מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם בשלו דבר בפסח בסיר חמץ נקי שאינו בין יומו מה הדין?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

אם בשלו דבר בפסח בסיר חמץ נקי שאינו בין יומו מה הדין?

הודעהעל ידי שלח » ד' אפריל 12, 2017 12:39 pm

שאלה ששאלוני מה הדין אם בישלו בפסח בסיר שמשתמשים בו כל השנה בחמץ , ושכחו להגעיל אותו לפסח , ובישלו בו ,והסיר היה נקי וכבר כמה ימים ללא בישול היה בארון?האם מותר לאכול את התבשיל ורק להגעיל את הסיר או יש לזרוק את התבשיל או דבר אחר?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: אם בשלו דבר בפסח בסיר חמץ נקי שאינו בין יומו מה הדין?

הודעהעל ידי שלח » ד' אפריל 12, 2017 12:59 pm

מצאתי פה בדברי הרב אליעזר מלמד שליטא

מיקומך באתר פניני הלכה > > פסח > > י - כללי הגעלת כלים > > ב – דין כלי חמץ בפסח
→ א – דין הטעם הבלוע בכלים, מתי אוסר?ג – כבולעו כך פולטו – הגעלה וליבון חמור ←
ב – דין כלי חמץ בפסח
פורסם בקטגוריה י - כללי הגעלת כלים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כלים שהשתמשו בהם בכל השנה בתבשילי חמץ חמים, כיוון שהתבשילים היו חמים, הכלים בלעו טעם חמץ, ואסור להשתמש בכלים אלו בפסח בלא שיוציאו את טעם החמץ הבלוע בהם בהגעלה או ליבון.

ואם עברו ובישלו בפסח בסירים הללו למרות שידעו שלא הוכשרו לפסח – אף שטעם החמץ הבלוע בהם נפגם אחר שעברו על הסיר עשרים וארבע שעות, מכל מקום התבשיל אסור, שכבר למדנו שקנסו חכמים את העובר ומבשל בסיר שבלע טעם איסור ולא הכשירוהו.

ואם המבשל טעה ובישל בפסח בסיר שלא הוכשר, לדעת בעל השולחן ערוך, אם עברו על הסיר עשרים וארבע שעות מאז שבישלו בו חמץ, כיוון שטעם החמץ הנפלט ממנו פגום, התבשיל מותר באכילה בפסח. ולדעת הרמ"א התבשיל אסור, מפני שאיסור חמץ חמור במיוחד, שאפילו כלשהו חמץ אוסר את כל תערובתו, וכן כאשר טעמו פגום הוא אוסר את תערובתו (שו"ע תמז, י; ועיין לעיל ז, ה)

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: אם בשלו דבר בפסח בסיר חמץ נקי שאינו בין יומו מה הדין?

הודעהעל ידי איש לוי » ד' אפריל 12, 2017 1:01 pm

שלח כתב:שאלה ששאלוני מה הדין אם בישלו בפסח בסיר שמשתמשים בו כל השנה בחמץ , ושכחו להגעיל אותו לפסח , ובישלו בו ,והסיר היה נקי וכבר כמה ימים ללא בישול היה בארון?האם מותר לאכול את התבשיל ורק להגעיל את הסיר או יש לזרוק את התבשיל או דבר אחר?


לכאו' לדעת השו"ע דנטל"פ מותר, אז התבשיל מותר, ולדעת הרמ"א שמחמיר בנטל"פ אז התבשיל אסור. מ"מ אף לרמ"א אי"ז באיסור ב"י וב"י, כך שניתן לכאו' להשאירו לאחר הפסח, או לכבד בו אדם הנוהג כדעת השו"ע (תלוי בנידון לפנ"ע?)
אם התבשיל הוא דבר חריף, הוא ענין אחר אם התבשיל משוי ליה לשבח.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים