת נפשות?
איך מוקפין עושים בט"ו דווקא לא כתוב במפורש?
השנית פירוש אחר? כמה זמן היה משנה למלך?
מדוע חיבות נשים במקרא מגילה והאם עבד חיב ומדוע? הסבר המחלוקת בתוס מגילה ופסחים
מדוע תיקן מרדכי משלוח מנות ומתנות לאביונים לענין פורים?
מנין נלמד שהיו בימיהן קוביות עד מספר שש?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 01, 2012 2:55 pm

מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי שחר » ה' מרץ 01, 2012 3:38 pm

היא שיחתי כתב:מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?


מקור מקומו טהור
עי' במדרש תלפיות [הובא במעם לועז על ענין הפור], שהמן עשה הגורל עם ג' קוביות (הנקרא דאד"ו בלע"ז), והיו נעשים באופן זה שכשהג' נקודות למעלה אז הד' נקודות למטה, וכשיש נקודה א' למעלה אז הו' נקודות למטה, ונפלו כסדר זה 1 - 3 - 3 דהיינו כאותיות "אגג", וכשתהפכם יהיו למטה [אמנם לא כסדרן] 6 - 4 - 4 דהיינו כאותיות "דוד" ובזה שמח כאילו ינצח זרע אגג את זרע דוד.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי שחר » ה' מרץ 01, 2012 3:48 pm

ואגב אורחא עוד אוסיף בזה:
במעם לועז (ט' כ"ד) הביא שהגורל נעשה גם ע"י 'עצמות', אלא שבמדרש תלפיות הנ"ל איתא שגם הקוביות היו מעצמות, ואולי ע"פ הרמב"ם הל' גו"א (פ"ו ה"י), הדברים משלימין זא"ז, שכתב, "המשחקין בקוביא כיצד אלו שמשחקין בעצים או בצרורות או בעצמות וכיוצא בהן"... (כמובן שבפשוטו המונח 'קוביא' שנקט הרמב"ם אינו 'מרובע', תרתי משמע, אבל אולי בכל זאת יתכן שכך היה במציאות וכאמור).

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 01, 2012 3:51 pm

ר' היא שיחתי,
יישר כחך!
נחמד לעבור קצת על השאלות ולגלות שב"ה חוץ מהוורטים המרובים לפורים,
נשאר ללמוד עוד הרבה דברים רציניים וטובים!

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי מאירי » ה' מרץ 01, 2012 3:59 pm

היא שיחתי כתב:מצאתי (ברשת) 193 ! שאלות על המגילה


ממש מרתק!
הייתי מציע לכ"א לקחת השאלות ולהדפיס לעצמו ולענות עליהם כ"א כיד ה' הטובה עליו, אבל יש גם רעיון ל'שם' של הקונטרס
ויקרא שמו: 'קצבא דקשייתא'
ואגב, קריינא דאיגרתא וכו', אני מצרף כאן בקובץ וורד את השאלות (ממוספרות) לתועלת הרבים, וכמובן זכות הרבים שמורות ל'היא שיחתי'.
קבצים מצורפים
א דקשייתא על מגילת אסתר.rar
(11.33 KiB) הורד 721 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 18, 2019 3:01 pm

שחר כתב:
היא שיחתי כתב:מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?


מקור מקומו טהור
עי' במדרש תלפיות [הובא במעם לועז על ענין הפור], שהמן עשה הגורל עם ג' קוביות (הנקרא דאד"ו בלע"ז), והיו נעשים באופן זה שכשהג' נקודות למעלה אז הד' נקודות למטה, וכשיש נקודה א' למעלה אז הו' נקודות למטה, ונפלו כסדר זה 1 - 3 - 3 דהיינו כאותיות "אגג", וכשתהפכם יהיו למטה [אמנם לא כסדרן] 6 - 4 - 4 דהיינו כאותיות "דוד" ובזה שמח כאילו ינצח זרע אגג את זרע דוד.

וכ"כ במהר"ם שיף בדרושים בסוף חולין.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 18, 2019 10:25 pm

שחר כתב:
היא שיחתי כתב:מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?


מקור מקומו טהור
עי' במדרש תלפיות [הובא במעם לועז על ענין הפור], שהמן עשה הגורל עם ג' קוביות (הנקרא דאד"ו בלע"ז), והיו נעשים באופן זה שכשהג' נקודות למעלה אז הד' נקודות למטה, וכשיש נקודה א' למעלה אז הו' נקודות למטה, ונפלו כסדר זה 1 - 3 - 3 דהיינו כאותיות "אגג", וכשתהפכם יהיו למטה [אמנם לא כסדרן] 6 - 4 - 4 דהיינו כאותיות "דוד" ובזה שמח כאילו ינצח זרע אגג את זרע דוד.

אבל הפור היה על החדש והיום?

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי שיף » ד' מרץ 20, 2019 11:06 pm

עושה חדשות כתב:
שחר כתב:
היא שיחתי כתב:מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?


מקור מקומו טהור
עי' במדרש תלפיות [הובא במעם לועז על ענין הפור], שהמן עשה הגורל עם ג' קוביות (הנקרא דאד"ו בלע"ז), והיו נעשים באופן זה שכשהג' נקודות למעלה אז הד' נקודות למטה, וכשיש נקודה א' למעלה אז הו' נקודות למטה, ונפלו כסדר זה 1 - 3 - 3 דהיינו כאותיות "אגג", וכשתהפכם יהיו למטה [אמנם לא כסדרן] 6 - 4 - 4 דהיינו כאותיות "דוד" ובזה שמח כאילו ינצח זרע אגג את זרע דוד.

וכ"כ במהר"ם שיף בדרושים בסוף חולין.

היה מאמר ארוך בענין במוסף תורני של המבשר בשבת האחרונה

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: תבחנו את עצמכם על המגילה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' מרץ 22, 2019 6:37 am

יאיר כתב:
שחר כתב:
היא שיחתי כתב:מה אתם אומרים על השאלה האחרונה?


מקור מקומו טהור
עי' במדרש תלפיות [הובא במעם לועז על ענין הפור], שהמן עשה הגורל עם ג' קוביות (הנקרא דאד"ו בלע"ז), והיו נעשים באופן זה שכשהג' נקודות למעלה אז הד' נקודות למטה, וכשיש נקודה א' למעלה אז הו' נקודות למטה, ונפלו כסדר זה 1 - 3 - 3 דהיינו כאותיות "אגג", וכשתהפכם יהיו למטה [אמנם לא כסדרן] 6 - 4 - 4 דהיינו כאותיות "דוד" ובזה שמח כאילו ינצח זרע אגג את זרע דוד.

אבל הפור היה על החדש והיום?

לכאורה צ"ל שהמן הטיל כמה סוגי פורים.
ועוד יש במדרש שהיה פור בהתחלה על ימות השבוע וכל יום בא לפני הקב"ה לעורר זכויות שלא יפ]ול ביומו הגזירה, ולא הצליח המן להטיל גורל על ימי השבוע ולכן הטיל על החודשים והמזלות.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים