מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשרה מנויים בפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

עשרה מנויים בפסח

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 10:02 am

בתרגום המיוחס ליונתן עה"פ (יב, ד) וְאִם־יִמְעַ֣ט הַבַּיִת֘ מִהְיוֹ֣ת מִשֶּׂה֒, וז"ל, וְאִין זְעִירִין אִינְשֵׁי בֵיתָא מִמִּנְיַן עַשְׂרָא כְּמִיסַת לְמֵיכוּל אִימְרָא וכו'.

ולכאורה תמוה היכן מצינו דבעינן עשרה להימנות על קרבן פסח, והן אמנם שבתוספתא פסחים (פ"ד הט"ו) איתא, פעם אחת בקש אגריפס המלך לידע כמה מניינן של אכלוסין אמ' להם לכהנים הפרישו לי כוליא מכל פסח ופסח והפרישו לו שש מאות אלף זוגות של כליות כפלים כיוצאי מצרים ואין לך כל פסח ופסח שלא היו עליו יתר מעשרה מנוין, בפשוטו לאו דווקא משום דבעינן עשרה, וכמו דתנן להדיא (פ"ט מ"י), שתי חבורות שנתערבו פסחיהן... וכן חמש חבורות של חמשה חמשה ושל עשרה עשרה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עשרה מנויים בפסח

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 10:03 am

והגרא"ד אויערבאך שליט"א גאב"ד דטבריה ביאר בפשיטות, על פי הא דאיתא בפסחים (סד, ב), על הא דתנן, הפסח נשחט בשלש כתות שנאמר ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל קהל ועדה וישראל, אמר רבי יצחק אין הפסח נשחט אלא בשלש כתות של שלשים שלשים בני אדם. מאי טעמא קהל ועדה וישראל. מספקא לן, אי בבת אחת אי בזה אחר זה. הלכך, בעינן שלש כתות של שלשים שלשים בני אדם. דאי בבת אחת הא איכא, ואי בזה אחר זה הא איכא. הלכך בחמשין נמי סגיא, דעיילי תלתין ועבדי, עיילי עשרה ונפקי עשרה, עיילי עשרה ונפקי עשרה.

ומעתה נראה דהתרגום יונתן סבירא ליה כהך גיסא דלא בעי בבת אחת אלא בזה אחר זה, ונמצא דבעי עשרה בכל כת לשחיטת הפסח, ואמנם דין הוא במזבח ובשחיטת הקרבן שצריך שם קהל, אבל יכול להיות הצירוף ע"י כמה פסחים ששוחטין על המזבח, משא"כ בפסח מצרים הרי כל בית היה מזבח בפני עצמו, וכדאיתא בפסחים (צו, א), תנא רב יוסף שלשה מזבחות היו שם, על המשקוף ועל שתי המזוזות, א"כ אין מה שיצרף בין ב' פסחים הנעשים בב' בתים לעשותם כת אחת, כיון שכל בית הוא מזבח בפני עצמו, ונמצא שמשום דין קהל האמור בשחיטה היה צריך שבכל פסח יהיו מנויים עשרה, וזהו שאמרה תורה 'אם ימעט הבית מהיות משה', שאם באותו בית אין עשרה מנויים על הפסח, צריך להוסיף מנויים משכנו הקרוב במכסת נפשות, והדברים נפלאים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עשרה מנויים בפסח

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 10:04 am

ולפי דבריו היה נראה לומר, דאמנם דברי הת"י אינם ענין כלל לפסח דורות, וכמש"נ, כי מעצם דין המנויים על הפסח ליכא דין עשרה כלל, וליכא בזה נפקותא לפסח דורות.

אכן מצאתי בספר יכהן פאר להרב מבנדין על הרמב"ם (הלכות קרבן פסח פ"א ה"ט), הפסח נשחט בג' כתות... היו פחות מחמשים אין שוחטין את הפסח לכתחילה ואם שחטו כשר, וז"ל, יש לעי' בשחטו פחות מעשרה דלא הוי כלל קהל דבכה"ג יש מקום לומר דגם בדיעבד פסול דכיון דכתיב קהל ועדה וישראל. אולי לענין עשרה הוי שינה עליו הכתוב לעכב. ועי' בתרגום יונתן פרשת בא דמשמע קצת דעל כל פסח ופסח היו מנוין עשרה, ויש לעיין בזה, עכ"ל.

ולפי"ז נמצא שיש נפקותא בהך ביאורא דקראי דמפרש הת"י לגבי פסח דורות שיהיה עיכוב בכך שתהיה שחיטת הפסח בעשרה. [ולפי דברינו, אזי באמת הכל מענין אחד הוא, דכל הטעם דבעי עשרה מנויים מחמת השחיטה הוא, וכנ"ל].

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: עשרה מנויים בפסח

הודעהעל ידי כהן » ג' אפריל 18, 2017 12:00 pm

יש"כ, נפלא
ואמנם בעיקר הדבר יתכן דהדין קהל נאמר רק על השחיטה והרי לשחיטה לא היה מקום מסוים א"כ יכולים להתקבץ עשרה למקום אחד ולשחוט ואח"כ לזרוק כ"א בבית אכילתו


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים