ישא ברכה כתב:לכאורה פשוט שכל הדין של סיכה כשתיה הינו רק אחר שהדבר מוגדר כאוכל (וממילא הוא חמץ), ...........
ושוב, כאן הבן - שאינו יודע לשאול - שואל:
זה תערובת חמץ ו/או חמץ נוקשה גם בלי אחשביה. לא האחשביה עושה את זה לחמץ, אלא זה חמץ המותר להשהותו מפני שאין עוברים עליו.
כלומר שלא עוברים על זה בב"י וב"י כשזה בארון, מפני שזה לא מאכל.
והנה כמו שחמץ אסור באכילה, כך בדיוק הוא אסור בהנאה.
וזה פשוט לכ"ת שאם אוכל חמץ נוקשה שנפסל מאכילת כלב - אחשביה, ועובר על אכילתו מדין אכילת חמץ.
ומדוע אי"ז ממש אותו דבר שאם נהנה בפסח מחמץ נוקשה כנ"ל ולא השאירו בארון סגור כהלכה המפורשת ברמב"ם, - אחשביה בזה שנהנה ועובר על הנאה מחמץ האסור בהנאה.
היכן מפורש הדבר הפשוט הזה שאחשביה מועיל רק ע"י אכילה, ולא ע"י הנאה. הרי תרווייהו כחדא אסירי. ובתרווייהו יש מעשה המגלה דעתו שלא מתייחס לזה כעפרא וכעץ בעלמא אלא כדבר חשוב ששייך ליהנות ממנו או לאוכלו.
[בזכרוני המטושטש שהמשנ"ב כבר החמיר דאיכא אחשביה גם בהנאה. ואני כותב כעת מהזכרון לכן איני מציין מראה מקום]
שוב ראיתי שהמשנ"ב בסימן תמב ס"ק מג מחלק להדיא דאחשביה הוא למאכל ולא להנאה.
וכדבריכם כן הוא.
אבל מה הסברא בזה?