מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסול כורך בשני כזיתים ?!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 17, 2016 5:43 pm

לפניכם חידוש נפלא של הנתיבות בהגדש"פ
מעשה ניסים לרבי יעקב מליסא.png
מעשה ניסים לרבי יעקב מליסא.png (37.04 KiB) נצפה 10226 פעמים
הנשמע כדבר הזה?

מסתכל מן הצד
הודעות: 36
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2015 12:46 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי מסתכל מן הצד » א' אפריל 17, 2016 7:48 pm

חידוש גדול.
אבל זה מעורר לנו בעיה גם באכילת שני הכזיתים אצל "מוציא מצה".
כידוע, כל ענין אכילת שני כזיתים צריך בירור, כי למה לא די לאכול משהו בשביל ברכת ההמוציא?
וכבר נתקשו והאריכו למעניתם.
עכ"פ, אם אין צורך בשני כזיתים, הרי לדברי הנתיבות כזית הרשות מבטל כזית של מצוה!
וא"כ, אולי יש להקפיד "שלא" לבלוע שני הכזיתים בבת אחת, אלא כל כזית בפנ"ע!
נערך לאחרונה על ידי מסתכל מן הצד ב א' אפריל 17, 2016 8:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 17, 2016 8:14 pm

במהדורות החדשות העירו שקטע זה הופיע רק במהדורה הראשונה של הגדת מעשה נסים, ובמהדורה שלאחריה השמיטו המחבר.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 17, 2016 10:21 pm

מה שנכון נכון כתב:במהדורות החדשות העירו שקטע זה הופיע רק במהדורה הראשונה של הגדת מעשה נסים, ובמהדורה שלאחריה השמיטו המחבר.
יש"כ. מעניין למה השמיט.
כוונתי לומר הרי יש בדבריו כמה חידושים נשגבים, ואם השמיט מפני שחזר בו, יל"ע מחמת איזה חידוש חזר בו.

ואגב התעוררתי מדבריו לדון לפי האחרו' שנקטו דבליל פסח כל כזית מצטרף למצות מצה, א"כ למה צריך לאכול מרור בנפרד מהכורך, הרי הכזית מצה של הכורך הוא ג"כ מצוה. ועכצ"ל דאתי טעם מצוה קיומית ומבטל טעם מצוה חיובית. וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 17, 2016 10:24 pm

מסתכל מן הצד כתב:חידוש גדול.
אבל זה מעורר לנו בעיה גם באכילת שני הכזיתים אצל "מוציא מצה".
כידוע, כל ענין אכילת שני כזיתים צריך בירור, כי למה לא די לאכול משהו בשביל ברכת ההמוציא?
וכבר נתקשו והאריכו למעניתם.
עכ"פ, אם אין צורך בשני כזיתים, הרי לדברי הנתיבות כזית הרשות מבטל כזית של מצוה!
וא"כ, אולי יש להקפיד "שלא" לבלוע שני הכזיתים בבת אחת, אלא כל כזית בפנ"ע!

תיישר מבט!
הרי אין כאן שום כזית שהוא מצוה וכזית מסויים שהוא רשות, ואם אחד מבטל את השני אז אדרבה יהיה האחד מצוה והשני רשות, ואם השני מבטל אותו יהיה השני מצוה והראשון רשות. וכל ד' הנתיבות הם כלפי המרור דעל כרחינו יש כאן כזית של רשות. והחידוש בדבריו דמהני בזה ביטול ברוב אם יש שם ב' כזיתים פחות משהו, אף שאין כאן כזית מסויים של מצוה וכנ"ל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אפריל 18, 2016 12:07 pm

מה שנכון נכון כתב:במהדורות החדשות העירו שקטע זה הופיע רק במהדורה הראשונה של הגדת מעשה נסים, ובמהדורה שלאחריה השמיטו המחבר.

המהדורה המצולמת כאן ג"כ נראית חדשה, איני בקיא כ"כ במהדורות השונות ודיוקן אולי כדאי לעורר את המדפיס של הגדה זו על החזרה של הנתיבות.

מה שחזר בו, י"ל בקל ע"פ שיטת הנצי"ב הידועה ועוד ועוד שכבר נידונה כאן ונא ללנקק שאין שיעור למעלה לאכילת מצווה וכל מה שאוכלים אפילו כמה כזיתים הוא אכילת מצווה.

ואגב זה, לי היה חידוש מה ששמעתי בשתא מאחד מנכדי בית הרב דוואלז'ין שמחמת כן היו נוהגים 'לא להסתכל על השעון' באכילת כזית מצה, אלא מאריכים ואוכלים עוד ועוד כדי להדר באכילת כזיתים רבים.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 18, 2016 1:13 pm

לעומקו של דבר כתב:המהדורה המצולמת כאן ג"כ נראית חדשה, איני בקיא כ"כ במהדורות השונות ודיוקן אולי כדאי לעורר את המדפיס של הגדה זו על החזרה של הנתיבות
המדפיס כתב ע"כ במבוא.

---

לעומקו של דבר כתב:מה שחזר בו, י"ל בקל ע"פ שיטת הנצי"ב הידועה ועוד ... שאין שיעור למעלה לאכילת מצווה וכל מה שאוכלים אפילו כמה כזיתים הוא אכילת מצווה
זאת לא טענה כי בלא"ה מבו' דהקיום הזה חשיב לגבי חובה כרשות, וכמו שהערתי לעיל -
עושה חדשות כתב:התעוררתי מדבריו לדון לפי האחרו' שנקטו דבליל פסח כל כזית מצטרף למצות מצה, א"כ למה צריך לאכול מרור בנפרד מהכורך, הרי הכזית מצה של הכורך הוא ג"כ מצוה. ועכצ"ל דאתי טעם מצוה קיומית ומבטל טעם מצוה חיובית


---

מצו"ב בנוגע לחידוש הנתיבות שם על מרור פחות מכזית, ושייך גם לענייננו.
קבצים מצורפים
גור אריה יהודה מכתב להנתיבות על מרור פחות מכזית.pdf
(200.79 KiB) הורד 353 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אפריל 18, 2016 1:20 pm

עושה חדשות כתב:
לעומקו של דבר כתב:המהדורה המצולמת כאן ג"כ נראית חדשה, איני בקיא כ"כ במהדורות השונות ודיוקן אולי כדאי לעורר את המדפיס של הגדה זו על החזרה של הנתיבות
המדפיס כתב ע"כ במבוא.


מה כתב, שלדעתו אין חזרה והלכה כמשנה ראשונה?
---

לעומקו של דבר כתב:מה שחזר בו, י"ל בקל ע"פ שיטת הנצי"ב הידועה ועוד ... שאין שיעור למעלה לאכילת מצווה וכל מה שאוכלים אפילו כמה כזיתים הוא אכילת מצווה
זאת לא טענה כי בלא"ה מבו' דהקיום הזה חשיב לגבי חובה כרשות, וכמו שהערתי לעיל -
עושה חדשות כתב:התעוררתי מדבריו לדון לפי האחרו' שנקטו דבליל פסח כל כזית מצטרף למצות מצה, א"כ למה צריך לאכול מרור בנפרד מהכורך, הרי הכזית מצה של הכורך הוא ג"כ מצוה. ועכצ"ל דאתי טעם מצוה קיומית ומבטל טעם מצוה חיובית


לדעתי יל"ד בזה הרבה. כמו שאולי כתבת אתה בעצמך למעלה ואבאר קצת.
כי כמובן קשה לומר שלשיטה זו 'יש מצוה חיובית בכזית אחד ומצווה קיומית בכזיתים נוספים', כמובן. כי מנ"ל. ומדוע רק אם אוכלים ביחד עם הכזית הראשון אפשר לקיים את המצווה הקיומית.
אלא פשוט שכל הכזיתים ביחד הם קיום החובה. ואין שיעור למעלה. וכמו שלולב בן ט"ו טפחים כולו לולב ובכולו מתקיימת החובה דנטילת לולב.

ועל כורך י"ל שכאשר אוכלים לא לשם מצוות מרור אלא לשם מצוות כורך או לשם זכר למקדש של כורך הרי הכוונה גורמת שאין זה המשך קיום מצוות כורך. (ואולי האם יש לדון עפ"ד דברי החזו"א במעשה אחד שלא מתפרש לשני מצוות? יש אשכול בפורום פורים שם דנתי בזה גם אני בעניי)

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 18, 2016 10:08 pm

לעומקו של דבר כתב:פשוט שכל הכזיתים ביחד הם קיום החובה. ואין שיעור למעלה. וכמו שלולב בן ט"ו טפחים כולו לולב ובכולו מתקיימת החובה דנטילת לולב. ועל כורך י"ל שכאשר אוכלים לא לשם מצוות (מרור) [מצה] אלא לשם מצוות כורך או לשם זכר למקדש של כורך הרי הכוונה גורמת שאין זה המשך קיום מצוות (כורך) [מצה]

אם הבנתי את עומק דבריך, (אחרי תיקון הגיר'), אז יש לנו יישוב אחר לשאלת המסתכל מן הצד -
מסתכל מן הצד כתב:חידוש גדול. אבל זה מעורר לנו בעיה גם באכילת שני הכזיתים אצל "מוציא מצה". כידוע, כל ענין אכילת שני כזיתים צריך בירור, כי למה לא די לאכול משהו בשביל ברכת ההמוציא? וכבר נתקשו והאריכו למעניתם. עכ"פ, אם אין צורך בשני כזיתים, הרי לדברי הנתיבות כזית הרשות מבטל כזית של מצוה! וא"כ, אולי יש להקפיד "שלא" לבלוע שני הכזיתים בבת אחת, אלא כל כזית בפנ"ע!

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' אפריל 18, 2016 10:35 pm

לעומקו של דבר כתב:
מה שנכון נכון כתב:במהדורות החדשות העירו שקטע זה הופיע רק במהדורה הראשונה של הגדת מעשה נסים, ובמהדורה שלאחריה השמיטו המחבר.

המהדורה המצולמת כאן ג"כ נראית חדשה, איני בקיא כ"כ במהדורות השונות ודיוקן אולי כדאי לעורר את המדפיס של הגדה זו על החזרה של הנתיבות.

מה שחזר בו, י"ל בקל ע"פ שיטת הנצי"ב הידועה ועוד ועוד שכבר נידונה כאן ונא ללנקק שאין שיעור למעלה לאכילת מצווה וכל מה שאוכלים אפילו כמה כזיתים הוא אכילת מצווה.

ואגב זה, לי היה חידוש מה ששמעתי בשתא מאחד מנכדי בית הרב דוואלז'ין שמחמת כן היו נוהגים 'לא להסתכל על השעון' באכילת כזית מצה, אלא מאריכים ואוכלים עוד ועוד כדי להדר באכילת כזיתים רבים.

אגב תוס' בר"ה כח: מבואר שאין מצוה קיומית בכזית שניה, שצידדו שיש בל תוסיף.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' אפריל 18, 2016 10:46 pm

כעת מצאתי בהליכות שלמה שהוא העיר כאותו טענה, שאם אוכלים ב' זיתים חדא למצוה וחדא למוציא מצה, למה לא אמרינן אתי של רשות ומבטל של מצוה. עי"ש
הליכות שלמה.PDF
(558.77 KiB) הורד 387 פעמים

שו"ר שמקורו של קטע זה הוא משו"ת מנחת שלמה סי' צא אות טז.
ובאחרית דבר להליכות שלמה [על הל' תפילה] כתב חתנו הגר"י טרגר זצ"ל על ההערה הזה:
"והנה בזאת ההערה היה מדבר [הגרשז"א] בכל ערב פסח, והיה מדבר בצער שמצווה זו אחת בשנה ואין לנו דבר ברור מה לכוון ואיך לעשותה באכילת הכזית של המצווה וכו' ולא היה אצלו ענין זה בבחינת קושיא או סתם הערה רק הדיבור שבעניינו איננו יודעים איר להתנהג ולעשות בדבר פשוט כזה ואיך נוכל לקיים המצווה כהלכתה"
נערך לאחרונה על ידי אב בבינה ב ב' אפריל 18, 2016 11:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 18, 2016 11:02 pm

עוד נתעוררתי להק' מיניה וביה, אם הנתיבות ס"ל דמצות מרור בכל שהו, והכזית זה רק בשביל הברכה, א"כ צריך להיזהר שלא ליקח יותר ממשהו מרור לכורך, כדי שלא יבטל טעם מצה. (וזה כעין קו' גור אריה יהודה שצירפתי לעיל). ואולי מה שנצרך לענין הברכה נמי חשיב כמצוה וחובה ולא כרשות.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 20, 2016 12:26 am

ולהוסיף, דלולי ד' הנתיבות הנ"ל ודאי אין להק' כן.
ואף דמצינו ברא"ש ובתרוה"ד שהכזית מרור נצרך רק לברכה, אבל מצות מרור בכ"ש, מ"מ הא לא תיקשי דאתי שאר המרור שהוא רשות ומבטל טעם מצה. כי י"ל דהכל הוי אכילה אחת. ועוד, דהרי אין כאן שום מרור מסויים שהוא עומד בפנ"ע כרשות לבטל טעם מצוה. ורק דכיון דחדית הנתיבות דהחלק היתר מהמצה הוי כרשות, ממילא ילה"ק כנ"ל. וצ"ע בהנכתב לעיל, האם באמת החיוב לאכול כזית מרור לצורך נוסח הברכה משוי ליה כמצוה ולא כרשות. וכן צ"ע בהמת' לעיל דמצוה קיומית חשיבא כרשות לגבי חיובית.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 20, 2016 11:41 pm

מגן האלף.png
מגן האלף סי' תעה
מגן האלף.png (45.03 KiB) נצפה 10056 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 1:08 am

עושה חדשות כתב:
לעומקו של דבר כתב:מה שחזר בו, י"ל בקל ע"פ שיטת הנצי"ב הידועה ועוד ... שאין שיעור למעלה לאכילת מצווה וכל מה שאוכלים אפילו כמה כזיתים הוא אכילת מצווה
זאת לא טענה כי בלא"ה מבו' דהקיום הזה חשיב לגבי חובה כרשות, וכמו שהערתי לעיל -
עושה חדשות כתב:התעוררתי מדבריו לדון לפי האחרו' שנקטו דבליל פסח כל כזית מצטרף למצות מצה, א"כ למה צריך לאכול מרור בנפרד מהכורך, הרי הכזית מצה של הכורך הוא ג"כ מצוה. ועכצ"ל דאתי טעם מצוה קיומית ומבטל טעם מצוה חיובית

ראיתי כעת שהק' כן המנחת יצחק, כמצו"ב -
קטע מתוך דרשת שבת הגדול של ה'מנחת יצחק' זצ''ל.png
קטע מתוך דרשת שבת הגדול של ה'מנחת יצחק' זצ''ל.png (19.72 KiB) נצפה 10028 פעמים

ובדעת המהר"ל והנצי"ב וכו' עכצ"ל דמצוה קיומית מבטלת מצוה חיובית, וכנ"ל.
וצ"ע באשה המקיימת מצ"ע שהז"ג עם עוד מצוה שהיא מחוייבת בה, האם הוי כרשות, ואתי רשות ומבטל מצוה. ויל"ע האם דומה ל"קיומית" של המהר"ל הנ"ל או דיש לחלק בזה.
---
וכעת יל"ד בגדרי רשות ומצוה, (לענין האי דינא דרשות מבטל טעם מצוה), -
1. מה הדין למ"ד מצוות צריכות כוונה, ולא כיון באחת המצוות, אי מעתה חשיבא כרשות המבטלת טעם מצוה או לאו.
2. וכן יל"ד למ"ד מצוות אי"צ כוונה, אבל כיון להדיא שלא לצאת, האם דמי להשאלה בסעיף הקודם.
(ויש קצת מקום לחלק עפ"ד האחרו' המובאים כאן - viewtopic.php?f=17&t=13298&hilit#p271204).
3. מה הדין בלע מצה ומרור יחד, דחובת מרור לא יצא, האם הוי כרשות לבטל טעם מצה.
(ולכאו' זה פלוג' תוס' ורבינו דוד בפסחים קטו: ודו"ק).
4. מה הדין בזמה"ז כשאכל מצה ומרור יחד, דהמרור דרבנן מבטל המצה דאו', ולכאו' י"ל דכעת המצה הויא רשות וחוזרת לבטל את המרור דרבנן. (ואולי יוצא את המצה ב'שיעור' של קיום דרבנן?).
5. אם יש קיום חצי שיעור במצוות, מה הדין (בזמן הבית) כשאכל כזית מצה עם חצי כזית מרור.
ואי נימא דהוי רשות, יוצא שכשאכל כזית מצה וחצי זית מרור יחד, אם ימשיך תוך כדאכ"פ ויאכל עוד חצי זית מרור, איגלאי מילתא למפרע דיצא יד"ח מצה. וצ"ע בזה.
6. האם הנשבע לאכול ירקות וכד' ואכלן יחד עם מצה, אי דמי לרשות המבטל טעם מצוה, או דהוו הירקות ג"כ כמצוה ע"י שבועתו.
---
ושמעתי לצייר בזה 'גלגל' נפלא.
מי שאכל (בזמן הבית) כזית מצה עם חצי כזית מרור, ואח"כ עוד כזית מצה עם חצי כזית מרור. באופן שיש בין אכילות המצות יותר מכדאכ"פ, ואילו שני חצאי המרור נאכלו בתוך כדאכ"פ זה עם זה. ולכאו' המרורים מצטרפים, והוו מצוה, ויוצא בכזית הראשון של המצה. אלא דא"כ הכזית מצה השני הוא רשות, והוא מבטל את החצי השני של המרור, וממילא המרור הראשון חוזר להיות רשות, ומבטל את המצה הראשונה. וחוזר חלילה.
וצ"ע.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי למאי_נמ? » א' אפריל 24, 2016 10:59 am

לגבי ההערה על בליעת שני כזיתים מצה כאחת ב'מוציא מצה', העיר הגרשז"א שטעם רשות מבטל טעם מצוה, ודרבנן מבטל דאו', עי' הליכות שלמה (פסח, פ"ט הערה פה, עמ' רפד-רפו, ושם בהערה ציינו לאלף המגן הנ"ל ולספר ברכת מועדיך סי' כ).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי הכהן » א' אפריל 24, 2016 2:18 pm

עושה חדשות כתב:ושמעתי לצייר בזה 'גלגל' נפלא.
מי שאכל (בזמן הבית) כזית מצה עם חצי כזית מרור, ואח"כ עוד כזית מצה עם חצי כזית מרור. באופן שיש בין אכילות המצות יותר מכדאכ"פ, ואילו שני חצאי המרור נאכלו בתוך כדאכ"פ זה עם זה. ולכאו' המרורים מצטרפים, והוו מצוה, ויוצא בכזית הראשון של המצה. אלא דא"כ הכזית מצה השני הוא רשות, והוא מבטל את החצי השני של המרור, וממילא המרור הראשון חוזר להיות רשות, ומבטל את המצה הראשונה. וחוזר חלילה.
וצ"ע.

מה המשך הגלגל? עכשיו שהמרור רשות, הוא מבטל המצה הראשונה, וחוזרת המצה ומבטלת אותו אם הוא חובה. וא"כ ממ"נ לא יצא ידי מרור, וא"כ אף ידי מצה לא יצא דכל חצי כזית מבטל המצה שאצלו.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 2:54 pm

הכהן כתב:מה המשך הגלגל? עכשיו שהמרור רשות, הוא מבטל המצה הראשונה, וחוזרת המצה ומבטלת אותו אם הוא חובה. וא"כ ממ"נ לא יצא ידי מרור, וא"כ אף ידי מצה לא יצא דכל חצי כזית מבטל המצה שאצלו.

יש"כ, העמדתני על האמת. הרי ממ"נ את המרור לא קיים, וא"כ גם המצות מבוטלות.
אבל יש לשאול באופן שאח"כ יאכל עוד חצי כזית מרור, בתוך כדאכ"פ לחצי המרור האמצעי ולא בכדאכ"פ לחצי הראשון. ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 3:08 pm

למאי_נמ? כתב:לגבי ההערה על בליעת שני כזיתים מצה כאחת ב'מוציא מצה', העיר הגרשז"א שטעם רשות מבטל טעם מצוה, ודרבנן מבטל דאו', עי' הליכות שלמה (פסח, פ"ט הערה פה, עמ' רפד-רפו, ושם בהערה ציינו לאלף המגן הנ"ל ולספר ברכת מועדיך סי' כ).

יש"כ. הליכות שלמה כבר צורף לעיל, ברכת מועדיך הריני מצרפו כעת -
ברכת מועדיך פסח סי' כ.PDF
(569.23 KiB) הורד 329 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 10:41 pm

בענין הקו' על שי' המהר"ל וכו',
דאם כל אכילת מצה בליל פסח היא מצוה, אז למה אמרי' דאתי רשות ומבטל מצות מרור...
נתעוררתי לתי' פשוט, (ויל"ע האם הוא גם נכון),
דאם נבוא לדון כעת כשאוכל מצה ומרור יחד, (אחר שכבר אכל מצה לחוד), ולומר שיש לו כאן מצוה קיומית מדאו' וכשי' המהר"ל, אז לגבי מצוה זו, חשיב המרור כ'רשות' כיון דאינו אלא מדרבנן,
(וא"א 'להמציא' שיהיה לו מצוה קיומית בדרגה של דרבנן, וגרע ממש"נ לדון כאן - viewtopic.php?f=27&t=21565&p=274997#p274997 כי שם זו מצוה חיובית),
ואתי המרור דהוי רשות כלפי דאו', ומבטל את המצוה הקיומית של המצה, וכעת המצה הויא רשות לגמרי, וחוזרת ומבטלת את המרור.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 28, 2016 10:12 am

עושה חדשות כתב:וכעת יל"ד בגדרי רשות ומצוה, (לענין האי דינא דרשות מבטל טעם מצוה) ... אם יש קיום חצי שיעור במצוות, מה הדין (בזמן הבית) כשאכל כזית מצה עם חצי כזית מרור ...

כעת ראיתי במנחת חינוך מצוה ו -
וצ"ע אם אוכל כזית פסח ואוכל בב"א פחות מכזית מצה ומרור להשיטות שהבאתי לעיל דגם פחות מכשיעור מצוה מה"ת איכא כמו באיסורין אפשר דעכ"פ יוצא ידי אכילת הפסח דפחות מכשיעור נמי מצוה הוא ואין מבטלת הפסח דמצות א"מ זא"ז א"ד דמ"מ קלישא המצוה ומבטלת למצוה דאורייתא כמו מצוה דרבנן דנחשבת רשות לגבי דאורייתא או אפשר כיון דעכ"פ ח"ש הוא מצוה דאורייתא לשיטה זו עדיף מדרבנן וא"מ זא"ז וביו"ד סי' רל"ט ש"ך סקי"ט הביא דיעות דאיסור דרבנן חמור מח"ש אף דאסור מה"ת לענין שבועה כיון דח"ש לא מפורש בתורה ע"כ איסור דרבנן דהוא בלאו דלא תסור חמור ע"ש א"כ כיון דחזינן דדרבנן הוי רשות לגבי דאורייתא כ"ש ח"ש אף דהוי דאורייתא מ"מ קיל מאיסור דרבנן ומ"מ צ"ע

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 10, 2016 12:11 am

עושה חדשות כתב:בענין הקו' על שי' המהר"ל וכו', דאם כל אכילת מצה בליל פסח היא מצוה, אז למה אמרי' דאתי רשות ומבטל מצות מרור...
נתעוררתי לתי' פשוט, דאם נבוא לדון כעת כשאוכל מצה ומרור יחד, (אחר שכבר אכל מצה לחוד), ולומר שיש לו כאן מצוה קיומית מדאו' וכשי' המהר"ל, אז לגבי מצוה זו, חשיב המרור כ'רשות' כיון דאינו אלא מדרבנן, ואתי המרור דהוי רשות כלפי דאו', ומבטל את המצוה הקיומית של המצה, וכעת המצה הויא רשות לגמרי, וחוזרת ומבטלת את המרור.

ועל פי המתבאר לעיל, נראה ליישב קו' נוספת, דהנה האדר"ת והמהרש"ם {עי' כאן viewtopic.php?f=27&t=21565 } דנו למה חייבו את מי שאכל מצה בלא הסיבה לחזור ולאכול שוב מצה, הרי כיון דהשתא הוא מחוייב במצה רק מדרבנן, א"כ יוכל לצאת ידי חובה זו במצה הכרוכה עם המרור, ובזה ל"ש לומר אתי רשות ומבטל מצוה כיון דתרווייהו הוו מצוות דרבנן.

ונראה, דהנה יל"ע הכיצד תיקנו חז"ל לאכול שוב בהסיבה, והרי מכיון דכבר אכל מצה ויצא יד"ח, המצה השניה אינה כלום, והוי כעושה "הידור" אחר שגמר המצוה, וכנודע. וי"ל דסמכו תקנתם על כך דעכ"פ יש מצוה קיומית בכל כזית מצה בלילה זה, וכדברי המהר"ל וכו'.

אבל הנה הרי נתבאר בהכרח, דאתי טעם מרור דרבנן ומבטל למצוה קיומית דהמהר"ל, וא"כ אינו יכול לסמוך על המצה שבכורך, דהרי המצוה הקיומית שיש באכילתה מתבטלת ע"י המרור. ולכן בע"כ צריך לאכול עוד מצה נפרדת בהסיבה.

כך שמעתי, והדברים נפלאים כפו"פ.

ובמה שנכתב לעיל לתרץ באופ"א דבדעת המהר"ל והנצי"ב וכו' עכצ"ל דמצוה קיומית מבטלת מצוה חיובית, יל"ע לגבי מה שדנו האם לפי הגר"א שיש קיום במצה כל שבעה, יכול לאכול את המצה עם דבש וכו', או דאתי רשות ומבטל מצוה. ושייכא קצת להנ"ל, דאם "קיומית" חשיבא רשות לגבי חיובית, אולי הדבש ל"ח רשות לגבי מצוה קיומית.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 13, 2016 3:17 pm

קטע נוסף מהנתיבות שם בענין אתי טעם רשות ומבטל טעם מצוה -
האם אכילת רשות מבטלת טעם מצות אכילת תרומה וקדשים.png
האם אכילת רשות מבטלת טעם מצות אכילת תרומה וקדשים.png (36.43 KiB) נצפה 9917 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 14, 2016 7:31 pm

עושה חדשות כתב:בענין הקו' על שי' המהר"ל וכו',
דאם כל אכילת מצה בליל פסח היא מצוה, אז למה אמרי' דאתי רשות ומבטל מצות מרור...
נתעוררתי לתי' פשוט, (ויל"ע האם הוא גם נכון),
דאם נבוא לדון כעת כשאוכל מצה ומרור יחד, (אחר שכבר אכל מצה לחוד), ולומר שיש לו כאן מצוה קיומית מדאו' וכשי' המהר"ל, אז לגבי מצוה זו, חשיב המרור כ'רשות' כיון דאינו אלא מדרבנן,
(וא"א 'להמציא' שיהיה לו מצוה קיומית בדרגה של דרבנן, וגרע ממש"נ לדון כאן - viewtopic.php?f=27&t=21565&p=274997#p274997 כי שם זו מצוה חיובית),
ואתי המרור דהוי רשות כלפי דאו', ומבטל את המצוה הקיומית של המצה, וכעת המצה הויא רשות לגמרי, וחוזרת ומבטלת את המרור.

העליתי דברים מקבילים מתוך שיעורו של הגר"א גנחובסקי זצ"ל.
הרב גנחובסקי.pdf
(148.25 KiB) הורד 522 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' מרץ 03, 2017 12:00 pm

עושה חדשות כתב:בענין הקו' על שי' המהר"ל וכו',
דאם כל אכילת מצה בליל פסח היא מצוה, אז למה אמרי' דאתי רשות ומבטל מצות מרור...
נתעוררתי לתי' פשוט, (ויל"ע האם הוא גם נכון),
דאם נבוא לדון כעת כשאוכל מצה ומרור יחד, (אחר שכבר אכל מצה לחוד), ולומר שיש לו כאן מצוה קיומית מדאו' וכשי' המהר"ל, אז לגבי מצוה זו, חשיב המרור כ'רשות' כיון דאינו אלא מדרבנן,
(וא"א 'להמציא' שיהיה לו מצוה קיומית בדרגה של דרבנן, וגרע ממש"נ לדון כאן - viewtopic.php?f=27&t=21565&p=274997#p274997 כי שם זו מצוה חיובית),
ואתי המרור דהוי רשות כלפי דאו', ומבטל את המצוה הקיומית של המצה, וכעת המצה הויא רשות לגמרי, וחוזרת ומבטלת את המרור.

לעניין מצווה קיומית בביטול, יל"ע גם לעניין אכילת מצה כל שבעה להגר"א חזקוני מאור [מעלין בקודש].

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' מרץ 03, 2017 12:15 pm

אגב אאל"ט, בתוס' זבחים מבואר בתי' השני שאין מתבטל אלא כזית מצה שאפשר משהו התבטל, אבל יותר כבר יש טעם חזק של מצה ואין לחוש, ולפי זה להפך אם אוכל יותר מכזית מצה אין כאן ביטול לכא', וצ"ע שם.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול כורך בשני כזיתים ?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 03, 2020 11:40 am

ודבר חידוש ראיתי כעת בלקט יושר, שהחרוסת ג"כ חשיבא קצת כ'רשות' לגבי מרור.

לקט יושר.jpg
לקט יושר.jpg (44.02 KiB) נצפה 6844 פעמים


וע"ע פמ"ג א"א תעה,ז.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

שני כזיתי מצה ורשות מבטלת למצווה

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 24, 2022 12:37 pm

נתבקשתי לברר בדבר הההנהגה לקיים את מצוות מצה בשני כזיתים, האחד שלימה בשביל מצוות המוציא, והשניה פרוסה בשביל מצוות מצה ומערבבם בפיו ובולעם יחד כידוע, שלכאורה נראה שהכזית שלימה אינו לשם מצווה אלא לשם פרוסת המוציא, ואם כן למה לא אומרים אתי רשות ומבטל למצווה כמבואר בפסחים דף קטו.

ואם כי יש לדחות, שבאמת מכוונים לצאת ידי חובה בהכל, אלא שכזית אחד מיוחד בעיקר עבור המוציא והשני בעיקר עבור מצה, עם כל זה הרי בקל אפשר לטעות בלשון הפוסקים ולהבין שהיציאה ידי חובה היא דווקא בפרוסה. האם מישהו עמד בדבר? ומדוע לא מעוררים בנושא שצריך לכוון לצאת ידי חובה בכל הכזיתים, ולא כנראה משטחיות לשון הפסוקים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שני כזיתי מצה ורשות מבטלת למצווה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 24, 2022 12:45 pm

הערה מפורסמת של רשז"א, ראה הליכות שלמה עמ' רפד-ה (וציינו שם שעמד בזה במגן האלף).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים