מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לקו באצבע עשר מכות?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' מרץ 24, 2021 5:18 am

ר' יוסי הגלילי אומר: מנין שלקו המצרים במצרים עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות? במצרים מה הוא אומר: ויאמרו החרטמים אל פרעה אצבע וגו'. ועל הים מהו אומר? וירא ישראל את היד הגדולה וגו'. כמה לקו באצבע? עשר מכות. אמור מעתה: במצרים לקו עשר מכות; ועל הים לקו חמשים מכות.

צ"ע לכאורה אצבע נאמר על מכת כינים, וא"כ כל מכה זה אצבע אחת
[ראיתי במעם לועז שנראה שבא לתרץ זה אבל לא הבנתי כוונתו, זכור לי שראיתי בעבר תשובה אחרת]

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' מרץ 24, 2021 10:36 am

נהר שלום כתב:
ר' יוסי הגלילי אומר: מנין שלקו המצרים במצרים עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות? במצרים מה הוא אומר: ויאמרו החרטמים אל פרעה אצבע וגו'. ועל הים מהו אומר? וירא ישראל את היד הגדולה וגו'. כמה לקו באצבע? עשר מכות. אמור מעתה: במצרים לקו עשר מכות; ועל הים לקו חמשים מכות.

צ"ע לכאורה אצבע נאמר על מכת כינים, וא"כ כל מכה זה אצבע אחת
[ראיתי במעם לועז שנראה שבא לתרץ זה אבל לא הבנתי כוונתו, זכור לי שראיתי בעבר תשובה אחרת]

ייש"כ על השאלה.
נראה לי להסביר שאמנם המצרים אמרו על מכת כינים 'אצבע אלוקים היא' אך יש בזה גילוי לכל שאר המכות שהם מה' אם כן באומרם אצבע יש התייחסות לכל המכות שהיו ושיבואו שבסוף היו עשר.
(אין לי מעם לועז לידי לעיין בו אולי משהו יוכל לצרף צילום).

וכעין זה מצינו בעניין האמונה במשה שכתב הרמב"ם פרק ח’ מהלכות יסודי התורה:

“משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי, שאפשר שייעשה האות בלט וכשוף. אלא כל האותות שעשה משה במדבר לפי הצורך עשאם, לא להביא ראיה על הנבואה: היה צריך להשקיע את המצריים – קרע את הים והצלילן בתוכו; צרכנו למזון – הוריד לנו את המן; צמאו – בקע להן את האבן; כפרו בו עדת קרח – בלעה אותן הארץ; וכן שאר כל האותות.

ובמה האמינו בו? במעמד הר סיני – שעינינו ראו ולא זר, ואזנינו שמעו ולא אחר, האש והקולות והלפידים. והוא נגש אל הערפל, והקול מדבר אליו ואנו שומעים – “משה משה, לך אמור להן כך וכך”. ע"כ.

והנה אחרי שהאמינו במשה אחר מעמד הר סיני הוברר שכל האותות שעשה לא היו בלט וכשוף אלא כי נביא ה' היה. כנלע"ד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 29, 2021 5:32 pm

בביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ על פיסקה זו כותב:
אף שנאמר במכת כנים, אבל, פשוטו של מקרא הוא, שמזה נוכחו החרטומים, אשר כל המכות אצבע אלקים היא (ז"פ).

ז"פ - זהו כנראה ספר "זבח פסח" של האברבנאל, ולע"ע מצאתיו באוצר-החכמה שתח"י רק באותיות מטושטשות וקשות לקריאה בפיסקה זו.
לבעלי חבילת מוה"ק - נראה שיש להם מהדורה טובה יותר - https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=155136

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' מרץ 29, 2021 5:46 pm

בליל הסדר שאלני בני שיח': עד שאנו למדים ממכת כינים שכל מכה היתה באצבע נלמד ממכת דבר שכל מכה היתה ביד כמ"ש 'הנה יד ה' הויה במקנך'?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2916
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 29, 2021 6:14 pm

עזריאל ברגר כתב:בביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ על פיסקה זו כותב:
אף שנאמר במכת כנים, אבל, פשוטו של מקרא הוא, שמזה נוכחו החרטומים, אשר כל המכות אצבע אלקים היא (ז"פ).

ז"פ - זהו כנראה ספר "זבח פסח" של האברבנאל, ולע"ע מצאתיו באוצר-החכמה שתח"י רק באותיות מטושטשות וקשות לקריאה בפיסקה זו.
לבעלי חבילת מוה"ק - נראה שיש להם מהדורה טובה יותר - https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=155136

אכן, בהגדת 'מתיבתא' שברשותי העתיקו כן בשמו. והוסיף, שהרי לאחר מכת כינים לא ביקש פרעה מהחרטומים לעשות את המכות, כי הודו על כל המכות שהן אצבע אלקים.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2916
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 29, 2021 6:17 pm

לייבעדיג יענקל כתב:בליל הסדר שאלני בני שיח': עד שאנו למדים ממכת כינים שכל מכה היתה באצבע נלמד ממכת דבר שכל מכה היתה ביד כמ"ש 'הנה יד ה' הויה במקנך'?

הגדה של פסח לריטב"א
רבי יוסי הגלילי אומר וכו' אמור מעתה במצרים לקו עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות. כי היד יש בו חמש אצבעות, וכל אצבע עשר, הרי חמשים, וכן דורשין אותו רבי אליעזר ורבי עקיבא, ומחלוקתן במכילתא. ומכל מקום תמה אני שהרי אצבע אלהים היא על מכת כנים בלבד נאמר, ועוד שהרי אמרו למעלה ביד חזקה זו הדבר, קורא למכה אחת יד, ועיקרן של דברים כי הכתוב בכאן אינו אלא סמך בלבד והקבלה עיקר,

וכעי"ז באבודרהם.

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' מרץ 29, 2021 8:09 pm

עזריאל ברגר כתב:בביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ על פיסקה זו כותב:
אף שנאמר במכת כנים, אבל, פשוטו של מקרא הוא, שמזה נוכחו החרטומים, אשר כל המכות אצבע אלקים היא (ז"פ).

ז"פ - זהו כנראה ספר "זבח פסח" של האברבנאל, ולע"ע מצאתיו באוצר-החכמה שתח"י רק באותיות מטושטשות וקשות לקריאה בפיסקה זו.
לבעלי חבילת מוה"ק - נראה שיש להם מהדורה טובה יותר - https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=155136

ברוך שכיוונתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 30, 2021 12:23 am

לייבעדיג יענקל כתב:בליל הסדר שאלני בני שיח': עד שאנו למדים ממכת כינים שכל מכה היתה באצבע נלמד ממכת דבר שכל מכה היתה ביד כמ"ש 'הנה יד ה' הויה במקנך'?

לכאו' י"ל דיד דדבר פירושה עצם המכה - על שם שמכים ביד, כמו וגם יד ה' היתה בהם להומם מקרב המחנה דמתי מדבר, כי יצאה בי יד ה' דנעמי, תהי נא ידך בי ובבית אבי דדוד, ועוד, אבל וירא ישראל את היד הגדולה הוא כינוי לגבורה של פועל המעשים, כמו יד חזקה וזרוע נטויה. (ראית המכה נזכרה בפסוק הקודם וירא ישראל את מצרים מת וגו'. ועע"ש ברש"י ורמב"ן).

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' מרץ 30, 2021 5:12 am

יהודה בן יעקב כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:בליל הסדר שאלני בני שיח': עד שאנו למדים ממכת כינים שכל מכה היתה באצבע נלמד ממכת דבר שכל מכה היתה ביד כמ"ש 'הנה יד ה' הויה במקנך'?

הגדה של פסח לריטב"א
רבי יוסי הגלילי אומר וכו' אמור מעתה במצרים לקו עשר מכות ועל הים לקו חמשים מכות. כי היד יש בו חמש אצבעות, וכל אצבע עשר, הרי חמשים, וכן דורשין אותו רבי אליעזר ורבי עקיבא, ומחלוקתן במכילתא. ומכל מקום תמה אני שהרי אצבע אלהים היא על מכת כנים בלבד נאמר, ועוד שהרי אמרו למעלה ביד חזקה זו הדבר, קורא למכה אחת יד, ועיקרן של דברים כי הכתוב בכאן אינו אלא סמך בלבד והקבלה עיקר,

וכעי"ז באבודרהם.

חזק תשובה אמיתית... ומ"מ יעויין במעם לועז שכתב ליישב ב' הקושיות נראה לי כעין מש"כ למעלה, ייש"כ

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: לקו באצבע עשר מכות?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' אפריל 02, 2021 4:40 pm

ייש"כ לכל המשיבים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים