מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
פי האתון
הודעות: 702
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי פי האתון » ה' אפריל 18, 2024 6:58 pm

במכילתא (בא יח) וכן בירושלמי (פסחים י, ד) וכן בחלק מהגירסאות בנוסח ההגדה לרמב"ם, הנוסח הוא 'אותנו'.

(ובזה מיושבת קושיית הראשונים, מה שונה שאלת החכם מבן הרשע שאומר: מה העבודה הזאת 'לכם').

ברצוני לבדוק בהגדות העתיקות ביותר (כתב יד) איך הנוסח שם, אודה למי שיעזור/יכוון.
נערך לאחרונה על ידי פי האתון ב ו' אפריל 19, 2024 11:03 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אור עולם
הודעות: 1367
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אפריל 18, 2024 7:27 pm

למען האמת ובמאמר המוסגר
השאלה לא כ"כ ברורה לי
הרשע מוציא את עצמו מהכלל כי כולם מצווים בעבודה והוא אומר "העבודה הזאת לכם",
משא"כ את הציווי שמעו האבות והבן לא, וע"ז הבן החכם שואל מה ה' ציווה את אבותיו.

במסתרים
הודעות: 1787
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אפריל 18, 2024 7:59 pm

אור עולם כתב:את הציווי שמעו האבות והבן לא, וע"ז הבן החכם שואל מה ה' ציווה את אבותיו.

מחזור ויטרי
ואין כאן לומר שהוציא עצמו דכת' אתכם דהא כת' ה' א'הינו, ומה אתכם כלומר אתם שיצאתם ממצרים שהיה הדבר אליכם

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 18, 2024 8:17 pm

פי האתון כתב:במכילתא (בא יח) וכן בירושלמי (פסחים י, ד) וכן בחלק מהגירסאות בנוסח ההגדה לרמב"ם, הנוסח הוא 'אותנו'.
(ובזה מיושבת קושיית הראשונים, מה שונה שאלת החכם מבן הרשע שאומר: מה העבודה הזאת 'לכם').

מה מיושב ואיך אפשר לדון מה הגרסה, הרי שאלת הבן החכם היא פסוק מפורש בתורה, והוא כתוב לפנינו:
כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם.

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 18, 2024 10:58 pm

במסתרים כתב:
אור עולם כתב:את הציווי שמעו האבות והבן לא, וע"ז הבן החכם שואל מה ה' ציווה את אבותיו.

מחזור ויטרי
ואין כאן לומר שהוציא עצמו דכת' אתכם דהא כת' ה' א'הינו, ומה אתכם כלומר אתם שיצאתם ממצרים שהיה הדבר אליכם

בעקידת יצחק שער לח כתב ע"ז:
ומאמר 'אלהינו' אינה תשובה גמורה שכבר איפשר שהוא מודה באלהות ולא במצוות.

פי האתון
הודעות: 702
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי פי האתון » ו' אפריל 19, 2024 10:21 am

צופה_ומביט כתב:
פי האתון כתב:במכילתא (בא יח) וכן בירושלמי (פסחים י, ד) וכן בחלק מהגירסאות בנוסח ההגדה לרמב"ם, הנוסח הוא 'אותנו'.
(ובזה מיושבת קושיית הראשונים, מה שונה שאלת החכם מבן הרשע שאומר: מה העבודה הזאת 'לכם').

מה מיושב ואיך אפשר לדון מה הגרסה, הרי שאלת הבן החכם היא פסוק מפורש בתורה, והוא כתוב לפנינו:
כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם.


בהגש"פ 'אוצר מפרשי ההגדה' של מכון ירושלים עמוד 116 הביאו משם רד"צ הופמן (במאסף בית ועד לחכמים): שלעולם שאלת החכם היא 'אותנו', ומה שנאמר בתורה 'אתכם' - זה אמר משה לישראל שבניכם ישאלו על הצווי שנצטויתם.

(והוסיף: שהרי הפסוק מתחיל בלשון יחיד 'והיה כי ישאלך בנך' והיה מתאים בהמשך: 'אותך', אלא ודאי לשונו של משה הוא, ומה שאמר משה 'אתכם' ולא כלל עצמו בכלל, הוא כיון שלא נגזר עליו ליכנס לאר"י, ולא ישאלוהו בניו על כך).

ועוד הביאו שם (הערה 35): שבשו"ת מהר"י וייל (קצג) הכריע לומר 'אותנו' כיון שכך כתב הרוקח (רפג).

ונתנו ידידים
הודעות: 1153
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' אפריל 19, 2024 11:05 am

פי האתון כתב:בהגש"פ 'אוצר מפרשי ההגדה' של מכון ירושלים עמוד 116 הביאו משם רד"צ הופמן (במאסף בית ועד לחכמים): שלעולם שאלת החכם היא 'אותנו', ומה שנאמר בתורה 'אתכם' - זה אמר משה לישראל שבניכם ישאלו על הצווי שנצטויתם.

(והוסיף: שהרי הפסוק מתחיל בלשון יחיד 'והיה כי ישאלך בנך' והיה מתאים בהמשך: 'אותך', אלא ודאי לשונו של משה הוא, ומה שאמר משה 'אתכם' ולא כלל עצמו בכלל, הוא כיון שלא נגזר עליו ליכנס לאר"י, ולא ישאלוהו בניו על כך).

ועוד הביאו שם (הערה 35): שבשו"ת מהר"י וייל (קצג) הכריע לומר 'אותנו' כיון שכך כתב הרוקח (רפג).

פי' מוזר שהרי מילה לפני זה אמר משה אלוקינו וכלל את עצמו, ומה שלא ישאלוהו בניו אינו עונה כלום כיון שאינו מדבר על השאלה אלא על הציווי, ובשלמא בנך מיושב בכך.
ואפשר לומר כעין זה שמשה דיבר לדור המדבר ששמעו את הציווי מפי ה ומפי משה ולכן הבן אומר אשר ציוה אתכם, וגם אומר בלשון רבים כי כולל את כל הדור של הגדולים. אבל בימינו אנו שאין א' מדור המדבר קיים והציווי שוה לכולנו קטנים כגדולים אין ענין לומר אתכם אלא אותנו.

עקבי
הודעות: 229
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי עקבי » ו' אפריל 19, 2024 4:43 pm

פי האתון כתב:ועוד הביאו שם (הערה 35): שבשו"ת מהר"י וייל (קצג) הכריע לומר 'אותנו' כיון שכך כתב הרוקח (רפג).

צ"ל אתכם
רוקח סי' רפג כתב:מה העדות אשר צוה ד' אלקינו אתכם כך הפסוק בואתחנן לא הוציא עצמו מן הכלל שאמר דד' אלכינו

פי האתון
הודעות: 702
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי פי האתון » ו' אפריל 19, 2024 5:29 pm

אכן כן, יש שם טעות באוצר מפרשי ההגדה וצ"ל 'אתכם'.
(עכ"פ גם הרוקח וגם מהר"י וייל באו לאפוקי מנוסח 'אותנו' שאותו ראו באיזה מקום, אולי ברמב"ם).
קבצים מצורפים
מהרי וייל.jpg
מהרי וייל.jpg (133.83 KiB) נצפה 205 פעמים

עקבי
הודעות: 229
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי עקבי » ו' אפריל 19, 2024 7:10 pm

מענה על עיקר השאלה בכת"י של ההגדה (הנמצאים תוך סדורי אשכנז) הנוסח הוא אותנו מלבד יחידים ממש. [לא בדקתי מאה הט"ו.] ואף בתחילת הדפוס רוב הסדורים גורסים אותנו (מלבד קראקא שלח ושנט וכן ויניציאה שט שלט שמז ושנח). אבל ברוב סדורים אחר שנת ת (אפשר שנת ת"נ) מצינו אתכם (25-30 שבדקתי). אבל גם בכמה סידורים מאוחרים מצינו אותנו-המאוחר ביותר שבדקתי שקלאוו תקמח. כמה דוגמאות והשאר מצורף (לא צרפתי סדורים מאוחרים עם הנוסח אתכם).
חכם מה הוא אומר_אותנו_אתכם.pdf
(2.57 MiB) הורד 14 פעמים
וינה 75.png
וינה 75.png (315.19 KiB) נצפה 198 פעמים
המבורג 234.png
המבורג 234.png (194.83 KiB) נצפה 198 פעמים
פריז 640_עם י''א אתכם בגליון.png
פריז 640_עם י''א אתכם בגליון.png (321.23 KiB) נצפה 198 פעמים
ניו יורק 4182_תוקן.png
ניו יורק 4182_תוקן.png (178.44 KiB) נצפה 198 פעמים
לונדון 27556_תוקן.png
לונדון 27556_תוקן.png (511.61 KiB) נצפה 198 פעמים
איטליה ר''נ.png
איטליה ר''נ.png (31.94 KiB) נצפה 198 פעמים
אוקספורד 86_אתכם בגליון.png
אוקספורד 86_אתכם בגליון.png (109.61 KiB) נצפה 198 פעמים
פפד''מ 227_אתכם_עי' סרע''ג נספח סו עמ' 703 הערה 13.png
פפד''מ 227_אתכם_עי' סרע''ג נספח סו עמ' 703 הערה 13.png (73.09 KiB) נצפה 198 פעמים
ברלין 361_תוקן.png
ברלין 361_תוקן.png (191.84 KiB) נצפה 198 פעמים
פרג רע''ו.png
פרג רע''ו.png (39.81 KiB) נצפה 198 פעמים
טרין רפ''ה.png
טרין רפ''ה.png (33.22 KiB) נצפה 198 פעמים
לובלין שי''ד.png
לובלין שי''ד.png (390.51 KiB) נצפה 198 פעמים
ויניציאה ש''ט_אתכם.png
ויניציאה ש''ט_אתכם.png (127.04 KiB) נצפה 198 פעמים
קראקא של''ח_אתכם.png
קראקא של''ח_אתכם.png (17.73 KiB) נצפה 198 פעמים
שקלאוו תקמ''ח.png
שקלאוו תקמ''ח.png (18.26 KiB) נצפה 198 פעמים

פי האתון
הודעות: 702
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי פי האתון » ש' אפריל 20, 2024 8:52 pm

עקבי כתב:מענה על עיקר השאלה בכת"י של ההגדה (הנמצאים תוך סדורי אשכנז) הנוסח הוא אותנו מלבד יחידים ממש.


וואו! אני מתפעל!

מניין הגישה לכ"כ הרבה כת"י?

אני מוסיף, שגולדשמיד וכן התורה שלמה מציינים שכן הנוסח בתה"ש (ובוולגטה):

ὅσα ἐνετείλατο Κύριος ὁ Θεὸς ἡμῶν ἡμῖν =כאשר צווה ה’ אלקינו אותנו.

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' אפריל 20, 2024 10:44 pm

צופה_ומביט כתב:
במסתרים כתב:
אור עולם כתב:את הציווי שמעו האבות והבן לא, וע"ז הבן החכם שואל מה ה' ציווה את אבותיו.

מחזור ויטרי
ואין כאן לומר שהוציא עצמו דכת' אתכם דהא כת' ה' א'הינו, ומה אתכם כלומר אתם שיצאתם ממצרים שהיה הדבר אליכם

בעקידת יצחק שער לח כתב ע"ז:
ומאמר 'אלהינו' אינה תשובה גמורה שכבר איפשר שהוא מודה באלהות ולא במצוות.

העקידת יצחק מחלק כאן בין קבלת אלוקותו לקבלת מצוותיו, שלאו היינו הך, והיינו כהחילוק בין עול מלכות שמים לעול מלכות מצוות לפי המכילתא עה"פ אנכי.

אמנם לפי שיטת הרמב"ן ש"אלקיך" [בפסוק אנכי ה' אלקיך] היינו שחייבים לעובדו – מיושבת שאלת העקידת יצחק, כי כשאומר הבן "ה' אלקינו" הוא מודיע שגם הוא [רואה עצמו] בכלל החיוב לעבוד את הויה ומקבל את עול מצוותיו. ואולי בשיטה זו הולכים המחזור ויטרי והרוקח שתירצו כך.

הבאנו את שיטת הרמב"ן ועסקנו בה בס"ד כאן וכאן.

פי האתון
הודעות: 702
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אלקינו אֶתְכֶם - אותנו

הודעהעל ידי פי האתון » א' אפריל 21, 2024 10:03 am

בעניין הגירסה במכילתא 'אותנו', תבורי טען שבכתבי הידות של המכילתא מופיע רק:
'חכם מה הוא אומ', מה העדות החקים'
ולא מופיע המשך הפסוק, ורק בכ"י מינכן 117 הועתק גם המשך הפסוק, ושם הגירסה 'אתכם'! ובדפוס הראשון (קושטא רע"ה) הועתק המשך
הפסוק, ושם גרס 'אותנו' (ובעקבותיו בדפוסי זמנינו).

כך שמהמכילתא אין ראיה כ"כ לנדון דידן...
קבצים מצורפים
תבורי.jpg
תבורי.jpg (157.87 KiB) נצפה 98 פעמים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים