מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרור זה - מצביעים על האשה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

מרור זה - מצביעים על האשה

הודעהעל ידי חד וחלק » ד' אפריל 06, 2011 12:55 pm

לא יאומן כי יסופר. שורו הביטו וראו, כל מילה נוספת מיותרת.
הגדת פראג רפז.jpg
הגדת פראג רפז.jpg (59.18 KiB) נצפה 14526 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 06, 2011 1:01 pm

היו דברים מעולם, פחות או יותר.
השווה, לדוגמא, את טעמו של 'שבת של מי' לסמיכות הפרקים 'במה בהמה' ו'במה אשה'.

(הבעייה שלנו היא, שאנו מנסים 'להלביש' לבני דורות קודמים את השקפת העולם שלנו. איני רוצה להכנס לענין, אבל הוא נוגע לכמה אשכולות שנפתחו לאחרונה, שנכתבו שם שטויות בכמויות - משהו בסגנון 'אוצר השטויות'. וחבל.)

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי הור ההר » ד' אפריל 06, 2011 1:13 pm

חד וחלק כתב:לא יאומן כי יסופר. שורו הביטו וראו, כל מילה נוספת מיותרת..


כנראה שהכותב דנן בהגש"פ לא זכה ולשאלת בני מערבא היה עונה מוצא ...

ואם כי ודאי שהשקפות דורנו שונות מאד מהשקפות הדורות הקודמים בהמוני פרטים כדברי הבאשי, נראה כי ענין זה גם בדורו עורר גיחוך.
נערך לאחרונה על ידי הור ההר ב ד' אפריל 06, 2011 2:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי עט סופר » ד' אפריל 06, 2011 2:05 pm

הור ההר כתב:
חד וחלק כתב:לא יאומן כי יסופר. שורו הביטו וראו, כל מילה נוספת מיותרת..


כנראה שהכותב דנן לא זכה ולשאלת בני מערבא היה עונה מוצא ...

ואם כי ודאי שהשקפות דורנו שונות מאד מהשקפות הדורות הקודמים בהמוני פרטים כדברי הבאשי, נראה כי ענין זה גם בדורו עורר גיחוך.

מאחר וחד וחלק ענה מצא לכן הוא לא מבין זאת...

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי סענדער » ד' אפריל 06, 2011 2:28 pm

לפ''ז אין לתמוה על האומר 'שפוך חמתך' ומצביע על ה'שוויגער'...

קלונימוס הזקן
הודעות: 1183
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' אפריל 06, 2011 3:09 pm

עי' הלכות קטנות, כמדומה בסי' ז', ותרוה נחת יהודית אמיתית.

לבדיחותא, ידיד גוראי שלח לי לפני כמה ימים את הציטוט מהאגדה בתיאור 'איש מצביע על אשתו' ושאלני כחידה: על איזה קטע באגדה ציירו זאת להשערתך?
כיון שלא הכרתי את המובא כאן, השיבותי:
תם מה הוא אומר: מה זאת?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אפריל 06, 2011 9:44 pm

"על שום שלא הספיק בצקת של אבותינו להחמיץ".
הציטוט נאמן למקור, הוא צילום ההגדה דלעיל.
פשוט טעות של הבחור הזעצער? גיי ווייס כמה אלפי יהודים קידשו נוסח זה לשעה ולדורות...

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי מתעמק » ד' אפריל 06, 2011 10:02 pm

לא מהר כל כך. נוסח בצקת היא נוסח אשכנז מובהק, וכבר נמצא בראשונים.
ראה עוד מאמרו של הרב ישראל מרדכי פלס בישורון טו עמוד תתעז שציין למי שכלל זה בין המאפיינים להגדות בנוסח אשכנז.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 06, 2011 10:19 pm

באשי, אף כי הערתך נכונה על דרך כלל, במקרה הזה, מדובר בפרודיה בלבד, כמו ציור הציידים הרודפים אחר הארנב המופיע ליד יקנה"ז בהגדה זו. היה מקום להתעקש שמא גם הבדיחה משקפת מציאות חברתית מסוימת, אלא שיש הגדות בהם מופיע במרור זה ציור הפוך שהאשה מצביעה על האיש.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' אפריל 07, 2011 12:18 am

איך אני יכול להשיג את ההגדה הזו

(כדי שישאלו המבוגרים...)

