מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' פברואר 18, 2021 1:04 pm

אחד הרבנים כתב:
פרי_העץ כתב:תמונת מצב עדכנית לשכונות רמות ורמת שלמה
רמות.jpg

רמת שלמה.jpg


לכל האומרים שלא השתנה המצב הנה תמונה להשוואה מלפני שנתיים ובוודאי כל יום השכונות מתקרבות
רמות תשע''ט.jpg


בשביל שיהיה רצף, צריך שלא יהיה ריוח של קמ"א אמה, שזה לכל היותר 81 מטר. הריוח עדיין גדול בהרבה, וכנראה גם לא יתמעט לשיעור זה.

ואגב, גם רמת שלמה לא ברור כ"כ שדינה בט"ו.

אחד הרבנים
הודעות: 178
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ה' פברואר 18, 2021 1:07 pm

מדידה יחסית עדכנית
אך מאז בנו עוד הרבה




277.4.png
277.4.png (2.37 MiB) נצפה 9906 פעמים

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי עמקן » ש' פברואר 20, 2021 11:53 pm

יוצא פוניבז' כתב:
אחד הרבנים כתב:
פרי_העץ כתב:תמונת מצב עדכנית לשכונות רמות ורמת שלמה
רמות.jpg

רמת שלמה.jpg


לכל האומרים שלא השתנה המצב הנה תמונה להשוואה מלפני שנתיים ובוודאי כל יום השכונות מתקרבות
רמות תשע''ט.jpg


בשביל שיהיה רצף, צריך שלא יהיה ריוח של קמ"א אמה, שזה לכל היותר 81 מטר. הריוח עדיין גדול בהרבה, וכנראה גם לא יתמעט לשיעור זה.

ואגב, גם רמת שלמה לא ברור כ"כ שדינה בט"ו.


רמת שלמה מתקרב להערבים מצד השני. השנה עיקר השאלה משום שלא נגמרו כל הבנינים, ויש שיטות שונות לגבי בנין הנעשה לדירה כשעוד לא גרים בו. מסתמא בתשפ"ב כבר לא יהיה שאלה לגבי חיבור להערבים.
אבל גם חיבור הערבים לעיר העתיקה אינו פשוט, מצד ההפסק בצומת גבעת הצרפתית.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' פברואר 25, 2021 4:27 pm

ב"ה
אם אפשר להעיר בדבר שלא דיברו בו עד היום.
הרי גבעון היא עיר שאין ספק שהיתה מוק"ח מיב"נ ככתוב בספר יהושע שהיתה עיר ממלכה, ומזוהה כמעט בוודאות עם ג'יב. עיין בספר של הרב הורוויץ. וא"כ לשיטת הסוברים שדי בנראה שאינו מיל. היא נראית לרמות יותר מהעיר העתיקה.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי עמקן » ה' פברואר 25, 2021 7:55 pm

אם אין תושבים יהודים בג'יב לא ברור שמהפך סמוך ונראה לט"ו. וכבר דשו ביה רבים.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 25, 2021 10:52 pm

אחרון התלמידים כתב:ב"ה
אם אפשר להעיר בדבר שלא דיברו בו עד היום.
הרי גבעון היא עיר שאין ספק שהיתה מוק"ח מיב"נ ככתוב בספר יהושע שהיתה עיר ממלכה, ומזוהה כמעט בוודאות עם ג'יב. עיין בספר של הרב הורוויץ. וא"כ לשיטת הסוברים שדי בנראה שאינו מיל. היא נראית לרמות יותר מהעיר העתיקה.

אכן ודאי היתה מוקפ"ח ממה שהיתה כ'אחת ערי הממלכה', וגם משום שנמנית על ערי בנימין מוקפות החומה.
אך איך ג'יב נראית לרמות?

[אבל נראית היטב לתושבי שכונת הר שמואל, וסמוכה פחות ממיל לישוב מחנה גבעון, ומחנה גבעון סמוך פחות מקמ"א ושליש לגבעת זאב רבתי וכולה עיר אחת (ותוך כמה שנים גם כל גבעת זאב החדשה - החרדית). אמנם ככלות הכל היא מוגדרת כספק, שהרי אין לנו מסורת ודאית לענין ברכת המגילה. ולדעת החזו"א גבעת זאב רבתי צריכה לעשות גם ט"ו מספק לדעת החזו"א שגם סמוכות לספק דינם כספק, (ולא כהברכ"י שהקל גם מצד שהוא ישוב נכרי, ולא כהמ"ב שהביאו להלכה. וכבר הקדימוהו רבני א"י, ופסקו כוותיה)].

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ו' פברואר 26, 2021 9:31 am

ב"ה
דוקא לכבודו לא מתאים - בנידון דידן- לדבר 'השקפה'.... ואחרי כמה ביורי דברים על לוד
בפרט אחרי ההודעה הזו:
קו ירוק כתב:
ישראל אליהו כתב:גם אני לא בא לצדד אם הלכה כמותו או לא. רק שאלתי, היכן היו כל אותם צירופים [חוץ מאותם 'בורגנין'] לפני 3 שנים.

את הבורגנין עשו שנה שעברה או מדדו שנה שעברה - והמפקח היה ידידי ת"ח מופלג ובקי בעירובין לבקשת הרבנים הספרדים בירושלים.
אבל הוא עצמו אמר לי שזה דורש קולות ע"ג קולות בענין הבורגנין עצמם... עוד ללא הקשר לפורים,
כלומר מנסים ליצור פורים מלאכותי, והמטרה סומנה על הקיר לפני הקליעה..
לא נכנסתי לעצם הדיון אם פורים ברמות בי"ד או ט"ו.

הענין הוא כך:
א. זה יותר סמוכה ויותר נראית מאשר ירושלים.
ב. כאשר מדברים על י"ד וט"ו לא באים להתיר אשת איש, אלא כמו שאמרו הראשונים לגבי רוב - שענינה הוא ההסתברות ולא צריכים לאפוקי מי"ד ולהוציאה מחזקתה... אם יש מקום שמצד כל הסתברות הוא ט"ו גם אם אינה ודאית ממש דין כרכים לה, ובכה"ג מברכים בט"ו ועושים אותה עיקרית ומחמת חומרא עושים גם בי"ד. אין שום טעם לעשות יומיים ולברך בי"ד כבר כתבנו שהדבר אסור וקרוב לברכה לבטלה.
מלבד זאת, גם איננו יודעים את המיקום הממש מדויק אבל ודאי שהיתה באזור זה. לפי החשבון שנאמר בנביא ישעי' בפרק עוד היום בנב...
מספוק אני לגבי נב. אודה למי שיוכל לסייע בעדי האם יש איזו שהיא ראי' שהיתה מוק"פ (היא לא יהיתה עיר מקלט אע"פ שגרו בה הכהנים).

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 27, 2021 10:37 pm

השקפה והלכה שזורות זו בזו, ואעפ"כ נבדלים זמ"ז. ומ"מ היכן בדברי המצוטטים בכאן ישנן דברי השקפה?
ואם כוונתו שעל עיר שאין לנו בה מסורת ודאית, אף שהיא מסתברת כעיר ידועה, שלא ידונוה כמוקפין, הנה זו הסכמת רבני א"י מקדמת דנא, וכמו שהביא התבואות הארץ.
והענין הוא שכלפי ברכה נחוש כל זמן שאינה ודאית מדור לדור. (לאפוקי לוד שאחרי הבירור יש בה מסורת ישוב קבוע לא פסק ממנה מעולם!)

א. לא הבנתי, מדברי מר היה נראה שדבר על שכונות רמות הנראית לגבעון, והתפלאתי אודות כך, כי איננה נראית ככל שידוע.
ב. הפוסקים דנו שמקום שאינו ודאי לענין ברכה, הרי הוא כשאר העולם.
ג. גם עיר שלא היתה מיוחדת כעיר מקלט, היו לה כל דיני עיר מקלט (מח ערי מקלט היו בא"י), רק שבששה ערים אינם משלמים שכירות, ובשאר הערים משלמים שכירות.
אמנם נוב לא נמנית על ערי נחלת בנימין בספר יהושע, ויתכן שמעולם לא היתה עיר חמה. וגם אין יודעים מיקומה ואבד שמה (ברור שהיא נראית לירושלים, וקשה לומר שהיא צופים, ויותר נראה להציע שהיא שכונת הגבעה הצרפתית).

פי האתון
הודעות: 692
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי פי האתון » א' פברואר 28, 2021 10:25 pm

קו ירוק כתב:אמנם נוב לא נמנית על ערי נחלת בנימין בספר יהושע.

בספר יהושע לא, אבל בספר נחמיה מנויה נב בתוך ערי בנימין...

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » א' פברואר 28, 2021 10:45 pm

גם לפני כן בישעי' י לב.
אבל מסורתנו מחז"ל בירו' מגילה, שעיר הנמנית בערי הנחלות בספר יהושע היא עיר מוקפת חומה, שאותם בלבד מנה (למעט בודדות הנזכרים במקומם ואכמ"ל).
אך אין לנו מסורת כזאת על כל עיר הנזכרת במקראות.

פי האתון
הודעות: 692
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי פי האתון » א' פברואר 28, 2021 11:00 pm

יש"כ, החכמתני.
אגב יעויין זבחים קיח: 'בשלשה מקומות שרתה שכינה על ישראל: בשילה, ונוב וגבעון, ובית עולמים, ובכולן לא שרתה אלא בחלק בנימין', וכתב שם מהרש"א (ד"ה בד' מקומות): משמע הכא דנוב פשיטא להו דבחלק בנימין הוה והמקרא לא מוכח כן דחשיב י"ד ערים בנחלת בנימין וחשיב גבעון וירושלם ולא חשיב נוב בינהו.
וכבר העירו ע"ד ממקרא דנחמיה יא לא (ולכאורה גם מישעיה הנ"ל - יש להעיר).

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » א' פברואר 28, 2021 11:30 pm

אמנם בישעי' לא נזכר להדיא שהיא מנחלת בנימין אבל נזכר המסלול של כיבוש סנחריב, ממכמש והלאה עד נוב שמול ירושלים, וע"כ בחלק בנימין היא.
אמנם כאמור עצם דברי מהרש"א יש להבין, כי נוב לא בהכרח מוקפת חומה, ומשו"ה לא נזכרה.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' מרץ 01, 2021 3:01 pm

קו ירוק כתב:השקפה והלכה שזורות זו בזו, ואעפ"כ נבדלים זמ"ז. ומ"מ היכן בדברי המצוטטים בכאן ישנן דברי השקפה?
ואם כוונתו שעל עיר שאין לנו בה מסורת ודאית, אף שהיא מסתברת כעיר ידועה, שלא ידונוה כמוקפין, הנה זו הסכמת רבני א"י מקדמת דנא, וכמו שהביא התבואות הארץ.
והענין הוא שכלפי ברכה נחוש כל זמן שאינה ודאית מדור לדור. (לאפוקי לוד שאחרי הבירור יש בה מסורת ישוב קבוע לא פסק ממנה מעולם!)

א. לא הבנתי, מדברי מר היה נראה שדבר על שכונות רמות הנראית לגבעון, והתפלאתי אודות כך, כי איננה נראית ככל שידוע.
ב. הפוסקים דנו שמקום שאינו ודאי לענין ברכה, הרי הוא כשאר העולם.
ג. גם עיר שלא היתה מיוחדת כעיר מקלט, היו לה כל דיני עיר מקלט (מח ערי מקלט היו בא"י), רק שבששה ערים אינם משלמים שכירות, ובשאר הערים משלמים שכירות.
אמנם נוב לא נמנית על ערי נחלת בנימין בספר יהושע, ויתכן שמעולם לא היתה עיר חמה. וגם אין יודעים מיקומה ואבד שמה (ברור שהיא נראית לירושלים, וקשה לומר שהיא צופים, ויותר נראה להציע שהיא שכונת הגבעה הצרפתית).

ב"ה
ראשית ייתכן ואני טועה בקשר לנראה ואם כן אודה ואבוש.
לגבי אותה הסכמה של רבני ארץ ישראל, השאלה היא היכן עובר הגבול בין קרוב לודאי, או ספק בעלמא שאיננו יודעים דבר מלבד שם וכדומה. אבל נניח לזה כעת.
א. המרחק האוירי בין רמות לגבעון הוא פחות מ-2 ק"מ, במרחק פחות מכך במציאות זה נראה, כמובן לשיטות שאי"צ מיל. אם לא שישנה גבעה גבוהה שמסתירה את המקום. מלבד זאת חובה לומר שעיר מוק"ח מיושבת בגויים אין ברור כלל שנחשבת מוקפת, אבל כך נהגו בירושלים תש"ח - תשכ"ז.
ב. כנ"ל.
ג. אולי עיין נא ביהושע פרק כא.
ד. לענ"ד השערתך היא נכונה בוודאות, היא המכונה כיום הגבעה הצרפתית. ואמרו זאת לפנינו...

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 01, 2021 5:34 pm

א. גבעה(כפל הקרקע) שמסתירה הופכת אותה ללא נראית ולא סמוכה. כמשמעות הגמ' ריש מגילה יושבת בהר ויושבת בבקעה.
ג. מה מצאת ביהושע כא? (ענתות אינה נוב. ובזמן כלשהוא קרה ונוב נהפכה לעיר כהנים).

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 02, 2021 4:35 pm

ב"ה
קו ירוק כתב:א. גבעה(כפל הקרקע) שמסתירה הופכת אותה ללא נראית ולא סמוכה. כמשמעות הגמ' ריש מגילה יושבת בהר ויושבת בבקעה.
ג. מה מצאת ביהושע כא? (ענתות אינה נוב. ובזמן כלשהוא קרה ונוב נהפכה לעיר כהנים).

א. האם יש גבעה המסתירה?
ג. אדרבה, שם תראה רשימה גדולה של ערי מקלט. ונב איננה בינותם, ולכן אינה עיר מקלט. שמא יש סברא שגם בנב שהקריבו שם קרבנות היתה עיר מכובדת כגבעון.
נב היתה עיר הכהנים ועתה איננה עיר הכהנים כנאמר בישעי' פ"י עוד הים בנב לעמוד. (אם אתה בן א"י מסתמא אתה שומע זאת ביום אידם).

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 02, 2021 5:16 pm

א. מדבריך משמע שאינך בן א"י. אז לפי הנראה לא נסעת רבות בכביש 443 מרמות לגבעת זאב.. אין שום אפשרות לראות את גבעון מרמות; רכס נבי סמואיל/מצפה - מסתירהּ.
ג. לא כתבתי שנב עיר מקלט, ויתכן שמה שהפכה להיות עיר הכהנים, לרגל שלא היתה עיר גדולה והמשכן שכן בה. הדגשתי שכדי שנהיה בטוחים על עיר שהיא מוקפ"ח מימי יהושע היא צריכה להימנות על ערי הנחלות בספר יהושע, עד פרק יט. אמנם לא כל ערים מוקפ"ח נמנו שם אלא העומדות על הגבולין בלבד, אבל מה שלא נזכר איננו יודעים, אא"כ יש במסורת מחז"ל כמו לוד ואונו בגי החרשים.
(בני א"י דהאידנא לא מכירים את הפטרת עוד היום בנב, כי אין להם יוט"ש, והסידורים הציוניים של יום אידם כבר לא קיימים במחוזות הציבור החרדי לגמרי. כמדומה לי שיום אידם נקבע בשנים האחרונות לעולם ביום שלישי בראשית חודש אייר, כך שגם לפי דברי הראביי'ס הממשלתיים - חזון זה התאדה...)


גבעון 3.JPG
גבעון 3.JPG (629.91 KiB) נצפה 9553 פעמים

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' מרץ 07, 2021 9:54 am

ב"ה
א. חשדת בכשרים. וזה כואב מאוד מאוד. הרי מתלונן אני על אלו שמואסים בארץ חמדה ר"ל.
לגבי עיר מקלט הם הם הדברים שכתבנו מתחילה. וככל הנראה לא הבנו זה את זה. יש שטענו שעי"מ בוודאות איננה מוקפת - כרדב"ז לגבי חברון, משום שהם ערי פרזות. וע"כ כתבתי שנב שהיא מה שמכונה כיום הגבעה הצרפתית או גבעת שפירא - אינה עי"מ כי ערי המקלט כתובים בפירוט ביהושע. אלא שאין ראי' שהיתה מוקפת, ואולי סברא בעלמא. והבנתי מכבודו שמסכים להנחה זו בסיכומם של דברים.
ב. שוב אינני בקי ואינני יודע איך מצליחים להשיג כזו תמונה. אבל שאלתי היא האם זה כולל את כל שטח רמות גם מה שמימין לכביש הראשי (ביציאה) כרמות ג'?
ג. לא כל כך הבנתי את החשבון ואכמ"ל. כן, זה ברור שאינך שומע זאת ביום אידם וגם אני לא.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 07, 2021 11:35 am

א. התנצלותי הכנה
ב. משום אזור מרמות כולה (וכן מכל מקום בירושלים הצפונית; תל אל פול, גבעת זאב, נוה יעקב) - לא רואים את גבעון.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' מרץ 07, 2021 1:27 pm

ומה עם תל אל פול גופיה? הוא הרי מזוהה בתור גבעה המקראית, ולכאורה היתה העיר מוק"ח, האם ניתן לראותו משכונת רמות? (מנבי סמואל ידוע לי שאפשר לראותו)

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' מרץ 07, 2021 4:33 pm

אחרון התלמידים כתב:ב. כאשר מדברים על י"ד וט"ו לא באים להתיר אשת איש, אלא כמו שאמרו הראשונים לגבי רוב - שענינה הוא ההסתברות ולא צריכים לאפוקי מי"ד ולהוציאה מחזקתה... אם יש מקום שמצד כל הסתברות הוא ט"ו גם אם אינה ודאית ממש דין כרכים לה, ובכה"ג מברכים בט"ו ועושים אותה עיקרית ומחמת חומרא עושים גם בי"ד. אין שום טעם לעשות יומיים ולברך בי"ד כבר כתבנו שהדבר אסור וקרוב לברכה לבטלה..


נא להסביר דבריך,
אף שמצינו לענין רוב ''שענינה הוא ההסתברות'' אך איפוא מצינו לומר שהיות שזו היא הסתברות כמו רב ממילא הוא ג''כ מותר, וכמעט ראיה להיפוך הוא דין ''קבוע'' שההסתברות שלו הוא כמו רוב, ודינו כמחצה על מחצה לחומרא ולקולא

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 07, 2021 4:46 pm

לייבעדיג יענקל כתב:ומה עם תל אל פול גופיה? הוא הרי מזוהה בתור גבעה המקראית, ולכאורה היתה העיר מוק"ח, האם ניתן לראותו משכונת רמות? (מנבי סמואל ידוע לי שאפשר לראותו)

זו השערה, ואפילו שיש בה הסתברות, אבל חומתה אינה עליה וגם לא שמה הראשון. ומהיכי תיתי להחמיר בה.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' מרץ 08, 2021 10:45 am

מגופת חבית כתב:
אחרון התלמידים כתב:ב. כאשר מדברים על י"ד וט"ו לא באים להתיר אשת איש, אלא כמו שאמרו הראשונים לגבי רוב - שענינה הוא ההסתברות ולא צריכים לאפוקי מי"ד ולהוציאה מחזקתה... אם יש מקום שמצד כל הסתברות הוא ט"ו גם אם אינה ודאית ממש דין כרכים לה, ובכה"ג מברכים בט"ו ועושים אותה עיקרית ומחמת חומרא עושים גם בי"ד. אין שום טעם לעשות יומיים ולברך בי"ד כבר כתבנו שהדבר אסור וקרוב לברכה לבטלה..


נא להסביר דבריך,
אף שמצינו לענין רוב ''שענינה הוא ההסתברות'' אך איפוא מצינו לומר שהיות שזו היא הסתברות כמו רב ממילא הוא ג''כ מותר, וכמעט ראיה להיפוך הוא דין ''קבוע'' שההסתברות שלו הוא כמו רוב, ודינו כמחצה על מחצה לחומרא ולקולא

ב"ה
ידידי המלומד!
על נקודה זו חבריי ואנכי הקטן עמדנו כאן: אין עדיפות של י"ד על ט"ו בעצם! הם שוים בדינם לגמרי. וזו טעות שרבים שגו בה בדורנו. (ככל הנראה מרן החוז"א ניסה להוציא טעות זו, ולצערינו לא הצליח באופן מלא).
כאשר רבותינו הראשונים שאלו על סתם מקום שמא הוא ט"ו. לא אמרו שכולם י"ד בעצם, וכדי להוציא מחזקתו צריך ודאי, אלא ענו שמדין רוב - ככל רוב שבתורה - שכיון שרוב המקומות הם י"ד על כן מקום זה שאיננו יודעים עליו דבר ולא חצי דבר - הוא מהרוב.
אבל אם המקום הוא קרוב לודאי ט"ו, למה לעשות י"ד? ורבים שגו משום שאמרו 'זמן קריאה לכל', וקשה להאריך בזה מה אמרו ועל מה נאמר, וכבר כתבנו קצת בענין במקום זה. וזו הסיבה שבעבר הן בזמן מרן הב"י ועוד הרבה לפניו - והן בתקופת תלמידי הגר"א בכל המקומות בא"י ואפילו מחוצה לה עשו יומיים. משום שהיו ספיקות מציאותיים ממש. אבל במקום שהוא קרוב לודאי יעשה ט"ו (וגם אם בן י"ד הוא להלכה הפסוקה יוצא בדיעבד).

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 08, 2021 2:40 pm

טענת טענה יפה, אך עדיין זה חידוש גדול, כי בן פרזים שקרא בברכה ביומי דמוקפין בירך לבטלה.
וכל עוד שלא הוברר על עיר מסופקת הולכים בה כרוב המקומות בעולם בי"ד וא"ז לבטלה.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ד' מרץ 10, 2021 1:26 pm

קו ירוק כתב:טענת טענה יפה, אך עדיין זה חידוש גדול, כי בן פרזים שקרא בברכה ביומי דמוקפין בירך לבטלה.
וכל עוד שלא הוברר על עיר מסופקת הולכים בה כרוב המקומות בעולם בי"ד וא"ז לבטלה.

אולי כבדו יראה את דברי מרן הב"י בשם שבה"ל בשם הירושלמי לגבי 'נאנס' - ובידינו ה' ראשונים שכך סברו, ועל צבאם דברי הגר"א בסעיפים אלו?
לא כעת הפנאי להאריך. אבל זו המסקנא בסוגיא זו: מי שבאונס - ופשוט שג"כ מחמת אי ידיעה. קרא בט"ו יצא, ולראשונים ולדעת חלק גדול מהאחרונים והשו"ע והגר"א יקרא בברכה, והמ"ב כתב כדעת המג"א והפמ"ג ודעימי' שיקרא בלי ברכה משום שאכתי הוא ספק ברכות. אבל מי שרוצה בהכ"ג לקרוא בברכה פשוט שלא הפסיד. ואמנם כתב השבה"ל ג"כ 'מי שמסתפק'.
וכל זה לגבי שוגג או במסופק, אבל לגבי מזיד מי שקורא שלא ביומו - עוקר תקנת חז"ל ולפי הבנת מרן החזו"א בירושלמי חובה עליו לקרוא שוב בט"ו בברכה. וא"כ ביומו בירך לבטלה.
ומה שכתבת 'כל עוד שלא הוברר על עיר מסופקת' הוא דבר כללי מאוד, וחוזר אני על דבריי: מה שביארו רבותינו הראשונים הוא על סתם מקום שלא יודעים עליו מאומה, שעל כך אמרו רוב. אבל על מקום שההסתברות הפשוטה שמוקפת יהיא אין צורך 'להוציאה מחזקתה' של י"ד, לא אמרו דבר זה מעולם.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מנין » ו' מרץ 26, 2021 2:14 pm

מצורף גליון מלא וגדוש בד"ת נפלאים
בעניני פסח בהלכה ואגדה ועוד
קבצים מצורפים
גליון רוממות 47 פסח תשפ''א.pdf
(678.09 KiB) הורד 255 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מרץ 08, 2022 3:47 am

כעת התפרסם תשובה מר' בונים שרייבר בענין ההיתר לברך ברמות בט"ו,
וכוללת בין היתר גם פסיקות מחודשות נגד המקובל.
ר' בונים שרייבר פורים ברמות.pdf
(5.46 MiB) הורד 184 פעמים


ועיקר הכרעתו לברך בט"ו משום שלדעתו הספק הוא אם רמות היא ודאי ט"ו או ספק י"ד ספק ט"ו, ואין ספק מוציא מידי ודאי,
ר' בונים שרייבר רמות.png
ר' בונים שרייבר רמות.png (33.59 KiB) נצפה 5653 פעמים

ודבריו אינם מובנים, שהרי אם עירוב לא מצרף לענין זה (במידה והוא אכן קיים), וגם לא נקבל את סברת הגרשז"א המחודשת, הרי דין רמות לקרוא בי"ד בלבד, והיאך החליט שאין צד להלכה לפטור מט"ו, והרי זה גופא הספק.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מענה איש » ג' מרץ 08, 2022 8:38 am

הרב דרזי.jpg
הרב דרזי.jpg (46.27 KiB) נצפה 5641 פעמים

מצ''ב הקישור לחוברת
http://beinenu.com/sites/default/files/ ... _23_82.pdf

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 08, 2022 1:17 pm

מענה איש כתב:
הרב דרזי.jpg

מצ''ב הקישור לחוברת
http://beinenu.com/sites/default/files/ ... _23_82.pdf

כיון שיש שתי מנהגים ע״פ הוראות רבנים מה שייך לא תתגדדו

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מרץ 08, 2022 2:25 pm

מענה איש כתב:
הרב דרזי.jpg

מצ''ב הקישור לחוברת
http://beinenu.com/sites/default/files/ ... _23_82.pdf


צריך להיות פתי להאמין שכך אמר הגריש"א.

יש שמועה שבחנוכה הקרוב הוא עומד לפרסם, כי מי שמדליק נרות חנוכה בחלון ולא בפתח הבנין כהוראת הגריש"א, מלבד שברכתו לבטלה, הוא עובר בלא תתגודדו מדאורייתא.
(ובשולי הגליון יופיע: "הדברים נכונים, וכבר הורה זקן מו"ח ז"ל").

אדיר במרום
הודעות: 275
הצטרף: ד' מאי 12, 2021 1:26 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי אדיר במרום » ג' מרץ 08, 2022 2:38 pm

יוצא פוניבז' כתב:צריך להיות פתי להאמין שכך אמר הגריש"א.

יש שמועה שבחנוכה הקרוב הוא עומד לפרסם, כי מי שמדליק נרות חנוכה בחלון ולא בפתח הבנין כהוראת הגריש"א, מלבד שברכתו לבטלה, הוא עובר בלא תתגודדו מדאורייתא.
(ובשולי הגליון יופיע: "הדברים נכונים, וכבר הורה זקן מו"ח ז"ל").

הרב דרזי מאריך שם בגדרי לא תתגודדו, וידוע כמה הוא מדייק בשמועות רבו הגריש"א זצ"ל, והגרח"ק סומך עליו את ידיו וכתב לו הסכמה נדירה בכתב יד קדשו (מצו"ב), וכתב בתוך הדברים: 'גם שמעתי ממו"ח זצ"ל שכל מה שכל מה שהרב דרזי כותב בשמו נכונים ואמתיים ואפשר לסמוך על זה למעשה', עכ"ד. אז מי לטענתך משקר? הרב דרזי או הגרח"ק?

הסכמת הגרח''ק בכתב יד קדשו.pdf
(251.46 KiB) הורד 108 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' מרץ 10, 2022 12:23 pm

הרב דרזי מספר סיפורים על הוראות החזו"א לארבע שכונות ירושלים, וסיפוריו מעוטרים בהסכמת הגר"ח מכל ארבעה רוחות,
ועם כל זאת, כבר לעצם נכונות הסיפורים (עוד מבלי להכנס לפרשנות שהוא נותן בהם נגד דעת כל תלמידי החזו"א), מתברר שאחד מן הסיפורים לא היה ולא נברא, כפשוטו ממש!

רצו"ב מקיצור הלכות פורים המצויות לרב אי"ש שפירא
קיצור הלכות פורים המצויות 1.png
קיצור הלכות פורים המצויות 1.png (141.91 KiB) נצפה 5565 פעמים
קיצור הלכות פורים המצויות 2.png
קיצור הלכות פורים המצויות 2.png (179.25 KiB) נצפה 5565 פעמים
קיצור הלכות פורים המצויות 3.png
קיצור הלכות פורים המצויות 3.png (181.05 KiB) נצפה 5565 פעמים
קיצור הלכות פורים המצויות 4.png
קיצור הלכות פורים המצויות 4.png (152.66 KiB) נצפה 5565 פעמים
קיצור הלכות פורים המצויות 5.png
קיצור הלכות פורים המצויות 5.png (132.02 KiB) נצפה 5565 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 28, 2022 1:59 am

אדיר במרום כתב:
יוצא פוניבז' כתב:צריך להיות פתי להאמין שכך אמר הגריש"א.

יש שמועה שבחנוכה הקרוב הוא עומד לפרסם, כי מי שמדליק נרות חנוכה בחלון ולא בפתח הבנין כהוראת הגריש"א, מלבד שברכתו לבטלה, הוא עובר בלא תתגודדו מדאורייתא.
(ובשולי הגליון יופיע: "הדברים נכונים, וכבר הורה זקן מו"ח ז"ל").

הרב דרזי מאריך שם בגדרי לא תתגודדו, וידוע כמה הוא מדייק בשמועות רבו הגריש"א זצ"ל, והגרח"ק סומך עליו את ידיו וכתב לו הסכמה נדירה בכתב יד קדשו (מצו"ב), וכתב בתוך הדברים: 'גם שמעתי ממו"ח זצ"ל שכל מה שכל מה שהרב דרזי כותב בשמו נכונים ואמתיים ואפשר לסמוך על זה למעשה', עכ"ד. אז מי לטענתך משקר? הרב דרזי או הגרח"ק?



תשובת הגרח"ק שהתפרסמה (ע"י הרב מתתיהו גבאי, מח"ס מועדי הגר"ח) באדר תש"פ בכמה קבצים תורניים
תשובת הגרחק בענין לא תתגודדו.png
תשובת הגרחק בענין לא תתגודדו.png (24.18 KiB) נצפה 5400 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 28, 2022 12:00 pm

שערי זבולון פורים עמ' קט 1.png
שערי זבולון פורים עמ' קט 1.png (30.97 KiB) נצפה 5377 פעמים
שערי זבולון פורים עמ' קט 2.png
שערי זבולון פורים עמ' קט 2.png (21.34 KiB) נצפה 5377 פעמים

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ב' מרץ 28, 2022 10:22 pm

אחרון התלמידים כתב:
מגופת חבית כתב:
אחרון התלמידים כתב:ב. כאשר מדברים על י"ד וט"ו לא באים להתיר אשת איש, אלא כמו שאמרו הראשונים לגבי רוב - שענינה הוא ההסתברות ולא צריכים לאפוקי מי"ד ולהוציאה מחזקתה... אם יש מקום שמצד כל הסתברות הוא ט"ו גם אם אינה ודאית ממש דין כרכים לה, ובכה"ג מברכים בט"ו ועושים אותה עיקרית ומחמת חומרא עושים גם בי"ד. אין שום טעם לעשות יומיים ולברך בי"ד כבר כתבנו שהדבר אסור וקרוב לברכה לבטלה..


נא להסביר דבריך,
אף שמצינו לענין רוב ''שענינה הוא ההסתברות'' אך איפוא מצינו לומר שהיות שזו היא הסתברות כמו רב ממילא הוא ג''כ מותר, וכמעט ראיה להיפוך הוא דין ''קבוע'' שההסתברות שלו הוא כמו רוב, ודינו כמחצה על מחצה לחומרא ולקולא

ב"ה
ידידי המלומד!
על נקודה זו חבריי ואנכי הקטן עמדנו כאן: אין עדיפות של י"ד על ט"ו בעצם! הם שוים בדינם לגמרי. וזו טעות שרבים שגו בה בדורנו. (ככל הנראה מרן החוז"א ניסה להוציא טעות זו, ולצערינו לא הצליח באופן מלא).
כאשר רבותינו הראשונים שאלו על סתם מקום שמא הוא ט"ו. לא אמרו שכולם י"ד בעצם, וכדי להוציא מחזקתו צריך ודאי, אלא ענו שמדין רוב - ככל רוב שבתורה - שכיון שרוב המקומות הם י"ד על כן מקום זה שאיננו יודעים עליו דבר ולא חצי דבר - הוא מהרוב.
אבל אם המקום הוא קרוב לודאי ט"ו, למה לעשות י"ד? ורבים שגו משום שאמרו 'זמן קריאה לכל', וקשה להאריך בזה מה אמרו ועל מה נאמר, וכבר כתבנו קצת בענין במקום זה. וזו הסיבה שבעבר הן בזמן מרן הב"י ועוד הרבה לפניו - והן בתקופת תלמידי הגר"א בכל המקומות בא"י ואפילו מחוצה לה עשו יומיים. משום שהיו ספיקות מציאותיים ממש. אבל במקום שהוא קרוב לודאי יעשה ט"ו (וגם אם בן י"ד הוא להלכה הפסוקה יוצא בדיעבד).

א״כ למה בטבריה שזה ספק שקול קורים בברכה בי״ד, הרי גם לעניין ברכה כתב הרמב״ם שזה מטעם רוב

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' מרץ 31, 2022 12:05 am

הרב דרזי תשפב.png
הרב דרזי תשפב.png (16.41 KiB) נצפה 5326 פעמים
הרב דרזי תשעד.png
הרב דרזי תשעד.png (110.67 KiB) נצפה 5326 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מרץ 31, 2022 2:29 am

הרי הטוענים שרמות היא ודאי פרזית, וחיבור עירוב שנקרא חצר אחת לא מועיל לקרא לזה עיר אחת (כמו שאחז הסטייפלער לדינא), א"כ כדי שלא יהיה לא תתגודדו, אפשר לקרוע את העירוב והכל על מקומו יבוא בשלום, אלא שיש מי שכואב לו הבטן שהוא לא יגור "בירושלים".. נו אז הוא המתגודד! כי מי שאוחז שבט"ו לא יצא ידי חובתו אין לו אפשרות לקרא בט"ו.
וא"א שנאמר שסברת הגריש"א מכריעה ע"פ סברת הקהילות יעקב.

ודברי הרב דרזי אינם דברי הגריש"א אלא סברת עצמו. ואינו נאמן לומר בשם הגריש"א.

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ה' מרץ 31, 2022 8:57 pm

קו ירוק כתב:הרי הטוענים שרמות היא ודאי פרזית, וחיבור עירוב שנקרא חצר אחת לא מועיל לקרא לזה עיר אחת (כמו שאחז הסטייפלער לדינא), א"כ כדי שלא יהיה לא תתגודדו, אפשר לקרוע את העירוב והכל על מקומו יבוא בשלום, אלא שיש מי שכואב לו הבטן שהוא לא יגור "בירושלים".. נו אז הוא המתגודד! כי מי שאוחז שבט"ו לא יצא ידי חובתו אין לו אפשרות לקרא בט"ו.
וא"א שנאמר שסברת הגריש"א מכריעה ע"פ סברת הקהילות יעקב.

ודברי הרב דרזי אינם דברי הגריש"א אלא סברת עצמו. ואינו נאמן לומר בשם הגריש"א.

קשה להאמין על ת״ח כמותו שממציא דברים, ולמה שייעשה את זה

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' אפריל 01, 2022 12:38 am

ידוע שהגריש"א אמר על אחד מרבני השכונה הגאון שליט"א, שודאי שזכותו יכול לומר אחרת ממנו!
ולשאלתך, הוא 'חסיד'.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ו' אפריל 29, 2022 1:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 28, 2022 11:20 pm

אחרון התלמידים כתב:
קו ירוק כתב:טענת טענה יפה, אך עדיין זה חידוש גדול, כי בן פרזים שקרא בברכה ביומי דמוקפין בירך לבטלה.
וכל עוד שלא הוברר על עיר מסופקת הולכים בה כרוב המקומות בעולם בי"ד וא"ז לבטלה.

אולי כבדו יראה את דברי מרן הב"י בשם שבה"ל בשם הירושלמי לגבי 'נאנס' - ובידינו ה' ראשונים שכך סברו, ועל צבאם דברי הגר"א בסעיפים אלו?
לא כעת הפנאי להאריך. אבל זו המסקנא בסוגיא זו: מי שבאונס - ופשוט שג"כ מחמת אי ידיעה. קרא בט"ו יצא, ולראשונים ולדעת חלק גדול מהאחרונים והשו"ע והגר"א יקרא בברכה, והמ"ב כתב כדעת המג"א והפמ"ג ודעימי' שיקרא בלי ברכה משום שאכתי הוא ספק ברכות. אבל מי שרוצה בהכ"ג לקרוא בברכה פשוט שלא הפסיד. ואמנם כתב השבה"ל ג"כ 'מי שמסתפק'.
וכל זה לגבי שוגג או במסופק, אבל לגבי מזיד מי שקורא שלא ביומו - עוקר תקנת חז"ל ולפי הבנת מרן החזו"א בירושלמי חובה עליו לקרוא שוב בט"ו בברכה. וא"כ ביומו בירך לבטלה.
ומה שכתבת 'כל עוד שלא הוברר על עיר מסופקת' הוא דבר כללי מאוד, וחוזר אני על דבריי: מה שביארו רבותינו הראשונים הוא על סתם מקום שלא יודעים עליו מאומה, שעל כך אמרו רוב. אבל על מקום שההסתברות הפשוטה שמוקפת יהיא אין צורך 'להוציאה מחזקתה' של י"ד, לא אמרו דבר זה מעולם.

לגבי טו המשנה ברורה פוסק לחוש לשיטת הסוברים לקרוא בלא ברכה, וביד נקטינן להלכה כמו שפסק המחבר שהספיקות מברכים ביד וכן נוהגים גם בספק בדין כמו בטבריה, בע״כ שזה בגלל שנקטינן שהכל יוצאים ביד.
והטעם לחלק בין יד לטו כי ממה שכתוב הכל יוצאים ביד משמע טו לא, ולכן משמע שדווקא יד ולא טו, אבל ממה שכתב כל החודש כשרה לקריאת המגילה לא מפקי יד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שכונת 'רמות' י"ד או ט"ו

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' פברואר 28, 2023 12:21 pm

ערב פורים תשפ"ג

האם ידוע על שינוי בחיבור השכונה לירושלים רבתי?

שמעתי כל מיני דיבורים על רחוב חדש ברמת שלמה, על המסוף החדש הנבנה בצומת רמות ועוד.

מי שיש בידו דברים ברורים בל ימנע טוב.

יש"כ.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים