מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהודי באוקריינה עם 2 מצות. לאכול ולקיים דרבנן או ליתנה לחברו?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

יהודי באוקריינה עם 2 מצות. לאכול ולקיים דרבנן או ליתנה לחברו?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 18, 2022 10:25 pm

יהודי באוקריינה המופצצת עם כמה כזיתים.
אוכל הכזית מצה דאורייתא ויש לו עוד כזית לקיום הכורך דרבנן.האם יאכלנה ויקיים הדרבנן, או שיתן לחברו שאין לו כלל מצה, כדי שיקיים הדאורייתא?
כמה מחשבות מקופיא:

במשנ"ב תרעא, ו כתב בשם המג"א לגבי נרות חנוכה:
ואם יש לו שמן בצמצום על כל השמנה ימים ולחבירו אין לו כלום מוטב שידליק בכל לילה אחד ויתן גם לחבירו דהא מדינא א"צ אלא אחד כנ"ל ודוקא כשחבירו אינו מב"ב או שאינו סמוך על שולחנו אבל אם הוא מב"ב מוטב שיהיה הוא מהמהדרין

ובמג"א תרנח:
אדם שיש לו אתרוג מיוחד ובעיר אחרת אין להם כלל מוטב שישלחנו לשם והוא יברך על של הקהל (מט"מ הג"ה במהרא"ק מ"צ):
וברב פעלים יו"ד ח"ב לה:
הגאון בית יעקב סי' קי"ד שהביא דבריו באליה רבא סי' תרנ"ח ס"ק י"ב, שכתב בשביל רבים דוקא יעשה כן, אבל בשביל יחיד לאו,

אמנם שם הוא נושא של הידור מצוה מול זה שלחבירו אין כלל.
ובנידו"ד הוא מצוה דרבנן שלו מול מצוה דאורייתא שלו
ומצד אחד, יש לו דין ערבות דאורייתא לדאוג לחברו.
מצד שני,טען לי דודי הגרא"ש מאיר שליט"א, אם אין לחברו מצה, אזי הוא פטור מהמצוה כדין אנוס, ושוב אין לו דין ערבות.

יש תשובה של הגרי"ש אלישיב (תפילה כהלכתה עמוד נב) שמצוות חסד וביקור חולים דוחה מעלת ברוב עם. אך כל זה הוא רק בעניני מעלות. אך לכאורה לא מצינו שאדם צריך לוותר על דין דרבנן כדי שהשני יקיים דאורייתא.

דעתכם?

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: יהודי באוקריינה עם 2 מצות. לאכול ולקיים דרבנן או ליתנה לחברו?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אפריל 18, 2022 10:40 pm

שו"ת בצל החכמה ח"ג מ"ג:
ובשו"ת מנחת אלעזר (ח"ב סי' ל"ח) הורה במי שיש לו שני כזיתים מצה כזית לכל לילה ולחברו אין כלום, שיתן לחברו כזית א' שיוכל לקיים מצוה דאורייתא בליל ראשון, אף שעי"ז יתבטל הוא בעצמו ממצות מצה בליל ב' שהוא מדרבנן ע"ש. ועיי' בס' דעת קדושים (הל' מזוזה סי' רצ"א סק"ב) מי שיש לו מזוזה בחדר שפטור ממזוזה והוא קבעה שם לשמירה נכון שישאילה למי שחייב במזוזה ואין לו, ואם יש לו מזוזה בחדר שחיובו במזוזה אינו אלא מספק כגון בחדר קטן וארוך (ר"ל שאין בו ד"א על ד"א בארוך ורוחב) לתי' התוס' דרק בפשע חברו אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חבירך הי' צד לומר דאף דקיי"ל דספק בדאורייתא מה"ת לחומרא י"ל שידחה הספק מפני הודאי כיון שלא פשע, וגם לתי' הב' שבתוס' דרק במצוה דרבים אומרים חטא בשביל שיזכה חבירך י"ל שמעליותא של ודאי על הספק עדיפא ממעליותא דרבים על דיחיד, אך אם אונס פטור פשיטא שאין לדחות ספק בשבילו וע"ש עוד ובהגה שם. - ברור לפי"ז שאם יש לו מזוזה אחת יתירה ולחבירו אין מזוזה לקבוע בפתח חדרו המחוייב במזוזה, שהוא מחוייב להשאילה לחברו - אם יוצאין במזוזה שאולה עיי' דע"ק שם - או למוכרה לו כדי שיוכל לצאת יד"ח מצות מזוזה.
ואמנם ראיתי בשו"ת מחנה חיים (ח"א סוסי' כ"ט) נסתפק במי שיש לו ב' זיתים מצה משומרת אם יתן לחברו כזית א' והוא יצא בא', דחבירו שאין לו אנוס הוא ופטור וי"ל דלא שייך ערבות בכזה ע"ש בתחילת דבריו. מ"מ ביש לו כזית מצה יתר על הצריך לו גם לדידי' פשיטא שצריך לתת לו. ולדעת שאר אחרונים גם בזה צריך לתת כדי שיצאו שניהם יד"ח מעיקר הדין ואף שע"י כך יתבטל הוא עצמו מהידור מצוה.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יהודי באוקריינה עם 2 מצות. לאכול ולקיים דרבנן או ליתנה לחברו?

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 19, 2022 12:23 am

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים מוציא מצה - סימן תעה סעיף מב
מב. מי שיש לו שני כזיתים, ולחבירו אין אפילו כזית אחת, מצוה שיאכל הוא כזית מצה, ויוותר על כזית אפיקומן, ויתן לחבירו כזית אחת. ובכך כל אחד יזכה בברכת על אכילת מצה, ובקיום מצוה מן התורה. וינהגו כמו שפסק מרן בשלחן ערוך (בסימן תפב): מי שאין לו מצה משומרת אלא כזית, מברך על אכילת מרור ואוכל, וכשגומר סעודתו מברך על אכילת מצה, ואוכל אותו הכזית ואינו טועם אחריו כלום. ואם יש לפניו שני אנשים, וכל אחד מהם מבקש ליתן לו הכזית לקיים המצוה, לא יחלקהו לשנים, אלא יתן כל הכזית לאחד מהם, ויוכל ליתן למי שגדול בחכמה ובמעשים וכיוצא בזה. ואם שניהם שוים יטיל גורל ביניהם. [חזון עובדיה חלק א' סימן מז. ובחזון עובדיה על הלכות פסח מהדורת תשס"ג עמוד עה].

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יהודי באוקריינה עם 2 מצות. לאכול ולקיים דרבנן או ליתנה לחברו?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 11, 2023 1:16 am

ש. ספראי כתב:יהודי באוקריינה המופצצת עם כמה כזיתים.
אוכל הכזית מצה דאורייתא ויש לו עוד כזית לקיום הכורך דרבנן.האם יאכלנה ויקיים הדרבנן, או שיתן לחברו שאין לו כלל מצה, כדי שיקיים הדאורייתא?.....
אך לכאורה לא מצינו שאדם צריך לוותר על דין דרבנן כדי שהשני יקיים דאורייתא.
דעתכם?


דומה אך שונה:
כיצד יש לחלק מצה במחנה ריכוז ובבית סוהר?
לאחד ממחנות הריכוז הגיעה חתיכת מצה בערב פסח בדרך לא דרך, ויהודים
רבים חפצו לקיים את מצוות אכילת מצה. כמובן, שאם יחלקו את המצה בין כל היהודים, לא יוותר
בחלקו של איש שיעור כזית הנדרש לקיום המצווה. כיצד יש לנהוג במקרה זה?

החיד"א - שאף באכילה הפחותה משיעור כזית מקיימים מצוות מצה.
(ברכי יוסף או"ח סימן תפ"ב אות ד', ובמחזיק ברכה סימן תע"ד) דן בדיני אכילת מצה ופוסק שאף
באכילה הפחותה משיעור כזית מקיימים מצוות מצה.
טעמו: משיטתו של רבי יוחנן [שהלכה כמותו] הסובר ש"חצי שיעור אסור מן התורה", אנו למדים שלאכילת שיעור הפחות מכזית יש חשיבות, אף על פי שאין מקיימים את המצווה בשלימות כל עוד אין אוכלים שיעור כזית.
אמנם, רבים מהאחרונים חולקים על דבריו )עיין בשדי חמד כללים מערכה ח' כלל י"ב ובאסיפת דינים מערכת חמץ ומצה
סימן י"ד אות ד'(.

הגרלה על המצה:
למסקנה מעניינת מגיע השערי תשובה )או"ח סוף סימן תפ"ב(, אשר נשאל
על אודות יהודים שנכלאו בבית הסוהר וקיבלו מנת מצות זעומה.
לדבריו, אף לדעת הסוברים שאפשר לקיים את המצווה גם באכילת מצה הפחותה משיעור כזית, יש להמליץ לכלואים בבית
הסוהר שיטילו גורל ביניהם על המצה, "ואם שיזכה האחד לקיים המצוה בשלימותה,
יהיה חלקו עמו בשכר המצוה שעל ידו נגמרה,
שלולא הוא לא היתה נעשית המצוה בשלימותה, ודמי להא דיששכר וזבולון, ופשיטא ששכר מצוה בשלימות גדול יותר משכר קצת מצוה שיקיים בעצמו".

ממאורות על סוטה טז, א.
https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים