מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ד' מרץ 25, 2015 6:57 pm

כידוע שאנו נוהגים שלא לאכול מצה מר"ח ניסן והובא במ"ב, והנה הדין הוא ש'מצה' שאין יוצאים בו בליל הסדר מותר לאכול גם בערב פסח עד המנחה וכמבואר בשו"ע לגבי מצה עשירה ומצה מבושלת ועיין שם רמ"א.
ולפי"ז לדעתי מותר לאכול מצה שאין לה הכשר לפסח שהרי אסור לאוכלה בפסח וגם אם אינו וודאי חמץ אך מכלל ספק לא יצא ואסור לאוכלו בפסח ולפי"ז דינה כמצה מבושלת שאין איסור לאוכלה לא בערב פסח ולא מר"ח ניסן.
אשמח לשמוע דעת החכמים.
--
דנתי בדבר בדיבוק חברים וכולם הסכימו לכאו' שאין כל איסור לאכול מצה שאין לזה הכשר לפסח וכך עשיתי הלכה למעשה.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' מרץ 25, 2015 7:39 pm

לא היטבת להסביר.
'מצה בלי הכשר' - מצה שנמכרת כמצת חמץ, או מצה לפסח שאין לה הכשר טוב?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' מרץ 25, 2015 7:47 pm

...
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ו' מרץ 30, 2018 5:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ד' מרץ 25, 2015 7:54 pm

נוה הלבנון כתב:לא היטבת להסביר.
'מצה בלי הכשר' - מצה שנמכרת כמצת חמץ, או מצה לפסח שאין לה הכשר טוב?

אכן כך, כוונתי למצה שנמכרת כמצת חמץ.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ד' מרץ 25, 2015 7:55 pm

נהר שלום כתב:
מתיישב כתב:כידוע שאנו נוהגים שלא לאכול מצה מר"ח ניסן והובא במ"ב, והנה הדין הוא ש'מצה' שאין יוצאים בו בליל הסדר מותר לאכול גם בערב פסח עד המנחה וכמבואר בשו"ע לגבי מצה עשירה ומצה מבושלת ועיין שם רמ"א.
ולפי"ז לדעתי מותר לאכול מצה שאין לה הכשר לפסח שהרי אסור לאוכלה בפסח וגם אם אינו וודאי חמץ אך מכלל ספק לא יצא ואסור לאוכלו בפסח ולפי"ז דינה כמצה מבושלת שאין איסור לאוכלה לא בערב פסח ולא מר"ח ניסן.
אשמח לשמוע דעת החכמים.
--
דנתי בדבר בדיבוק חברים וכולם הסכימו לכאו' שאין כל איסור לאכול מצה שאין לזה הכשר לפסח וכך עשיתי הלכה למעשה.

אם כבודו מתכוון למצה שנמכרת כמצת חמץ שיש בה ביצים ותבלינים אז זה כמו מצה עשירה שבילקוט יוסף פסק שמותר לאכול גם בערב פסח.

לגבי מצה עשירה ידוע דעת הגרע"י ז"ל שמתיר אך הרמ"א פוסק לאסור מצה עשירה.
ועיין בשו"ע לגבי מצה עשירה ולגבי מצה מבושלת.
--
אבקש לציין שהרבה מהרבנים מחכמי ספרד חלקו על הגרע"י ז"ל על שהתיר לאכול בפסח מצה עשירה, ויש תשובה ארוכה מבנו הגר"י יוסף ז"ל שחולק על אביו.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ד' מרץ 25, 2015 8:07 pm

מצה עשירה פפושדו: הרב יעקב יוסף: מסתירים מאבא את האמת, מצות פפשודו חמץ ואסורות באכילה
הרב יעקב חי יוסף שליט"א התייחס לפני כשבוע למתן כשרות למצה עשירה של חברת פפושדו וציין כי "אחרי 25 שנים אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו" כך ע"פ ערוץ 7 באינטרנט
ערוץ 7 מפרסם כי:
הרב יעקב חי יוסף שליט"א, בנו של מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, העביר לפני כשבוע שיעור על הלכות פסח בירושלים. באמצע השיעור אמר הרב כי עוגיות פפושדו הן חמץ ואסור לאכול מהן כל השנה.
הרב יעקב חי יוסף שליט"א: "מי שרוצה לאכול מצה עשירה, מעיקר הדין מותר", אמר הרב יוסף, "בפפושדו, פס היצור עשרים ושבע דקות. שאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הגויים הפועלים ובעל בית החרושת. כל היין שהיה שם הוא יין נסך ולא רק לגבי הפסח . הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק במשך כל השנים שזה חמץ. וגם אנחנו אמרנו שזה חמץ ואנחנו מאוד חששנו מהעוגיות האלה".
בעיה נוספת אומר הרב יוסף, שמערבבים בלישה חומר, ובבדיקה של ירא שמים שבדק את הנושא הוברר כי בדיוק כמו שהפיתה נכנסת ויוצאת מהתנור חמץ - אותו תהליך עובר גם על העוגיות האלה.
הרב יוסף סיפר על פגישתו עם אביו, הרב עובדיה יוסף בנושא. "הייתי לפני חודש אצל אבא, ופעם ראשונה שאבא דיבר איתי בנושא הזה והוא היה רגוע. תמיד היו מסיתים אותו נגד חכם מרדכי. הוא אמר לי למה אתה אומר שזה חמץ? אמרתי לו, אני הייתי שם והמשגיח לא היה, זה יין נסך, לא רק חמץ. אבא היה מאוד מופתע. פעם ראשונה אחרי 25 שנים שאבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו. חבל שמסיתים את אבא".
לבסוף אומר הרב כי ניתן לאכול מצה עשירה, "בכל הסופרים יש מצה עשירה של מצות יהודה, ומצות הלפרין. שם זה בפיקוח מסויים. אין על זה הכשר בד"ץ, כי הם לא נותנים הכשר על קמח שאינו שמורה משעת קצירה. אבל בגלל שזה אותם כלים, לכן יש שם הפיקוח שלהם".
http://shofar.tv/articles/8419

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ד' מרץ 25, 2015 8:14 pm

מצה עשירה הוא כינוי למאכל המיוצר מקמח של אחד מחמשת מיני דגן באופן דומה למצה, אולם במקום ללוש את הקמח במים הוא נלוש ב"מי פירות" (כינוי המתייחס למיצי פירות, כולל שמן, חלב, דבש, ביצים ויין). לפי רוב הדעות, מצה עשירה אינה כשרה למצוות אכילת מצה בליל הסדר, אך יש מנהגים חלוקים לגבי אכילת מצה עשירה בכלל ימי חג הפסח. בקרב האשכנזים וגם בקרב יוצאי גאורגיה לא אוכלים מצה עשירה בפסח‏[1], אלא במידת הצורך לזקן או חולה‏[2]. לעומת זאת, הספרדים נוהגים להתיר אכילת מצה עשירה בפסח.
תוכן עניינים

1 בליל הסדר
2 במשך שבעת ימי החג
3 בערב פסח
4 סוגי מצה עשירה
5 קישורים חיצוניים
6 הערות שוליים
בליל הסדר
לפי רוב הדעות מצה עשירה אינה כשרה למצת מצווה בליל הסדר והובאו לכך שתי סיבות:
בתורה כתוב: "שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עני" ומצה שיש בה מי פירות היא מצה של עשירים ולא של עניים‏[3]‏[4].
מי פירות אינם מחמיצים ועל כן עיסה שנעשית במי פירות אינה יכולה להחשב מצה. בעקבות טעם זה, יש המבדילים‏[5] בין מצה עשירה שנילושה רק במי פירות ללא מים שאסורה בליל הסדר, לבין מצה עשירה שנילושה במים ובמי פירות שמותרת בליל הסדר. יש המדייקים ברמב"ם שהוא סובר שאפילו לא הוכנס במצה שנילושה במי פירות מים כלל, הרמב"ם סובר שניתן לצאת בה ידי חובה בליל הסדר.
הרמב"ם מבדיל בין סוגים שונים של מצה עשירה וקובע‏[6]:
"מצה שלשה במי פירות, יוצא בה ידי חובתו בפסח. אבל אין לשין אותה ביין, או שמן, או דבש, או חלב משום "לחם עוני", כמו שביארנו. ואם לש ואכל, לא יצא ידי חובתו."
הרמב"ן חולק על הרמב"ם וטוען שעיסה שנילושה במי פירות, בין אם היה בהם מים ובין אם לאו, אינה כשרה למצת מצווה בליל הסדר‏[7].
במשך שבעת ימי החג
בתלמוד נאמר‏[8]:
"אמר רבה בר בר חנה אמר ריש לקיש: עיסה שנילושה ביין ושמן ודבש - אין חייבין על חימוצה כרת".
בהמשך מובאת המחלוקת‏[9]:
"אין לשין עיסה בפסח ביין ושמן ודבש ואם לש רבן גמליאל אומר תשרף מיד וחכמים אומרים יאכל"
ממנה משתמע שגם לפי חכמים אין ללוש עיסה לכתחילה במי פירות.
בהסבר הסוגיות שתי שיטות עיקריות בראשונים:
שיטת רש"י: עיסה שנילושה במי פירות יכולה להחמיץ, אולם היא לא הופכת לחמץ גמור האסור בכרת אלא ל"חמץ נוקשה" האסור רק בלאו ולא בכרת.
שיטת רבנו תם: עיסה שנילושה במי פירות בלבד לא תחמיץ לעולם, אולם אם יש בעיסה גם מים היא עשויה להחמיץ ל"חמץ נוקשה".
הרמב"ם והשולחן ערוך פוסקים כשיטת רבנו תם שעיסה שנילושה במי פירות כלל אינה מחמיצה ובהתאם מתירים אכילת מצה עשירה בשאר ימי הפסח, בתנאי שלא הוכנסה לעיסה מים. הרמ"א כותב שאין אוכלים מצה עשירה בפסח וטעמים שונים נתנו לכך. סיבה אחת שניתנה היא בגלל החשש שבמי הפירות נכנסה כמות קטנה של מים ובמקרה כזה העיסה של המצה העשירה יכולה להחמיץ במהירות רבה. סיבה שנייה היא החשש לדעת רש"י שמי פירות מחמיצים ושהעיסה החמיצה. האבני נזר כותב שסיבות אלו חלשות מאוד, שכן ניתן לשמור שלא ייכנס לעיסה מים וניתן לאפות את המצה במהירות באופן שלא תחמיץ. האבני נזר מציין טעם שלישי, שהתורה אומרת "שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני" ועל כן מי שרוצה לאכול לחם בכל שבעת ימי הפסח צריך לאכול לחם עוני ולא מצה עשירה‏[10].
בערב פסח
בגלל האיסור לאכול מצה בערב הפסח, ישנם האוכלים בערב פסח מצה עשירה, אשר אינו כלול באיסור בגלל שאינו כשר למצות אכילת מצה בליל הסדר. במיוחד משמש המצה העשירה בשנים בהם הפסח יוצא ביום ראשון. בשנים אלו יש צורך על פי ההלכה לבער את החמץ מהבית עד מוקדם בשבת בבוקר וישנם המעדיפים לנקות את הבית מחמץ עוד לפני השבת. מכיוון שבשבת זו אסור לאכול מצה, המצה העשירה מהווה פתרון לצורך קיום סעודות שבת ללא חמץ. רבי יוסף קארו הפוסק שמצה עשירה מותרת בפסח, ממליץ על אכילת מצה עשירה לסעודה שלישית. הרמ"א לעומת זאת כותב שאין לאכול מצה עשירה לסעודה שלישית, כמו שאין לאכול מצה עשירה בחג עצמו‏[11]. הרב יחזקאל לנדא מביע תמיהה על דברים אלו של הרמ"א וטוען שאין סיבה לאסור מצה עשירה בערב פסח, אלא רק בחג עצמו, אולם מכיוון שהרמ"א אסר הוא כותב שאין לאכול מצה עשירה בערב פסח אלא "לצורך קצת אפילו אינו לצורך חולה וזקן"‏[12]. השערי תשובה מביא את דבריו בפירושו על השולחן ערוך‏[13]. לגבי שעת האכילה של מצה עשירה בערב פסח, הרב יחזקאל לנדא כותב שאפילו הרמ"א יסכים שמותר לאכול מצה עשירה עד חצות היום. לעומת זאת, ישנם הכותבים שמותר לאכול מצה עשירה רק עד סוף הזמן שמותר לאכול חמץ‏[14].
סוגי מצה עשירה
מצה עשירה נמכרת בישראל בשתי צורות עיקריות:
ריבועים דמויי מצה
עוגיות הנקראות לעתים עוגיות יין. לגבי עוגיות יין אלו חלוקות הדעות האם מותר לאוכלן בפסח, בגלל שבנוסף לקמח וליין מוסיפים להם חומרים נוספים‏[15]. הרב עובדיה יוסף נותן לעוגיות אלו הכשר לפסח, בנימוק שהחומרים המוספים הם בכמות קטנה מאוד אשר אינה משפיעה על מהות העוגיות כמצה עשירה אשר אינה מחמיצה. לעומתו, הרב מרדכי אליהו והרב יעקב יוסף פסקו שאין לאכול את העוגיות הללו בפסח ושיש לבערם מהבית כדין חמץ גמור‏[16].
קישורים חיצוניים
הרב שמואל היבנר, ‏מצה עשירה בערב פסח שחל להיות בשבת, בתוך הדרום, ניסן תשל"ד, עמ' 21-23, באתר HebrewBooks.
שמואל שפירא, למה מצה עשירה אסורה בפסח רק לאשכנזים?, באתר ynet‏, 14 במרץ 2010
הרב יהודה יונגסטר, מצה עשירה למצוות ליל הסדר, ישיבת ההסדר אורות שאול בפתח תקווה, ב' ניסן תשס"ח
הערות שוליים
^ שו"ע אורח חיים, סימן תס"ב, סעיף ד', רמ"א, באתר HebrewBooks
^ עמית קולא, מצה עשירה - חמץ?, אתר מורשת, י"ג בניסן התשס"ה
^ בגמרא נאמר: :"רבי עקיבא אומר: ... מה תלמוד לומר 'לחם עני'? פרט לעיסה שנילושה ביין ושמן ודבש
^ הלכות רב אלפס, חלק שלישי, פסחים, דף יא עמ' א', מהדורת אמשטרדם, באתר HebrewBooks
^ למשל, המגיד משנה, הלכות חמץ ומצה פרק ו', הלכה ו'
^ משנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות חמץ ומצה, פרק ו', הלכה ו'
^ מלחמות ה' על הלכות רב אלפס, חלק שלישי, פסחים, דף יא עמ' א', מהדורת אמשטרדם, באתר HebrewBooks
^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ל"ה, עמוד א'
^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ל"ו, עמוד א'
^ הרב אברהם בורנשטיין, ‏אבני נזר, אורח חיים, סימן שע"ז, באתר HebrewBooks
^ שו"ע אורח חיים, סימן תמ"ד, סעיף א', באתר HebrewBooks
^ יחזקאל לנדא, ‏שו"ת נודע ביהודה מהדורה קמא, סימן כ"א, עמ' 22, הוצאת הלכה ברורה, ניו יורק, באתר HebrewBooks
^ שערי תשובה, שו"ע אורח חיים, סימן תמ"ד, באתר HebrewBooks
^ הרב עזריאל זילבר, הלכות פסח לחייל, ישיבת ההסדר שדמות נריה
^ הרב עידוא אלבה, עוגיות מצה עשירה בימינו – מתוך הספר מצה עשירה, אתר המכון לרבני יישובים קריית ארבע חברון
^ שמעון כהן, הרב יוסף אליהו: מצה עשירה - חמץ גמור, ערוץ 7, 18 באפריל 2011
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7% ... 7%A8%D7%94
--
מפני רוב עבודה העתקתי מויקיפדיה ואידך זיל גמיר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 25, 2015 8:45 pm

לא הבנתי למה שיהיה מותר לאכלה בע"פ. האשכנזים מחמירים לא לאכול מצה עשירה ג"כ, וע"פ הזהר מביא הגר"א, לפי הזכור לי, לאסור גם מבושלת.
מכל מקום מצה שאינה חמץ אלא רק אתה חושש שמא היא חמץ וודאי יש לה טעם מצה ותהיה אסורה לאכול בערב פסח.
הר"ח ניסן הוא מנהג בעלמא וממילא תלוי המנהג.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' מרץ 25, 2015 8:47 pm

אמנם את האשכול אתה פתחת אבל חבל שאתה מסיט את הנושא.
למעשה לאחר ההבהרה שלך, כדבריך כותב הרב קארפ בספרו הלכות חג בחג, שמצת חמץ מותרת באכילה אף לנוהגים שלא לאכול מצות מר"ח ניסן.

השאלה שלי אחרת:
הטוענים שמצות מכונה הם חמץ וכן להיפך. האם הם יתירו אכילת מצות אלו אחרי ר"ח ניסן?

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' מרץ 25, 2015 8:49 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי למה שיהיה מותר לאכלה בע"פ. האשכנזים מחמירים לא לאכול מצה עשירה ג"כ, וע"פ הזהר מביא הגר"א, לפי הזכור לי, לאסור גם מבושלת.
מכל מקום מצה שאינה חמץ אלא רק אתה חושש שמא היא חמץ וודאי יש לה טעם מצה ותהיה אסורה לאכול בערב פסח.
הר"ח ניסן הוא מנהג בעלמא וממילא תלוי המנהג.

האיסור הוא לא מחמת טעם המצה, אלא הוי 'כבועל ארוסתו בבית חמיו'.
מצה המוחזקת לחמץ אינה 'ארוסתו'.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' מרץ 25, 2015 9:02 pm

נוה הלבנון כתב:
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי למה שיהיה מותר לאכלה בע"פ. האשכנזים מחמירים לא לאכול מצה עשירה ג"כ, וע"פ הזהר מביא הגר"א, לפי הזכור לי, לאסור גם מבושלת.
מכל מקום מצה שאינה חמץ אלא רק אתה חושש שמא היא חמץ וודאי יש לה טעם מצה ותהיה אסורה לאכול בערב פסח.
הר"ח ניסן הוא מנהג בעלמא וממילא תלוי המנהג.

האיסור הוא לא מחמת טעם המצה, אלא הוי 'כבועל ארוסתו בבית חמיו'.
מצה המוחזקת לחמץ אינה 'ארוסתו'.

כעת ראיתי בהלכות חג בחג שיש דעות שאיסור האכילה הוא בשביל שיהיה תאב באכילתה בערב, ולפי"ז מצות חמץ שלנו יהיו אסורים.
והוא שם מסיק דבמנהג של איסור מר"ח, להתיר במצות חמץ. ובערב פסח ממש, לאסור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 25, 2015 9:23 pm

כתוב במ"ב וכתבו האחרונים דמצה נפוחה או כפולה אף שמחמירים בה להחשיבה כחמץ מכל מקום אסור לאכלה בע"פ שמצה היא מעיקר הדין. והיינו הך לנידון דידן.

ומה שכתבתי על מצה מבושלת הוא דברי הגר"א בסימן תמד.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' מרץ 25, 2015 9:48 pm

מתיישב כתב:
נהר שלום כתב:
מתיישב כתב:לגבי מצה עשירה ידוע דעת הגרע"י ז"ל שמתיר אך הרמ"א פוסק לאסור מצה עשירה.
ועיין בשו"ע לגבי מצה עשירה ולגבי מצה מבושלת.
--
אבקש לציין שהרבה מהרבנים מחכמי ספרד חלקו על הגרע"י ז"ל על שהתיר לאכול בפסח מצה עשירה, ויש תשובה ארוכה מבנו הגר"י יוסף ז"ל שחולק על אביו.

יש לציין כי בשו"ת יחוה דעת (חלק א סימן י) ז"ל: וכעת נבוא לענין השאלה, שהואיל והרמ"א כתב שבמדינות אשכנז נהגו להחמיר, ואחינו האשכנזים יוצאים ביד רמ"א, ואינם רשאים להקל כדעת מרן השלחן ערוך, הואיל וקבלו עליהם, לכן צריך להודיע לקונה (האשכנזי) שעוגות אלה אינם עוגות העשויות מקמח של מצה אפויה, שגם הם נוהגים בה היתר, אלא הם עוגות שנעשו מקמח (הכשר לפסח) שאין להתירם להם, וכו', לפיכך גם כאן צריך המוכר להודיע, כגון על ידי מודעה במקום הנראה לעין, שהעוגות הנמכרות כאן בימי הפסח, נעשו מקמח (כשר לפסח) עם מי פירות, שלפי מנהג האשכנזים היוצאים ביד רמ"א, יש להחמיר שלא לאכול מהם בפסח. עכ"ל.
ולצערינו, בנו (נותן ההכשר על הפפושדו) לא מקיים דברי אביו. ולא מציין שזהו רק לבני עדות המזרח (וכדרך שמציינים "לאוכלי קטניות"). ועינינו הרואות הרבה אשכנזים שלא מודעים כ"כ, שקונים עוגיות אלו.
[זאת מבלי להכנס לעצם הויכוח אם עוגיות אלו כשרות אף ליום חול, וכ"ש לפסח].

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ה' מרץ 26, 2015 12:48 am

אוצר החכמה כתב:כתוב במ"ב וכתבו האחרונים דמצה נפוחה או כפולה אף שמחמירים בה להחשיבה כחמץ מכל מקום אסור לאכלה בע"פ שמצה היא מעיקר הדין. והיינו הך לנידון דידן.

ומה שכתבתי על מצה מבושלת הוא דברי הגר"א בסימן תמד.

המצות חמץ הן חמץ לחומרא?
קמח ומים שנאפים ללא השגחה מחימוץ חזקתם חמץ.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי פרי_העץ » ה' מרץ 26, 2015 2:57 am

יתכן אולי ששאלת פותח האשכול תלויה בצדדים דלהלן:
המצה שאין יוצאים בה יד"ח שהותר לאוכלה בע"פ, האם הפסול שבו מתיר לאכול אותה בע"פ, או די לנו במה שבפועל לא נצא בה יד"ח. נפק"מ לגבי מצה שאיננו יודעים את מידת כשרותה, כאשר מצד הספק שאולי היא כשרה יהיה אסור לאכול אותה בע"פ, אך מצד שני כיון שבפועל אף אחד לא יקח כזה מצה כיון שאולי איננה כשרה לכן מצה כזאת תהיה מותרת בע"פ.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 26, 2015 6:29 am

נוה הלבנון כתב:
אוצר החכמה כתב:כתוב במ"ב וכתבו האחרונים דמצה נפוחה או כפולה אף שמחמירים בה להחשיבה כחמץ מכל מקום אסור לאכלה בע"פ שמצה היא מעיקר הדין. והיינו הך לנידון דידן.

ומה שכתבתי על מצה מבושלת הוא דברי הגר"א בסימן תמד.

המצות חמץ הן חמץ לחומרא?
קמח ומים שנאפים ללא השגחה מחימוץ חזקתם חמץ.


אני לא יודע מה זה חזקתם. לא נכון שזה חמץ. בצק שלא החמיץ לפי הכללים (מחלוקת ר"מ ור"י) הוא לא חמץ. כמובן שאנחנו מחמירים לא לאכלו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 26, 2015 6:30 am

פרי_העץ כתב:יתכן אולי ששאלת פותח האשכול תלויה בצדדים דלהלן:
המצה שאין יוצאים בה יד"ח שהותר לאוכלה בע"פ, האם הפסול שבו מתיר לאכול אותה בע"פ, או די לנו במה שבפועל לא נצא בה יד"ח. נפק"מ לגבי מצה שאיננו יודעים את מידת כשרותה, כאשר מצד הספק שאולי היא כשרה יהיה אסור לאכול אותה בע"פ, אך מצד שני כיון שבפועל אף אחד לא יקח כזה מצה כיון שאולי איננה כשרה לכן מצה כזאת תהיה מותרת בע"פ.


נכון וע"ז הבאתי את דברי המ"ב.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מרץ 26, 2015 9:33 am

הדין שהזכיר פותח האשכול (שמצה שאין יוצאים בה יד"ח מותרת באכילת ער"פ, גם כשיש לה טעם של מצת מצוה) אינו מוסכם כלל.

כידוע, במקומות ציבוריים דוגמת בתי חולים, בסיסי צבא, מלונות וכדומה מוכרחים לנקות המטבחים מחמץ כמה ימים לפני הפסח. בשנים בהן פסח חל בתחילת השבוע, ובפרט כאשר ע״פ חל בשבת, מתעורר הקושי לקיים מצוות לחם משנה. לפני כמה עשרות שנים הרב ז׳ולטי הציע לאפות מצות כשרות לפסח שלא לשם מצת מצווה, ולדעתו יהיה מותר לאכלן בערב פסח. סביב הצעה זו, דנו בדבר רבים מחכמי הדור.

לגופו של ענין, המהרש"א מסתפק (בדעת תוס' ריש פסחים) אם בצקות של נכרים מותרות באכילה ע"פ, כיוון שאין יוצאין בהן יד"ח, או שעכ"פ אסורות כי יש בהן טעם מצה, וכבר נחלקו בזה הראשונים - המאירי והרי"ד שם כותבים להתר, ואילו במהר"ם חלאווה מפורש ובתשב"ץ לאיסור, כי טעם מצה יש כאן. ולמעשה נחלקו בזה פוסקים לכאן ולכאן באורך. מראי מקום לנושא הזה יש ברחבי הרשת לרוב, למשל כאן: http://www.yeshiva.org.il/midrash/13440 .

בר מן דין, גם אם נניח שמותר לאכול מצה שאין יוצאים בה יד"ח, רחוק בעיני לומר שאדם המהדר לצאת ידי חובה דווקא במצה מסוג פלוני או בהשגחת רב אלמוני יותר לו לאכול מצות אחרות בער"פ, כל שמעיקר הדין הן כשרות למצוה.

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ה' מרץ 26, 2015 11:31 am

על ההיתר של הרב ז'ולטי בזמנו כבר דן בזה בארוכה במ"ב (ראה בהמשך) ועד כמה שזכור לי רוב הרבנים החרדים יצאו נגד הפסק שלו להתיר בערב פסח מצה עשירה שאין יוצאים בה ידי חובת אכילת מצה וכפי המבואר במ"ב.
---
שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תמד
סעיף א
י"ד שחל להיות בשבת, (א) בודקין (ב) ליל שלשה עשר. ומבערים הכל לפני השבת, * (ג) <א> א ומשיירין [א] מזון שתי סעודות * (ד) לצורך השבת, <ב> דסעודה שלישית זמנה אחר המנחה ואז אינו יכול לעשותה (ה) לא במצה ולא בחמץ אלא (ו) במצה עשירה, וצריך לעשותה (ז) <ג> קודם שעה עשירית. הגה: [א*] ובמדינות אלו שאין נוהגין לאכול מצה עשירה, כדלקמן סימן תס"ב סעיף ד' בהגה, (ח) יקיים סעודה שלישית במיני פירות ב או בשר ודגים כדלעיל סימן רצ"א סעיף ו' בהגה.


משנה ברורה סימן תמד
(ו) מצה עשירה - היינו שנילושה במי פירות לבד:
(ז) קודם שעה עשירית - דמשם ואילך אפילו מצה עשירה אסור לאכול כדי שיאכל מצה לתאבון וכדלקמן בסימן תע"א ס"ב:
(ח) יקיים וכו' במיני פירות - עיין לעיל בסימן רצ"א ס"ה דיש דעות בפוסקים אם צריך לעשותה דוקא בפת או דסגי ג"כ בשאר דברים ולזה אמר דבשעת הדחק כזה יכול לסמוך על המקילין וע"ש דיותר טוב בבשר ודגים מבפירות. וה"ה דיכול לקיים [א] בתבשיל (כגון קניידליך) אך יש נ"מ דזה אינו מותר רק קודם שעה עשירית והיכא שמקיים בפירות או בבשר ודגים [ב] יוכל לקיים אפילו אחר שעה עשירית אך בכ"ז יזהר שיאכל רק מעט ולא למלא כריסו כדי שיאכל מצה לתיאבון. ועיין באחרונים שכתבו דטוב ג"כ שיחלק סעודת שחרית של פת לשנים דהא י"א דיוצא בזה ידי סעודה ג' וכ"כ בביאור הגר"א דנכון לעשות כן אך כ"ז אם יש לו שהות לברך בינתים ולהפסיק איזה שהות כדי שלא יהיה בכלל ברכה שאינה צריכה:

שער הציון סימן תמד
(א) דרך החיים וחיי אדם ובחיי אדם מתיר גם כן בחרעמזלי"ך ובדרך החיים אוסר. והנה בחיי אדם הביא דיכול לקיים במצה מבושלת ועיין במגן אברהם שכתב דאין נוהגין כן, ובביאור הגר"א מצדד דלדעת הרמב"ם אסור לאכול מצה עשירה, וכן מצה מבושלת בערב פסח אפילו קודם שעה עשירית, ומשמע שם דדעתו נוטה לשיטה זו:
(ב) אחרונים:

---
המבואר במ"ב שמותר לאכול מצה מבושלת בערב פסח כמו קניידליך ולא כפי שהביא בשער הציון. ובכל אופן לא מצינו מי שמחמיר לאכול מר"ח ניסן קניידליך ומשום כך כתבתי שיש גם להתיר מר"ח ניסן מצה הנמכרת בתור מצת חמץ.
--
ומש"כ הרב אוצה"ח – במחילת כבוד תורתו לענ"ד יש לחלק.
במצה שניתן לצאת בה ידי חובת מצה והוא מחמיר על עצמו רק משום חומרא בעלמא, אך במידה ולא יהיה לו אלא מצות כאלו יהיה חייב לאוכלם בליל הפסח לקיים מצוות אכילת מצה מצות כאלו שפיר יש להבין מדוע אין לאוכלם בערב פסח משא"כ מצות הנמכרת בתור מצות חמץ אין זה חומרא, אלא אסור לאוכלו בפסח וגם אם לא יהיה לו אלא מצות כאלו. ועל מצות כאלו מהכ"ת שנאסור לאכול אותם כבר מר"ח ניסן. ויש לדון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 26, 2015 11:47 am

מה שנמכר בתור מצת חמץ אינו יכול לצאת בו בפסח בכל מקרה משום שהוא כבצקות של נכרים, ובבצקות של נכרים הפשטות הוא שאסור לאכלם בערב פסח, שאל"כ מדוע לא תירץ כך רבינו תם את הגמרא (לא ראיתי את דברי הגר"ב זולטי מה ענה על שאלה פשוטה זו)
אבל מצות החמץ אינם חמץ וודאי, ואדרבה בפשטות אינם חמץ כלל שהרי אין בהם את סימני חימוץ, אבל כמובן שאסור בשום אופן לאכלם בפסח משום שאנו בחוסר ידיעתינו מחמירים וכך צריך לעשות.

ספק בעיני מה יותר חמץ, לראשונים שסוברים שמי פירות עם מים ממהר יותר להחמיץ, מצה עשירה שיש בה מים ומי פירות שידעינן שממהר להחמיץ, או מצות החמץ שנעשות בדיוק באותו אופן של המצות הכשרות רק בלי השגחה. (שהרי המכבשים מבטלים את ההחמצה וביטול ברוב לפני פסח גם מבטל וכולי)

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ה' מרץ 26, 2015 11:59 am

ספק בעיני מה יותר חמץ, לראשונים שסוברים שמי פירות עם מים ממהר יותר להחמיץ, מצה עשירה שיש בה מים ומי פירות שידעינן שממהר להחמיץ, או מצות החמץ שנעשות בדיוק באותו אופן של המצות הכשרות רק בלי השגחה. (שהרי המכבשים מבטלים את ההחמצה וביטול ברוב לפני פסח גם מבטל וכולי)

אין כל ספק אצלי שהעוגיות עם הכשר בד"ץ בית יוסף הוא חמץ גמור.
--
ולפני כעשור לערך, קניתי את העוגיות האלו בערב פסח לתת אותם לילדים בערב פסח, ולאחר שביררתי את הסוגיא, הייתי חייב לנעול את הבית ולנסוע אל איזה קרוב משפחתי לעשות שם את הפסח.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מרץ 26, 2015 12:23 pm

מתיישב כתב:על ההיתר של הרב ז'ולטי בזמנו כבר דן בזה בארוכה במ"ב (ראה בהמשך) ועד כמה שזכור לי רוב הרבנים החרדים יצאו נגד הפסק שלו להתיר בערב פסח מצה עשירה שאין יוצאים בה ידי חובת אכילת מצה וכפי המבואר במ"ב.
המשנ"ב (על מצה מבושלת) כלל לא דן על מה שדיבר עליו הרב ז'ולטי (מצה מבושלת יש מקום להתיר יותר, כי אין בה טעם מצה כמבואר בברכות, ומאידך אפשר שיוצאים בה יד"ח לדעת הרמב"ם. במצה שלא לשמה ודאי שאין יוצאים יד"ח (להלכה עכ"פ), אך טעמה זהה. כך או כך, זה נידון חדש לחלוטין). מצה עשירה הוא נידון שלישי, וכלל אינו קשור לענין הרב ז'ולטי. מ"מ אי אפשר ללמוד מאכילת קניידלך על מצה שלא לשמה.

בצקות של נכרים הנזכרות בגמרא אינן מצות שנעשו בהשגחה, אלא עיסות סתם שלא נראו בהם סימני חימוץ, ואם כן ה"ה למצות הנמכרות בתורת חמץ, שאין שם לא קרני חגבים ולא הכסיפו פניהן (אולי יש לומר שאיננו בקיאים בסימני חימוץ, אבל גם זה רק בתורת חומרה).

אוצר החכמה כתב:בבצקות של נכרים הפשטות הוא שאסור לאכלם בערב פסח, שאל"כ מדוע לא תירץ כך רבינו תם את הגמרא (לא ראיתי את דברי הגר"ב זולטי מה ענה על שאלה פשוטה זו)
כנגד הדיוק מדברי ר"ת (שיש לומר דחדא מתרי נקט, כמו שהסתפק המהרש"א בדברי התוס') יש כו"כ ראשונים המתרצים להדיא את קושית ר"ת באופן של בצקות של נכרים.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי הכהן » ה' מרץ 26, 2015 1:41 pm

מתיישב כתב:אין כל ספק אצלי שהעוגיות עם הכשר בד"ץ בית יוסף הוא חמץ גמור.

כמדומני שיש עליהם רק הכשר של הרבנות חולון (אפי' לא מהדרין!), עם כיתוב 'יאכלו ענוים וישבעו' בחתימת הגרע"י זצ"ל

מתיישב
הודעות: 109
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 3:12 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי מתיישב » ה' מרץ 26, 2015 2:20 pm

מה שכתבתי לעיל
על ההיתר של הרב ז'ולטי בזמנו כבר דן בזה בארוכה במ"ב (ראה בהמשך) ועד כמה שזכור לי רוב הרבנים החרדים יצאו נגד הפסק שלו להתיר בערב פסח מצה עשירה שאין יוצאים בה ידי חובת אכילת מצה וכפי המבואר במ"ב.

אבקש להפנות למה שכתב בנידון בשו"ת מנחת יצחק חלק ח סימן לז

בנדון לאכול מצות שנאפו שלא לשם פסח בערב פסח שחל בשבת.

בס"ד, ירושלים ה' ניסן תשמ"א לפ"ק.

ע"ד אשר נתעוררתי ע"י הגר"מ שטרנבוך שליט"א ועוד רבנים גדולים למה שנתפרסם בעיתונים בשנה זו שחל ע"פ ערב פסח בשבת, להתיר לאכול מצות שנאפו שלא לשם מצוה בערב פסח, ונשלח לי קונטרס מרב גדול אשר בירר בדבר היתר הנ"ל, וסיים בזה"ל וזה גם תקנה לכל משפחה בע"פ שחל בשבת, שיוכלו לענג את השבת כראוי בלחם משנה, מבלי לחשוש שמא הילדים מפזרים פרורי חמץ בכל הבית, ולאכול את סעודת שבת בכלים של פסח וכו' עכ"ל, והגדולי התורה הנ"ל צווחו ככרוכיא היתכן להתיר איסור מפורש בירושלמי וברמב"ם וש"ע וכל הפוסקים שהחמירו מאד בזה, דבירושלמי איתא דהוי כבועל ארוסתו, וברמב"ם מפרש דוקא כאן שמכין אותו עד שתצא נפשו, ודרשתי בשבת שלפני שבת הגדול שלא יקילו ח"ו בזה, וכן פרסמו הבד"צ מודעא ברבים. והנני בזה לבאר דברינו הנ"ל.
--

ולאחר שאבדוק את הסוגיא שוב בעזרת ה' בל"נ אתייחס לגופה של טענה של הרב ברזילי.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 26, 2015 4:11 pm

מתיישב כתב:
נהר שלום כתב:
מתיישב כתב:כידוע שאנו נוהגים שלא לאכול מצה מר"ח ניסן והובא במ"ב, והנה הדין הוא ש'מצה' שאין יוצאים בו בליל הסדר מותר לאכול גם בערב פסח עד המנחה וכמבואר בשו"ע לגבי מצה עשירה ומצה מבושלת ועיין שם רמ"א.
ולפי"ז לדעתי מותר לאכול מצה שאין לה הכשר לפסח שהרי אסור לאוכלה בפסח וגם אם אינו וודאי חמץ אך מכלל ספק לא יצא ואסור לאוכלו בפסח ולפי"ז דינה כמצה מבושלת שאין איסור לאוכלה לא בערב פסח ולא מר"ח ניסן.
אשמח לשמוע דעת החכמים.
--
דנתי בדבר בדיבוק חברים וכולם הסכימו לכאו' שאין כל איסור לאכול מצה שאין לזה הכשר לפסח וכך עשיתי הלכה למעשה.

אם כבודו מתכוון למצה שנמכרת כמצת חמץ שיש בה ביצים ותבלינים אז זה כמו מצה עשירה שבילקוט יוסף פסק שמותר לאכול גם בערב פסח.

לגבי מצה עשירה ידוע דעת הגרע"י ז"ל שמתיר אך הרמ"א פוסק לאסור מצה עשירה.
ועיין בשו"ע לגבי מצה עשירה ולגבי מצה מבושלת.
--
אבקש לציין שהרבה מהרבנים מחכמי ספרד חלקו על הגרע"י ז"ל על שהתיר לאכול בפסח מצה עשירה, ויש תשובה ארוכה מבנו הגר"י יוסף ז"ל שחולק על אביו.

נכון שהרמ"א אוסר אבל לפני פסח הכל מסכימים שמותר לאכול ואף מרן הגרע"י לא אכל בפסח עצמו מצה עשירה משום שהקפיד לאכול רק "שמורה"

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 26, 2015 4:15 pm

...
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ו' מרץ 30, 2018 5:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 26, 2015 4:18 pm

מתיישב כתב:מצה עשירה פפושדו: הרב יעקב יוסף: מסתירים מאבא את האמת, מצות פפשודו חמץ ואסורות באכילה
הרב יעקב חי יוסף שליט"א התייחס לפני כשבוע למתן כשרות למצה עשירה של חברת פפושדו וציין כי "אחרי 25 שנים אבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו" כך ע"פ ערוץ 7 באינטרנט
ערוץ 7 מפרסם כי:
הרב יעקב חי יוסף שליט"א, בנו של מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, העביר לפני כשבוע שיעור על הלכות פסח בירושלים. באמצע השיעור אמר הרב כי עוגיות פפושדו הן חמץ ואסור לאכול מהן כל השנה.
הרב יעקב חי יוסף שליט"א: "מי שרוצה לאכול מצה עשירה, מעיקר הדין מותר", אמר הרב יוסף, "בפפושדו, פס היצור עשרים ושבע דקות. שאני ביקרתי שם לא היה משגיח, אלא היו שם הגויים הפועלים ובעל בית החרושת. כל היין שהיה שם הוא יין נסך ולא רק לגבי הפסח . הרב מרדכי אליהו זצ"ל צעק במשך כל השנים שזה חמץ. וגם אנחנו אמרנו שזה חמץ ואנחנו מאוד חששנו מהעוגיות האלה".
בעיה נוספת אומר הרב יוסף, שמערבבים בלישה חומר, ובבדיקה של ירא שמים שבדק את הנושא הוברר כי בדיוק כמו שהפיתה נכנסת ויוצאת מהתנור חמץ - אותו תהליך עובר גם על העוגיות האלה.
הרב יוסף סיפר על פגישתו עם אביו, הרב עובדיה יוסף בנושא. "הייתי לפני חודש אצל אבא, ופעם ראשונה שאבא דיבר איתי בנושא הזה והוא היה רגוע. תמיד היו מסיתים אותו נגד חכם מרדכי. הוא אמר לי למה אתה אומר שזה חמץ? אמרתי לו, אני הייתי שם והמשגיח לא היה, זה יין נסך, לא רק חמץ. אבא היה מאוד מופתע. פעם ראשונה אחרי 25 שנים שאבא שומע שיש בעיה עם העוגיות האלו. חבל שמסיתים את אבא".
לבסוף אומר הרב כי ניתן לאכול מצה עשירה, "בכל הסופרים יש מצה עשירה של מצות יהודה, ומצות הלפרין. שם זה בפיקוח מסויים. אין על זה הכשר בד"ץ, כי הם לא נותנים הכשר על קמח שאינו שמורה משעת קצירה. אבל בגלל שזה אותם כלים, לכן יש שם הפיקוח שלהם".
http://shofar.tv/articles/8419

מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א השיב על כל זה בשיעורו כאן (פלורידה) בשנת תשע"ג ואמר שגם מרן זצוק"ל פסק שהם כשרים למהדרין רק שאינו אוכל בפסח משום שהם לא שמורה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי הכהן » ה' מרץ 26, 2015 5:02 pm

כושרות - הדפסת מאמר.pdf
(871.42 KiB) הורד 523 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 29, 2017 7:38 pm

מי יכול לציין לי בבקשה מקורות [הכוונה למקורות ברבותינו הרא' ולא הפנייה למאמרי כשרות בזמנינו] מה יסוד השאלה בחומרי תפיחה המעורבים במי הפירות בעוגיות פפושודו, האם חשיבי כמי פירות או שממהר להחמיץ.
ותודה מראש

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 29, 2017 7:55 pm

בשולחן ערוך הרב (לא זוכר מ"מ מדויק) אוסר לאכול מצות כפולות ונפוחות בערב פסח, משום שמא לא נתחמצו באמת, והו"ל מצה כשרה.
ומכאן יש ללמוד לאסור כל מצה שלא נתחמצה בוודאות,
וכמובן שיש לחלק וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 29, 2017 8:06 pm

פרי יהושע כתב:מי יכול לציין לי בבקשה מקורות [הכוונה למקורות ברבותינו הרא' ולא הפנייה למאמרי כשרות בזמנינו] מה יסוד השאלה בחומרי תפיחה המעורבים במי הפירות בעוגיות פפושודו, האם חשיבי כמי פירות או שממהר להחמיץ.
ותודה מראש


(לא בדיוק מה שכת"ר ביקש, אבל) יעויין בהרחבה בספר מצה עשירה למע"כ הגה"צ רבי עידוא אלבה שליט"א

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 29, 2017 8:13 pm

בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:מי יכול לציין לי בבקשה מקורות [הכוונה למקורות ברבותינו הרא' ולא הפנייה למאמרי כשרות בזמנינו] מה יסוד השאלה בחומרי תפיחה המעורבים במי הפירות בעוגיות פפושודו, האם חשיבי כמי פירות או שממהר להחמיץ.
ותודה מראש


(לא בדיוק מה שכת"ר ביקש, אבל) יעויין בהרחבה בספר מצה עשירה למע"כ הגה"צ רבי עידוא אלבה שליט"א

אם מביא שם מקורות יכול לעזור לי בדיוק, אבל הספר אינו תח"י, אם אפשר להטריח את כת"ר לעשות לי קישור ותודה מראש. [זכור לי בהקשר זה תוס' בפ' אלו עוברין וחוק יעקב אבל כעת אני לא מוצא]

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 29, 2017 8:17 pm

פרי יהושע כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:מי יכול לציין לי בבקשה מקורות [הכוונה למקורות ברבותינו הרא' ולא הפנייה למאמרי כשרות בזמנינו] מה יסוד השאלה בחומרי תפיחה המעורבים במי הפירות בעוגיות פפושודו, האם חשיבי כמי פירות או שממהר להחמיץ.
ותודה מראש


(לא בדיוק מה שכת"ר ביקש, אבל) יעויין בהרחבה בספר מצה עשירה למע"כ הגה"צ רבי עידוא אלבה שליט"א

אם מביא שם מקורות יכול לעזור לי בדיוק, אבל הספר אינו תח"י, אם אפשר להטריח את כת"ר לעשות לי קישור ותודה מראש. [זכור לי בהקשר זה תוס' בפ' אלו עוברין וחוק יעקב אבל כעת אני לא מוצא]


אין לי דרך לעשות קישור לספר (הוא אינו זמין במאגרים, למיטב ידיעתי)

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 29, 2017 9:04 pm

קשה לעיין בכל האשכול, אבל יש על הנושא הזה סיפור ארוך עם הגריש"א והרב אפרתי, וכמדומה שהובא חלקו בישא יוסף
בקצרה היה בעיה שנה אחת בצבא באוכל לפני פסח [כנראה הכשירו ולא היה לחם וכו'], והיה פיתרון להביא מצה שנאפתה שלא לשמה, והיה ויכוח בין הפוסקים הרבנים, והגרי"ש סבר שאפשר להקל. וביקש מהרב אפרתי לפרסם כן בעיתון המודיע שהוא מתיר. אלא שבעיתון לא רצו לפרסם בשם הגרי"ש ממש, אלא פירסמו שהרב אפרתי אומר כן בשם הגרי"ש. למחרת כאשר בא להגריש"א הוציא לו מעטפה עם תשובה ארוכה בזה ונתן לו, באומרו שהיות ובודאי יהיו אנשים שיתלוננו שהוא ממציא דברים, לכן הקדים וכתב לו תשובה. [הרב אפרתי ציין הבין אדם לחבירו, וגם הנדירות של כתיבה אצל הגריש"א].

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2018 8:32 pm

בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:מי יכול לציין לי בבקשה מקורות [הכוונה למקורות ברבותינו הרא' ולא הפנייה למאמרי כשרות בזמנינו] מה יסוד השאלה בחומרי תפיחה המעורבים במי הפירות בעוגיות פפושודו, האם חשיבי כמי פירות או שממהר להחמיץ.
ותודה מראש


(לא בדיוק מה שכת"ר ביקש, אבל) יעויין בהרחבה בספר מצה עשירה למע"כ הגה"צ רבי עידוא אלבה שליט"א



ויעויין במאמרו באתר כושרות לגבי מה שהתחדש בזה טפי לאיסורא השנה


https://www.kosharot.co.il/index2.php?i ... 6&lang=HEB

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

מצות חמץ קודם הפסח

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' אפריל 14, 2019 7:55 pm

האם מותר לאכול מצות חמץ מר"ח ניסן לנוהגים לא לאכול מצות מר"ח?
יש לדון אם יש לזה טעם מצה, ואם מה שהוא חמץ הוא סיבה להקל.
אם כבר דנו אשמח אם יפנוני.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מצות חמץ קודם הפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אפריל 15, 2019 9:20 am

הפשוט בפשטותו כתב:האם מותר לאכול מצות חמץ מר"ח ניסן לנוהגים לא לאכול מצות מר"ח?
יש לדון אם יש לזה טעם מצה, ואם מה שהוא חמץ הוא סיבה להקל.
אם כבר דנו אשמח אם יפנוני.

כמדומני, ש"מצות חמץ" הן לא ודאי חמץ.
רק שאין השגחה משעת קצירה, ואין מים שלנו וכו', ואין נקיון.
אבל המצות עצמן נאפות בתוך דקות ספורות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אפריל 16, 2019 12:29 am


לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אכילת מצה שאינה כשירה לפסח במשך חודש ניסן עד הפסח

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 16, 2019 6:16 am

ראה נטע"ג הל' פסח ח"ב ע' מט (ובהע' כו).

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ קודם הפסח

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 16, 2019 6:17 am

ישראל אליהו כתב: . .

אם "אין נקיון" - המצות, לכאורה, בגדר "ודאי חמץ". הלא כן?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים