נוטר הכרמים כתב:תולדות מכירת חמץ
מאמרו החדש של הרב יעקב לויפר
כתבן כתב:שבוע טוב
התבקשתי להביא לפני חכמי ורבני הפורום:
מתוך הקובץ הרצ"ב:
"מכירת החמץ במרוכז אצל הרב, החלה לפני כמאה וחמישים שנה. הטעם שהנהיגו מכירה זו הוא, מפני שצריך לדעת כיצד לעשות קנין עם הגוי באופן המועיל, ולכן העדיפו שהרב יעשה זאת, ולא כל אדם לעצמו. בתחילה היה המנהג שהרב היה קונה את החמץ מכל בני העיר ומוכרו לגוי. אחר כך (כיון שחששו שאם מכירת החמץ מן הרב לגוי לא הועילה, יעבור הרב על איסור חמץ של כל בני העיר) שינו את אופן המכירה לאופן המקובל היום, שהרב מתמנה כשליח למכור את החמץ לגוי.
כאמור, בימינו נהוג בערים הגדולות, שרוב הרבנים אינם מוכרים את החמץ בעצמם לגוי, אלא מעבירים את השליחות לרב אחר, שהוא מוכר את החמץ לגוי. בדרך כלל נאמר בטופס המינוי שחותם המוכר אצל הרב, שהוא ממנה את הרב למכור את החמץ בעצמו או ע"י שלוחו.
שליחות במכירת חמץ
מעתה לאור מה שנתבאר לעיל, שבמילי אין שליח עושה שליח, ולדעת המהרי"ט אף הבעלים אינו יכול למנות שליח במילי, צריך לבאר, אם מועילה השליחות של בעל החמץ למכור חמצו לגוי, ושל הרב שנתמנה שליח, למנות רב אחר כשליח למכור את החמץ לגוי".
אין בקובץ המצורף תשובה המניחה לגמרי את הדעת.
בברכה המשולשת כתב:לי צרמה הלשון שבתחילת המאמר ש-"כל יהודי כשר" עושה מכירת חמץ. אני הקטן מכיר כו"כ יהודים כשרים שאינם נוהגים כך אלא נמנעים לגמרי ממעשה זה של מכירת חמץ.
בברכה המשולשת כתב:נוטר הכרמים כתב:תולדות מכירת חמץ
מאמרו החדש של הרב יעקב לויפר
ייש"כ. סיכום נחמד ויפה.
לי צרמה הלשון שבתחילת המאמר ש-"כל יהודי כשר" עושה מכירת חמץ. אני הקטן מכיר כו"כ יהודים כשרים שאינם נוהגים כך אלא נמנעים לגמרי ממעשה זה של מכירת חמץ.
מקדש מלך כתב:מצטער שלא קראתי את הקובץ המצורף. אבל ב"ה שנים רבות אני מוכר חמץ, ומעולם לא ראיתי בשטר שממנים את הרב המוכר למנות מישהו אחר לשליח, אלא נותנים הרשאה ישירה למוכרים בעצמם (הבד"ץ של העדה החרדית, או גוף דומה), והרב שאצלו מוכרים משמש בעיקר כ'קישוט' בעלמא (והסודר שמניפים איתו, הסבר אחר יש לו).
בברכה המשולשת כתב:ושוב, יודעני שבעיני רבים זה נחשב להידור. אולם, יש בהחלט יהודים כשרים (לא רבים, אך יש) שלא רואים בזה הידור ולא עושים כן. (העברתי פעם שיעור על זה, ובאמת היו חלק מהלומדים שהיה קשה להם לקבל את זה שפשוט יש מי שלא משתתף בכל הדבר הזה)
סגי נהור כתב:מקדש מלך כתב:מצטער שלא קראתי את הקובץ המצורף. אבל ב"ה שנים רבות אני מוכר חמץ, ומעולם לא ראיתי בשטר שממנים את הרב המוכר למנות מישהו אחר לשליח, אלא נותנים הרשאה ישירה למוכרים בעצמם (הבד"ץ של העדה החרדית, או גוף דומה), והרב שאצלו מוכרים משמש בעיקר כ'קישוט' בעלמא (והסודר שמניפים איתו, הסבר אחר יש לו).
אני ראיתי בהחלט שטרות כאלו.
ולא זו בלבד אלא שרבים שולחים שליח במקומם למילוי שטר ההרשאה בשמם, וכמדומה הוזכר לעיל באשכול.
ואכן נשמח לתירוץ טוב.
רון כתב:בברכה המשולשת כתב:ושוב, יודעני שבעיני רבים זה נחשב להידור. אולם, יש בהחלט יהודים כשרים (לא רבים, אך יש) שלא רואים בזה הידור ולא עושים כן. (העברתי פעם שיעור על זה, ובאמת היו חלק מהלומדים שהיה קשה להם לקבל את זה שפשוט יש מי שלא משתתף בכל הדבר הזה)
איני מבין איך אפשר לוותר על מכירת חמץ,
הלא ידוע שהיום כמעט לכל העולם יש השקעות בכל מיני חברות בין אם יודע בין אם לא,
ואותם חברות יש להם מניות בכל מיני מפעלים שאולי מייצרים חמץ וכו' ואיך אפשר לוותר על מכירת חמץ בכלל אתממהה!!!
ואם על השקעות בחברות שמחללות שבת מקפידים אינשי והקימו מסלולים מיוחדים כשרים, ודאי שיש להקפיד על איסור חמץ החמור שהוא בבל יראה
רון כתב:בברכה המשולשת כתב:רון כתב:בברכה המשולשת כתב:ושוב, יודעני שבעיני רבים זה נחשב להידור. אולם, יש בהחלט יהודים כשרים (לא רבים, אך יש) שלא רואים בזה הידור ולא עושים כן. (העברתי פעם שיעור על זה, ובאמת היו חלק מהלומדים שהיה קשה להם לקבל את זה שפשוט יש מי שלא משתתף בכל הדבר הזה)
איני מבין איך אפשר לוותר על מכירת חמץ,
הלא ידוע שהיום כמעט לכל העולם יש השקעות בכל מיני חברות בין אם יודע בין אם לא,
ואותם חברות יש להם מניות בכל מיני מפעלים שאולי מייצרים חמץ וכו' ואיך אפשר לוותר על מכירת חמץ בכלל אתממהה!!!
ואם על השקעות בחברות שמחללות שבת מקפידים אינשי והקימו מסלולים מיוחדים כשרים, ודאי שיש להקפיד על איסור חמץ החמור שהוא בבל יראה
א. אם לא ידוע לאדם במה הוא משקיע איך הוא יכול למכור את זה? ואיזה גמ"ד תהיה לקונה לקנות את זה? הרי זה דבר בלתי מסויים לחלוטין.
ב. המסלולים הכשרים לא משקיעים כלל בחברות שיש שם בעיה של חילול שבת (כל אחד כשיטתו מה זה בדיוק אומר, כידוע) וממילא המקבילה כאן תהיה לא להשקיע בחברות שמייצרות חמץ.
ג. יתר על כן, אם ההשקעה כן ידועה וזו חברה יהודית (כל אחד כהגדרתו ההלכתית למושג זה, כידוע) הרי היא עצמה מוכרת את החמץ, ואם לא- לא מובן איך תועיל מכירת המניות בתוך השטר, כשאין כל פירוט על זה (וגם לפי דד"מ מכירה כזו אין לה תוקף במניות, אבל זה כבר מחלוקת). אם מדובר בחברה גויית (כנ"ל) לפי הרבה שיטות זה נחשב שאין חמץ למשקיע הפרטי (כנ"ל)
לא הבנתי דברי כת"ר כלל,
א. אדם מוכר את חלקו המושקע. במה הוא מושקע את זה אפשר לברר אחר כך, ואין זה כלל דבר בלתי מסויים.
ב. ממש לא הבנתי. אתה מציע הצעה? מה נעשה עד שתתקבל הצעתך? [שהיא הצעה שאינה ראויה כלל כיון שאפשר בשופי להיפטר מהאיסור ע"י מכירת חמץ, ולמה שלא ישקיעו בזה?]
ג. מנין לך שכל החברות בבעלות יהודית מוכרות חמץ? הרי כבודו לא הגיע ממאה שערים שחושב שהעולם מתחיל ונגמר במאה שערים....
בברכה המשולשת כתב:רון כתב:בברכה המשולשת כתב:רון כתב:בברכה המשולשת כתב:ושוב, יודעני שבעיני רבים זה נחשב להידור. אולם, יש בהחלט יהודים כשרים (לא רבים, אך יש) שלא רואים בזה הידור ולא עושים כן. (העברתי פעם שיעור על זה, ובאמת היו חלק מהלומדים שהיה קשה להם לקבל את זה שפשוט יש מי שלא משתתף בכל הדבר הזה)
איני מבין איך אפשר לוותר על מכירת חמץ,
הלא ידוע שהיום כמעט לכל העולם יש השקעות בכל מיני חברות בין אם יודע בין אם לא,
ואותם חברות יש להם מניות בכל מיני מפעלים שאולי מייצרים חמץ וכו' ואיך אפשר לוותר על מכירת חמץ בכלל אתממהה!!!
ואם על השקעות בחברות שמחללות שבת מקפידים אינשי והקימו מסלולים מיוחדים כשרים, ודאי שיש להקפיד על איסור חמץ החמור שהוא בבל יראה
א. אם לא ידוע לאדם במה הוא משקיע איך הוא יכול למכור את זה? ואיזה גמ"ד תהיה לקונה לקנות את זה? הרי זה דבר בלתי מסויים לחלוטין.
ב. המסלולים הכשרים לא משקיעים כלל בחברות שיש שם בעיה של חילול שבת (כל אחד כשיטתו מה זה בדיוק אומר, כידוע) וממילא המקבילה כאן תהיה לא להשקיע בחברות שמייצרות חמץ.
ג. יתר על כן, אם ההשקעה כן ידועה וזו חברה יהודית (כל אחד כהגדרתו ההלכתית למושג זה, כידוע) הרי היא עצמה מוכרת את החמץ, ואם לא- לא מובן איך תועיל מכירת המניות בתוך השטר, כשאין כל פירוט על זה (וגם לפי דד"מ מכירה כזו אין לה תוקף במניות, אבל זה כבר מחלוקת). אם מדובר בחברה גויית (כנ"ל) לפי הרבה שיטות זה נחשב שאין חמץ למשקיע הפרטי (כנ"ל)
לא הבנתי דברי כת"ר כלל,
א. אדם מוכר את חלקו המושקע. במה הוא מושקע את זה אפשר לברר אחר כך, ואין זה כלל דבר בלתי מסויים.
ב. ממש לא הבנתי. אתה מציע הצעה? מה נעשה עד שתתקבל הצעתך? [שהיא הצעה שאינה ראויה כלל כיון שאפשר בשופי להיפטר מהאיסור ע"י מכירת חמץ, ולמה שלא ישקיעו בזה?]
ג. מנין לך שכל החברות בבעלות יהודית מוכרות חמץ? הרי כבודו לא הגיע ממאה שערים שחושב שהעולם מתחיל ונגמר במאה שערים....
סליחה שלא הבהרתי את דבריי
א. אם אדם מוכר דבר שאינו ידוע לו, איך הוא קובע את שוויו? ומה בכך שאפשר לברר אח"כ, הרי בעת הקניין לא ידוע לצדדים במה מדובר ואז אין גמ"ד ולכאורה לא ברור כלל שאפשר להחיל על זה שם קניין.
ב. אני לא מציע הצעה, אני מעיר הערה ביחס להשוואה שהעלה כתר"ה. אגב, למיטב ידיעתי חלק מהמסלולים הכשרים אכן אינם משקיעים בחברות מזון מטעמים אלו (מלבד העובדה שיש מהמסלולים הכשרים שלא משקיעים במניות כלל, מסיבות של שבת ועוד, כך שהשאלה באמת לא מתחילה).
ג. לא כתבתי כך- העליתי שתי אפשרויות- או שהם מוכרים את החמץ או שלא.
קו ירוק כתב:בברכה המשולשת כתב:לי צרמה הלשון שבתחילת המאמר ש-"כל יהודי כשר" עושה מכירת חמץ. אני הקטן מכיר כו"כ יהודים כשרים שאינם נוהגים כך אלא נמנעים לגמרי ממעשה זה של מכירת חמץ.
כמדומה שבזמנינו זה הידור שלא מותרים עליו היהודים הכשרים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים