עמוד 1 מתוך 1

שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 3:30 pm
על ידי אשי ישראל
לפני כמה שנים פירסמתי מאמר (האוצר, גליון יד) בענין שירת הים בשביעי של פסח, ואמירת התיקון, וזמן קריעת הים, ועוד.

רשמתי לעצמי בשולי המאמר שבספרי תפילה ופיוט לפי מנהג א"י הקדום נקרא יום שביעי של פסח בשם 'חג ויושע' [כך גם בסידור רבנו שלמה ברבי נתן], ושהחוקר עזרא פליישר הרחיב בענין זה. אני מחפש היכן פליישר עסק בכך. התוכלו בבקשה לעוזרני?
פליישר הזכיר זאת בספרו תפילה ומנהגי תפילה א"י בתקופת הגניזה, עמ' 168, ועמ' 194-195, אך אני שואל האם בעוד מקומות הוא עסק בכך, והאם יש מקום בו הוא הרחיב בנושא?

נ. ב. רק להזכיר: המאמר שכתבתי פותח בבעיות שיכולות להתעורר כשמאמצים מנהגים חדשים (ומביא לדוגמא את אמירת 'לחיים' לפני קידוש, או עריכת 'חלאקה' לילד), מביא שלפי רוב המפרשים קריעת הים לא אירעה בחצות (למעט שיטה שחידשנו, וכן דעת הפנים יפות), דן מדוע התורה העלימה את תאריך קריעת הים, מסכם את הדעות לגבי שירה על מפלת הרשעים, מבאר שמנהג 'שירת הים' הוא מאוחר מאוד ונראה שהוא גלגול של מנהג אמירת ה'תיקון', וטוען שלפי"ז עדיף לומר את 'שירת הים' לפנות בוקר. בפרק האחרון סוכמו המקורות בנוגע למנהג אחר – אמירת ה'תיקון' בליל שש"פ, והויכוח האם חובה לשמש מיטתו בלילה זה, ויכוח שנוגע לשאלה האם ראוי לומר תיקון במשך הלילה כולו. בסיכומו של דבר עולה שיש לבחון ולהתייעץ עם ת"ח לפני אימוץ המנהג המחודש של אמירת 'שירת הים', כיון שיש כמה שיקולים ודיונים בנושא, וכן לבחון מהי השעה המועדפת לאמירת השירה. [המאמר אינו מתנגד למנהג, אלא רק מעלה שיקולים לכאן ולכאן, ומסביר את הצורך לבחון את הנושא לפני 'אימוץ' המנהג].

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 4:04 pm
על ידי יבנה
מהערך בויקיפדיה: עזרא פליישר, שירת הקודש העברית בימי הביניים, ירושלים: כותר, 1975, עמ' 179

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 12:13 am
על ידי אשי ישראל
יבנה כתב:מהערך בויקיפדיה: עזרא פליישר, שירת הקודש העברית בימי הביניים, ירושלים: כותר, 1975, עמ' 179


תודה רבה. אנסה להשיג.

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ג' אפריל 11, 2023 12:49 pm
על ידי יהודהא
אז יש להוסיף לשמות ימי[ חלקם] החג: הפסח \ המצות \ ויושע.
וזה לא נגמר כי יש נוספים:
חג העומר.
וחג ההשמדה !


"חג העומר "
המדרש "תדשא" (מובא באוצר המדרשים, אייזנשטיין, עמ' תע"ד) המונה שבעה מועדות: שבת, חג המצות, חג העומר, חג השופרות, חג יום הכפורים, חג הסוכות וחג העצרת", הרי לנו, כי היום השני של הפסח מכונה "חג העומר", על שם שהתייחד בקרבנותיו המיוחדים הלא המה, מנחת העומר והקרבנות הנלווים אליה
.

אבל אם כך - מדוע איננו מזכירים זאת בתפילה ?
בקצרה - זה תלוי בשאלה מי \מה מתיר את החדש ?
היום או הקרבן :

וכאשר נעיין במנחות דף ה/א ו נמצא, כי בחקירה זו גופא נחלקו רב וריש לקיש,
במסכת זבחים, נאמר כי קרבן שאחת מארבע העבודות שבו נעשתה "שלא לשמה" קרב על גבי המזבח ואינו נפסל לחלוטין, למעט קרבן חטאת וקרבן פסח שאם נעבדו "שלא לשמה", נפסלים ואינם קרבים.

והגמרא מביאה את דעת רב
כי עיקר העומר אינו משום חובת היום, אלא להתיר את ה"חדש", ולכן דינה של מנחת העומר שנקמצה "שלא לשמה", כקרבן פסח וחטאת הפסולים לגמרי, זאת, מאחר שהמנחת העומר היא המתירה את ה"חדש". וכשנעבדה "שלא לשמה" אינה יכולה למלא את ייעודה ולהתיר את אכילת ה"חדש".
ומשום כך אין מזכירים אותו בתפילה - בשונה מהמוספין שהם חובת היום , ולכן מוזכרים בתפילה.

אולם, ריש לקיש חולק וסובר, כי
מנחת העומר בעצמה אינה מתירה את ה"חדש", אלא יום ט"ז ניסן, והקרבתו היא חובת היום ובו מקיימים את מצוות הבאת העומר, ואז הוא המתיר את ה"חדש", ולכן דינה של מנחת העומר כדין רוב הקרבנות, שאם נעבדו "שלא לשמה", כשרים.

וראה בארוכה כאן
https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf


חג ההשמדה
"בכל חג אומרים 'שהחיינו' חוץ מ"חג ההשמדה". (סידור רס"ג עמ' קל"ה)
מהו החג הזה, מי שמע על חג בשם הזה?!... "[b]חג ההשמדה" הינו שביעי של פסח.[/b] ונקרא כן לפי שביום זה השליך הקב"ה חיל פרעה לים סוף, והיום נקרא 'אלמכס..

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ג' אפריל 11, 2023 3:51 pm
על ידי יהודהא
יבנה כתב:מהערך בויקיפדיה: עזרא פליישר, שירת הקודש העברית בימי הביניים, ירושלים: כותר, 1975, עמ' 179


שם גם בעמוד 272, וגם שם לא בארוכה.
ושם מנתח את הפיוט "אגמונו שלחף" ומציגו כמי שהפליג לקיצוניות לא רק בסתימות הלשון והסגנון של הטכסט, אלא גם בסתימות הכינויים והרמזים שהם עיקר היצירה. ועיין שם בפירושו לסטרופות של הפיוט הנל - ליום ויושע.

[באם תרצה אצלם לך זאת.]

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 11:41 pm
על ידי אשי ישראל
תודה רבה. אשמח מאוד לצילום

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ו' אפריל 28, 2023 1:23 am
על ידי עץ הזית
יהודהא כתב:"חג העומר "
המדרש "תדשא" (מובא באוצר המדרשים, אייזנשטיין, עמ' תע"ד) המונה שבעה מועדות: שבת, חג המצות, חג העומר, חג השופרות, חג יום הכפורים, חג הסוכות וחג העצרת", הרי לנו, כי היום השני של הפסח מכונה "חג העומר", על שם שהתייחד בקרבנותיו המיוחדים הלא המה, מנחת העומר והקרבנות הנלווים אליה
.

למה לחשוב שהמועדים נמנו כאן שלא כסדרם? מסתבר שחג העומר זה חג השבועות, וחג העצרת זה שמיני עצרת.

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ו' אפריל 28, 2023 3:52 pm
על ידי יהודהא
"למה לחשוב " -
מפני שבתורה יש לחג השבועות מספר שמות אחרים ומתאימים יותר, שהרי העומר וכל הקרבנות וכו היו בשני של פסח, ובשבועות רק גומרים את הספירה שלאחריו, ודוחק שרק בשל כך ייקרא "חג העומר".

אולם נראה שיש ממש בדבריך. שכן מנה כאן כל המועדות לפי סדרם , ולכאורה יקשה מדוע דילג על חג השבועות ?
ןלפי ההסבר שלך הדברם מיושבים. ועדיין יש להסביר מדוע נקט בשם זה ?
תודה

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' מאי 01, 2023 10:49 am
על ידי אשי ישראל
תודה גדולה.
יש לך אפשרות לשלוח גם את עמ' 179 שצויין לעיל?

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' מאי 01, 2023 2:18 pm
על ידי עושה חדשות
179.pdf
(107.25 KiB) הורד 66 פעמים

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' מאי 01, 2023 3:59 pm
על ידי יהודהא
עושה חדשות כתב:
179.pdf


ישכ"ח, היטבת לעשות,
אשמח באם תצלם באיכות כזו גם את הדפים 272/273.
מה שאינני יודע לעשות.
תודה.

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ב' מאי 01, 2023 4:46 pm
על ידי עושה חדשות
272.pdf
(99.65 KiB) הורד 72 פעמים

Re: שביעי של פסח נקרא 'חג ויושע' - מאמרו של פליישר

פורסם: ג' מאי 02, 2023 1:14 pm
על ידי אשי ישראל
עושה חדשות כתב:
179.pdf


יישר כוח. שימחת אותי. תודה רבה