מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלילה הזה "כולנו" מסובין - כשיש שם תלמיד בפני רבו שלא נתן לו רשות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

הלילה הזה "כולנו" מסובין - כשיש שם תלמיד בפני רבו שלא נתן לו רשות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 22, 2023 1:17 pm

"שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבין ובין מסובין הלילה הזה כולנו מסובין".

מלשון השאלה משמע שאין הכוונה שבכל הלילות לפעמים אוכלים כך ולפעמים כך והלילה הזה דוקא כך, [ופשוט, שא"כ אולי הלילה הזה הוא אחת מאותן הפעמים שמסובין, ומאי קשיא], אלא השאלה היא מצד סך הסועדים, שבכל הלילות [או עכ"פ לפעמים, וכלול בלשון "בין ובין"] חלק מהסועדים אוכלים בישיבה וחלק [המכובדים ובעלי הפנאי] אוכלים בהסבה, והלילה הזה כולנו מסובין. דוגמה בולטת ל"כולנו" היא השמש, שתמיד משועבד לצרכי הבית ועסוק בכל הסעודה ובוודאי אינו מסב כשאוכל - וכעת הוא חייב בהסבה ומסב.

[יש מפרשים שהכוונה כלפי עשירים ועניים, שבכל הלילות עשירים מסבים ועניים יושבים, והלילה הזה אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב. ואינו מובן לי, כיצד ילד בבית עשירים יודע מה נעשה הלילה הזה בבית עניים. ובכלל, מוזר לי להבין שאלה על מה שרואה הילד בעיניו כעת בביתו שלו - כעוסקת בהשוואה לבתים של אחרים].

ונתקשיתי, כיצד שואלים שאלה זו כשיש שם תלמיד בפני רבו שלא נתן לו רשות להסב.
וכל שכן כשיש שם כמה תלמידים ורבם, שנמצא שרק הרב מסב וכל תלמידיו יושבים.

ולכאורה צ"ל שהשאלה "כולנו" מעיקרא קאי רק על "בר הסבה", היינו מי שיש מציאות שיסב, ולא על מי שאין דרכו בכך - והיינו לא מחוסר פנאי ואפשרות אלא כי אין דרכו בכך "בעצם".
ולמשל: מה שנשים אינן מסבות אינו טענה על שאלת "כולנו מסובין", כי נשים אין דרכן להסב [אא"כ אשה חשובה, והיא באמת מסבה בליל הסדר, ולחילופין - בזמננו גם נשים חשובות לא מסבות כי אין דרך נשים אפילו חשובות להסב כלל אף פעם].
וממילא צ"ל שתלמיד אצל רבו מובהק [או כל אדם אצל גדול הדור] הוא דבר פשוט וידוע [אפילו להבנת ילד] שאינו נוהג בפניו מנהג חירות ושררה להסב [גם אם הילד אינו יודע שיש איסור בדבר, עכ"פ פשוט לו שתלמיד ירא מרבו ואינו נוהג כך בפניו. אא"כ הרב נותן רשות מפורשת - ואף אם הילד יודע/משער דבר זה שעל ידי רשות מותר לתלמיד להסב, הוא גם יודע/משער שיש מציאות שהרב לא נתן רשות, ובכך מובן לו מדוע התלמידים כאן וכעת לא מסבים]. ונמצא שבמצב שהוא כעת - התלמיד מופקע מהנהגת הסבה בכלל, ואין שאלה מדוע אינו מסב, והשאלה "כולנו" מתקיימת [כתמיד] כלפי כל אלו שיש מציאות שיסבו, ורק שבכל השנה איננו מקפידים/נוהגים שכל אלו יהיו מסובים, והלילה הזה - כל מי שהוא בר-הסבה - גם מסב בפועל.


[באגב, לפי הראבי"ה שבזמן הזה אין להסב כמובן שיש להסיר בזמננו שאלה זו מנוסח "מה נשתנה", וכמדומה שהשארת הנוסח מעידה שלא נהגו כוותיה].

HaimL
הודעות: 741
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: הלילה הזה "כולנו" מסובין - כשיש שם תלמיד בפני רבו שלא נתן לו רשות

הודעהעל ידי HaimL » ש' מרץ 25, 2023 9:46 pm

השאלה יפה, אבל אם באנו לדקדק בנוסח ארבעת הקושיות, לא מצאנו ידינו ורגלינו, דהנוסחא הפשוטה היא שבכה"ל אנו אוכלים חמץ ומצה, וזאת תמיהה (בפרט למנהג ישראל שאין אוכלים מצה קודם החג). ושבכה"ל אנו אוכלים שאר ירקות. ומי שדרכו לאכול בשר ודגים וכיו"ב ולטבלם בחזרת, מה ישאלו בביתו. וכן, שבכה"ל אין אנו מטבילים וכו', ומי שרגיל לאכול מאכלו ולטבל פת בציר דגים או בשר, וירקות וכיו"ב, מה ישאלו בביתו. והייתי אומר שהתירוץ הפשוט הוא, דרק בליל הסדר, דהתינוק רואה שמקפידים בכך, ומי שאינו שותה כוסו בהסיבה מחזירים אותו, משו"ה הוא שואל, אבל עדיין קשה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים