מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1707
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 28, 2016 12:21 am

אשטח שאלתי קמיה הלומדים:
במדרש שכל טוב (פרשת בא, פרק יב) כתב: "ומצה נמי בלילי פסחים כי אכיל לה צריך הסיבה, משום פרסומי ניסא". ואפ"ל לפרש דבריו בכך שעצם ההסיבה, המראה על דרך חירות, היא פרסום הנס, המראה על יציאתנו משיעבוד לחרות. או שהכוונה היא להראות ולפרסם את הנס שהקב"ה הושיבנו רבוצין כבני מלכים, כד' חז"ל בשמו"ר פ"כ יח ובבמדב"ר פרשה א.

ויש מקום להעיר בזה, דהנה בזמן חז"ל ישבו כל בני החורין בהסיבה, (וכד' רש"י פסחים צט, ב) "כדרך בני חורין במטה ועל השולחן", ובברכות מו, ב כתב רש"י: "רגילין היו לאכול בהסיבה על צדו השמאלית ורגליו לארץ איש איש על מטה אחת". ובשבת מג, א כתב רש"י: "שכל הסבתן כך היתה, יושב קצת ונשען על שמאלו"). ואם כך היה רגיל אצלם, א"כ מאי פרסומי ניסא איכא בזה?

בשלמא אם עניינו להראות דרך חירות, אפ"ל דאע"פ שבזמנם לא הראו בכך דרך חירות מיוחדת יותר מכל ימות השנה, משום שתמיד הסבו כך בדרך חירות, אך סו"ס אם לא היו מסובין, היה בכך היפך דרך חירות, וכד' הירושלמי פ"ט דפסחים ש'דרך עבדים להיות אוכלין מעומד'. אך מה שייך בזה פרסום הנס?

וצ"ע. ואשמח לשמוע את חוות דעתכם.

[והיום, חוה"מ פסח התשע"ו, שאלתי זאת את מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א (ע"י נכדו חביבו רבי אריה קניבסקי) והשיב מרן שליט"א שאף שבימיהם היו רגילים להסב, אך עדיין יש פרסומי ניסא בכך שמוכרחים להסב. והיינו שעצם ההכרח לעשות כך מצד הדין, יש בכך פרסום הנס. ויש להוסיף שהרי בזמנם היו מדליקים נרות בבית בכל עת, והנרות שימשו לתאורה, ובכל זאת בהדלקת נרות חנוכה יש בכך פרסום הנס, ובשעת הסכנה הרי מדליקים נרות חנוכה על שולחנו, ולא במקום מיוחד המוכיח על פרסום הנס. וע"כ צ"ל כהסברו של מרן שליט"א. וידידי הרה"ג רבי יעקב שלמה מילר שליט"א דחה הוספתי, דשאני נר חנוכה גם בשעת הסכנה ישנו פרסום הנס, משום שאין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד].

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אפריל 28, 2016 1:07 am

התשובה היא בנוסח ההגדה ,שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבים ובין מסובין ,
ומסתבר דגם בזמניהם אף שהיו רגילים אבל לא היה מן ההכרח שתמיד יאכלו בהסיבה
וכשכל עם ישראל יושב בהסיבה ברור דיש כאן פרסומא ניסא,

ש. ספראי
הודעות: 1707
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 28, 2016 1:51 pm

ביליצר כתב:התשובה היא בנוסח ההגדה ,שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבים ובין מסובין ,
ומסתבר דגם בזמניהם אף שהיו רגילים אבל לא היה מן ההכרח שתמיד יאכלו בהסיבה
וכשכל עם ישראל יושב בהסיבה ברור דיש כאן פרסומא ניסא,


כנראה לכך התכוין הגרח"ק הנ"ל

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

קושיית מסובין בזמן הבית

הודעהעל ידי זאינץ » ש' מרץ 13, 2021 10:36 pm

רציתי לברר בדברי כ''ק האדמו''ר מליובאוויטש זי''ע בקושייתו הידועה בהגדתו על דברי הגר''א שכתב,שבזמן הבית לא היה קושיית מסובין כי דרכם היה להסב כל השנה, ובמקומה היה קושיית צלי(''שבכל הלילות אנו אוכלים בשר צלי שלוק ומבושל הלילה הזה כולו צלי'' כמובא במשנה),ואילו בזמן הזה שבעוונותינו אין ביהמ''ק התווספה קושיית מסובין עכ''ד הגר''א,והקשה ע''ז הרבי מדברי הרמב''ם דמנה גם קושיית מסובין בכלל הקושיות שהקשו בזמן הבית, וא''כ לפי הנ''ל מדוע באמת הקשו כן אם דרכם היה להסב כל השנה ולא היה ניכר שינוי בהסיבה דליל פסח?

עץ הזית
הודעות: 481
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קושיית מסובין בזמן הבית

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' מרץ 13, 2021 10:45 pm

הרמב"ם פסק מה צריך לשאול כשיהיה קרבן פסח, והוא לא כתב שההיסטוריה היא ששאלו זאת כשהיה קרבן פסח (שהרי אין מקור בחז"ל ששאלו זאת). ובהכרח צריך לומר כהסבר שהבאת בשם הגר"א שהסיבה שלא שאלו היא מפני שהיה דרכם להסב תמיד, ולכן אחרי שהשתנה המנהג אז יש לשאול כך גם לעתיד לבוא. כי אם הסיבה היתה כמבואר בפירוש הרוקח להגדה ששואלים ארבע שאלות על שלושה עניינים, וכיון שלא שואלים על הפסח אז שואלים על ההסבה - אז לעתיד לבוא שיחזרו לשאול על הפסח יפסיקו לשאול על ההסבה, אלא בהכרח ששיטת הרמב"ם אינה כרוקח, ואין לנו לומר בשיטתו אלא כהגר"א.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: קושיית מסובין בזמן הבית

הודעהעל ידי זאינץ » ש' מרץ 13, 2021 10:48 pm

שמעתי מכבר תירוץ זה בשם האדמו''ר מטולנא והוא אכן נראה תירוץ טוב אך לא נראה כן מלשון הרמב''ם שכתב מה שעשו ולאו דווקא כוונתו לעתיד לבוא[כא׳׳כ היה אומר בלשון עתיד העתיד להעשות] וכן משמע כן בקישור העניינים שכתב הרמב''ם שמה.
נערך לאחרונה על ידי זאינץ ב ש' מרץ 13, 2021 11:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עץ הזית
הודעות: 481
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קושיית מסובין בזמן הבית

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' מרץ 13, 2021 11:21 pm

זאינץ כתב:שמעתי מכבר תירוץ זה בשם האדמו''ר מטולנא והוא אכן נראה תירוץ טוב אך לא נראה כן מלשון הרמב''ם שכתב מה שעשו ולאו דווקא כוונתו לעתיד לבוא וכן משמע כן בקישור העניינים שכתב הרמב''ם שמה.

הרמב"ם כתב הכל בלשון הווה ולא בלשון עבר, דהיינו שזה מה שבעיקרון צריך לעשות גם בזמנינו, אלא שציין שלמעשה בזמן הזה אין שואלין על צלי כי אין, ואיני רואה סיבה להבין מדבריו שבהכרח כך עשו בזמן בית שני.

לבי במערב
הודעות: 9308
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' מרץ 13, 2021 11:38 pm

בפשטות, אי איתא דכוונת הרמב"ם שרק בזה"ז מוסיפין 'מסובין' - הו"ל לפרש כן (שהרי יש בזה נפק"מ להלכה: כשיחזור הדבר לתיקונו ויהיו רגילים בהסיבה).

עץ הזית
הודעות: 481
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' מרץ 13, 2021 11:39 pm

לבי במערב כתב:בפשטות, אי איתא דכוונת הרמב"ם שרק בזה"ז מוסיפין 'מסובין' - הו"ל לפרש כן (שהרי יש בזה נפק"מ להלכה: כשיחזור הדבר לתיקונו ויהיו רגילים בהסיבה).

כנראה הרמב"ם סובר שאין לנו סיבה לחשוב שבעתיד תחזור הרגילות להסב.

לבי במערב
הודעות: 9308
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד פירסמו את הנס ע"י ההסיבה בזמן חז"ל?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 14, 2021 12:01 am

אפי' את"ל לתרץ באיזה אופן לשון הרמב"ם (מש"כ דחוק הוא בעיני), הא איכא מיהא ד' הראבי"ה והראב"ן (ראה הערות המהדיר בפירושו להגש"פ על־אתר).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים