מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אצרן
הודעות: 83
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי אצרן » ב' אפריל 05, 2021 5:42 pm

לנוהגים בקהילת בו אומרים יוצר, יש שאם חל יום א׳ דר״ה או יום א׳ דסוכות בשבת - אז מחליפים ואומרים היוצר של יום שני - וזה לאשר בשבת אין תוקעים בשופר ולא נטילת ד׳ מינים.

ולזה צ״ע למה כשחל יום אחש״פ בשבת מהפכים ואומרים היוצר של שביעי של פסח, הא אין בין שבת ליום חול בפסח שום נפקותא לדינא?

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' אפריל 05, 2021 5:54 pm

כיון שבאחרון של פסח שחל בשבת אומרים את היוצר של רבי שמעון הגדול (ששייך לשבת חוה"מ) בברכות קרי"ש, רצו לומר גם בחזרת הש"צ את הקרובה של רבי שמעון הגדול שתמיד נאמרת בשביעי של פסח.

לפי זכרוני ראיתי כן במחזור רבא בשם מי מהאחרונים.

אצרן
הודעות: 83
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי אצרן » ב' אפריל 05, 2021 6:22 pm

הבאר ההיא כתב:כיון שבאחרון של פסח שחל בשבת אומרים את היוצר של רבי שמעון הגדול (ששייך לשבת חוה"מ) בברכות קרי"ש, רצו לומר גם בחזרת הש"צ את הקרובה של רבי שמעון הגדול שתמיד נאמרת בשביעי של פסח.

לפי זכרוני ראיתי כן במחזור רבא בשם מי מהאחרונים.


ייש"כ. יש ליישב בדוחק.

במסתרים
הודעות: 1742
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי במסתרים » ב' אפריל 05, 2021 10:38 pm

אצרן כתב:כשחל יום אחש״פ בשבת מהפכים ואומרים היוצר של שביעי של פסח

לפי שאומרים שה"ש בשבת, עיין לבוש סימן תצ סעיף ט.

סמל אישי של המשתמש
הכל בכתב
הודעות: 108
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2016 7:48 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי הכל בכתב » ב' אפריל 05, 2021 11:58 pm

אצרן כתב:
הבאר ההיא כתב:כיון שבאחרון של פסח שחל בשבת אומרים את היוצר של רבי שמעון הגדול (ששייך לשבת חוה"מ) בברכות קרי"ש, רצו לומר גם בחזרת הש"צ את הקרובה של רבי שמעון הגדול שתמיד נאמרת בשביעי של פסח.

לפי זכרוני ראיתי כן במחזור רבא בשם מי מהאחרונים.


ייש"כ. יש ליישב בדוחק.

אין זה דוחק, אלא זהו שורש המנהג, ככתוב בלבוש (סי ת"צ ס"ט).
ואלו שאין יודעים טעם הדבר, באו לידי שיבוש בשנה זו, שדימו דכשחל שביעי ש"פ בשבת צריכין (ג"כ) להפך.
ובפרט בחצרות החסידים וכו' שאין אומרים "יוצרות" רק "קרובה" בחזרת הש"ץ, אין מרגישים כלל טעם הדבר, ובאים לידי שיבוש.
וזכרוני, דב"מחזור המפורש" אכן נדפס בטעות אצל שביעי של פסח, דאם חל בשבת מחליפין היוצרות. ואולי כבר תוקן במהדורה החדשה.

אצרן
הודעות: 83
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי אצרן » ג' אפריל 06, 2021 1:09 am

ייש"כ.

ביום שני לפסח אומרים היוצר של רבי אליעזר הקליר, והוא פלאי, שר"א היה בזמן שהקדישו ע"פ הראיה ולא נהגו אז יום שני.
יתכן שהוא חברו ליום א', והחזנים החליטו לאמרו ביום שני.

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אפריל 06, 2021 1:11 am

אצרן כתב:ייש"כ.

ביום שני לפסח אומרים היוצר של רבי אליעזר הקליר, והוא פלאי, שר"א היה בזמן שהקדישו ע"פ הראיה ולא נהגו אז יום שני.
יתכן שהוא חברו ליום א', והחזנים החליטו לאמרו ביום שני.

היוצר של יום שני מבוסס על קריאת התורה של "שור או כשב או עז" שאנו קוראים ביום שני של פסח, אבל במסכת מגילה מבואר שקריאה זו נקראת ביום ראשון של פסח וכנראה שכך היה המנהג במקומו ובזמנו של רבי אלעזר הקליר.

אינני זוכר כרגע אם גם המנהג שלנו מובא שם במגילה או שמובא שם רק מנהג אחד.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי מבני עליה » ג' אפריל 06, 2021 1:59 am

אצרן כתב:ייש"כ.

ביום שני לפסח אומרים היוצר של רבי אליעזר הקליר, והוא פלאי, שר"א היה בזמן שהקדישו ע"פ הראיה ולא נהגו אז יום שני.
יתכן שהוא חברו ליום א', והחזנים החליטו לאמרו ביום שני.

וז"ל הרא"ש פ' אין עומדין סי' כ"ב
וכן ר' אליעזר הקליר ז"ל שהיה מא"י מקריית ספר ובימיו היו מקדשים ע"פ הראיה שהרי לא תיקן שום קרוב"ץ ליום שני

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' אפריל 06, 2021 5:13 am

הבאר ההיא כתב:
אצרן כתב:ייש"כ.

ביום שני לפסח אומרים היוצר של רבי אליעזר הקליר, והוא פלאי, שר"א היה בזמן שהקדישו ע"פ הראיה ולא נהגו אז יום שני.
יתכן שהוא חברו ליום א', והחזנים החליטו לאמרו ביום שני.

היוצר של יום שני מבוסס על קריאת התורה של "שור או כשב או עז" שאנו קוראים ביום שני של פסח, אבל במסכת מגילה מבואר שקריאה זו נקראת ביום ראשון של פסח וכנראה שכך היה המנהג במקומו ובזמנו של רבי אלעזר הקליר.

אינני זוכר כרגע אם גם המנהג שלנו מובא שם במגילה או שמובא שם רק מנהג אחד.

מנהגינו מקורו בגמרא במגילה שם (אבל לא במשנה), ולכאורה פשוט שהוא נוסד רק למקום שיש יום טוב שני, אך אחרי שכבר התקבל מנהג זה גם בארץ הרי זה בכלל דברי הראשונים שבעניינים אלו אין בעיה במנהג שאינו כדינא דגמרא (כדרך שלגבי ראש השנה המנהג המבואר בגמרא אינו כדין המשנה [אלא אם כן נגיה במשנה "ובחודש" במקום "בחודש"], ועל פי זה קיימו הראשונים את המנהג לקרוא בתענית "ויחל" ואף שהרמב"ם העמיד את דברי המשנה בזה בתעניות על צרות דווקא - באשכנז נהגו שגם בתעניות על צרות אין קוראים ברכות וקללות).

אצרן
הודעות: 83
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי אצרן » ג' אפריל 06, 2021 6:09 am

יתכן דמשום שהחליפו את קרוב״ץ של ר״א הקליר ליום שני שקורין בו שור או כשב - השמיטו לגמרי את הקרובץ ליום ראשון?

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אפריל 06, 2021 2:53 pm

אצרן כתב:יתכן דמשום שהחליפו את קרוב״ץ של ר״א הקליר ליום שני שקורין בו שור או כשב - השמיטו לגמרי את הקרובץ ליום ראשון?

לא השמיטו שום דבר, פשוט העבירו את הקרובה ליו"ט שני וממילא יו"ט ראשון נותר ללא קרובה.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 06, 2021 9:15 pm

אצרן כתב:לנוהגים בקהילת בו אומרים יוצר, יש שאם חל יום א׳ דר״ה או יום א׳ דסוכות בשבת - אז מחליפים ואומרים היוצר של יום שני - וזה לאשר בשבת אין תוקעים בשופר ולא נטילת ד׳ מינים.

ולזה צ״ע למה כשחל יום אחש״פ בשבת מהפכים ואומרים היוצר של שביעי של פסח, הא אין בין שבת ליום חול בפסח שום נפקותא לדינא?


הנה מאמר מקיף המבאר את כל הענין
נדפס בקובץ פעלים לתורה, גליון כ"ו, ניסן תשע"ו
קבצים מצורפים
סדר פיוטי חג הפסח כשחל יו''ט בשבת.pdf
(9.64 MiB) הורד 224 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 06, 2021 9:21 pm

אצרן כתב:ייש"כ.

ביום שני לפסח אומרים היוצר של רבי אליעזר הקליר, והוא פלאי, שר"א היה בזמן שהקדישו ע"פ הראיה ולא נהגו אז יום שני.
יתכן שהוא חברו ליום א', והחזנים החליטו לאמרו ביום שני.


כבר עמד ע"ז הצל"ח במס' ברכות (ל"ד.), וז"ל:

ואמנם מה שאנו מוצאים ביום טוב שני של פסח פיוט אז על כל חיתו יער נשאת שור, שחתום בו הקליר, וכן ביום טוב שני של סוכות פיוט אלים כהשעין אב, וחתום בו הקליר, והתוס' והרא"ש העידו שלא יסד שום קרוב"ץ ליו"ט שני. שורש הדבר כך, פיוט אז על כל חיתו יער פייט הקליר בימיו ליום ראשון, והוא מיוסד על פרשת שור או כשב, שבימיו היו קורין פרשה זו ביום טוב ראשון של פסח, כמבואר במשנה שלהי מגילה [ל' ע"ב] בפסח קורין במועדות של תורת כהנים. ואצלינו שאנו עושים שני ימים וקורין פרשה זו ביום שני של פסח כדאמר אביי שם [ל"א ע"א] דהאידנא נהוג עלמא [למיקרי] משך תורא וכו'. לכך הנהיגו מייסדי המנהגים לומר פיוט זה ביום שני מעין הפרשה. ובסוכות גם הקליר יסד הך פיוט אלים כהשעין אב ליום ראשון של סוכות, ואף שביום ראשון של סוכות יש פיוט אקחה פרי עץ הדר, שג"כ חתום בו הקליר. אומר אני, שניהם יסד ליום ראשון, לפי שפיוט אקחה כל יסודו על ד' מינין שבלולב, ופיוט אלים כהשעין עיקרו למצות סוכה, ולכן יסד שני פיוטים, שאם חל ראשון בימי בג"ה ויש מצות ארבע מינין בו ביום, יאמרו פיוט אקחה פרי עץ הדר, ואם חל יום ראשון בשבת יסד פיוט אלים כהשעין אב שהוא מיוסד על מצות סוכה. ואנו שעושים שני יום טוב קבעו מייסדי המנהגים שניהם, אחד ליום ראשון ואחד ליום שני.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 06, 2021 9:28 pm

הבאר ההיא כתב:
אצרן כתב:יתכן דמשום שהחליפו את קרוב״ץ של ר״א הקליר ליום שני שקורין בו שור או כשב - השמיטו לגמרי את הקרובץ ליום ראשון?

לא השמיטו שום דבר, פשוט העבירו את הקרובה ליו"ט שני וממילא יו"ט ראשון נותר ללא קרובה.


הקליר יסד את הקרובה ליום ראשון ובהתאם למנהג א"י שקראו "שור או כשב" ביום ראשון.
הקדמונים בארצות האשכנזים העבירו קרובה זו ליום השני מאחר שלפי מנהגנו קוראים "שור או כשב" ביום השני,\ כך שאין מקום לומר קרובה זו ביום הראשון כי אם ביום השני.

והא דלא יסדו לומר קרובה אחרת ביום הראשון הוא בהתאם למנהג שלא לומר קרובה בשחרית ביום א' דפסח ובשמיני עצרת שבהם אומרים קרובות דטל וגשם בתפילת המוספין.
היוצא דופן בזה היו ק"ק מגנצא שביום א' דפסח אמרו בשחרית קרובה דשיר השירים (כמבואר במהרי"ל), וק"ק וורמיישא שביום שמיני עצרת בשחרית אמרו הקרובה "אחות אשר לך כספת" לר' אלעזר הקליר.
(מיהו ביום שמחת תורה לא אמרו קרובה באף קהילה - וכנראה משום דממילא האריכו בפיוטים).

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אפריל 06, 2021 9:32 pm

הדברים המודגשים כבר כתבתי בעצמי כן למעלה וכנראה לא עקבת אחר המו"מ.

ייש"כ על שאר הידיעות, מי חיבר את הקרובה דשיר השירים שאמרו במגנצא ?

בגולה
הודעות: 1334
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: בני חו״ל למה מהפכים היוצר באחש״פ אם חל בשבת?

הודעהעל ידי בגולה » ד' אפריל 07, 2021 5:20 am

יצויין, שינוי נוסף בקרובה ליום ב' של פסח, שר"א הקלירי יסדו ליום ראשון, והזכיר בו גשם, ואחרי שהעתיקו אותו ליום שני, שינו הזכרתו לטל.
הזכרת גשם בפיוט נמצא בקטעים שבגניזה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים