מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשר ראשון של חמץ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 22, 2016 11:15 pm

שמעתי לעורר, דהנה בזמנינו אין נותנין ללויים אפי' מעשר ראשון של טבל ודאי, כי המע"ה ואין מוחזקין בלוייה, ועוד טעמים.
אבל לכאו' בעל מפעל שיש ברשותו טבל ודאי והפריש ממנו תרו"מ, וכעת בא הפסח, הרי אינו יכול למוכרו ולא לבטלו ולהפקירו, דהא אינו שלו, ומאידך הא עובר עליו בבל יראה וכמבו' בפסחים מו: הואיל ואי בעי מיתשיל.

ואיני יודע האם זו שאילה מצויה, (כמדומני שהקמח הנמצא בארץ במאפיות ומפעלים הוא מיובא מחו"ל), אבל אם כן, לכאו' אין פיתרון, (מלבד כמובן ליתן ללוי...)

ושמעתי שעסק בזה הגר"א גרבוז בשיעוריו, האם מצא לזה פיתרון?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 23, 2016 10:21 am

למה אינו שלו?
הרי מותר לו לאכלו, ומותר לו למכור לך.
ועוד, הא קיי"ל "מתנות כהונה נגזלות"!

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 24, 2016 9:04 pm

קח דוג' מהמחמירים להוציא מעשר ראשון מהאתרוגים והמצות, הרי המעשר אינו שלו אלא שאינו נותנו ללויים מאיזה טעם, והם מרשים לו להשתמש בזה.
והצעתך ע"פ דינא דמתנו"כ נגזלות, אבל צריך להתכוין לגזול. (ובלא"ה אם הפריש בתור חיטה או קמח, ואח"כ לש במים, הרי יש כאן גם שינוי, אבל עדיין צריך כוונת גזילה ולא "כסבור שהם שלו").

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 04, 2021 11:52 pm

שמא יש לומר, דמכיון שמכר את כל החמץ שברשותו או ביטלו, אינו עובר גם על המעשר-ראשון שברשותו מחמת הא דאי בעי מיתשיל, כיון דאם יישאל, הרי למפרע יהיה החמץ הזה נכלל בתוך המכירה והביטול. וצ"ע בזה. (ועי' אחיעזר ג,א,ז).

אבל בכל הסוגיא בפסחים דמ"ו לא הוצע כזה פיתרון להפריש חלה ולבטל החמץ, עד שאם מיתשיל למפרע יחול הביטול, ואולי משום דהתם הביטול לא יחול כי הוי 'אינו ברשותו' מאחר שנתבע ליתן את החלה, משא"כ במעשר-ראשון שאין לו תובעים כנידון דידן.

גם יל"ע דמכיון דחזר ועירב את המעשר-ראשון עם כל השאר, אז כל חלק וחלק עומד עכשיו בבעלותו ויכול למוכרו לגוי או לבטלו, ומה שיש כאן ממ"נ אחוז מסויים של חמץ (בית בבתי) שאינו שלו ומאידך אינו יכול לבטלו, אולי ל"ש בזה איסור בל ייראה, ויל"ע גם לגבי איסור חמץ שעבר עליו הפסח.

עושה חדשות כתב:בלא"ה אם הפריש בתור חיטה או קמח, ואח"כ לש במים, הרי יש כאן גם שינוי, אבל עדיין צריך כוונת גזילה ולא "כסבור שהם שלו"
מה המציאות המקובלת במפעלים, מפרישים את התרו"מ מהחיטים, מהקמח, או מהבצק, או אחרי האפיה?

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 20, 2022 10:47 pm

עושה חדשות כתב:שמא יש לומר, דמכיון שמכר את כל החמץ שברשותו או ביטלו, אינו עובר גם על המעשר-ראשון שברשותו מחמת הא דאי בעי מיתשיל, כיון דאם יישאל, הרי למפרע יהיה החמץ הזה נכלל בתוך המכירה והביטול. וצ"ע בזה. (ועי' אחיעזר ג,א,ז).
וע"ע מנחת שלמה ח"א סימן סב אות יג.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשר ראשון של חמץ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 23, 2022 8:31 pm

עוד סברא:
הרי המעשר הזה הוא פקדון בידו, וקיי"ל שפקדון חמץ - מוכרו לגוי בשעה חמישית מחמת השב אבדה לבעלים.
ומדוע לא יוכל למכור את המעשר הזה לגוי, ואחרי הפסח ייתן את שוויו ללוי?!


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים