עמוד 1 מתוך 4

איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 2:33 pm
על ידי אבא יודן
לא הצלחתי בשום פנים

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 2:37 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי. אתה מתכוון לומר שעד היום אתה תמיד שותה את היין של ארבעה כוסות עם קש?

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 2:41 pm
על ידי לעומקו של דבר
אגב, מועיל מאוד, ולא להיעלב, לשים סינר.
או להניח מגבת על החולצה/פראק/עס חלאט.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 3:26 pm
על ידי משולש
מטים את הגוף ומיישרים את הראש ואז אין בעיה.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 3:31 pm
על ידי אבא יודן
משולש כתב:מטים את הגוף ומיישרים את הראש ואז אין בעיה.
לעומקו של דבר כתב:אגב, מועיל מאוד, ולא להיעלב, לשים סינר.
או להניח מגבת על החולצה/פראק/עס חלאט.
הלזאת חירות יקרא
לי זה נראה יותר כפייתית\ ילדותית לא נראה שאכן זוהי צורת הסיבה העתיקה

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 3:37 pm
על ידי לעומקו של דבר
על מה שהיה תעשה מחקר
בהוספת בגד אין שום חסרון בדין הסבה

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 3:41 pm
על ידי לעומקו של דבר
באמת עכשיו אני חושב, אולי זאת ראיה לכך שגם בעלמא אין צורך למלא את הכוס עד גדותיה (עם ה'בירוצים' בלשון חז"ל)
כעין שהוכיח הגרשז"א את זה מהגמ' "ניצוצות לא שכיחי" (ברכות נ"ב:), דהיינו שאין שכיח שינתזו מים מהכוס, וממילא מוכח שאין צריך למלא את הכוס עד גדותיה כי אם כן זה כן היה מצוי

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 3:44 pm
על ידי משולש
האם יש לך איזה איורים וכדומה מצורת ההסבה העתיקה?
בציורים של ההגדות הישנות כמעט לא רואים הסבה, מקסימום הטיה מזערית ולפעמים גם זה לא.
על כל פנים הדרך שהצעתי נראית לי יותר הגיונית ויותר מכובדת מאשר שהראש מוטה בצורה שכל כוס שמביאים לו תישפך...

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 4:12 pm
על ידי אוצר החכמה
מטים את הגוף ומיישרים את הראש ואז אין בעיה.

נכון. זה לא מה שעושים כולם?

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 5:15 pm
על ידי ארזי ביתר
לעומקו של דבר כתב:אגב, מועיל מאוד, ולא להיעלב, לשים סינר.
או להניח מגבת על החולצה/פראק/עס חלאט.

/קיטל!

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 5:20 pm
על ידי עדיאל ברויאר
משולש כתב:האם יש לך איזה איורים וכדומה מצורת ההסבה העתיקה?
בציורים של ההגדות הישנות כמעט לא רואים הסבה, מקסימום הטיה מזערית ולפעמים גם זה לא.
על כל פנים הדרך שהצעתי נראית לי יותר הגיונית ויותר מכובדת מאשר שהראש מוטה בצורה שכל כוס שמביאים לו תישפך...


האם מישהו עשה מחקר על הנושא? זה באמת מעניין מאוד.
מלבד ציורי הגדה עתיקים, ניתן לברר זאת (בזהירות הדרושה) גם ע"י צורת הישיבה של מלכים ובני חורין נוספים (גם גויים) בתקופת חז"ל.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 5:48 pm
על ידי צביב
פעם היה משיב הגרי''ש אלישיב תשובות לפני הסדר
ומי שהיה שם סיפר שקרוב השאלות היו כיצד מסבין
ולכל שואל הראה הגרי''ח כיצד
קשה להסביר בכתב
אבל עבר מישיבה זקופה לישיבה באופן מוטה מעט
באופן שזה חוצפה לתלמיד לישב לפני רבו
אבל ללא צורך במשענת יד וכו'
וכנ''ל קשה להסביר בכתב
אבל באופן זה אפשר לשתות בהסיבה
ויש להקשות מה חששו שמא יקדים קנה לוושט, ונ''ל שלא קשה כ''כ

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 6:58 pm
על ידי צופר הנעמתי
עדיאל ברויאר כתב:
משולש כתב:האם יש לך איזה איורים וכדומה מצורת ההסבה העתיקה?
בציורים של ההגדות הישנות כמעט לא רואים הסבה, מקסימום הטיה מזערית ולפעמים גם זה לא.
על כל פנים הדרך שהצעתי נראית לי יותר הגיונית ויותר מכובדת מאשר שהראש מוטה בצורה שכל כוס שמביאים לו תישפך...


האם מישהו עשה מחקר על הנושא? זה באמת מעניין מאוד.
מלבד ציורי הגדה עתיקים, ניתן לברר זאת (בזהירות הדרושה) גם ע"י צורת הישיבה של מלכים ובני חורין נוספים (גם גויים) בתקופת חז"ל.


כידוע ההסבה בזמן חז"ל היתה בשכיבה של ממש על הצד על מטות.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 7:30 pm
על ידי איש-אחד
פסלון עתיק של אדם השותה בהסיבה

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 7:59 pm
על ידי פלתי
צביב כתב:פעם היה משיב הגרי''ש אלישיב תשובות לפני הסדר
ומי שהיה שם סיפר שקרוב השאלות היו כיצד מסבין
ולכל שואל הראה הגרי''ח כיצד
קשה להסביר בכתב
אבל עבר מישיבה זקופה לישיבה באופן מוטה מעט
באופן שזה חוצפה לתלמיד לישב לפני רבו
אבל ללא צורך במשענת יד וכו'
וכנ''ל קשה להסביר בכתב
אבל באופן זה אפשר לשתות בהסיבה
ויש להקשות מה חששו שמא יקדים קנה לוושט, ונ''ל שלא קשה כ''כ

ברשב"ם ק"ח גבי הסבה בימין לאו שמיה הסיבה, פירש שהרי צריך לאכול ביד ימין. משמע מזה שההסיבה היא ממש על ידו, שאל"כ גם במסב על צד ימין אכתי יכול לאכול בימינו.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 8:33 pm
על ידי ישראל אליהו
הגרב"ץ אבא שאול פשוט לו שההסיבה שבזמן חז"ל היתה שכיבה גמורה עם הטייה של הראש כלפי מעלה. [והעורכים באול"צ (ט"ו א') שלחו לרש"י ברכות מ"ב. ומ"ו: ופסחים צ"ט:]. אלא שחידש שם שדי בהסיבה של 45 מעלות ויועיל כאילו היסב לגמרי, ע"ש ראייתו.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 9:11 pm
על ידי מנין
איש-אחד כתב:פסלון עתיק של אדם השותה בהסיבה

דלא כרשב"ם!

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 9:39 pm
על ידי צופר הנעמתי
מן הסתם הוא מחזיק את הכוס ביד שמאל רק לבינתיים, אולי אפילו מוריד את הראש ולוגם מידי פעם אם היא לא מדי ריקה, אבל מסתבר שאפילו בעמ"ח הפסלון בכבודו ובעצמו לא נפל מהמיטה בכל פעם שהיה צריך לשלוח יד לצלחת...

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 11:01 pm
על ידי פלגינן
עדיאל ברויאר כתב:
משולש כתב:האם יש לך איזה איורים וכדומה מצורת ההסבה העתיקה?
בציורים של ההגדות הישנות כמעט לא רואים הסבה, מקסימום הטיה מזערית ולפעמים גם זה לא.
על כל פנים הדרך שהצעתי נראית לי יותר הגיונית ויותר מכובדת מאשר שהראש מוטה בצורה שכל כוס שמביאים לו תישפך...


האם מישהו עשה מחקר על הנושא? זה באמת מעניין מאוד.
מלבד ציורי הגדה עתיקים, ניתן לברר זאת (בזהירות הדרושה) גם ע"י צורת הישיבה של מלכים ובני חורין נוספים (גם גויים) בתקופת חז"ל.

איור נאה של שולחן ליל הסדר מתוך מחזור מנהג אשכנז המתוארך למאה יד-טו.
כת"י קמברידג' MS Add.662,
ובספה"ל F16992, ראו פרטים שם
כמה הלכתא גבירתא איכא למישמע מציורא דא...
ליל הסדר ציור מסידור קמברידג' MS Add.662 מאה 15.jpg
ליל הסדר ציור מסידור קמברידג' MS Add.662 מאה 15.jpg (547.42 KiB) נצפה 13307 פעמים

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ה' אפריל 14, 2016 12:08 pm
על ידי משולש
איש-אחד כתב:פסלון עתיק של אדם השותה בהסיבה

ברוך שכיוונתי

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ו' אפריל 15, 2016 4:36 pm
על ידי אבא יודן
לשון השבלי הלקט "הסיבה דעבדינן לחמרא" משמע שזהו צורת הסיבה מיוחד ליין וצ"ע.
שבלי הלקט.jpg
שבלי הלקט.jpg (2.88 MiB) נצפה 13232 פעמים

[לא נופל ממנו שיש להגיה "הסיבה דעבדינן, (לחמרא) [לחומרא]" והכוונה כשני השיטות שבגמרא]

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ש' אפריל 16, 2016 11:36 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בספר שבולי הלקט השלם (סדר פסח סימן ריח) כתוב כך:
וצריכין לשתות כל ארבעה כוסות בהסיבה דאיתמר מצה צריכה הסיבה מרור אינו צריך הסיבה יין צריך הסיבה אמרי לה תרי כסי קמאי בעי הסיבה דההוא שעתא הויא לה חירות בתראי לא בעי הסיבה מאי דהוה הוה ואמרי לה תרי כסי קמאי לא בעי הסיבה דאכתי עבדים קאמרי' בתראי בעי הסיבה דהוה ליה חירות והשתא דאיתמר הכי ואיתמר הכי כולהו בעי הסיבה


זאת אומרת שבמהדורה שהעתקת יש להגיה כפי ששיערת

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 1:24 am
על ידי קרית מלך
שמעתי שהגראי"ל שליט"א מורה ובא בענין זה שהעצה היעוצה היא ללגום מעט בישיבה ולא לבלוע, ולהסב על צד שמאל ואז להמשיך לשתות מהכוס כך שלא ישפך מאומה וישתה הכל בהסיבה בבת אחת.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 7:33 am
על ידי אבא יודן
עדיאל ברויאר כתב:בספר שבולי הלקט השלם (סדר פסח סימן ריח) כתוב כך:
וצריכין לשתות כל ארבעה כוסות בהסיבה דאיתמר מצה צריכה הסיבה מרור אינו צריך הסיבה יין צריך הסיבה אמרי לה תרי כסי קמאי בעי הסיבה דההוא שעתא הויא לה חירות בתראי לא בעי הסיבה מאי דהוה הוה ואמרי לה תרי כסי קמאי לא בעי הסיבה דאכתי עבדים קאמרי' בתראי בעי הסיבה דהוה ליה חירות והשתא דאיתמר הכי ואיתמר הכי כולהו בעי הסיבה


זאת אומרת שבמהדורה שהעתקת יש להגיה כפי ששיערת

כידוע [ליודעים] יש חזרה בספר שבה"ל מהדורה א הארוך, ומהדורה ב הקצר, דברים הנ"ל ראיתי במהדורה הב, אך יבדוק לן מר במהדורה הא.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 7:47 am
על ידי אוצר החכמה
לא מובן איך עלה בדעתך בכלל שהפשט הוא הסיבה מיוחדת דעבדינן לחמרא? ולא כפשוטו דעבדינן לחומרא.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 8:11 am
על ידי אבא יודן
משום שברי לי שאינו דומה הסיבה דרך חירות שלאכילה להסיבה דרך חירות שלשתיה.
והלהיטות אחר מקור קדום לכך גרם לי ספק להגיה או להניחו !

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: א' אפריל 17, 2016 8:43 am
על ידי לעומקו של דבר
קרית מלך כתב:שמעתי שהגראי"ל שליט"א מורה ובא בענין זה שהעצה היעוצה היא ללגום מעט בישיבה ולא לבלוע, ולהסב על צד שמאל ואז להמשיך לשתות מהכוס כך שלא ישפך מאומה וישתה הכל בהסיבה בבת אחת.

ועיין משכב"ז כאן

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 10:47 am
על ידי עושה חדשות
הרי לש' רש"י ורשב"ם ריש ער"פ דההסיבה צריכה להיות על השולחן, ולא בשכיבה גמורה.
רש"י -
עד שיסב כדרך בני חורין זכר לחירות במטה ועל השלחן
רשב"ם -
עד שיסב כדרך בני חורין במטה ועל השלחן זכר לחירות

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 1:57 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מסתבר שעל השולחן הוא בסמוך לשולחן, שהרי אין נשענים על השולחן בזמן ההסיבה. א"כ ייתכן ששוכב על צידו על המיטה, בסמוך לשלוחן הנמוך שלפניו.

לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 5:20 pm
על ידי קראקובער
מה שאנחנו (על פי רוב) עושים היום לכאורה אפילו לפי הראבי"ה לא יוצאים כיון שאין זה נורמלי להסב ככה ורחוק מאד מדרך חירות , הרי כל השנה אף אחד לא יושב בתנוחה כזו וחז"ל דברו על ספות נמוכות, באמת יש מחמירים אבל לכאורה זה אמור להיות מעיקר הדין.

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 5:40 pm
על ידי אבא יודן

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 6:35 pm
על ידי ברים
ידוע על כמה וכמה גדולי ישראל שהסבו על מיטה בשכיבה, וכן אני הקטן נוהג. וכן משמע במ"ב לגבי אבל שלא יסב על מיטה כלולה וכבודה. אמנם קשה לסדר כן לכל בני הבית

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 6:56 pm
על ידי משה ובני ישראל
אני משתמש בשתי כסאות. על אחד יושב ועל השני מסב עם כריות וזה מאוד נוח עד שקשה לפעמים לחזור. ויש בעיה של "כדי שלא יישנו" וכו' (וק"ו המבוגרים) אבל ברור שבמקום צפוף זה לא שייך.

Re: לשבת בתנוחה הכי לא נוחה נקרא הסיבה?!

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:58 pm
על ידי קראקובער
דנו בעיקר אם יד שמאל מעכבת או חציצה וכו' ובקושי דנו שאין זה בכלל הסיבה ואדרבה גרע טפי.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:01 pm
על ידי דורש מבקש
אינו ברור שאפשר לברך ולצאת ידי חובה בשתיה ע"י קש עי' שו"ת אבני חפץ (לוין) סימן ל"ו.

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:13 pm
על ידי פרי יהושע
קשית לשתיית יין??, "ידי יין יצא ידי חירות לא יצא".

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:28 pm
על ידי שלמה בן חיים
פרי יהושע כתב:קשית לשתיית יין??, "ידי יין יצא ידי חירות לא יצא".

מפורש ברמ"א שאין לשתות בקש, ראה סימן תעב סעיף טו 'ואין ליקח כוס שפיו צר מפני שלא יוכל לשתות רביעית כאחד'

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:48 pm
על ידי פרי יהושע
נזכרתי, ולכן גם "ידי יין לא ייצא".

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:49 pm
על ידי משה ובני ישראל
ומה בדיעבד כגון לגבי חולה או זקן ?

Re: איך בדיוק ההסבה בשתיה ללא אמצעות קש\בקבוק?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 10:12 pm
על ידי פרי יהושע
אולי אם דרכו כך חשיב כשתיה לגביה