ביליצר כתב:כמדומני שהפירוש הוא כך ,
נשים לא היו נוהגות להסב ואעפ שבימינו חשובות הן לא אמרו להן שחייבות להסב משום הראביה ,
אצל הגברים לא אמרו להפסיק להסב בימינו אלא ממשיכים כפי שהיו רגילים למרות הראביה,
משולש כתב:מנהג בנות אשכנז להסב ולא לסמוך על ראבי"ה.
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:מנהג בנות אשכנז להסב ולא לסמוך על ראבי"ה.
זה מאז ומעולם או שהתחדש
עקביה כתב:נדמה לי שב'דרך שיחה' כתוב בשם הגרח"ק שנשים שלנו חשובות, היינו מאז תקנות רגמ"ה שלא לשאת שתי נשים ושלא לגרש אשה בעל כרחה.
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:מנהג בנות אשכנז להסב ולא לסמוך על ראבי"ה.
זה מאז ומעולם או שהתחדש
עד כמה שידוע לי מעולם לא הקלו הנשים באשכנז לסמוך על ראבי"ה. (כמובן במנהג אשכנז המקורי, יתכן שהיו מקומות שבהם נתקלקל המנהג כבפולין).
בברכה המשולשת כתב:
ייש"כ. האם ידוע לכתר"ה מה המקור הראשון שמזכיר זאת
מצליח כתב:ראיתי פעם בס' עולת יצחק אריכות בנידון זה, אולי מי שיש בידו להעלותו ייטיב עם הציבור
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:
ייש"כ. האם ידוע לכתר"ה מה המקור הראשון שמזכיר זאת
זכור לי שרוב הראשונים (באשכנז) אומרים שנשים שלנו חשובות ומסיבות. ונ"ל שהמקור הראשון שמעיד שסומכות על ראבי"ה הוא הרמ"א. (פולין) וכ"ז כתבתי מזכרון. אולי אבדוק עוד בהמשך.
ואביא כמה דוגמאות:
מהרא"ט (אושטרייך) "האידנא כל נשי דידן חשובות הן וצריכות הסבה".
וכן מהרי"ל סע' יט, וכן במרדכי,
וכתב הב"י: "וכתב ר"י בשם התוספות שכל הנשים שלנו חשובות הן וצריכות הסיבה וכ"כ ג"כ המרדכי בפרק ערבי פסחים (לז ע"ד) משם התוס'".
וכ"כ הב"ח בסתמא "ובשם התוס' כתבו דשלנו כולן חשובות הן".
והדרכי משה על המקום: "אמנם לא ראיתי בזמן הזה נשים מסיבות, ואפשר שנהגו להקל ע"פ דברי ראבי"ה דכתב דבזמן הזה לא בעיא הסיבה".
ומשמעות דבריו היא שבא ללמד זכות על המנהג המקולקל של נשות פולין בזמנו שמקילות בדין הסבה.
לא הבנתי (או שלא הסברתי טוב)
אני התכוונתי לשאול: האם יש מקור שהנשים הסבו בפועל (ולא רק שצריכות להסב)?
עזריאל ברגר כתב:גם הגברים סומכים על ראבי"ה בדיעבד לגבי ב׳ כוסות אחרונות, כלומר שמעיקר הדין קיי"ל כוותיה!
אשה אינה צריכה הסבה יש מפרשים מפני שאין דרכה בכך בכל ימות השנה ואי אשה חשובה היא הרי דרכה בכך ואינו מספיק בעיני דהא עני שבישראל לא יאכל עד שיסב אף על פי שאין דרכו בכך כל השנה ויש שפירש מפני אימת בעלה ואפילו הכי בחשובה צריכה להסב שכך דרכה וגם זה צריך לי עיון דהא בן אצל אביו צריך הסבה אף על פי שהוא חייב לירא מאביו יותר ממורא אשה לבעלה אלא נראה לי לפרש מפני שהיא צריכה להיותה משמשת את המסובין בשלחן ואם כן הסבה למה לה אבל אי אשה חשובה היא שיש לה עבדים ושפחות המשמשין לבני הבית אז צריכה הסבה וא"ת אפילו אינה חשובה מי גרעה משמש איפשר לומר שאני שמש שישנו בתורת קריאת אגדתא והלילא והרי הוא קורא ויוציאנו ה' אלהינו משם ביד חזקה וכיון שהוא משנן בפיו דבר חירות אף הוא צריך להסב כדרך בני חורין
עושה חדשות כתב:אגב אורחיה, דיון מענין על נשים בהסיבה. ז"ל תלמיד הרשב"א פסחים דק"ח -אשה אינה צריכה הסבה יש מפרשים מפני שאין דרכה בכך בכל ימות השנה ואי אשה חשובה היא הרי דרכה בכך ואינו מספיק בעיני דהא עני שבישראל לא יאכל עד שיסב אף על פי שאין דרכו בכך כל השנה ויש שפירש מפני אימת בעלה ואפילו הכי בחשובה צריכה להסב שכך דרכה וגם זה צריך לי עיון דהא בן אצל אביו צריך הסבה אף על פי שהוא חייב לירא מאביו יותר ממורא אשה לבעלה אלא נראה לי לפרש מפני שהיא צריכה להיותה משמשת את המסובין בשלחן ואם כן הסבה למה לה אבל אי אשה חשובה היא שיש לה עבדים ושפחות המשמשין לבני הבית אז צריכה הסבה וא"ת אפילו אינה חשובה מי גרעה משמש איפשר לומר שאני שמש שישנו בתורת קריאת אגדתא והלילא והרי הוא קורא ויוציאנו ה' אלהינו משם ביד חזקה וכיון שהוא משנן בפיו דבר חירות אף הוא צריך להסב כדרך בני חורין
אולי גם הרמ"א ז"ל לא נתכוון אלא אסתם נשים לא חשו לדעת המרדכי דכל הנשים שלנו מקרי חשובות, וכן נראה מדהביא תחילה דעת המרדכי ואח"כ כתב בזה"ז לא נהגו, אבל לעולם באשה המפורסמת ונודעת בחשיבות כגון אמי מורתי ז"ל גם הרמ"א מודה שאין להן לסמוך על דעת הראבי"ה כנלע"ד
משולש כתב:אין בידי כעת מקורות, אולי בהמשך. (וגם אין מקור שנשים שתו ארבע כוסות בפועל, אבל מסתמא אומרים שעשו כדעת הפוסקים, וכן לענייננו).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים