מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מרץ 22, 2017 5:20 pm

מה שאנחנו (על פי רוב) עושים היום לכאורה אפילו לפי הראבי"ה לא יוצאים כיון שאין זה נורמלי להסב ככה ורחוק מאד מדרך חירות , הרי כל השנה אף אחד לא יושב בתנוחה כזו וחז"ל דברו על ספות נמוכות, באמת יש מחמירים אבל לכאורה זה אמור להיות מעיקר הדין.

אבא יודן
הודעות: 1083
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 22, 2017 5:40 pm


קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מרץ 22, 2017 8:58 pm

דנו בעיקר אם יד שמאל מעכבת או חציצה וכו' ובקושי דנו שאין זה בכלל הסיבה ואדרבה גרע טפי.

דרומי
הודעות: 5718
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 23, 2017 10:39 am

אכן גם לי הוקשתה קושיא זו מאז ומקדם

וזה דומה לשאלה כיצד חסה נחשבת 'מרור', בשעה שבכל השנה אוכלים אותה ולא מרגישים שום מרירות

סגי נהור
הודעות: 3869
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 23, 2017 11:50 am

דרומי כתב:אכן גם לי הוקשתה קושיא זו מאז ומקדם

וזה דומה לשאלה כיצד חסה נחשבת 'מרור', בשעה שבכל השנה אוכלים אותה ולא מרגישים שום מרירות

ויש ליישב חדא בחברתה, שהאידנא אנו אוכלים מרור דרך חירות ומסבים על שום שמיררו המצרים כו', והכל א"ש.

יושב ירושלים
הודעות: 831
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' מרץ 23, 2017 4:26 pm

דרומי כתב:אכן גם לי הוקשתה קושיא זו מאז ומקדם

וזה דומה לשאלה כיצד חסה נחשבת 'מרור', בשעה שבכל השנה אוכלים אותה ולא מרגישים שום מרירות

פשוט וברור דגדר המרירות ב'מרור' אינו שלא נאכל מחמת מרירותו, ואדרבה בכהאי גוונא פסול למרור דבעינן דווקא 'ניקח בכסף מעשר', ומבואר בגמ' במקומות הרבה שחזרת היה מאכל חשוב שאוכלים אותו כל השנה, והשאלה היא רק בחלק מהחסות שלנו שאין בהם מרירות כלל ובזה באמת דעת החזו"א שאין יוצאים, ולכן מהדרין אחר 'חסה מרה'.

קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מרץ 23, 2017 5:14 pm

סגי נהור כתב:
דרומי כתב:אכן גם לי הוקשתה קושיא זו מאז ומקדם

וזה דומה לשאלה כיצד חסה נחשבת 'מרור', בשעה שבכל השנה אוכלים אותה ולא מרגישים שום מרירות

ויש ליישב חדא בחברתה, שהאידנא אנו אוכלים מרור דרך חירות ומסבים על שום שמיררו המצרים כו', והכל א"ש.


זיייער גוט.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 23, 2017 5:23 pm

הובא באשכול סמוך סרט מהרב בעלסקי מאמריקה שמדבר על הנקודה הזאת, ומראה איך לשבת ע"פ מה שראה באיזה ציור מהזמנים העתיקים. קחנו משם.

בכלל מי אומר שצריך 'נוח', צריך דרך חירות, ואפשר שדרך מלכים וחשובים של אז אכלו בנימוסים כאלו.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי הגרח » א' מרץ 26, 2017 2:50 pm

ידוע שיש חסידויות שהחתנים אוכלים עם האדמור ולא מסיבים משום כבוד האדמור ויש לדון האם נצרך לזה הלכות כבוד רבו שלמדו תורה כמבואר בשוע הא שזו הלכה סוביקטיוית כלומר שהוא תופס אותו באופן הזה שיש עליו אימת רבו וצ"ע

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי אפשר » א' מרץ 26, 2017 3:22 pm

הגרח כתב:ידוע שיש חסידויות שהחתנים אוכלים עם האדמור ולא מסיבים משום כבוד האדמור ויש לדון האם נצרך לזה הלכות כבוד רבו שלמדו תורה כמבואר בשוע הא שזו הלכה סוביקטיוית כלומר שהוא תופס אותו באופן הזה שיש עליו אימת רבו וצ"ע

לכאו' זה גדר מספיק, הן משום דאיתא בשו"ע דת"ח מופלג בתורה אי"צ להסב, וא"כ בודאי בפני כל חסיד רבו בגדר זה. [ואפי' אם אינו, מכ"מ יש מקום ללמוד משם שאי"צ ללמוד בפועל אלא בזה שהוא תופס אותו כדמות וראוי להיתפס לכזו מספיק. ויל"ע].
ואולי יש להוכיח כן גם ממאי דכתבו הפוסקים דרבו שאינו מובהק אין מסיבים, והוכיחו כן הראשונים מהא דהגמ' מחלקת בין רבו לשוליא דנגרא, דקמ"ל דכל שאינו שוליא דנגרי, אלא הוא רב בתורה או ברוחניות הוי שפיר בגדר דאין מסיבים בפניו. ודוחק לחלק דכאן לא הוי רב כלל, אלא כחבר כולל, כי סו"ס החסיד מוכן ועומד לקראת כל הוראה ותורה של רבו, והוא מכניע חייו ומשנתו לאדמו"ר זה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2502
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' מרץ 28, 2017 5:36 am

עי' בירחון האוצר שיצא לאור במאמרו של הרב יצחק מאיר יעבץ שדן בזה קצת.

עושה חדשות
הודעות: 8525
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 30, 2017 9:58 am

צריך לברר בדעת החולקים על הראבי"ה, (viewtopic.php?f=7&t=24208&p=274419&hilit#p274419), האם לא קיבלו את טענתו המציאותית, (ואז כדאי להתאים את המציאות אצלינו כדי שבהסיבה יהיה בכ"ז איזה צד של דרך חירות -בהנאה או בכבוד), או דס"ל דחיוב הסיבה אינו נכרך דוקא בזה, ודוג' לש' המרדכי והריטב"א (ועוד) ריש ער"פ דעני מיסב על הספסל אפי' שאין זה דרך חירות. ודו"ק.


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים