עמוד 1 מתוך 1

"מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 1:22 pm
על ידי איש_ספר
בעקבות מאמרו של חברנו הגרי"י סטל על סימנים חדשים לסדר ליל פסח, נזכרתי בדבר זה שיש תח"י:
רצ"ב צילום כת"י הגדש"פ מתימן והיא כוללת סימנים בלתי מוכרים משום מקו"א!
20170706_022028.jpg
20170706_022028.jpg (3.74 MiB) נצפה 5497 פעמים

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 1:31 pm
על ידי ישראל אליהו
מסתמא זו הגדה מאוחרת ולא מתקופת הראשונים.

אגב, יש שם ביאור מקורי ל"זכר למקדש" החרב.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 10:56 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישראל אליהו כתב:אגב, יש שם ביאור מקורי ל"זכר למקדש" החרב.

מקורו מהר"י ונה.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:06 pm
על ידי חד ברנש
איש ספר,
תודה רבה על הסימן החדש שהעלית.
באיזה כת"י מדובר, אם מותר לשאול, ובמיוחד, לאיזו שנה הוא מתוארך?
ייש"כ.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:38 pm
על ידי אחרון התלמידים
ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:43 pm
על ידי קאצ'קלה
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

אין כאן תימה, כי אם מציאה נחמדה. נוסח חדש של 'סימני הסדר' ('מקדש וסחי') שלא היה ידוע עד כה לדברי הרב איש ספר.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:49 pm
על ידי אחרון התלמידים
קאצ'קלה כתב:
אחרון התלמידים כתב:ב"ה
סליחה על הבורות, האם התימה הוא על הסימנים הלא מוזכרים, או על המלים מקדש וסחי... שלא מצאנו לזה פירוש?

אין כאן תימה, כי אם מציאה נחמדה. נוסח חדש של 'סימני הסדר' ('מקדש וסחי') שלא היה ידוע עד כה לדברי הרב איש ספר.

ב"ה
נפלא.
עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.
דרך אגב, נראה מכמה סימנים שהביא הרב סטל, שהיו מקומות שעשו כמנהג הגר"א לעשות סדר על ב' מצות בלבד. האם זה נכון?

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:52 pm
על ידי מה שנכון נכון
אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ג' מרץ 27, 2018 11:57 pm
על ידי אחרון התלמידים
מה שנכון נכון כתב:
אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.

ב"ה
הצדק כולו בידך

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 1:59 am
על ידי ליבא לתיובתא
בהגדת חכמי מרוקו שיצאה השנה יש סימנים חדשים מכת״י הר״ע סירירו, שנת ת״ס

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 8:46 am
על ידי בברכה המשולשת
אחרון התלמידים כתב: דרך אגב, נראה מכמה סימנים שהביא הרב סטל, שהיו מקומות שעשו כמנהג הגר"א לעשות סדר על ב' מצות בלבד. האם זה נכון?


הרי זה מנהג הגאונים והרמב"ם (וכמדומני שכך מנהג רבים מיוצאי תימן עד היום)

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:28 am
על ידי חד ברנש
ליבא לתיובתא כתב:בהגדת חכמי מרוקו שיצאה השנה יש סימנים חדשים מכת״י הר״ע סירירו, שנת ת״ס

ושמא כבודו יעשה עמי חסד ויעלה לכאן את העמודים הרלוונטיים?

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 11:26 am
על ידי נוצר תאנה
מה שנכון נכון כתב:
אחרון התלמידים כתב:עכ"פ נראה שארמתא ולא אדמתא, כלומר שיספר בארמית.
בנפקותא - יציאת מצרים.
בטמירותא - ביראה מברך.
שנחא ברעותא- שנח? ברצון.

באדמתא - בורא פרי האדמה על הכרפס. את ההגדה השמיט (כנראה בגלל מרכזיותה, או שלא מצא חרוז...).
בנפקותא - ברכת המוציא.
בטמירותא - צפון.
שבחא - הלל. ברעותא - נרצה.

אני הבנתי, וסחי בנפקותא - מספר ביציאת מצרים, ואת הנטילה השמיט כי הוא מכלל האכילה

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: ד' מרץ 28, 2018 1:59 pm
על ידי מה שנכון נכון
נוצר תאנה כתב:אני הבנתי, וסחי בנפקותא - מספר ביציאת מצרים, ואת הנטילה השמיט כי הוא מכלל האכילה

חשבתי ע"ז, אבל לא כ"כ נ"ל: א. שהשמיט גם ורחץ וגם המוציא. ב. בשאר הקטע משמשת כל תיבה כסימן בפ"ע. ג. לא מתאים להשתמש בסימנים לזכרון באותה מלה - 'וסחי' בב' משמעויות שונות. [ולפרש גם את ה'וסחי' הראשון לא כרוחץ אלא 'אומר ברכת בפה"א' רחוק, ושייכים כאן ביתר שאת ב' הטעמים הראשונים. וגם ככלל נראה שהוא צמוד לסדר הרגיל של קדש ורחץ עד שסידר גם את נרצה].
---
סימן נוסף מתימן ראה במגיד מראשית.

Re: "מקדש וסחי באדמתא" - סימנים בלתי ידועים

פורסם: א' יוני 10, 2018 10:39 am
על ידי מה שנכון נכון
תיאור ההגדה שבראש האשכול:
הגדה של פסח בכתב יד. תימן, המאה ה-17 (או ראשית המאה ה-18). נוסח שאמי.
כולל הוראות בערבית-יהודית. ניקוד עליון.
הגדה פותח בהקדמה (בערבית) ולאחר מכן הכותרת "סדר העשייה בלילי הפסח". שני הדפים הראשונים נראים חדשים יותר, ובראשם הכותרת: "אגדתא דפסחא". מכאן ואילך דפים עתיקים וכהים יותר.
בכל עמוד משולב פירוש מהמקובל רבי יצחק ונה זצ"ל (מהרי"ו), מגדולי רבני תימן בזמנו, וכן עם הוספות לפירוש שלא היו ידועים עד היום.
תגלית חשובה
בדף [6] נרשמו סימני הסדר בנוסח שלא היה ידוע עד היום. הם פותחים: "מקדש וסחי באדמתא" [מקביל ל: קדש ורחץ, כרפס], "מפלג וסחי בנפקותא" [כאן יש שתי משמעויות: א. יחץ, מגיד ביציאה- כלומר מספר ביציאת מצרים). ב. רחצה (= סחי, בארמית)]. וכן ממשיכים הסימנים המיוחדים בארמית.
בסה"כ 15 סימנים, מנוקדים.
לפנינו תגלית חשובה ומדהימה, על נוסח קדמון של סימני הסדר, שלא היה ידוע כלל עד היום. כידוע התימנים הקפידו והצליחו לשמר מנהגים קדומים מאוד, שלא השתמרו ביתר קהילות ישראל.
באחד הדפים נכתב בהגדה: "הגהה. יש שטועין באכילת אפיקומן ואוכלין אותה אחר ההלל, ויש משבאין לישן ועולה על דעתם מד' רז"ל שאמרו שיישן... וטעם מצה בפיו...".
חסר כנראה דף אחד בסוף ההגדה.
36 דף. 14.5 ס"מ.
מצב טוב-סביר. בלאי, כתמים וקרעים, ללא חסרון טקסט.

https://il.bidspirit.com/portal/#!/lotP ... 7%A4%D7%94