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי איש אשכולות » ה' אפריל 07, 2011 12:20 am

שמעתי פעם הסבר לכך שהצביעו על האשה, ע"פ חז"ל שהמצרים נתנו לאנשים עבודת נשים, ולהפך, וזה היה כדי למרר את חייהם, ושפיר מצביעים על האשה לזכר זה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אפריל 07, 2011 2:06 am

איש אשכולות כתב:שמעתי פעם הסבר לכך שהצביעו על האשה,

תיכף כבר יהיה טעם ע"פ סוד. אין כזה מנהג ולא כלום. ס"ה הומור ותל"מ.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 07, 2011 2:14 am

בזמנו שמעתי לפרש שהיה כתוב בהגדה מצביע על החסה בכתב רש"י חסה שהוא כמו אשה ומכאן נובע טעותו של הבחור הזעצער.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חד וחלק » ה' אפריל 07, 2011 10:16 am

היא שיחתי כתב:איך אני יכול להשיג את ההגדה הזו

(כדי שישאלו המבוגרים...)

יש באוצר.

דרדקי
הודעות: 157
הצטרף: ד' יוני 23, 2010 8:21 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי דרדקי » ה' אפריל 07, 2011 10:47 am

חכם באשי כתב:היו דברים מעולם, פחות או יותר.
השווה, לדוגמא, את טעמו של 'שבת של מי' לסמיכות הפרקים 'במה בהמה' ו'במה אשה'.

עיי' בהלכות קטנות סי' ? ששאלוהו אם לברך שהחיינו בנישואין, והשיב- עד שאתה שואלני אם לברך שהחיינו, שאל אם צריך לברך דיין האמת.

חכם באשי כתב:(הבעייה שלנו היא, שאנו מנסים 'להלביש' לבני דורות קודמים את השקפת העולם שלנו. איני רוצה להכנס לענין, אבל הוא נוגע לכמה אשכולות שנפתחו לאחרונה, שנכתבו שם שטויות בכמויות - משהו בסגנון 'אוצר השטויות'. וחבל.)

כמו ענין העבדים. בימינו מרגישים קצת לא נח עם הענין הזה. איך היה להרבה מהתנאים והאמוראים עבדים. זה ממש אותו דבר לנסות לעקם את התורה לתפיסת אנשים בני ימינו. זו נחיתות נוראה להעמיד את התורה במבחן אצל דעת בני אדם שמתשתנה כל הדורות.

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי תיקו » ה' אפריל 07, 2011 11:52 am


הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי הבונה » ה' אפריל 07, 2011 11:57 am

תולעת ספרים07 כתב:בזמנו שמעתי לפרש שהיה כתוב בהגדה מצביע על החסה בכתב רש"י חסה שהוא כמו אשה ומכאן נובע טעותו של הבחור הזעצער.

הבעיה ברעיון זה, שהכתיב "חסה" מודרני, בגמרא מובא בארמית "חסא", וכך בכל הספרים עד שעיברתו את המילה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אפריל 07, 2011 2:03 pm

מתעמק כתב:לא מהר כל כך. נוסח בצקת היא נוסח אשכנז מובהק, וכבר נמצא בראשונים.
ראה עוד מאמרו של הרב ישראל מרדכי פלס בישורון טו עמוד תתעז שציין למי שכלל זה בין המאפיינים להגדות בנוסח אשכנז.

תודה על התיקון.
אגב, משום מה שינו לשון הכתוב?

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי איש אשכולות » ה' אפריל 07, 2011 10:39 pm

איש_ספר כתב:
איש אשכולות כתב:שמעתי פעם הסבר לכך שהצביעו על האשה,

תיכף כבר יהיה טעם ע"פ סוד. אין כזה מנהג ולא כלום. ס"ה הומור ותל"מ.


היא גופא הומור, גופא דעובדא הוה דכד הוינא בביתא דחד מרה"י שבדורנו, ומאן דהוא הביא הגדה עם ציור זה, ואשת הרה"י נפגעה מאד, ואמר שם אחד זה הביאור, ונהנה הרה"י.

ומש"כ שעוד מעט יהי' טעם ע"פ סוד, באמת כבר ישנו, והוא הטעם הפשוט, והוא סוד מפני הממררות.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי גוראריה » ה' אפריל 07, 2011 10:42 pm

חכם באשי כתב:היו דברים מעולם, פחות או יותר.
השווה, לדוגמא, את טעמו של 'שבת של מי' לסמיכות הפרקים 'במה בהמה' ו'במה אשה'.

(הבעייה שלנו היא, שאנו מנסים 'להלביש' לבני דורות קודמים את השקפת העולם שלנו. איני רוצה להכנס לענין, אבל הוא נוגע לכמה אשכולות שנפתחו לאחרונה, שנכתבו שם שטויות בכמויות - משהו בסגנון 'אוצר השטויות'. וחבל.)

ספר 'צרור המור' מלא בהלצות מרות נגד המרור הנז"ל... ואומרים בשם א' מגדולי החסידות זי"ע שניכר על המחבר ש'אכל הרבה מרור'...
אזכיר מימרא א' משם:
"חכם א' ראה אשה שתלויה על העץ. אמר: מי יתן ונשאו כל האילנות זה הפרי..."

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אפריל 07, 2011 10:59 pm

גוראריה,
מה בדיוק 'נטפלת' לספר צרור המור?!
עיינתי בו הרבה, הרבה מאוד, ולא זכור לי שהוא כתב הרבה נגד אותו 'מרור'.
המאמר שהבאת, מיוחס לאריסטו או לסורקטס, ומובא בהרבה מספרי קדמונינו, ובעיקר מספרד. הראשון מהם (כזכור לי) שהביאו, הוא ר' יוסף אבן זבארה ב'ספר שעשועים' שלו (מצוי באוצר), ושם מצויים פתגמים ומכתמים נוספים בגנות הנשים.
ובכלל, נראה לי שחכמי ספרד עסקו יותר בשאלה אם ה'אשה' היא דבר טוב או לא. ובמיוחד משורריהם.
בחוג המשוררים המכונה במחקר 'חוג סרגוסה' התנהל פולמוס מעניין, אחד כתב את 'שונא הנשים' והשני כתב נגדו את 'עזרת הנשים' וכן הלאה.
בקרב חכמי אשכנז, לא זכור לי עיסוק שכזה. כנראה, חכמי ספרד הושפעו מהפילוסופים היוונים.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי גוראריה » ה' אפריל 07, 2011 11:18 pm

חכם באשי כתב:גוראריה,
מה בדיוק 'נטפלת' לספר צרור המור?!
עיינתי בו הרבה, הרבה מאוד, ולא זכור לי שהוא כתב הרבה נגד אותו 'מרור'.
המאמר שהבאת, מיוחס לאריסטו או לסורקטס, ומובא בהרבה מספרי קדמונינו, ובעיקר מספרד. הראשון מהם (כזכור לי) שהביאו, הוא ר' יוסף אבן זבארה ב'ספר שעשועים' שלו (מצוי באוצר), ושם מצויים פתגמים ומכתמים נוספים בגנות הנשים.
ובכלל, נראה לי שחכמי ספרד עסקו יותר בשאלה אם ה'אשה' היא דבר טוב או לא. ובמיוחד משורריהם.
בחוג המשוררים המכונה במחקר 'חוג סרגוסה' התנהל פולמוס מעניין, אחד כתב את 'שונא הנשים' והשני כתב נגדו את 'עזרת הנשים' וכן הלאה.
בקרב חכמי אשכנז, לא זכור לי עיסוק שכזה. כנראה, חכמי ספרד הושפעו מהפילוסופים היוונים.

לעבור כעת ולדלות את הציטוטים? אולי גם להוציא לאור אלפא ביתא בתראה דר' אברהם סבע בעניין מרירותא דנקובתא?....
יש שם הרבה, עד כדי שכאמור התבטא כך עליו א' מגדו"י בדור הקודם.
די אם תעיין בפירושו לפטירת שרה אחרי העקידה.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אפריל 08, 2011 12:41 am

גוראריה כתב:
חכם באשי כתב:גוראריה,
מה בדיוק 'נטפלת' לספר צרור המור?!
עיינתי בו הרבה, הרבה מאוד, ולא זכור לי שהוא כתב הרבה נגד אותו 'מרור'.
המאמר שהבאת, מיוחס לאריסטו או לסורקטס, ומובא בהרבה מספרי קדמונינו, ובעיקר מספרד. הראשון מהם (כזכור לי) שהביאו, הוא ר' יוסף אבן זבארה ב'ספר שעשועים' שלו (מצוי באוצר), ושם מצויים פתגמים ומכתמים נוספים בגנות הנשים.
ובכלל, נראה לי שחכמי ספרד עסקו יותר בשאלה אם ה'אשה' היא דבר טוב או לא. ובמיוחד משורריהם.
בחוג המשוררים המכונה במחקר 'חוג סרגוסה' התנהל פולמוס מעניין, אחד כתב את 'שונא הנשים' והשני כתב נגדו את 'עזרת הנשים' וכן הלאה.
בקרב חכמי אשכנז, לא זכור לי עיסוק שכזה. כנראה, חכמי ספרד הושפעו מהפילוסופים היוונים.

לעבור כעת ולדלות את הציטוטים? אולי גם להוציא לאור אלפא ביתא בתראה דר' אברהם סבע בעניין מרירותא דנקובתא?....
יש שם הרבה, עד כדי שכאמור התבטא כך עליו א' מגדו"י בדור הקודם.
די אם תעיין בפירושו לפטירת שרה אחרי העקידה.


זה לא כל כך חריף על הנשים

צרור המור בראשית פרק ה
היוצא לנו מזה כי לשפוט ענייני העולם הזה על נכון לצריך רוחב לב ודין אין חקר. ולכן תמצא כי שרה אע"פ שהיתה גברת הנשים. תולדתה היא חלושה ורכת הלבב ובצאתה מרחם אמה נאכל חצי בשרה. ודעתם של נשים קלה ובכאן לא אמרינן חוץ כמו שאמרה ברוריה אשת ר"מ חוץ מברוריה כמוזכר בע"ז. ולכן כשהשם נתן לה ליצחק חשבה בלבה. זה עת לשחוק ואמרה צחוק עשה לי אלהים. לפי שחשבה שזה היה טוב גמור ואין למעלה ממנו. ולכן כשהלך אברהם לשוחטו לשם בעליו. חשבה שאבדה כל הטובות שבעולם ולמה לה חיים. ולכן אמרו שפרחה נשמתה ומתה. אבל אברהם הצדיק היה חכם גדול מוכתר בתורת השם ולא העריך זה הטוב מעת בואו לטוב אבל חקר בחלקי האפשר. וראה שזה הטוב לא היה טוב גמור אבל היה בו חסרון. כי היה חושב ודואג ואומר מה אעשה ומה אומר ולבי מאד חמרמר. ויען אברהם ויאמר הנה לשלום מר לי מר. מה אעשה לבני כי לכל העולם יש להם זוג ולבני אין לו זוג. מה אעשה לי ומה אשה אתן לו. אם מבנות כנען או מבנות ישמעאל. ועל זה ביום ובלילה שינה בעיניו איננו רואה. באופן שכשאמר לו השם קח נא את בנך את יצחק. שמח ואמר האח כי אין לי בן ואח לבקש לו אשה. ולכן השכים בבקר לקיים מצות יוצרו בלי התפעלות ובלי עצבון. ולפי שראה השם גודל לבבו ושמחתו. בישרו בלידת רבקה להסיר תוגתו. אבל שרה לפי שהיתה אשה. ולא היתה לה גודל הלב כאברהם. כשראתה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט לא נשחט פרחה נשמתה ומתה.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי גוראריה » ו' אפריל 08, 2011 12:49 am

היא שיחתי כתב:
גוראריה כתב:
חכם באשי כתב:גוראריה,
מה בדיוק 'נטפלת' לספר צרור המור?!
עיינתי בו הרבה, הרבה מאוד, ולא זכור לי שהוא כתב הרבה נגד אותו 'מרור'.
המאמר שהבאת, מיוחס לאריסטו או לסורקטס, ומובא בהרבה מספרי קדמונינו, ובעיקר מספרד. הראשון מהם (כזכור לי) שהביאו, הוא ר' יוסף אבן זבארה ב'ספר שעשועים' שלו (מצוי באוצר), ושם מצויים פתגמים ומכתמים נוספים בגנות הנשים.
ובכלל, נראה לי שחכמי ספרד עסקו יותר בשאלה אם ה'אשה' היא דבר טוב או לא. ובמיוחד משורריהם.
בחוג המשוררים המכונה במחקר 'חוג סרגוסה' התנהל פולמוס מעניין, אחד כתב את 'שונא הנשים' והשני כתב נגדו את 'עזרת הנשים' וכן הלאה.
בקרב חכמי אשכנז, לא זכור לי עיסוק שכזה. כנראה, חכמי ספרד הושפעו מהפילוסופים היוונים.

לעבור כעת ולדלות את הציטוטים? אולי גם להוציא לאור אלפא ביתא בתראה דר' אברהם סבע בעניין מרירותא דנקובתא?....
יש שם הרבה, עד כדי שכאמור התבטא כך עליו א' מגדו"י בדור הקודם.
די אם תעיין בפירושו לפטירת שרה אחרי העקידה.


זה לא כל כך חריף על הנשים

צרור המור בראשית פרק ה
ולכן תמצא כי שרה אע"פ שהיתה גברת הנשים. תולדתה היא חלושה ורכת הלבב ובצאתה מרחם אמה נאכל חצי בשרה. ודעתם של נשים קלה ובכאן לא אמרינן חוץ כמו שאמרה ברוריה אשת ר"מ חוץ מברוריה כמוזכר בע"ז.


זה על שרה אמנו ואידך זיל גמור

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' אפריל 08, 2011 2:34 am

כיתוב זו מופיע בכמעט כל ההגדות שנדפסו בפראג
והנה עוד ב' דוגמאות
קבצים מצורפים
ן.PNG
ן.PNG (215.18 KiB) נצפה 14274 פעמים
prague 1556.PNG
prague 1556.PNG (40.22 KiB) נצפה 14274 פעמים

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ד' אפריל 13, 2011 2:17 pm

יעויין עתה ב'המעין' ניסן תשע"א במאמרו של הרב ד"ר ישראל מרדכי פלס הדן בהצבעה על האשה ב'מרור זה'.

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי בגולה » ד' אפריל 13, 2011 7:19 pm

אז אולי מישהו יעלה לכאן העתק מקטע זה?

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אפריל 13, 2011 8:35 pm

ואם כבר ..

הנה קטע מהגש"פ כתב יד עתיק מצוייר מספריית מינכן

כנמראה שהצייר שלנו לא הסתפק ב"מנהג בעולם שהאיש מורה על האשה" ורצה לקיים את המצוה ברוב ההידור, ולקיים מה שנא' וסמך ידו על ראש ה....
קבצים מצורפים
פ מינכן 200.PNG
פ מינכן 200.PNG (723.71 KiB) נצפה 14199 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 13, 2011 8:36 pm

כנראה, גם סופר זה היה "בור, עם הארץ, ומשכיל", כהחלטת בית דינו של מרן ה'תולעת'.
זהו גורלם של הציירים!!!

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חד וחלק » ד' אפריל 13, 2011 9:25 pm

שבטיישראל כתב:ואם כבר ..

הנה קטע מהגש"פ כתב יד עתיק מצוייר מספריית מינכן

כנמראה שהצייר שלנו לא הסתפק ב"מנהג בעולם שהאיש מורה על האשה" ורצה לקיים את המצוה ברוב ההידור, ולקיים מה שנא' וסמך ידו על ראש ה....

מן הסתם התכוונת ל'וסמך ידו על ראש האשה', אך זה בהחלט נראה כמו 'וסמך ידו על ראש קרבנו'...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אפריל 13, 2011 9:41 pm

שלא תזלזלו כל כך בציורים הנ"ל אבאר דבריהם...
"מרור" בגימטריא "מות"
וזהו אשה רעה מר ממות
דהיינו אשה רעה מרה ממרור זה

ובזה יבואר לשוה"ק של הציירים הנ"ל דשינו לשונם במקום לכתוב ומוצא אני מר ממות את האשה, לאשה רעה מר ממות.

יעוי' בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס, דרוש י
מצות המרור, לבטל יצרא דשפיכות דמים, מרו"ר בגימטריא מו"ת [פע"ח שער חג המצות פ"ג], נמצא לשון מרירות אצל המות כמד"א אכן סר מר המות [ש"א טו לב] ואחריתה כיום מר [עמוס ח י] אשה רעה מר ממות [קהלת ז כו], והנה המצריים מררו את חייהם בעבודה קשה, לתקן עון דשפיכות דמים, הנה בעת צאתנו מארץ מצרים צונו הש"י לאכול מרו"ר בגימטריא מו"ת, וללועסו בל"ב שינים רומזים לל"ב נתיבות החכמה [לקו"ת פ' עקב] והחכמה תחיה [קהלת ז יב], והוא לבטל יצרא דשפיכות דמים.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אפריל 13, 2011 9:57 pm

היא שיחתי כתב:בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס, דרוש י
וללועסו בל"ב שינים רומזים לל"ב נתיבות החכמה [לקו"ת פ' עקב]


דרך אגב זוכרני שראיתי פעם פולמוס שלם אם יש ל"ב שינים והאם לגויים ל"ג שיניים או משהו כעי"ז האם מישהו יאיר עיני?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 13, 2011 10:41 pm

היא שיחתי כתב:
היא שיחתי כתב:בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס, דרוש י
וללועסו בל"ב שינים רומזים לל"ב נתיבות החכמה [לקו"ת פ' עקב]


דרך אגב זוכרני שראיתי פעם פולמוס שלם אם יש ל"ב שינים והאם לגויים ל"ג שיניים או משהו כעי"ז האם מישהו יאיר עיני?


לאחרונה יוצא לאור כת"ע, די מעניין, בשם 'הפעמון', ובחוברת הראשונה שלו ('הצלצול הראשון'!...) היה מאמר בענין.
ברם לדעתי המאמר חלש ביותר. הם לא הגיעו למקורות הראשוניים שכתבו והרחיבו בענין, והם חסידי אשכנז, המזכירים את הדבר עשרות פעמים.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חד וחלק » ד' אפריל 13, 2011 10:46 pm

היא שיחתי כתב:
היא שיחתי כתב:בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס, דרוש י
וללועסו בל"ב שינים רומזים לל"ב נתיבות החכמה [לקו"ת פ' עקב]


דרך אגב זוכרני שראיתי פעם פולמוס שלם אם יש ל"ב שינים והאם לגויים ל"ג שיניים או משהו כעי"ז האם מישהו יאיר עיני?

פולמוס זה מה טיבו, אם אפשר לראות, לספור ולהווכח שלגויים יש אותו מספר שיניים כמו ליהודים?
אך יש חת"ס מעניין שאיני זוכר מקומו, והוא כותב שטבע הגוף של היהודי שונה מזה של הגוי.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי אראל » ד' אפריל 13, 2011 11:02 pm

חד וחלק כתב:
היא שיחתי כתב:
היא שיחתי כתב:בני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס, דרוש י
וללועסו בל"ב שינים רומזים לל"ב נתיבות החכמה [לקו"ת פ' עקב]


דרך אגב זוכרני שראיתי פעם פולמוס שלם אם יש ל"ב שינים והאם לגויים ל"ג שיניים או משהו כעי"ז האם מישהו יאיר עיני?

פולמוס זה מה טיבו, אם אפשר לראות, לספור ולהווכח שלגויים יש אותו מספר שיניים כמו ליהודים?
אך יש חת"ס מעניין שאיני זוכר מקומו, והוא כותב שטבע הגוף של היהודי שונה מזה של הגוי.


מלפני כמה חדשים יצא לאור קובץ הנקרא 'הפעמון', שם יש מדובר שלם על על זה

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אפריל 13, 2011 11:36 pm

אראל,
ציינתי ל'הפעמון' בהודעתי דלעיל,

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי אורי אגסי » ה' אפריל 14, 2011 1:52 am

חד וחלק כתב:אך יש חת"ס מעניין שאיני זוכר מקומו, והוא כותב שטבע הגוף של היהודי שונה מזה של הגוי.


וגמ' כזו אינך מכיר?
בברכות (איני זוכר בדיוק) הגמ' אומרת שהגוף של גויים שונה כיון שרגילים לאכול שקצים ורמשים ולכן הגוף חם יותר.
כך בערך אני זוכר.

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי איש אשכולות » ה' אפריל 14, 2011 2:03 am

אורי אגסי כתב:
חד וחלק כתב:אך יש חת"ס מעניין שאיני זוכר מקומו, והוא כותב שטבע הגוף של היהודי שונה מזה של הגוי.


וגמ' כזו אינך מכיר?
בברכות (איני זוכר בדיוק) הגמ' אומרת שהגוף של גויים שונה כיון שרגילים לאכול שקצים ורמשים ולכן הגוף חם יותר.
כך בערך אני זוכר.


לא ברכות, אלא נדה ל"ד ע"ב.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 14, 2011 2:04 am

אורי אגסי כתב:
חד וחלק כתב:אך יש חת"ס מעניין שאיני זוכר מקומו, והוא כותב שטבע הגוף של היהודי שונה מזה של הגוי.


וגמ' כזו אינך מכיר?
בברכות (איני זוכר בדיוק) הגמ' אומרת שהגוף של גויים שונה כיון שרגילים לאכול שקצים ורמשים ולכן הגוף חם יותר.
כך בערך אני זוכר.


אורי, איך נעצרת בברכות שאין שם דבר כזה.

עי' שבת פו,ב: ע"ז לא,ב: נדה לד,ב: כיון דאכלי שקצים ורמשים חביל גופייהו.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: מרור זה...

הודעהעל ידי אורי אגסי » ה' אפריל 14, 2011 2:11 am

יהיו לי הבושות לכפרת עוונותי הרבים.
זכרתי גמ' זו משבת, השוכנת כבוד לי ברכות בארון הספרים.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים