מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לעמל יולד
הודעות: 701
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לעמל יולד » ד' מרץ 31, 2021 11:08 am

הגאב"ד מפונוביז' הגרי"ש כהנמן לא אכל שרויה בפסח.
ומסר לאמו"ר שליט"א שהטעם שנמנע מלאכול שרויה היה בגלל שראה שכך נהג מורו ורבו החפץ חיים, והמשיך שהחפץ חיים נמנע כי כן נהג הגר"א שלא לאכול שרויה.

בעולם ידוע הפוך, וכן הוא במע"ר, האם יש למישהו סימוכין בכלל למסורה זו? או למנהג החפץ חיים בעניין זה?

קו ירוק
הודעות: 5054
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מרץ 31, 2021 12:11 pm

אודות הגר"א אין זו שאלה בכלל.
אודות הח"ח אכן מעניין.

בברכה המשולשת
הודעות: 12490
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 31, 2021 1:02 pm

ראיתי בספר מקראי קודש (של הרה"ג משה הררי), פרק ז, סעיף לג, הערה פ"ט, בשם ספר חפץ חיים על שבת ומועדים עמ' צ"ה, בשם בנו של מרנא הח"ח שאכן הח"ח לא אכל שרויה, ובזה לא נהג כאדוננו הגר"א, ויעו"ש עוד

נוטר הכרמים
הודעות: 8173
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 31, 2021 1:30 pm

לעמל יולד כתב:הגאב"ד מפונוביז' הגרי"ש כהנמן לא אכל שרויה בפסח.
ומסר לאמו"ר שליט"א שהטעם שנמנע מלאכול שרויה היה בגלל שראה שכך נהג מורו ורבו החפץ חיים, והמשיך שהחפץ חיים נמנע כי כן נהג הגר"א שלא לאכול שרויה.

בעולם ידוע הפוך, וכן הוא במע"ר, האם יש למישהו סימוכין בכלל למסורה זו? או למנהג החפץ חיים בעניין זה?

ראיתי בספר אליבא דשמואל דברים בשם מו"ר הגרש"א זצוק"ל, שעל שרויה שמבשלים את המצה במים ע"ז לא התיר הגר"א, יעו"ש, ואינו תח"י.

לעמל יולד
הודעות: 701
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לעמל יולד » ד' מרץ 31, 2021 3:11 pm

בברכה המשולשת כתב:ראיתי בספר מקראי קודש (של הרה"ג משה הררי), פרק ז, סעיף לג, הערה פ"ט, בשם ספר חפץ חיים על שבת ומועדים עמ' צ"ה, בשם בנו של מרנא הח"ח שאכן הח"ח לא אכל שרויה, ובזה לא נהג כאדוננו הגר"א, ויעו"ש עוד


יישר כחכם!
האם בנו כתב "ובזה לא נהג כאדוננו הגר"א", או זה הערת המחבר שם?

בברכה המשולשת
הודעות: 12490
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 31, 2021 3:32 pm

הלשון בספר מקראי קודש היא: "בספר חפץ חיים על שבת ומועדים (עמ' צ"ה) כתב בשם בנו שהח"ח החמיר באכילת מצה שרויה. ומששאלוהו שהרי אף הגר"א היקל בכך, השיב: "מי יתן לי ממצוותיו של הגאון, ואוכל גם אני שרויה"... והב"ד הסה"ע (פרק ח' הערה 17.)"

איקטורין
הודעות: 245
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי איקטורין » ד' מרץ 31, 2021 4:04 pm

במכתבי חפץ חיים בדוגמא מדרכי אבי זצ"ל אות ס"ג ס"ק ח' כתב וז"ל: בפסח לא אכל שרויה ולא קניידלאך, רק תפוחי אדמה. מקרה קרה בהיותי עוד נער, התארח אצלנו אורח נכבד וזקן, דוד אמי, ליום אחרון של פסח. ועשו לכבודו חרעמזלאך וטעם גם הוא בשביל כבודו.

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ד' מרץ 31, 2021 11:30 pm

באחש"פ גם אצל החסידים המחמירים ביותר מקילים בזה.
יש בזה כמדומני גם עניין של לכתחילה.

דרומי
הודעות: 7374
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 31, 2021 11:46 pm

אם נכון שהחפץ חיים החמיר בשרויה, סביר להניח שעשה את זה עד הסוף...

[אגב, חלק מהחסידים המקילים ביום השמיני של פסח - מקילים גם ביום השמיני של סוכות...]

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ה' אפריל 01, 2021 12:39 am

מקוה שהבנת שכוונתי היתה לתושבי חו"ל..

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 6:00 am

באה"ק ת"ו אין שמיני של פסח, ופשוט שלזה כוונת הרב 'דרומי'.

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ה' אפריל 01, 2021 10:00 am

לבי במערב כתב:באה"ק ת"ו אין שמיני של פסח, ופשוט שלזה כוונת הרב 'דרומי'.


גם פשוט היה למה היתה כוונתי, כך שהציניות שלו היתה שלא במקומה!
כמדומני גם שמרנא החפץ חיים חי בחו"ל, ולא באה"ק ת"ו.
הלא כן?

דרומי
הודעות: 7374
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 01, 2021 10:27 am

חשבתי שרמיזותיי יובנו אך אני רואה שצריך לפרש:

חלק מהחסידים שמקילים ב'שרויה' באחרון של פסח - מקילים גם בישיבה בסוכה ביום שמיני עצרת.

כמובן הכל בחו"ל.

ואם כי לא תמיד זה חופף, הרי שני המנהגים יש בהם רעיון דומה, שביום האחרון של החג יש קולא רצינית שאינה קיימת בכל הימים שלפניו, ובדרך כלל חילוקים 'דקים' כאלה מתקבלים יותר אצל החסידים...

עליך עיננו
הודעות: 624
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' אפריל 01, 2021 11:22 am

דרומי כתב:חשבתי שרמיזותיי יובנו אך אני רואה שצריך לפרש:

חלק מהחסידים שמקילים ב'שרויה' באחרון של פסח - מקילים גם בישיבה בסוכה ביום שמיני עצרת.

כמובן הכל בחו"ל.

ואם כי לא תמיד זה חופף, הרי שני המנהגים יש בהם רעיון דומה, שביום האחרון של החג יש קולא רצינית שאינה קיימת בכל הימים שלפניו, ובדרך כלל חילוקים 'דקים' כאלה מתקבלים יותר אצל החסידים...

מחילה אבל אין לדמות כלל סוכה בשמיני עצרת זה דינא דגמ' רק נחלקו האם מספיק קידוש או סעודה
שרויה זה חומרה!!! כך שאין מה להשוות בין הדברים

קו ירוק
הודעות: 5054
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 01, 2021 11:26 am

לא זו בלבד, אלא שאותו בנו המעיד שהח"ח לא אכל שרויה מעיד שהקל במקום הצורך.
כלומר הוא הכיר בכך שזה לכבוד האורח ולא משום שהיה מיקל מדינא באחרון ש"פ, במה שהחמיר לעצמו שלא לאכול שרויה.
ואדרבא מכאן שגם הח"ח נהג לעצמו אודות שרויה כסלסול חומרא בעלמא ותו לא (אף בז' ימי הפסח), שאל"כ לא היה מיקל בכך.
(דוגמא מעין זה, החזו"א היה מחמיר ביוט"ש בא"י - במלאכות דאו', במקום שלא ידוע שהגיעו השלוחים וכדעת הרמב"ם. אבל במקום מצות סנדקאות לא החמיר בכך, ויצא חוץ לתחום י"ב מיל שיש לו סמך מה"ת).

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 11:39 am

קו ירוק כתב: . . ולא משום שהיה מיקל מדינא באחרון ש"פ . .
היינו מש"כ הרב 'דרומי', ולא אדע על מה יצא הקצף.

קו ירוק
הודעות: 5054
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 01, 2021 12:12 pm

הכי יצא קצף?
ואכן העיר כך לעיל. והודעתי מתייחסת להודעות האחרונות, עם תוספת הבנה כמה החזיק בענין זה.

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 12:40 pm

הרב 'קו ירוק', אין כוונתי לדבריו.

עמקן
הודעות: 1643
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי עמקן » ה' אפריל 01, 2021 2:24 pm

קו ירוק כתב:לא זו בלבד, אלא שאותו בנו המעיד שהח"ח לא אכל שרויה מעיד שהקל במקום הצורך.
כלומר הוא הכיר בכך שזה לכבוד האורח ולא משום שהיה מיקל מדינא באחרון ש"פ, במה שהחמיר לעצמו שלא לאכול שרויה.
ואדרבא מכאן שגם הח"ח נהג לעצמו אודות שרויה כסלסול חומרא בעלמא ותו לא (אף בז' ימי הפסח), שאל"כ לא היה מיקל בכך.
(דוגמא מעין זה, החזו"א היה מחמיר ביוט"ש בא"י - במלאכות דאו', במקום שלא ידוע שהגיעו השלוחים וכדעת הרמב"ם. אבל במקום מצות סנדקאות לא החמיר בכך, ויצא חוץ לתחום י"ב מיל שיש לו סמך מה"ת).

גם החסידים שהחמירו בשרויה הכירו שאין זה מדינה אלא חומרא בעלמא, כמבואר להדיא בשו"ע הרב (שו"ת סי' ו').

עמקן
הודעות: 1643
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי עמקן » ה' אפריל 01, 2021 2:31 pm

דרומי כתב:[אגב, חלק מהחסידים המקילים ביום השמיני של פסח - מקילים גם ביום השמיני של סוכות...]


פעם היה הכנסת ס"ת בישיבת בית התלמוד, וראש הישיבה הרב חיים ויסוק'ר ז"ל לא הרשה להם לעשות תהלוכה ברחוב. היו מבני הישיבה ששאלו את הרב יעקב קמצנקי ז"ל, בחושבם שאם הוא יאשר לא יהיה כח להרח"ו להתנגד. והוא ענה, אנחנו בגלות ולא רוקדים ברחוב של הגוים. וא"ת שהחסידים רוקדים ברחוב, חסידים אינם בגלות. והראיה, שהם אוכלים שרויה בשמיני של פסח ואוכלים בבית בשמיני עצרת.

קו ירוק
הודעות: 5054
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 01, 2021 2:39 pm

עמקן כתב:
קו ירוק כתב:לא זו בלבד, אלא שאותו בנו המעיד שהח"ח לא אכל שרויה מעיד שהקל במקום הצורך.
כלומר הוא הכיר בכך שזה לכבוד האורח ולא משום שהיה מיקל מדינא באחרון ש"פ, במה שהחמיר לעצמו שלא לאכול שרויה.
ואדרבא מכאן שגם הח"ח נהג לעצמו אודות שרויה כסלסול חומרא בעלמא ותו לא (אף בז' ימי הפסח), שאל"כ לא היה מיקל בכך.
(דוגמא מעין זה, החזו"א היה מחמיר ביוט"ש בא"י - במלאכות דאו', במקום שלא ידוע שהגיעו השלוחים וכדעת הרמב"ם. אבל במקום מצות סנדקאות לא החמיר בכך, ויצא חוץ לתחום י"ב מיל שיש לו סמך מה"ת).

גם החסידים שהחמירו בשרויה הכירו שאין זה מדינה אלא חומרא בעלמא, כמבואר להדיא בשו"ע הרב (שו"ת סי' ו').

כמדומה שזה קיבל פרופורציות מוגזמות ביותר אצל ההמון, ברבות השנים.

עמקן
הודעות: 1643
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי עמקן » ה' אפריל 01, 2021 3:42 pm

קו ירוק כתב:כמדומה שזה קיבל פרופורציות מוגזמות ביותר אצל ההמון, ברבות השנים.

נכון.
לא רציתי להעלות את זה, אבל מאחר שהזכרת, לו דמסתפינא הייתי אומר שהיום זה כבר יצא מגדר הידור הלכתי ונעשה סמל מגזרי. מצד אחד דומני שהרבה חסידים מקפידים על זה ביותר לא מצד חשש חמץ [לשפוט ע"פ הנהגתם בשאר חששות של איסור] אלא משום שזה מבטא 'חסידותם'. ומאידך יש ליטאים שאולי היו חוששים לזה מצד חשש חמץ [לשפוט ע"פ הנהגתם בשאר חששות של איסור], אבל בדוקא אינם מקפידים כיון שזה דברי 'חסידי'.
נערך לאחרונה על ידי עמקן ב ה' אפריל 01, 2021 5:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 5:12 pm

צ"ל: 'סמל מגזרי'. ההבדל עצום הוא...

הבאר ההיא
הודעות: 193
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ה' אפריל 01, 2021 6:05 pm

נוטר הכרמים כתב:
לעמל יולד כתב:הגאב"ד מפונוביז' הגרי"ש כהנמן לא אכל שרויה בפסח.
ומסר לאמו"ר שליט"א שהטעם שנמנע מלאכול שרויה היה בגלל שראה שכך נהג מורו ורבו החפץ חיים, והמשיך שהחפץ חיים נמנע כי כן נהג הגר"א שלא לאכול שרויה.

בעולם ידוע הפוך, וכן הוא במע"ר, האם יש למישהו סימוכין בכלל למסורה זו? או למנהג החפץ חיים בעניין זה?

ראיתי בספר אליבא דשמואל דברים בשם מו"ר הגרש"א זצוק"ל, שעל שרויה שמבשלים את המצה במים ע"ז לא התיר הגר"א, יעו"ש, ואינו תח"י.

ישנה שמועה שמסר רבי שמואל מועד מפי זקנו שהיה תלמידו של רמ"מ משקלוב וז"ל שרויה אכל רק אם היתה שרויה ביין, וקניידלעך היו עושים במצה ובצק בלי מים, והיו זורקים אחת אחת במרק כשהרתיח, דהיינו כשנתבשלה אחת היו מוציאים אותה ואח"כ זורקים השניה.
בישורון ל"ד הביאו שמועה זו ובהערות שם רצו לדון שכיון שאין הדברים מתאימים עם המובא במעשה רב יש לומר שדברי ר' שמואל מועד נסובו על הנהגת זקינו או על הנהגת רמ"מ משקלוב ולא על הגר"א עצמו.

האם דברי הגר"ש המובאים באליבא דשמואל מתאימים עם דברי ר' שמואל מועד?

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 6:10 pm

הבאר ההיא כתב:שרויה אכל רק אם היתה שרויה ביין
במילים פשוטות: לא אכל שרוי'.

הבאר ההיא
הודעות: 193
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ה' אפריל 01, 2021 6:13 pm

לבי במערב כתב:
הבאר ההיא כתב:שרויה אכל רק אם היתה שרויה ביין
במילים פשוטות: לא אכל שרוי'.

כמדומני שרבים מהחסידים מחמירים גם באופן זה.

הרי במרק כן היה מים והגר"א סמך על חליטה במים רותחים, לא נראה לי שהמקפידים בשרויה נוהגים כך.

דורשי יחודך
הודעות: 1151
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אפריל 01, 2021 8:01 pm

נוטר הכרמים כתב:ראיתי בספר אליבא דשמואל דברים בשם מו"ר הגרש"א זצוק"ל, שעל שרויה שמבשלים את המצה במים ע"ז לא התיר הגר"א, יעו"ש, ואינו תח"י.

מה הפשט? מדוע זה יותר חמור?

הבאר ההיא
הודעות: 193
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ה' אפריל 01, 2021 8:30 pm

דורשי יחודך כתב:
נוטר הכרמים כתב:ראיתי בספר אליבא דשמואל דברים בשם מו"ר הגרש"א זצוק"ל, שעל שרויה שמבשלים את המצה במים ע"ז לא התיר הגר"א, יעו"ש, ואינו תח"י.

מה הפשט? מדוע זה יותר חמור?

הכונה שהגר"א התיר רק במי פירות שאינם מחמיצין.

לבי במערב
הודעות: 7234
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שרויה לדעת הגר"א...מסורה הפוך מהידוע.

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 04, 2021 6:41 am

הבאר ההיא כתב:כמדומני שרבים מהחסידים מחמירים גם באופן זה. הרי במרק כן היה מים והגר"א סמך על חליטה במים רותחים, לא נראה לי שהמקפידים בשרויה נוהגים כך.
אינו כן. ראה בארוכה 'אוצר מנהגי חב"ד - ניסן' ע' מה ואילך.


חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים