מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קטניות הן חמץ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אפריל 12, 2011 1:35 pm

שו"ת בית מרדכי חלק א סימן כט
דעתו של אחד מגדולי הפוסקים הראשונים האשכנזים היא, שהקטניות אסורים בפסח מפני שהם עצמם חמץ, כלומר מחמיצין כמו חמשת מיני דגן. בספר המנהגות, שחובר לפני שבע מאות וחמישים שנה, בערך, על ידי ר' אשר בר' שאול מלוניל (פורסם על ידי הר"ש אסף, ז"ל, מתוך כתב יד שבאוניברסיטה בקמברידז ב"ספרן של ראשונים" על ידי חברת מקיצי נרדמים, ירושלים תרצ"ה), סובר המחבר כי טעם איסור הקטניות בפסח הוא, שהקטניות עצמן מחמיצים. הפיסקא הזאת אינה בספר המנהגות שבידינו. היא מובאת בשם ספר המנהגות בספר המנוחה, פירושים וחידושים על הרמב"ם. מחבר ספר המנוחה, ר' מנוח, היה מגדולי הפוסקים ותלמידו של ר' מאיר בר ברוך, וחי ופעל בנרבונה. מרן ר' יוסף קארו מביאו כמה פעמים בבית יוסף. בספר המנוחה (דפוס פרשבורג תר"י, כ, ב) אומר רבינו מנוח: "וכתוב בספר המנהגות ונהגו כל העולם שלא לאכול זרעונים בפסח מפני שהם מחמיצים, ועל כן נקראים חימצי" (ע' ספר המנהגות ע' 176).

בעל ספר המנהגות מתכוון בשם "חימצי" למה שנזכר ביבמות סג, א, ופרש"י שם ד"ה חימצי: "מין קטניות" ובעל גליון הש"ס מעיר שם: "ונזיד עדשים, תרגום תבשיל דטלופחין", עי' שם פרש"י ד"ה אפיק ליה. השם "חימצי" נזכר גם בחולין נב, א: "כל מיני קטניות אין בהם משום ריסוק אברים (אם נפל עליהם עוף), לבר מן רוביא, חימצי אין בו משום ריסוק אברים" ועי' שם תוספות ד"ה קטניות וערוך השלם ערך חימצי.

רבינו מנוח בספר המנוחה משיג על טעמו זה של ספר המנהגות ומוסר למנהג זה טעם שלא מצאנוהו, עד כמה שניתן הדבר לברר, בשום מקום במפרשים ופוסקים ראשונים. ואלה הם שם דבריו: "ולא מסתבר לומר שיהיה המנהג תלוי באיסור כלל, שאין בשום קטניות בעולם שום חימוץ, אלא מפני שאין דרך לאכול קטניות במועד, שהרי כתוב ושמחת בחגך, ואין שמחה באכילת תבשיל קטניות".
עד כאן

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' אפריל 12, 2011 2:05 pm

מפני שהם מחמיצים - זה לא אומר שיש בהם איסור חמץ - על פניו נראה שסבר שלא כדאי לאכול בפסח דברים מחמיצים משום מה - ואפשר שחשש שיערבבו אותם עם חיטה ואז המצות יחמיצו תיכף וכמו אלו שאוסרים לעשות מצות במי פירות.
ויש לעיין בפנים.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי גם זה הבל » ג' אפריל 12, 2011 3:23 pm

תולעת ספרים07 כתב:מפני שהם מחמיצים - זה לא אומר שיש בהם איסור חמץ - על פניו נראה שסבר שלא כדאי לאכול בפסח דברים מחמיצים משום מה - ואפשר שחשש שיערבבו אותם עם חיטה ואז המצות יחמיצו תיכף וכמו אלו שאוסרים לעשות מצות במי פירות.
ויש לעיין בפנים.

פשוט כך, ובפוסקים מובא ב' טעמים מדוע אסרו קטניות א' כי יכולים להתערב הגרעינים יחד, ב' ולכאו' הוא הטעם שנקט ספר המנהגות כי העיסה הנעשית מהם דומה לפי שמחמיצים [פי' תופחים].

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי הור ההר » ג' אפריל 12, 2011 3:47 pm

ברור מלשונו שאין מדובר באיסור חמץ אלא מנהג:
"וכתוב בספר המנהגות ונהגו כל העולם שלא לאכול זרעונים בפסח מפני שהם מחמיצים, ועל כן נקראים חימצי".
אגב, זרעונים אלו אינם כל הקטניות אלא הנקראים בלשוננו "ארבעס", וזהו "חמצי" חומוס בערבית שפה אחות לארמית.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אפריל 12, 2011 4:30 pm

פשוט שלא חלק על הגמ' שאומרת שאין באין לידי חימוץ אלא ה' מיני דגן.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' אפריל 12, 2011 6:44 pm

אפרקסתא דעניא כתב:פשוט שלא חלק על הגמ' שאומרת שאין באין לידי חימוץ אלא ה' מיני דגן.

מתשובתך ניכרת שאתה חדש בפורום. - כאן מבקשים להמציא גלגלים בניגוד לחז"ל ועוד כהנה. - זה חלק מהעניין שעליך להתמודד עמה בבואך לפורום זה.
צא ולמד...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אפריל 12, 2011 7:17 pm

תולעת,
הוא לא חדש! עני קדמך!

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אפריל 12, 2011 7:18 pm

תולעת ספרים07 כתב:מפני שהם מחמיצים - זה לא אומר שיש בהם איסור חמץ - על פניו נראה שסבר שלא כדאי לאכול בפסח דברים מחמיצים משום מה


ברור שמה שמחמיץ יש בו איסור חמץ זה פסוקים מפורשים בתורה
שמות פרק יב פט"ו
כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי:
שמות פרק יב פסוק יט
שִׁבְעַת יָמִים שְׂאֹר לֹא יִמָּצֵא בְּבָתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל מַחְמֶצֶת וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל בַּגֵּר וּבְאֶזְרַח הָאָרֶץ
שמות פרק יב פסוק כ
כל מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת
שמות פרק יג פסוק ג
וְלֹא יֵאָכֵל חָמֵץ:
שמות פרק יג פסוק ז
וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ
דברים פרק טז פסוק ג
לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ

ועי' בשו"ת הנ"ל שהביא:
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף לה עמוד א
"מתניתין דלא כרבי יוחנן בן נורי, דאמר: אורז מין דגן הוא, וחייבין על חימוצו כרת. דתניא: רבי יוחנן בן נורי אוסר באורז ודוחן, מפני שקרוב להחמיץ. איבעיא להו: שקרוב להחמיץ - דקדים ומחמיץ, או דילמא קרוב להחמיץ הוי, חמץ גמור - לא הוי. תא שמע, דתניא, אמר רבי יוחנן בן נורי: אורז מין דגן הוא, וחייבין על חימוצו כרת, ואדם יוצא בו ידי חובתו בפסח. וכן היה רבי יוחנן בן נורי אומר: קרמית חייבת בחלה. מאי קרמית? - אמר אביי: שיצניתא. - מאי שיצניתא? - אמר רב פפא: שיצניתא דמשתכחא ביני כלניתא".

ירושלמי חלה פ"א, ה"א, ופסחים פ"ב, ה"ד: "ר"ש בן לקיש בשם ר' ישמעאל אמר רבי מנא, אזלית לקיסרין ושמעית ר' אחווה ור' זעירא, ואבא אמר ליה בשם רבי ישמעאל אומר נאמר לחם בפסח ונאמר לחם בחלה, מה לחם שנאמר בפסח דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ, אף לחם שנאמר בחלה דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ, ובדקו ומצאו שאין לך בא לידי מצה וחמץ אלא חמשת המינים בלבד, ושאר כל הדברים אינן באין לידי מצה וחמץ אלא לידי סירחון. תני א"ר יוחנן בן נורי קרמית חייבת בחלה, ר' יוחנן בן נורי אמר באה היא לידי מצה וחמץ, ורבנן אמרי אינה באה לידי מצה וחמץ. ויבדקוה, על עיקר בדיקתה הן חולקין. ריב"נ אמר בדקוה ומצאוה שהיא באה לידי מצה וחמץ, ורבנין אמרי בדקוה ולא מצאו אותה שהיא באה ליד מצה וחמץ".

דרך אגב יעוי' במאירי מסכת פסחים דף לה עמוד א
מ"מ באורז מיהא צריך לנקותו יפה יפה מצד שיש בהם גרעינים שלא הוסרה קליפתם וכשמתבשלים עם הקליפה נראית אותה גרעינה כגרעין של חטה ומביא עצמו לידי ספק או להיות לבו נוקפו בכך
ובריטב"א שם דכתב
הני אין אורז ודוחן לא וכו' עד יצאו אלו שאין באין לידי חימוץ. יש [ש]פי' דה"ק שאינם באין לידי חמוץ גמור להתחייב עליה כרת אלא לידי נוקשה ואיכא עלייהו איסור דרבנן מחמץ, אבל מצינו מנהג פשוט בכל ספרד שאוכלין בפסח אורז מבושל וסומכין בזה על דברי הגאונים שאמרו שאינן מחמיצין כלל וכדאמרינן שאין באין אלא לידי סירחון ולא קאמר שהם נוקשה, וכן משמע מהא דגרסינן בנוסחי דוקני מתני' דלא כר' יוחנן וכו' עד ר' יוחנן אוסר באורז וכו' ומדקאמרינן ר' יוחנן אוסר ש"מ דמתני' שרי לגמרי, וכן הלכה, ומ"מ צריך להזהר מאד שהרי נמצא עם האורז ממין הכוסמין תמיד ואם נשאר שם אפי' גרגיר אחד נמצא שנאסר הכל בבשולו במשהו, ולכן צריך לבדוק אותו פעם אחר פעם בעיון גדול, דהא לאו אחזוקי איסורא הוא כיון דמילתא דשכיחא טובא, והרבה מן החסידים נמנעו מלאכול מהם בפסח מבושלים מפני ערבובים שעולה עמהם, גם זה להרי"ט ז"ל.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: קטניות הן חמץ

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אפריל 12, 2011 7:21 pm

מה זה חימצי?
תוספות מסכת חולין דף סז עמוד ב
וחימצי שקורין שאווי"ם
רש"י מסכת חולין דף נב עמוד א
חימצי - פישל"ש
רש"י מסכת יבמות דף סג עמוד א
חימצי - מין קטנית.
חכמת שלמה מסכת חולין דף נב עמוד א
רש"י בד"ה חימצי כו' נ"ב וביבמות פ' הבא על יבמתו פי' מין קיטנית:

פירוש הריבמ"ץ למשנה מסכת כלאים פרק ג
אפונין מין ירק, ונזרעין בערוגה. אפונין בלעז ציצירי, ובלש' ערבי חמצי
טור יורה דעה הלכות בהמה וחיה טהורה סימן פד
וא"א הרא"ש ז"ל מתיר וכתב תולעים הנמצאים בפולים ובחימצי מותרים חימצי פירוש אפונים בלשון ערבי

אפונה באנגלית Peas
בצרפתית Pois
באיטלקית Piselli
ביידיש פיז
ומתאים לרש"י שכתב פישל"ש אך תוס' שכתב שאווי"ם צ"ע

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' אפריל 12, 2011 7:37 pm

משום מה לא בא לי לנהל כמה מערכות בבת אחת.
מספיק הרגיזו אותי היום.
ועם כבודו הסליחה.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אפריל 12, 2011 7:45 pm

תולעת ספרים07 כתב:משום מה לא בא לי לנהל כמה מערכות בבת אחת.
מספיק הרגיזו אותי היום.
ועם כבודו הסליחה.

לא באתי להרגיז ידען שכמותך, באתי להבהיר עמדתי ויכול אתה לפרש דבריך

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' אפריל 12, 2011 7:47 pm

מנסיון אתה יודע איך זה מתחיל ואינך יודע איך זה מסתיים.
לצערי ולשמחתי.

אברהם צבי
הודעות: 44
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:30 pm

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי אברהם צבי » ג' אפריל 12, 2011 8:45 pm

יש להוסיף בכאן את ההיתר המפורסם של גדולי האחרונים שמותר ללוש קטניות ולאפותם בפחות משיעור חימוץ, והיינו שגם אם הגזירה היתה מטעם אחלופי וכדו' מ"מ לא אסרו אלא בדומה לקמח חיטה.

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי מתעמק » ג' אפריל 12, 2011 10:01 pm

ז"ל המרדכי פרק כל שעה סימן תקפ"ח (אחר שהעתיק דברי הרמב"ם בנידון)
שמע מינה לית דחש להא דא"ר יוחנן בן נורי דאמר אורז מין דגן הוא ... אמנם גיסי ה"ר יצחק מקורבויל כתב בספר המצות הקצר אשר יסד, נראה לי לקיים המנהג ולאסור כל קטניות בפסח, ולא מטעם חימוץ, כי טעות הוא בידם כדפרישית, אלא משום גזירה הוא, דכיון דקטניות מעשה קדרה הוא ודגן נמי מעשה קדרה כדייסא אי הוה שרינן קטניות דילמא אתי לאיחלופי להתיר דייסא דאידי ואידי מעשה קדרה וגם מידי דמידגן הוא כגון חמשת המינין כדאי' פ' הפועלין דקרי לקטניות מידי דמדגן וגם יש מקומות שרגילין לעשות מהן פת כמו מחמשת המינין ולכך אתי לאיחלופי לאותם שאינם בני תורה, ומנהג הגון הוא ליזהר מכל קטניות ומכל דבר שקורין ליגו"ם וגם חרדל נכון לאסור משום דהוה מידי דמדגן, אע"ג דתלמודא שרי אפי' אורז, זהו דוקא בימיהם שהיו בקיאין כולן בהלכות איסור והיתר אבל השתא בדורות האחרונים גזרו כדפרישית, וכיוצא בזה הטעם פירש רב סעדיה גאון גבי דין לידה בזוב שחילק בין דורות הראשונים לדורות האחרונים, ואפילו ליתנו במים רותחין נכון לאסור דילמא אתי ליתנו במים קרים, עכ"ל גיסי. ורבינו ברוך ורבינו שמשון מאויירא לא היו אוכלין מיני קטניות בפסח, אבל ה"ר יחיאל מפרי"ז היה רגיל לאכול פול הלבן שקורין פיי"ש

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: קטניות הן חמץ?

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 21, 2013 8:31 am



חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים