הטעם לקדושת הבכורות
פורסם: ב' אפריל 22, 2024 2:29 pm
שמות פרק יג, ב
קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא:
מה הטעם לכך שבכורות קדושים?
יש בתורה התייחסות מפורשת לטעם העניין. אבל אני מרגיש שהדברים אינם מובנים לי.
שמות פרק יג, יב-טו
וְהַעֲבַרְתָּ כָל פֶּטֶר וגו' (יג) וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר וגו' (יד) וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: (טו) וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה' כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה:
בכורות קדושים משום שה' הכה כל בכור מצרים. כך נראה לכאורה. אך לא מובן עדיין כיצד הדברים מתקשרים. נכון שה' הכה בכורות מצרים, אבל מדוע זה מהווה סיבה לקדושת בכורות ישראל?
אולי נאמר שמצד הדין גם בכורות ישראל היו צריכים להיפגע, וכעת, מאחר שניצלו, צריכים לתת פדיון נפשם.
אבל זה לא נשמע הגיוני.
קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא:
מה הטעם לכך שבכורות קדושים?
יש בתורה התייחסות מפורשת לטעם העניין. אבל אני מרגיש שהדברים אינם מובנים לי.
שמות פרק יג, יב-טו
וְהַעֲבַרְתָּ כָל פֶּטֶר וגו' (יג) וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר וגו' (יד) וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: (טו) וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה' כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה:
בכורות קדושים משום שה' הכה כל בכור מצרים. כך נראה לכאורה. אך לא מובן עדיין כיצד הדברים מתקשרים. נכון שה' הכה בכורות מצרים, אבל מדוע זה מהווה סיבה לקדושת בכורות ישראל?
אולי נאמר שמצד הדין גם בכורות ישראל היו צריכים להיפגע, וכעת, מאחר שניצלו, צריכים לתת פדיון נפשם.
אבל זה לא נשמע הגיוני.